Satelit geosinkron

Satelit geosinkron ialah satelit dalam orbit geosinkron, dengan tempoh orbit sama dengan tempoh putaran Bumi. Seperti satelit kembali ke kedudukan yang sama di langit selepas setiap hari ikut bintang, dan sepanjang hari mengesan jalan di langit yang biasanya beberapa bentuk analemma. Kes khas satelit geosinkron ialah satelit geostasioner, yang mempunyai orbit geostasioner - orbit geosinkron pekeliling terus di atas khatulistiwa bumi. Satu lagi orbit geosinkron yang digunakan oleh satelit adalah orbit Tundra elips.[1][2][3]

Satelit dalam orbit geostasioner.

Satelit geosinkron mempunyai kelebihan untuk kekal secara tetap di kawasan yang sama di langit, seperti yang dilihat dari lokasi tertentu di Bumi, dan secara kekal dalam pandangan stesen darat yang diberikan. Satelit geostasioner mempunyai harta khas baki tetap tetap dalam kedudukan yang sama di langit, seperti dilihat dari mana-mana lokasi di Bumi, yang bermaksud bahawa antena berasaskan bumi tidak perlu menjejaki mereka tetapi boleh tetap tetap dalam satu arah. Satelit sedemikian sering digunakan untuk tujuan komunikasi; rangkaian geosinkron adalah rangkaian geosinkron berdasarkan komunikasi dengan atau melalui satelit geosinkron.

Rujukan sunting

  1. ^ Christy, Robert. "Geosynchronous Satellites - By Location". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 October 2013. Dicapai pada 18 October 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "List of satellites in geostationary orbit". www.satsig.net. Dicapai pada 2018-12-10.
  3. ^ "CelesTrak: Current NORAD Two-Line Element Sets". www.celestrak.com. Dicapai pada 2018-12-10.

Pautan luar sunting