Segi Tiga Musim Panas

Segi Tiga Musim Panas (Jawi: سڬي تيݢ موسيم ڤانس) ialah asterisme astronomi di hemisfera cakerawala utara. Bucu penentu segi tiga khayalan ini ialah Altair, Deneb dan Vega, setiap satunya adalah bintang paling terang bagi burujnya (Aquila, Cygnus dan Lyra, masing-masing). Deklinasi terbesar ialah +45° dan paling rendah ialah +9° bermakna ketiga-tiganya boleh dilihat dari semua tempat di Hemisfera Utara dan dari rumah kebanyakan orang yang bermastautin di Hemisfera Selatan. Dua bintang dalam Aquila dan Cygnus mewakili kepala helang dan ekor angsa yang kelihatan ke timur tertulis dalam segi tiga dan membentuk ketinggian segi tiga tersebut. Dua buruj kecil, Sagitta dan Vulpecula, terletak di antara Aquila di selatan segi tiga dan Cygnus dan Lyra di utara.

Segi Tiga Musim Panas dipetakan pada peta bintang

Sejarah sunting

Istilah ini dipopularkan oleh pengarang Amerika HA Rey dan ahli astronomi British Patrick Moore pada tahun 1950-an.[1] Nama itu boleh didapati dalam buku panduan buruj seawal tahun 1913.[2] Ahli astronomi Austria Oswald Thomas menggambarkan bintang-bintang ini sebagai Grosses Dreieck (Segi Tiga Besar) pada akhir 1920-an dan Sommerliches Dreieck (Segi Tiga Musim Panas) pada tahun 1934. Asterisme itu dinyatakan oleh Joseph Johann von Littrow, yang menyifatkan ia sebagai "segi tiga yang mencolok" dalam teks atlasnya (1866), dan Johann Elert Bode menghubungkan bintang-bintang dalam peta dalam sebuah buku pada tahun 1816, walaupun tanpa label. Ini adalah bintang yang sama yang diiktiraf dalam lagenda Cina Si Penggembala Lembu dan Gadis Penenun, sebuah cerita sejak kira-kira 2,600 tahun lalu, yang disambut dalam Festival Qixi. Bintang-bintang juga mempunyai kepentingan upacara dalam perayaan berkaitan Tanabata, Chilseok, dan Thất Tịch, yang berasal dari Qixi. Pada pertengahan hingga akhir abad ke-20, sebelum sistem navigasi inersia dan peralatan elektronik dan mekanikal lain mengambil tempat mereka dalam pesawat tentera, pelayar Tentera Udara Amerika Syarikat merujuk kepada asterisme ini sebagai "Segi Tiga Navigator".[3]

Kenampakan sunting

 
Segi Tiga Musim Panas dalam konteks langit malam, dengan bintang yang lebih malap akan pudar dahulu dan kemudiannya yang terakhir pudar

Dari pertengahan latitud-latitud utara hingga tropika:

  • bahagian tengah segi tiga kelihatan kira-kira di atas sekitar tengah malam suria semasa musim panas, dan begitu juga pada kira-kira selari ke-27 utara. Ini bermakna ia terbit di sebelah timur ketika matahari terbenam dan terbenam di sebelah barat pada waktu matahari terbit.
  • ia kelihatan di langit timur pada awal pagi semasa musim bunga.
  • pada malam musim luruh dan musim sejuk, ia kelihatan di langit barat hingga Januari.

Dari pertengahan latitud-latitud selatan, asterisme ini berada di utara semasa musim kemuncak yang diterangkan di atas.

Bintang-bintang Segi Tiga Musim Panas sunting

Kedua-dua Altair dan Vega adalah bintang jujukan utama jenis A berwarna putih kebiruan, berputar pantas di kawasan kejiranan matahari. Walau bagaimanapun, Deneb ialah bintang supergergasi putih lebih 100 kali lebih jauh, dan salah satu bintang paling bercahaya di seluruh galaksi.

Nama Buruj Magnitud ketara Kecerahan(L) Jenis spektrum Jarak(tahun cahaya) Jejari(R)
Vega Lyra 0.03 52 A0 V 25 2.36 hingga 2.82
Deneb Cygnus 1.25 200,000 A2 Ia 3550 203 ± 17
Altair Aquila 0.77 10 A7 V 16.6 1.63 hingga 2.03

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Patrick Moore (20 October 1983). Patrick Moore's History of astronomy. Macdonald. ISBN 978-0-356-08607-1.
  2. ^ Alice Mary Matlock Griffiths (1913), The Stars and Their Stories: A Book for Young People.
  3. ^ Lt. Col. William E. Hubert, USAF (Ret.) (December 1, 2006). "Chapter Eleven: "Triple Rated" Copilot, (Ugh)!". Pilot Here Or Pile It There: A Memoir. AuthorHouse. m/s. 115. ISBN 978-142595689-9.

Pautan luar sunting