Sedap Malam

filem Indonesia

Sedap Malam ialah sebuah filem Indonesia 1950 arahan Ratna Asmara dan terbitan Djamaluddin Malik untuk Persari. Dibintangi oleh Sukarsih dan M. Pandji Anom, ia mengisahkan seorang wanita yang terjerumus ke pelacuran selepas suaminya berkahwin dengan wanita lain. Ia merupakan penerbitan pertama Persari dan filem pertama yang diarahkan oleh seorang wanita dalam sejarah Indonesia.

Sedap Malam
PengarahRatna Asmara
PenulisAndjar Asmara
Dihasilkan olehDjamaluddin Malik
Dibintangi
  • Sukarsih
  • M. Pandji Anom
Syarikat
penerbitan
Persari Film Corporation
Tarikh tayangan
14 Februari 1951
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Plot sunting

Dalam tempoh beberapa tahun, Patmah telah bekerja untuk membantu suaminya, Tamin membina perniagaan jualan buku ke sebuah rumah percetakan yang besar. Walau bagaimanapun, pada awal 1940-an, selepas perniagaan mula berjaya Tamin mengambil seorang isteri yang lebih muda. Marah dengan poligmi suaminya, Patmah meninggalkannya dan pergi bekerja sebagai seorang jururawat, meninggalkan anak perempuan mereka yang berusia empat tahun Nuraini dengan temannya, Tinah.

Semasa pendudukan Jepun, Patmah menjanjikan bahawa dia boleh menerima latihan lebih lanjut sebagai seorang jururawat di Tokyo. Walau bagaimanapun, apabila tiba, dia mendapati bahawa jururawat muda sebenarnya dimaksudkan sebagai wanita penghibur. Oleh itu, Patmah membelanjakan baki Perang Dunia II yang memuaskan kehendak seksual tentera Jepun. Selepas perang, ketika dia kembali ke Indonesia, Patmah tidak dapat kembali ke masyarakat dan terus bekerja sebagai pelacur.

Suatu hari, Patmah mendengar bahawa Nuraini yang dewasa sekarang akan berkahwin dengan Tamin, kini seorang duda; kedua-duanya tidak menyedari hubungan darah mereka. Dia berjaya membongkar perkahwinan yang dirancang dan mengatur Nuraini untuk mempelai Burhan, seorang penulis muda yang suka Nuraini. Patmah cuba untuk pelacuran tidak lama selepas itu dan akhirnya meninggal dunia akibat penyakit kelamin.[1][2]

Penerbitan sunting

M. Pandji Anom dan Sukarsih, pelakon utama

Sedap Malam diarahkan olej Ratna Asmara, seorang bekas pelakon filem dan pentas yang telah berlakon dalam beberapa filem seperti Kartinah (1940) dan Djaoeh di Mata (1949), dalam penampilan sulungnya. Filem ini menjadi yang pertama dalam sejarah Indonesia yang diarahkan oleh seorang wanita; sebelum ini, wanita telah terhad kepada peranan lakonan.[3] Filem ini juga merupakan penerbitan pertama oleh Persari (Perseoran Artis Indonesia), sebuah rumah penerbitan yang diketuai oleh Djamaluddin Malik. Ini adalah perasmian pertamanya ke dalam filem, walaupun beliau telah menyokong rombongan teater perjalanan Bintang Timur semasa Revolusi Nasional Indonesia.[2][4]

Andjar Asmara, Suami Ratna dan bekas pengarah filem dan dramatis, menulis cerita untuk Sedap Malam. Sejarawan filem Indonesia Misbach Yusa Biran mengklasifikasikan plot filem itu sebagai perwatakan teater dan filem domestik yang dihasilkan antara tahun 1937 dan 1941: "cerita melodramatik, dramatisasi yang direka dengan tema yang letih"[a] seperti wanita materialistik, ah long, perkahwinan terancang, dan poligami.[5]

Penerbitan untuk Sedap Malam bermula pada September 1950,[6] dan pada Disember tahun itu Persari mengiklankan filem hitam-putihnya sebagai sedia untuk diedarkan.[7] Sukarsih dan M. Pandji Anom memegang watak utama, masing-masing sebagai Patmah dan Tamin. Komalasari melakonkan Nuraini dewasa, sementara Rd Mochtar membawakan peranan Burhan. Aminah melakonan peranan pembantu.[8] Penyuntingan bunyi untuk filem itu telah dikendalikan oleh Boen Kim Nam, manakala sinematografi telah dilakukan oleh Tjit Ka Sie.[2]

Keluaran dan legasi sunting

Sedap Malam dipertontonkan di Jakarta di pawagam Rex, Roxy, Orion, dan Shanghai pada 14 Februari 1951.[9] Dinilai untuk penonton berumur 17 tahun ke atas, ia diiklankan sebagai filem Indonesia pertama yang menangani isu pelacuran. Menjelang Mei 1951, Sedap Malam telah dikeluarkan di Malang, Jawa Timur, di mana ia digambarkan sebagai "adi penerbitan oleh Persari yang akan menggoncang dan menuntut perhatian masyarakat"[b][10]

Ratna Asmara mengikuti Sedap Malam dengan empat lagi produksi, dua daripadanya dihasilkan melalui Asmara Studios.[3] Semasa kerjaya pengarahnya Ratna mendapat sedikit sokongan daripada pengarah lelaki.[11] Pengarah wanita tetap tidak biasa di Indonesia sehingga tahun 2000-an. Hanya tiga pengarah wanita selain Ratna Asmara yang dicatatkan antara 1950 dan 1998: Chitra Dewi, Sofia W.D., dan Ida Farida.[12] Para pengarah jarang sekali, jika pernah, menerima pengakuan yang sama dengan rakan-rakan lelaki mereka; lakonan sebagai satu-satunya cara bagi seorang wanita dalam industri untuk mendapat pengiktirafan.[13]

Catatan sunting

  1. ^ Original: "... cerita melodramatik, dramatisasi yang mengada-ada dengan tema usang."
  2. ^ Original: "Super Produksi dari PERSEROAN ARTIS INDONESIA jang akan menggontjang dan menuntut perhatian masjarakat."

Rujukan sunting

Sumber petikan sunting

  • Biran, Misbach Yusa, penyunting (1979). Apa Siapa Orang Film Indonesia 1926–1978. Jakarta: Sinematek Indonesia. OCLC 6655859. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Peran Pemuda dalam Kebangkitan Film Indonesia (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Ministry of Youth and Sports. OCLC 607257806. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  • Chotimah, Fanny (11 February 2011). "Perempuan di Dalam dan di Belakang Layar" (dalam bahasa Indonesia). Bentara Budaya. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-18. Dicapai pada 18 August 2012. Cite has empty unknown parameter: |trans_title= (bantuan)
  • Kristanto, JB, penyunting (2007). Katalog Film Indonesia 1926– 2007. Jakarta: Nalar. ISBN 978-979-26-9006-4.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Lent, John A (1999). Women and Mass Communications in 1990s: An International, Annotated Bibliography. Westport: Greenwood Press. ISBN 978-0-313-30209-1.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Pemberitahuan". Java-Bode (dalam bahasa Indonesia). 18 December 1950. m/s. 4. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  • "Produksi Pertama dari "Persari"". Aneka (dalam bahasa Indonesia). Jakarta. 1 (13): 1. 1 September 1950. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  • Sedap Malam (brochure) (dalam bahasa Indonesia), Persari Film Corporation, 1951
  • "Sedap Malam". Java-Bode (dalam bahasa Belanda). 14 February 1951. m/s. 4.
  • Swestin, Grace (July 2009). "In the Boys' Club: A Historical Perspective on the Roles of Women in the Indonesian Cinema 1926 – May 1998". Scriptura. Surabaya: Petra Christian University. 3 (2): 103–111. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-18. Dicapai pada 2017-10-07.CS1 maint: ref=harv (link)