Rencana ini berkenaan dengan burung chat Dunia Lama; lihat di bawah untuk burung-burung lain dengan yang menggunakan nama "chat".

Chat (dahulunya kadang kala dikenali sebagai "chat-thrush") adalah satu kumpulan burung bersaiz kecil yang memakan serangga dari Dunia Lama. Ia dahulunya dikelaskan dalam keluarga murai batu, Turdidae, tetapi kini Templat:Vague dianggap sebagai burung Sambar Dunia Lama.

Chat
Whinchat (Saxicola rubetra)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Passeriformes
Keluarga: Muscicapidae
Subkeluarga: Saxicolinae
Genera

Kira-kira 30, lihat teks

Nama ini biasanya digunakan untuk burung sambar yang mencari makan di tanah yang berasal daripada Eropah Eropah dan Asia. Kebanyakan spesies dari utara merupakan spesies migrasi. Terdapat banyak genera dan burung-burung ini menyumbang sebilangan besar senarai dalam subfamili Saxicolinae.

Antara burung siul lain yang dikenali sebagai "chat" adalah:

  • Chat Australia, genera Ashbyia dan Epthianura dari keluarga pemakan madu (Meliphagidae). Mereka tergolong dalam jurai yang lebih tua berbanding Saxicolinae.
  • Chat Amerika, genus Granatellus dari keluarga kardinal (Cardinalidae), dahulunya diletakkan dalam keluarga wood-warbler family. Ia tergolong dalam jurai yang lebih moden berbanding Saxicolinae.
  • Chat Dada Kuning (Icteria virens), satu spesies burung siul Amerika yang diletakkan sementara dalam keluarga wood-warbler (Parulidae); hubungan sebenarnya masih tidak dapat diselesaikan.

Spesies dalam susunan taksonomi sunting

Genera Saxicolinae yang tidak diberi nama "chat" adalah:

Aberrant redstart, berkemungkinan tergolong dalam subfamili berikut: