SASUKE merupakan ranacangan hiburan sukan Jepun yang mana 100 persertanya cuba untuk melengkapkan empat pusingan balapan berhalang. Sebuah versi sutingan rancangan ini, yang dinamakan Ninja Warrior, telah ditayangkan di 18 negara-negara lain.

Sasuke
GenreHiburan sukan,
Balapan berhalang
Pencerita suara latar
Ichiro Furutachi (1997-musim luruh 2003)
Keisuke Hatsuta (1998-musim luruh 2008, 2010)
Kengo Komada (April 2004)
Wataru Ogasawara (2005- )
Fumiyasu Sato (2009- )
Negara asalJepun
BahasaJepun;
sari kata dan alih suara Inggeris profil peserta di Amerika Syarikat;
suara latar Inggeris di United Kingdom.
Bilangan musim25 pertandingan
Penerbitan
Penerbit eksekutifUshio Higuchi
PenerbitKogake YoshiyukiGr
Makoto Fujii
LokasiMidoriyama, Aoba-ku, Yokohama[1]
Tempoh siaranRancangan istimewa 2-jam 53-min di Jepun,
episod 30-minit di Amerika Syarikat dan Perancis
episod 23-minit di United Kingdom dan New Zealand,
episod 30- atau 60-minit di Singapura
pertandingan 3-jam di Australia
Penyiaran
Saluran asalTokyo Broadcasting System
Siaran asal26 September 1997 – kini
Kronologi
MengikutiKinniku Banzuke (Muscle Ranking)
Rancangan berkaitan
KUNOICHI,
Pro Sportsman No.1,
Viking: The Ultimate Obstacle Course

Difilemkan di lokasi Midoriyama, Aoba-ku, Yokohama, Kanagawa, Jepun, ia ditayangkan oleh Tokyo Broadcasting System (TBS) di antara musim drama televisyen Jepun. Setiap "Istimewa 3 jam" rancangan ini melengkapkan seluruh pertandingan. Terdapat 25 "rancangan istimewa" dalam rancangan ini, kira-kira setiap satu musim terdapat satu "episod istemewa (dua kali dalam setahun one new special per season (dua kali setahun). Rancangan ini diterbitkan oleh Monster9 dan merupakan terbitan turunan dari rancangan Jepun yang bertajuk Muscle Ranking (Jepun: 筋肉番付, Hepburn: Kinniku Banzuke) (yang mana sekarang ditayangkan di G4 dibaah nama Unbeatable Banzuke). Sehiinga ke pertandingan yang ke-10, Sasuke adalah tayangan istimewa untuk rancangan Muscle Ranking tetapi telah menjadi rancangan bebas setelah ""Muscle Ranking" telah ditamatkan rancangannya. Pertandingan pertama telah diadakan di dalam, menandakan satu-satunya waktu Sasuke tidak diadakan di luar. Pertandingan biasanya bermula pada siang, dan diteruskan biarpun hujan dan malam hingalah pertandingan terebut dilengkapkan.

Terdapat banyak rancangan yang berkaitan dengan Sasuke. Kunoichi, mungkin , mungkin merupakan versi Sasuke yan hanya dihadkan untuk wanita sahaja. Terdapat juga pertandingan untuk kanak-kanak dan warga emas untuk racangn ini.[perlu rujukan]

Melalui wawancara atau ujibakat serta pusingan percubaan untuk menguji kemampuan fizikal, bidang pemohon adalah dipersempit ke 100 yang akan dibenarkan untuk bersaing di Tahap 1. Sasuke terdiri daripada empat ladders peningkatan kesulitan; pesaing harus menyelesaikan ladders untuk maju. Untuk keperluan keadilan, lari 1,200 meter diadakan sebelum perlawanan 18. menjalankan ini ditentukan kedudukan pesaing 'bermula. Setiap kompetisi ditampal sebelum tarikh udara dan disiarkan sebagai paparan 3-jam edited waktu.

Sebuah permainan atas talian yang berpusat di acara itu telah dibuat oleh G4 di Amerika Syarikat dan sedia di laman rangkaian.

Rujukan sunting

Pautan Luar sunting