Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed

Scooby Doo 2: Monsters Unleashed ialah sebuah filem seram komedi dari Amerika Syarikat tahun 2004 arahan Raja Gosnell dengan skrip oleh James Gunn. Ia merupakan kesinambungan kepada filem Scooby-Doo yang sebelumnya pada tahun 2000 dalam siri filem Scooby-Doo.

Scooby Doo 2: Monsters Unleashed
Poster tayangan panggung wayang
PengarahRaja GosnellRaja Gosnell
PenulisJames Gunn
BerdasarkanScooby-Doo oleh
Joe Ruby and Ken Spears
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiOliver Wood
Disunting olehKent Beyda
Muzik olehDavid Newman
Syarikat
penerbitan
Mosaic Media Group
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures[1]
Tarikh tayangan
  • 20 Mac 2004 (2004-03-20) (Hollywood)
  • 26 Mac 2004 (2004-03-26) (United States)
Masa tayangan
92 minit[1]
NegaraAmeirka Syarikat[1]
Bajet$25&nbsp juta[2]
Pecah panggung$181.5&nbsp juta[3]

Ia dibintangi Freddie Prinze Jr., Sarah Michelle Gellar, Linda Cardellini, Matthew Lillard, Seth Green, Tim Blake Nelson, Peter Boyle dan Alicia Silverstone, dengan Neil Fanning menyuarai watak Scooby-Doo.

Pelakon sunting

Penyumbang suara sunting

Pat O'Brien dan Ruben Studdard tampil sebagai kameo.

Ringkasan sunting

Mystery Inc. perlu menyelamatkan Coolsville dari serangan raksasa masa lalu yang didedahkan yang dihidupkan kembali oleh orang bertopeng jahat yang cuba untuk "mendedahkan" kumpulan itu.

Sekuel dibatalkan sunting

Pada Oktober 2002, semasa penggambaran Scooby-Doo 2, Warner Bros meluluskan penerbitan filem ketiga. Dan Forman dan Paul Foley telah diupah untuk menulis skrip untuk Scooby-Doo 3. Pada Ogos 2004, Matthew Lillard berkata dalam satu temu bual bahawa filem Scooby-Doo ketiga telah dibatalkan kerana filem kedua tidak berjaya seperti yang dijangkakan, yang disifatkannya. kepada Warner Bros. mengeluarkannya pada masa yang tidak sesuai. Gunn tweet plot untuk filem yang dibatalkan itu adalah bahawa "Geng Mystery Inc. diupah oleh sebuah bandar di Scotland yang mengadu mereka sedang dibelenggu oleh raksasa tetapi kami dapati sepanjang filem itu raksasa sebenarnya adalah mangsa. Scooby dan Shaggy perlu datang untuk berdamai dengan prasangka mereka sendiri dan sistem kepercayaan sempit."

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed". AFI Catalog of Feature Films. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-20. Dicapai pada 8 Ogos 2017.
  2. ^ "Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed (2004)". The Numbers. Dicapai pada November 25, 2016.
  3. ^ "Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed (2004)". Box Office Mojo. Dicapai pada 25 November 2016.

Pautan luar sunting