Se'i (juga digayakan sebagai, Sei) ialah daging salai yang berasal daripada Kupang, Pulau Timor dalam Provinsi Nusa Tenggara Timur yakni di Indonesia.[1] Se'i terbuat daripada daging babi, daging lembu (se'i sapi) ataupun haiwan buruan seperti rusa (se'i rusa) sebagai persembahan umum. Daging yang paling terkenal untuk membuat se'i ialah daging babi.[2]

Se'i
Se'i babi
Nama alternatifSei
JenisDaging salai
Jenis sajianUtama
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauKupang, Timor
Suhu penghidanganPanas atau suhu bilik
Bahan utamaDaging babi atau daging lembu
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Se'i menggunakan potongan daging yang nipis dan dihiris menggunakan campuran garam dan rempah-rempah dan disalai. Hidangan ini mudah dijumpai di restoran dan warung di wilayah Timor. Di Kupang, orang menyajikan se'i dengan nasi panas, disertai dengan sambal lu'at dan ,jagung bose.

Etimologi sunting

Nama Se'i berasal dari bahasa tempatan yang bermaksud "daging asap/salai".[3][4]

Rujukan sunting

  1. ^ Kornelis Kewa Ama (12 October 2009). ""Sei" Kupang Menggoda Rasa Lidah sampai Australia". Kompas (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 23 June 2015.
  2. ^ Novemy Leo, Aplonia Metilda Dhiu (22 June 2015). "Sei Sapi Tergeser dengan Sei Babi". Pos Kupang (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 23 June 2015.
  3. ^ Labodalih Sembiring (March 10, 2011). "Porktastic: A (Forbidden) Taste of Kupang's Se'i".
  4. ^ wakhyuningngarsih (2017-10-17). "Se'i: Olahan Daging Melalui Pengasapan yang Telah Dilakukan Masyarakat Nusa Tenggara Timur Sejak Zaman Nenek Moyang". Balai Pelestarian Nilai Budaya Bali, NTB, NTT. Dicapai pada 2021-05-13.