Sejarah Canberra memperincikan pembangunan Kota Canberra dari masa sebelum penempatan Eropah hingga perancangan bandar oleh arkitek Chicago, Walter Burley Griffin dengan kerjasama Marion Mahony Griffin, dan perkembangan seterusnya hingga sekarang.

Sejarah pra penjajahan sunting

Sebelum penempatan Eropah, kawasan yang akhirnya menjadi Wilayah Ibu Kota Australia didiami oleh orang asli Australia, yang bercakap dialek Ngarigo. Sumber sejarah telah mengenal pasti mereka sebagai suku yang berbeza dengan pelbagai nama. Bukti arkeologi penempatan di rantau ini termasuk tempat penampungan batu yang dihuni, lukisan dan ukiran batu, tempat pengebumian, tapak perkhemahan dan kuari, dan alat batu.[1] Bukti menunjukkan kediaman manusia di kawasan ini sekurang-kurangnya 21,000 tahun.[2]

 
Canberra dari Gunung Ainslie dengan Parliament House dan Old Parliament House di latar belakang

Penjelajahan Eropah bermula di daerah Canberra seawal tahun 1820-an. Canberra "ditemui" pada 7 Disember 1820 oleh Charles Throsby Smith, Joseph Wild dan James Vaughan.[3] Secara keseluruhannya, empat ekspedisi berturut-turut yang mengambil laluan di wilayah Canberra ialah Charles Throsby (1820), Charles Throsby Smith (1820),[4] Major John Ovens dan Kapten Mark Currie (1823), dan Allan Cunningham (1824). Keempat-empat ekspedisi ini meneroka perjalanan Sungai Limestone yang kini Sungai Molonglo dan merupakan tapak Tasik Burley Griffin. Smith dan Cunningham juga menembusi terus ke selatan, ke apa yang kini dikenali sebagai Lembah Tuggeranong.

Dianggarkan oleh Robertson bahawa sebelum penempatan Eropah bermula pada 1824, bergantung pada musim terdapat kira-kira 300-400 orang Aborigin yang tinggal di rantau Molonglo, Queabeyan, Canberra, Namadgi. Apabila peneroka mengambil alih tanah, ramai orang Aborigin berhijrah ke daerah-daerah lain seperti Cooma dan Tumut. Penduduk juga berkurangan apabila kadar kematian meningkat dengan ketara berikutan penyakit yang diperkenalkan oleh orang Eropah. Pada tahun 1880-an tidak ada orang Aborigin tulen di daerah itu, dengan hanya lima puluh orang bangsa campuran. Orang-orang ini bekerja seperti buruh atau pekerja domestik di stesen. Kerana kekurangan wanita Eropah, banyak lelaki kulit putih mempunyai hubungan dengan wanita kaum campuran sehingga mencairkan warisan Aborigin.

Laporan Kerajaan ACT 2013 "Our Kin Our Country" berhubung kait dengan penduduk Orang Asli kawasan ACT sekarang, membuat kesimpulan:

Nampaknya tidak ada pengetahuan tradisional yang masih hidup tentang struktur peribudaya, bahasa, adat, persaudaraan, sejarah lisan dan genealogi yang berkaitan langsung dengan ACT yang akan menjadi asas kepada laporan kesinambungan. ... rekod sejarah kebudayaan dan penduduk Aborigin adalah sangat kecil dan bercanggah, ia diakui bahawa tidak mungkin untuk menyediakan laporan penuh 'hubungan dengan negara' yang menghubungkan orang-orang hari ini melalui keluarga mereka dan pengetahuan tradisional dengan pemilik tanah ini dahulu.[5]


Penempatan Eropah sunting

 
Peta kawasan Canberra 1843-1846 menunjukkan "Camberry", "Yarrowlumla", "Tageranong" dan nama lain yang serupa dengan nama moden

Sungai Molonglo direkodkan sebagai "Yeal-am-bid-gie" pada tahun 1820 oleh peneroka Charles Throsby. Kemudian ia dirujuk sebagai Sungai Limestone, dan Sungai Fish. Orang Moolinggolah dari daerah sekitar Captains Flat mungkin memberi nama Molonglo sekarang.

Penempatan Eropah di kawasan itu bermula pada bulan Oktober 1824 ketika Joshua John Moore, pemilik Horningsea berdekatan Liverpool, diberi "tiket pendudukan" untuk 2,000 ekar (810 hektar) di utara Sungai Limestone yang meliputi wilayah yang kini dikenali sebagai Civic yang memanjang ke utara Dickson. Satu kawanan bebiri telah dipacu ke atas tanah itu pada bulan Disember 1824 oleh penyelia John McLaughlin. Dia membina sebuah pondok di atas apa yang kini dikenali sebagai Semenanjung Acton. Ini dinamakan Camberry kemudian Cottage Canberry. Sebatang sungai yang mengalir di tengah-tengah tanah yang berasal dari sisi Gunung Ainslie itu bernama Canberry Creek. Pada 12 Oktober 1828, satu surat ikatan untuk 1,000 ekar (400 hektar) lagi ke barat telah dikeluarkan kepada Moore sebagai balasan ganti £ 250.[6] Moore selalu menjadi tuan tanah yang tidak hadir dan tidak berminat untuk menguruskan tanah itu. Stesen ini terus dipanggil Canberry/Camberry, dari tahun 1824 hingga 1843 apabila ia dijual kepada Arthur Jeffreys, yang menamakannya sebagai Acton dan membina rumah gerai yang lebih besar yang disebut Acton House.

Pada tahun 1825, James Ainslie, seorang veteran Waterloo,[7] menggembala bebirinya domba turun ke daerah itu untuk Robert Campbell. Dia menduduki tanah di kaki Gunung Pleasant berdekatan Sungai Limestone, yang dipanggilnya "Pialigo".[8] Sebuah pondok batu dibina, Limestone Cottage, yang kemudian diperluas menjadi Duntroon House dan tanah dinamakan Duntroon ketika Campbells mengambil tempat tinggal dan memperoleh tanah yang melebar ke Queanbeyan. Ainslie, yang kekal di sana sehingga 1835, juga menerima geran 100 ekar (40 hektar) untuk membantu dalam menangkap dua orang bushranger Tennant dan Dublin Jack[9] Ainslie kemudian kembali ke Scotland.

Pada tahun 1827, John McPherson telah diberi tiket pendudukan untuk tanah di sebelah barat Canberry memanjang ke tempat Black Mountain sekarang. Dia menghubungi stesen Springbank, dengan rumahnya hanya ke timur persimpangan Sungai Limestone dengan Canberry Creek. Anak putih pertama yang dilahirkan di kawasan itu ialah anak perempuan, dilahirkan dalam keluarga Macpherson pada tahun 1830. Pada tahun 1831, MacPherson telah diberikan hak ke atas tanah 640-ekar (260 hektar) yang memanjang ke Black Mountain. Stesen kambing biri-biri lain dibina pula oleh peneroka yang lebih jauh. Pada mulanya, tanah-tanah ini dimiliki oleh tuan-tuan tanah yang tidak hadir, tetapi keluarga-keluarga yang tinggal masuk di kemudian hari. Bagi pembangunan masa depan, blok untuk penempatan kampung diwartakan di Pialigo, Tageranong di selatan, Palmerstone di utara, dan Yarrolumla di barat berhampiran Sungai Murrumbidgee.

Orang Aborigin tempatan pada masa ini cenderung merujuk kepada diri mereka sebagai orang Nyamudy dan bercakap dialek bahasa Ngarigo, sementara peneroka memanggil mereka Limestone Plains Blacks atau Pialigo Mob. Penduduk asli daerah berkurang hingga kurang dari seratus orang menjelang tahun 1840. Secara perbandingan, pada tahun 1851, terdapat sekitar 2,500 orang warga Eropah yang tinggal di daerah tersebut. Selain dari beberapa orang yang bekerja di stesen, Aborigin hilang pada tahun 1860-an dengan kebanyakan bergerak ke kawasan tanah pemburuan yang lebih baik berhampiran daerah Cooma dan Tumut. Beberapa dari kawasan Sutton, Hall dan Fairlight bergerak ke utara ke Yass.

Pembinaan gereja St John the Baptist bermula pada tahun 1841 di tanah yang dibeli dari Robert Campbell bersebelahan dengan stesen Canberry. Ini termasuk gleb 100 ekar (40 hektar). Apabila rektor pertama yang dilantik, kediaman rektor ialah Canberry Cottage yang disewa, maka gereja itu dirujuk sebagai di Canberry di mukim Queanbeyan. Kemudian tanah di selatan Sungai Limestone juga dipanggil Canberry memanjang ke Canberry Hill, sekarang Red Hill, dengan jalan menuju Gereja Crossing. Apabila daerah itu lagi dibahagikan kepada mukim-mukim di County Murray, ia meluas ke kawasan yang luas ke utara hampir ke Yass dan ke barat ke Sungai Cotter.

Terdapat beberapa keluarga Eropah yang mencapai status di kawasan itu. Ini termasuk keluarga Campbell, dan keluarga Palmer. Pada akhir 1820-an dan awal 1830-an, terdapat konflik antara dua keluarga ini - keluarga Johnston (keturunan dari Mejar George Johnston yang terlibat dalam Pemberontakan Rum) dan keluarga Martin - kerana pemilikan dan kawalan kewangan tanah yang kini dikenali sebagai Weston Creek dan Tuggeranong.

Yang penting juga, pada awal kehidupan daerah adalah keluarga Gibbes dan Murray, yang berkaitan dengan perkahwinan.

Sir Terence Aubrey Murray, MLC, berkelahiran Ireland memiliki estet Yarralumla (sekarang tapak Rumah Kerajaan Australia) dari 1837 hingga 1859. Pada tahun yang lalu, Murray menjual Yarralumla kepada abang iparnya, Augustus Onslow Manby Gibbes, yang telah disatukan oleh ibu bapa tua Elizabeth Gibbes dan Kolonel John George Nathaniel Gibbes, Pemungut Kastam bersara untuk NSW. Augustus Gibbes membuat penambahbaikan terhadap estet itu dan dia tetap menjadi pemilik pemastautin Yarralumla sehingga 1881, ketika dia menjualnya kepada jirannya, Frederick Campbell. (Untuk maklumat terperinci tentang Yarralumla abad ke-19 dan daerah sekitarnya, lihat Canberra Historical Journal, New Series, Number 48, September 2001, pp. 11–31, ISSN 0313-5977.)

 
Gereja pertama di Canberra, St John's, di suburban Reid

Keluarga Campbell, dan patriark mereka, Robert Campbell, ialah kumpulan yang sangat berpengaruh dalam sejarah awal kawasan tersebut. Keluarga Campbell ialah orang Scotland dan membawa banyak orang Scotland lain ke daerah itu sebagai pekerja. Tanah yang dimilikinya termasuk Duntroon House yang kini menjadi Mess Pegawai di Kolej Tentera Diraja, Duntroon, Yarralumla dan Estet Oaks. Estet Oaks mendapat namanya dari sebuah rumah besar yang dibina di sana oleh Campbell yang dipanggil Oaks. Apabila keluarga Campbell kemudian menjual tanah itu untuk subbahagian dan pembangunan, ia dengan syarat bahawa Oaks dan tanah itu akan kekal utuh dan tidak dinamakan semula. Masih ada anggota keluarga Campbell yang tinggal di Canberra kini.

Penduduk Eropah di kawasan Canberra terus berkembang dengan perlahan sepanjang abad ke-19. Sebuah bangunan yang menonjol, Gereja Anglikan St John, telah disucikan dan dibuka untuk digunakan pada tahun 1845. Bangunan ini masih berdiri hari ini dan perkuburannya menyaksikan pengebumian banyak perintis abad ke-19 di Canberra. Bangunan sekolah juga dicantumkan ke bangunan ini. Pada tahun 1851, terdapat kira-kira 2,500 orang yang tinggal di kawasan itu - sebahagian besarnya penternak. Beberapa buruh yang disabitkan juga digunakan di kawasan ini semasa tahun 1830-an dan 1840-an. Cuaca di kawasan itu dikatakan melampau, dengan musim sejuk yang sangat sejuk dan banyak kejadian hujan batu yang dahsyat, dan kejadian lemas di sungai tempatan adalah kejadian yang agak biasa. Mangsa tenggelam termasuk rektor pertama Gereja Anglikan St John the Baptist, yang merupakan tempat ibadat yang pertama dibina oleh Canberra.

 
Kotej Blundells, dibina pada tahun 1860-an

Kotej Blundells dibina pada tahun 1859 untuk William Ginn, ketua pembajak untuk Estet Duntroon. Penghuni kedua kotej ialah pengantin baru George dan Flora Blundell, yang nama mereka diambil untuk pondok itu.[10]

Penduduk Orang Asli di kawasan itu berkurangan apabila kehadiran Eropah meningkat, terutamanya disebabkan oleh kesan penyakit seperti cacar dan campak. Satu lagi sebab bagi penduduk Aborigin menyusut adalah kemampuan mereka untuk memburu telah dihalang oleh rumah ladang yang dibina di atas kawasan memburu tradisional mereka. Menjelang tahun 1862, orang-orang Aborigin yang tersisa kebanyakannya bercampur darah Eropah dan asli. Mereka mengadakan corroboree terakhir di Sungai Molonglo pada tahun itu. Kebudayaan orang asli dan rakyatnya sebahagian besarnya tidak lagi wujud di rantau ini, dengan anggotanya sebahagian besarnya diserap ke arus utama Eropah pada tahun 1878 sebagai hasil dari perkawinan campur. "Queen Nellie" Hamilton, seorang wanita Ngarigo yang telah menikah dengan seorang Ngambri Man, Bobby Hamilton, dikatakan sebagai darah Aborigin terakhir di sekitar Canberra pada abad ke-19. Dia meninggal di bandar Queanbeyan pada tahun 1897.

Abad ke-20 sunting

Penciptaan Wilayah Ibu Negara Australia sunting

 
Sebuah pondok juru ukur, bertarikh 1909

Transformasi daerah dari kawasan luar bandar New South Wales ke ibu kota negara yang dibina bermula semasa perdebatan politik ke atas Persekutuan pada akhir abad ke-19. Dusebabkan kerubut emas sementara pada waktu itu, Melbourne ialah bandar raya terbesar di Australia dan tempat yang berpotensi untuk ibu negara. Walau bagaimanapun, Sydney ialah bandar tertua di Australia, dan begitu juga tuntutan yang wajar untuk menjadi tuan rumah kepada tatanegara Persekutuan negara baru. Australia Barat, Australia Selatan dan Victoria, lokasi terletaknya Melbourne menyokong Melbourne. Walau bagaimanapun, New South Wales (koloni terbesar) dan negeri utara jirannya, Queensland, memihak kepada Sydney. Mungkin salah satu daripada dua ibu negeri jajahan itu boleh diterima untuk negeri-negeri yang lebih kecil, tetapi persaingan Sydney-Melbourne amat dahsyat sehingga tidak ada bandar yang sepakat untuk yang satu lagi menjadi ibu negara.[11]

Akhirnya, tolak ansur dicapai: Melbourne akan menjadi ibu negara sementara sehingga ibu negara baru dibina di antara Sydney dan Melbourne. Memandangkan Victoria agak kecil dari segi geografi, Seksyen 125 Perlembagaan menyatakan bahawa ibu negara mesti ditempatkan di wilayah Komanwel di New South Wales tetapi sekurang-kurangnya 100 batu dari Sydney. Pelbagai badan kerajaan Komanwel terus beroperasi terutamanya dari Sydney atau Melbourne selepas 1927. Kebanyakan jabatan perkhidmatan awam dipindahkan ke Canberra pada tahun 1950-an, dan Mahkamah Tinggi Australia akhirnya dipindahkan dari Melbourne ke Canberra pada tahun 1980.

Selepas pencarian yang luas, tapak ini, kira-kira 300 kilometer barat laut Sydney, di kaki bukit Pergunungan Alpen Australia, telah dipilih pada tahun 1908 sebagai hasil kerja kaji selidik oleh juruukur kerajaan Charles Scrivener pada tahun itu.[12] Dua orang yang berkempen kuat untuk ibu negara Persekutuan berada di kawasan Canberra ialah John Gale, penerbit The Agean Elias dan ahli politik King O'Malley. Pilihan tapak itu telah dipertikaikan, dan nyaris dikalahkan oleh Dalgety, sebuah bandar kecil berhampiran sempadan NSW/Victoria.

Wilayah Ibu Negara Persekutuan yang baru (kemudian dinamakan Wilayah Ibu Negara Australia) telah diwujudkan pada 1 Januari 1911 apabila kerajaan NSW menyerahkan 2,360 kilometer persegi tanah termasuk pelabuhan Jervis Bay kepada Kerajaan Komanwel.[13][14] Pada tahun yang sama, ACT menjadi kawasan bebas alkohol melalui undang-undang Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, King O'Malley, dalam Parlimen Persekutuan di Melbourne. Masa larangan ini diperingati hari ini dalam bentuk sebuah pub bernama O'Malley yang ditubuhkan di pusat bandar Canberra pada tahun 2000.[15]

Pertandingan antarabangsa telah diadakan pada tahun 1911 oleh O'Malley untuk memilih reka bentuk untuk tata letak ibu kota. Seorang arkitek Amerika, Walter Burley Griffin, memenangi pertandingan itu pada tahun 1913. Meskipun dihantar atas nama Walter, pelan itu sebenarnya dirancang bersama dengan isterinya yang juga arkitek dan rakan profesional Marion Mahony Griffin.[16] Ideanya adalah untuk membahagikan bandar yang dicadangkan menjadi separuh, menggunakan tasik sebagai titik pemisahan. Hasilnya itu akan ditakrifkan sebagai bahagian orang ramai dan bahagian kerajaan. Pelbagai nama dicadangkan untuk ibu negara, termasuk Olympus, Paradise, Captain Cook, Shakespeare, Kangaremu, Sydmeladperho, Eucalypta dan Myola.

 
Lord Denman, Upacara Penamaan Canberra 12 Mac 1913

Nama Canberra akhirnya diterimapakai. Pada tengah hari 12 Mac 1913, bandar ini secara rasmi diberi nama ini oleh Lady Denman, pada upacara di Kurrajong Hill (sekarang dikenali sebagai Capital Hill). Acara bersejarah ini dirasmikan oleh Perdana Menteri Australia, Andrew Fisher. Bandar ini kini memperingati acara itu sebagai "Hari Canberra" setiap tahun, sentiasa pada hari Isnin kedua.[17]

Nama Canberra sunting

Nama Canberra diberikan kepada bandar yang dirancang sebagai kawasan pusat iaitu di mukim Canberra. Daerah ini pada asalnya berada di mukim Queanbeyan, tetapi pada tahun 1850, sebuah mukim yang terpisah didirikan dengan St John the Baptist menjadi gereja mukim. Menurut rekod gereja, tanah itu dibeli dari Campbell untuk membina gereja dan mewujudkan gleb 100 ekar (40 hektar). Rumah paderi itu ialah "Kotej Canberry", bangunan asal yang disewa di tanah bersebelahan bernama Acton tetapi pada asalnya dikenali sebagai Canberry dari 1825 hingga 1843. Tanah datar di kedua sisi Sungai Molonglo berdekatan gereja disebut sebagai Dataran Canberry sementara jalan selatan melintasi kawasan yang dikenali sebagai Crossing Church. Ke selatan dataran itu ialah Canberra Hill, sekarang Red Hill. Akhirnya pada 1865, lokasi Gereja St Johns mula dieja Canberra oleh rektor, Pierce Galliard Smith, menentang hasrat Robert Campbell pemilik asli tanah di mana gereja itu dibina, dan memberikan banyak kos kewangan untuk membina gereja dan sekolah bersebelahan.

Walau bagaimanapun, maklumat substantif mengenai sebab pilihan asal nama Canberry, atau mengapa ejaan berubah, tidak wujud. Perselisihan atas terbitan itu telah berlangsung selama lebih seratus tahun tanpa penyelesaian. Ia menjadi subjek akademik dalam banyak kertas akademik, dan surat/artikel dalam akhbar.

Terdapat banyak teori yang tidak berasas yang dikemukakan tentang pengenalan nama untuk tanah sungai tepi "Stesen Canberry" dari sumber Inggeris. Pertama, ia disebabkan oleh lambakan semak raspberi liar yang tumbuh di sana. Kedua, semak raspberi sebenarnya adalah semak kranberri. Ketiga, sejarah gereja St. John mengatakan lokasi gereja itu dinamakan sempena daerah Canbury di Kingston upon Thames di England, sementara sumber lain mencadangkan Canberry di utara London dan Canbury di Kent. Terdapat juga teori maksud asalnya ialah menamakannya Camberry selepas Sungai Cam, dan Cambridge di mana pemilik asal berasal.

Terdapat banyak teori yang tidak berasas yang dikemukakan untuk terbitannya dari sumber Orang Asli. Ini termasuk perkataan Canberra berasal dari penafsiran dalam bahasa Inggeris dari nama Orang Asli Ngambri, yang didakwa nama tapak perkhemahan kecil di utara sungai Molonglo di sebelah Black Mountain, yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada tanah "Springbank". Terdapat lima teori yang tidak dibuktikan untuk kedua; bahawa ia adalah perkataan Aborigin yang bermaksud "tempat pertemuan", "tempat neutral", "tanah corroboree", "kepala sungai", "ruang antara payudara wanita", atau sempena burung kookaburra atau "hilaian keldai jantan" . Terdapat juga pertikaian sama ada perkataan Aborigin ini berasal dari bahasa Ngarigu, Ngunawal, Nyamudy, Kamilroi, Walgalu atau Wiradhari. Penyusunan semula akademik pelbagai sebutan oleh orang-orang Eropah yang berbeza menghasilkan nama Orang Asli secara teori untuk tapak perkhemahan semenanjung Black Mountain sebagai Ng-aan-bira, yang tidak diketahui atau tiada makna, dalam dialek bahasa Nyamudy tempatan bahasa Ngarigu. Walau bagaimanapun, tiada rakaman kontemporari bagi penggunaan kata-kata Orang Asli sehingga nama Canberry digunakan untuk kawasan sekitar Gereja St John the Baptists.

Sungai Molonglo direkodkan sebagai "Yeal-am-bid-gie" pada tahun 1820 oleh peneroka Charles Throsby. Kemudian ia dirujuk sebagai Sungai Limestone, dan Sungai Fish. Orang Moolinggolah di sekitar daerah Captains Flat mungkin memberi nama Molonglo sekarang.

Reka bentuk Griffins untuk Canberra sunting

Pengaruh British dan picturesque sunting

Berikutan Persekutuan Australia pada 1 Januari 1901 dan pemilihan Wilayah Ibu Negara Australia untuk menempatkan ibu negara pada tahun 1908, Juruukur Charles Scrivener bertanggungjawab untuk mencari tapak khusus di bandar ini.[18] Pemilihan Scrivener dipandu oleh arahan untuk menilai tapak dari "sudut pandangan yang indah, dengan tujuan untuk mendapatkan picturesque, dan dengan objek pengindahan".[19] Oleh itu dari awal, mengikut fesyen Renaissance Inggeris, penekanan diletakkan pada pemandangan indah, yang menggunakan keindahan alam semulajadi alam semulajadi, dan menegaskan bahawa landskap dan estetika ibu negara masa depan akan sama pentingnya dengan fungsinya.

Sebelum pemilihan tapak, perwakilan Kongres Encik Isaac Evans menulis sebuah kertas, ‘A Waterside Federal Capital’ (Ibu Negara Persekutuan di Pinggi Air), yang, walaupun ditulis untuk menganjurkan tapak yang berbeza sama sekali, mengenal pasti jasad air yang besar dapat meningkatkan penampilan dan perspektif bentuk yang dibina. Begitu juga, kriteria reka bentuk untuk ibu negara menggalakkan penciptaan sedemikian. Selain itu, Evans juga menggambarkan tempat kediaman ibu negara pada masa depan sebagai 'titik-titik di antara rimbunan dedaun', menyiratkan bahawa Evans membayangkan penampilan ibu negara yang indah dari segi pandangan yang lebih luas mengenai penduduk masyarakat Australia yang baru untuk mula mengenali persekitaran ikonik di pedalaman Australia.

Akibatnya, ini membolehkan picturesque tapak ini bertindak sebagai proksi untuk budaya, peninggalan, alam semula jadi dan sifat Dunia Lama yang tidak dimiliki koloni baru (Gordon 2006). Dengan terus membina identiti pembentukan ini, ibu negara yang indah akan "mengaburi belia bangsa dan ... mendaftarkan keahliannya dalam Empayar British".[20] Oleh itu, walaupun Canberra tidak diragukan lagi sebahagian daripada Australia berhubung landskap dan lokasi yang lebih luas, motivasi di sebaliknya untuk aspek-aspek ini "kekal sebagai penjajah, [dan] berakar pada Britain abad ke-18."[21]

Reka bentuk dan pengaruh sunting

Menggunakan dan menawan landskap indah adalah penting untuk kejayaan reka bentuk Griffins dan dicapai dengan mengintegrasikan topografi wilayah ke dalam reka bentuk mereka berbanding merancang untuk mengelakkannya. Contohnya lembah Molonglo, yang digunakan sebagai kedudukan untuk tasik pusat buatan dan besar yang memenuhi sebahagian daripada kriteria reka bentuk (Tasik Burley Griffin). Berhubung dengan picturesque yang menawan, pusat tasik Griffin adalah titik jualan reka bentuk mereka. Mungkin Griffin sudah biasa dan dipengaruhi oleh kerja-kerja rakannya, Daniel Burnham dari Chicago, dalam Pelan Chicago 1909, yang juga dikenali sebagai Pelan Burnham, memfokuskan untuk menebusguna dan meningkatkan tasik di Chicago untuk keseronokan orang ramai.

Satu lagi titik reka bentuk yang penting adalah bahawa bandar itu sendiri terletak di antara Gunung Ainslie dan Gunung Bimberi dan menggunakan kemudahan menarik mereka secara kolektif sebagai tumpuan visual untuk tata letak jalan dan untuk menyampaikan kuasa sivik. Oleh itu, Griffins menyelaraskan demokrasi dengan kuasa yang paling kuat: alam. Akibatnya, memandangkan ia sangat dibayangi, kaedah tradisional menggunakan seni bina besar untuk menyampaikan kuasa itu kurang jelas. Pendekatan ini sangat dipengaruhi oleh reka bentuk Pierre Charles L'Enfant pada 1792 untuk Washington, D.C. Reka bentuk L'Enfant termasuk jalan yang luas, jajaran pokok yang secara visual menghubungkan tapak topografi yang penting ke bandar. Oleh itu, dia menarik pemandangan yang indah dengan memastikan pemandangan landskap dan terutamanya padang belantara barat, yang mengisyaratkan "perkembangan demokrasi barat".[22]

Griffins juga memanfaatkan tema yang muncul dalam koloni baru yang mengiktiraf belukar, merujuk kepada tumbuh-tumbuhan asli negara itu yang meluas, sebagai identiti kebangsaan. Kritikal terhadap kejayaan reka bentuk Griffins ialah penggunaan emas dan sepia yang berbeza dengan penyertaan lain yang menggambarkan ibu negara yang subur dan hijau. Pendekatan Griffins lebih baik mewakili keadaan unik Australia dan, lebih penting lagi, meraikan mereka.

Akhirnya, Washington, D.C. juga menawarkan pengaruh lain untuk Griffins berkenaan Burnham et al.'s 1902 McMillan Plan untuk bandar itu. Walaupun Griffins dipengaruhi oleh perancangan pra-moden, terutamanya penekanan inspirasi L'Enfant terhadap penampilan yang indah, mereka mencapai penekanan ini melalui perwakilan pengurusan geometri jalanan yang baik dari pergerakan Bandar Cantik kontemporari. Pergerakan itu telah dilaksanakan dengan kuat dalam Pelan McMillan, yang kemudiannya menggalakkan paksi, pandangan, dan tumpuan utama di Canberra.

Pembangunan dan pertumbuhan sunting

 
King O'Malley memacu tiang tinjauan pertama di Canberra, 20 Februari 1913

Pertumbuhan Canberra selama beberapa dekad pertama adalah perlahan, dan Canberra memang jauh lebih kecil, lebih kepada sebuah pekan kecil berbanding sebuah ibu negara sebelum Perang Dunia II. Ia diperhatikan kerana lebih banyak pokok dan ladang daripada rumah. Pada ragut lembu berhampiran Rumah Parlimen adalah kejadian biasa, sesuatu yang mengagumi Jeneral Macarthur ketika dia melawat Canberra semasa Perang Dunia II.

 
Sudip tapak

Menteri yang bertanggungjawab, King O'Malley, memacu pancang ukur pertama di kawasan Canberra pada 20 Februari 1913 untuk menandakan permulaan kerja di bandar baru. Seperti yang telah kita lihat, pada 12 Mac pada tahun yang sama, bandar itu secara rasmi dinamakan oleh isteri Gabenor-Jeneral, Lady Denman, pada majlis yang diadakan di Capital Hill, tapak Bangunan Parlimen Australia sekarang.

Pembinaan ibu kota bermula dengan apa yang sekarang ialah Canberra Utara dan Canberra Selatan. Kadar kerja bangunan lebih lambat daripada yang dijangkakan kerana meletusnya Perang Dunia I pada tahun 1914 dan pertikaian antara Griffin dan birokrat Komanwel. Pada tahun 1917, sebuah Suruhanjaya Diraja menentukan bahawa individu-individu ini telah menjejaskan kuasa Griffin dengan membekalkan data palsu kepadanya, yang telah digunakannya dalam melaksanakan tugasnya. Pada akhirnya, Griffin meletak jawatan dari projek reka bentuk Canberra pada tahun 1920, apabila dia mendapati beberapa orang yang sama telah dilantik ke Jawatankuasa Penasihat Ibu Negara Persekutuan yang ditubuhkan untuk mengawasi pembinaan Canberra

 
Giles Street, Eastlake, kini Kingston, pada 1928

Pada mulanya hampir semua kerja pembinaan di ibu negara telah dilaksanakan oleh keperalatanan Komanwel. Perumahan yang dibina oleh kerajaan, yang dikehendaki untuk menampung kakitangan awam yang dipindahkan dari antara negeri, membentuk asas untuk subbandar pertama di Canberra. Subbandar yang dibina perlahan selama beberapa tahun akan datang termasuk Parkes, Barton, Kingston, Manuka, Braddon dan Reid. Subbandar ini sering mempunyai nama lain - misalnya, Kingston pada asalnya dikenali sebagai Eastlake - sebelum prosedur penamaan semula rasmi berlaku pada tahun 1928. Mereka didirikan sebahagian besarnya mengikut reka bentuk Walter Burley Griffin untuk Canberra. Para pembina yang membina subbandar ini tinggal dalam beberapa kem pekerja, yang terdiri daripada khemah dan beberapa kediaman bata. Bahan binaan diperolehi dari kuari di kawasan Canberra Utara. Kereta api sementara digunakan untuk mengalihkan bahan.

Laluan kereta api menghubungkan Canberra dengan bandar Queanbeyan merentas sempadan di NSW dibina sebelum tercetusnya Perang Dunia I. Ia dibuka untuk perkhidmatan pengangkutan/perindustrian pada 25 Mei 1914 tetapi dijadikan untuk kereta penumpang 10 tahun kemudian.[23] Sebuah batu asas rasmi untuk bandar itu diletakkan oleh Prince of Wales, yang kemudian menjadi Raja Edward VIII pada 21 Jun 1920. Tambahan kepada Rumah Kerajaan di Yarralumla, serta kerja-kerja pembinaan Kediaman Perdana Menteri dan apa yang sekarang menjadi "Bangunan Parlimen Lama ", juga telah dijalankan semasa tempoh penting ini.

Pada tahun 1918, sebuah kem tahanan Jerman untuk Perang Dunia Pertama ditubuhkan di pinggir timur Canberra, pada masa kini di pinggir bandar Fyshwick. Kem ini menempatkan kebanyakan orang awam yang dipindahkan dari kemudahan di lokasi lain seperti bandar Bourke NSW. Selepas tahun 1919, kem tahanan lama menjadi kem pekerja. Pada tahun-tahun kemudian, kem itu ditutup dan jalan-jalan yang telah digunakan di situ menjadi jalan-jalan bandar.

Blok tanah pertama di Canberra untuk kegunaan kediaman dan komersial dijual dalam lelongan pada 12 Disember 1924. Bangunan-bangunan kemudiannya didirikan di atas tanah-tanah peruntukan ini, tetapi penduduknya mengalami permulaan yang menjerihkan apabila banjir melanda Canberra pada Februari 1925. Banjir berlaku akibat Sungai Molonglo memecah tebingnya. Air yang meningkat mengancam atau merosakkan banyak struktur, dan mengakibatkan beberapa kejadian lemas.

Sekolah pertama di Canberra, Telopea Park School, telah dibuka pada tahun 1923. Pengangkutan awam telah dibuka pada bulan Julai 1925, dan dua kawasan membeli-belah telah diasaskan di Manuka dan Kingston pada tahun 1925.

Tahun 1927 menyaksikan pembukaan pawagam di Manuka dan sebuah pasukan polis Wilayah Ibu Negara Australia telah dibentuk. Juga pada tahun 1927, bandar Daerah Pusat Perniagaan yang baru telah dibangun secara rasmi. Ia dimaksudkan untuk dipanggil Pusat Sivik, tetapi Perdana Menteri Stanley Bruce memveto idea itu dan menjadi secara rasmi dikenali sebagai Pusat Bandar. Bagaimanapun, Pusat Bandar masih sering dirujuk oleh penduduk Canberra sebagai "Civic".

 
Pembukaan Bangunan Parlimen pada bulan Mei 1927

Tetapi peristiwa paling penting pada tahun 1927 ialah pembukaan Bangunan Parlimen sementara (kini dikenali sebagai "Bangunan Parlimen Lama") pada 9 Mei 1927. Pada tarikh ini juga, Melbourne juga berhenti menjadi ibu negara dan tampuk kerajaan sementara dan Canberra mula mengambil alih peranan ini. Antara undang-undang pertama yang ditangani di parlimen baru adalah tindakan untuk memansuhkan undang-undang larangan O'Malley yang tidak popular. Ini berkuat kuasa pada tahun 1928.

Sementara itu, Suruhanjaya Ibu Negara Persekutuan, telah sibuk meningkatkan kemudahan sosial kota yang sibuk. Pada tahun 1926, Dewan Causeway didirikan, dan menjadi tuan rumah kepada persembahan pertama Canberra Philharmonic Society (kemudian Canberra Musical Society) pada 15 Mei.[24] Sebuah tempat yang lebih besar, lebih utama, dinamakan Albert Hall, dibuka pada tahun 1928, tahun yang sama dengan Canberra Croquet Club.[25]

Tenaga kerja Canberra tidak terlepas daripada kesan buruk dari Kemelesetan Besar apabila ia melanda Australia pada tahun 1929. Pada tahun 1930, kira-kira 1800 tenaga pekerja dan kira-kira satu per tujuh kakitangan Perkhidmatan Awam Komanwel di Canberra telah diberhentikan. Tidak lama kemudian, pertumbuhan tanah Canberra menjadi halangan, bahkan agensi kerajaan yang menyelia pembangunannya dimansuhkan buat sementara waktu. Beberapa projek pembinaan utama yang dirancang untuk ibu kota, termasuk katedral Anglikan dan Katolik Romawi, tidak dilaksanakan kerana dana yang diketepikan untuk pembinaan mereka yang dirancang yang dialihkan untuk langkah-langkah bantuan semasa Kemelesetan. Setelah kehilangan dorongan awal ini, tiada satu pun pusat ibadah utama dibina di ibukota, walaupun, pada tahun 1973, selepas penyambungan besar, Gereja Katolik St Christopher, Manuka,[26] dinaikkan ke status Katedral (katedral Anglikan tetap di sekitar bandar Goulburn).[27]

Walaupun terdapat anjak ke belakang, masyarakat Canberra terus berkembang dengan kecanggihan, walaupun bukan dalam saiz, dengan penubuhan kemudahan masyarakat seperti stesen radio (2CA) pada tahun 1931 (pada awalnya dikendalikan dari sebuah kedai di kawasan Kingston), dan dramatik amatur Persatuan Repertori Canberra pada tahun 1932.[28] Perancangan dan pembinaan Memorial Perang Australia di bawah pengawasan sejarah perang Charles Bean juga bermula di Canberra pada masa ini. Peringatan itu akhirnya selesai semasa kemuncak Perang Dunia II, pada tahun 1941, dan majlis pembukaannya telah diadakan pada 11 November tahun itu

Kedutaan dan Suruhanjaya Tinggi mula bertempat di Canberra pada tahun 1930-an. United Kingdom melantik Pesuruhjaya Tinggi pertama mereka ke Australia pada tahun 1936. Kanada melantik wakil pada tahun 1937 dan Amerika Syarikat membuka misi pada tahun 1939 dengan utusan pertama mereka menyampaikan kelayakannya pada tahun 1940. Amerika Syarikat adalah misi pertama untuk membina sendiri canseri pada tahun 1943. Pada tahun 1946, Australia dan Amerika Syarikat mengangkat pangkat wakil yang ditukar oleh kedua-dua negara kepada Duta Besar; Kedutaan Amerika itu menjadi kedutaan pertama yang akan ditubuhkan di Canberra. Negara lain, seperti Sweden, diikuti tidak lama kemudian. (Pada masa kini, Canberra mengandungi pelbagai kedutaan dan misi diplomatik yang lain.)

Untuk semua ini, Canberra kekal sebuah bandar kecil sebelum Perang Dunia II, jauh lebih kedesaan berbanding sebuah bandar dari segi sifat dan saiznya, dengan sedikit objek untuk menandakannya sebagai ibu negara Australia selain Bangunan Parlimen dan Memorial Perang yang sedang berkembang. Pusat sosialnya kekal di kawasan Kingston/Manuka.

Selepas Perang Dunia II sunting

 
Populasi Canberra

Keadaan masa perang menekankan keperluan lapangan terbang. Pada 1 April 1940, sebuah pangkalan tentera, Stesen RAAF Canberra, ditubuhkan di dataran rata antara Canberra dan Queanbeyan. Kemudian, ini dinamakan semula RAAF Fairbairn sebagai ingatan kepada Menteri Udara, James V. Fairbairn, yang terbunuh dengan beberapa menteri dan pegawai lain ketika sebuah pesawat terhempas ke bukit berhampiran dalam kabut tebal pada 13 Ogos 1940. Lapangan Terbang Canberra dibina pada 1960-an; pangkalan tentera dan lapangan terbang komersial berkongsi landasan yang sama.

Canberra mula berkembang pesat selepas Perang Dunia II, memandangkan lebih banyak jabatan kerajaan dipindahkan dari Melbourne ke ibu kota. Universiti Nasional Australia dibuka sebagai institut penyelidikan pada tahun 1946. Pengajian sarjana muda terus diajar di Kolej Universiti Canberra, dan kedua-duanya telah digabungkan pada tahun 1960. Organisasi hiburan dan kebudayaan juga mula berkembang dengan kemasukan penduduk baru. Sehingga pembukaan Pusat Teater Canberra pada tahun 1965, Albert Hall menjadi rumah kepada sejumlah besar organisasi terkemuka, termasuk Persatuan Orkestra Canberra (kemudian Orkestra Simfoni Canberra) yang ditubuhkan pada tahun 1950, Persatuan Filharmonik Canberra (untuk teater muzikal, 1951) dan Persatuan Koir Canberra (1952).

Beberapa bahagian Canberra membentuk latar belakang untuk aktiviti pengintipan Perang Dingin, yang ditonjolkan semasa Kes Petrov 1954 ketika perisik Soviet berpaling tadah kepada Australia. Taman Telopea di selatan Canberra adalah tempat turun yang diketahui untuk pengintip KGB yang terletak di Kedutaan USSR berdekatan. Kedutaan ini sentiasa dipantau oleh agen ASIO yang berpusat di Hotel Kingston yang terletak di seberang jalan. Terdapat juga pos mendengar ASIO atas tapak Sekolah Grammar Canberra. Pada tahun 1991, dengan berakhirnya Perang Dingin dan kejatuhan Kesatuan Soviet, tapak kedutaan itu menjadi Kedutaan Rusia.

Pada bulan Mac 1958, Suruhanjaya Pembangunan Ibu Negara (NCDC) mengambil alih perancangan dan pembinaan Canberra. Di bawah kawalan NCDC, daerah-daerah baru seperti Woden dan Tuggeranong telah dibentuk dan perlahan-lahan dibangunkan sepanjang tahun 1960-an dan 1970-an untuk menampung penduduk yang semakin meningkat. Reka bentuk asal untuk Canberra tidak melampaui pinggir subbandar pusat, maka adalah mungkin untuk mereka bentuk bagi mengambil manfaat lebih baik daripada kontur tanah itu. Woden ditubuhkan pada tahun 1964, Belconnen pada tahun 1967 dan Tuggeranong pada tahun 1973. Daerah tambahan ini membantu menggalakkan pertumbuhan penduduk yang besar antara 1960 dan 1975

Pembinaan Tasik Burley Griffin di tengah Canberra, sepanjang laluan Molonglo, dimulakan pada awal tahun 1960-an, berdasarkan sebahagian besar pelan asal rancangan Walter Burley Griffin. Satu langkah untuk menamakannya Tasik Menzies, sempena Perdana Menteri ketika itu Sir Robert Menzies, telah dimansuhkan oleh Menzies sendiri. Tasik itu dibentuk oleh Empangan Scrivener, dinamakan sempena Charles Scrivener, yang terletak di bahagian barat Tasik Burley Griffin. Empangan itu telah siap pada tahun 1963, dan injapnya ditutup pada 20 September 1963, untuk membenarkan tasik itu terbentuk. Walau bagaimanapun, kawasan tersebut berada dalam keadaan kemarau pada masa itu dan tasik itu tidak benar-benar dipenuhi sehingga April 1964, ketika musim kemarau berhenti. Ini membolehkan acara pertama dijadualkan untuk tasik itu, kejuaraan mendayung, untuk berlaku. Pada tahun 1970, Air Pancut Kapten Cook/Memorial Jet telah ditambah, sebagai sebahagian daripada perayaan yang diadakan pada tahun itu untuk menandakan dua ratus tahun penemuan pantai timur Australia oleh Kapten James Cook.

Antara mercu tanda budaya dan awam utama, bangunan Perpustakaan Negara Australia dibuka pada tahun 1968, Bangunan Mahkamah Tinggi Australia dibuka pada tahun 1980, bangunan Galeri Nasional Australia pada tahun 1982, bangunan Muzium Negara Australia pada tahun 2001 dan Bangunan Galeri Potret Negara Australia pada tahun 2008. Semua kemudahan dan institusi ini terletak di atau berhampiran dengan pinggir Tasik Burley Griffin

Pada 9 Mei 1988, sebuah bangunan Parlimen Komanwel yang lebih besar telah dibuka di Capital Hill di State Circle, Parkes. Ia merangkumi kompleks dewan parlimen, ruang awam, pejabat dan kemudahan lain yang menggantikan Bangunan Parlimen (Sementara) yang telah dikendalikan hampir selama 60 tahun. Upacara perasmian kompleks itu merupakan teras perayaan gemilang Australia yang diadakan di seluruh negara untuk menandakan ulang tahun ke-200 kedatangan Armada Pertama dari England, dan asas penempatan Eropah di tempat yang menjadi Bandar Sydney pada tahun 1788.

Secara ketara, Wilayah Ibu Negara Australia telah diberikan sepenuhnya pemerintahan sendiri pada bulan Disember 1988, apabila suatu akta yang diluluskan oleh Parlimen Persekutuan menjadikan wilayah sebuah badan politik di bawah Mahkota ditandatangani oleh Ratu Elizabeth II. Pada 11 Mei 1989, selepas pilihan raya pada awal tahun itu, 17 anggota Dewan Undangan telah duduk di pejabatnya di London Circuit, Civic. Kerajaan ACT yang sulung dipimpin oleh Ketua Menteri Rosemary Follett.

Pada tahun 1992, Canberra menjadi bandar tuan rumah untuk Perhimpunan Agung Gereja-Gereja Dunia yang ke-7.

Abad ke-21 sunting

 
Kebakaran 2003

Pada tahun 2000, awal permulaan abad baru, beberapa permainan bola sepak Sydney 2000 penting dimainkan di Bruce Stadium.

Pada 18 Januari 2003, kebakaran telah berlaku yang membakar di hutan belantara terpencil di barat Canberra memecah garisan penahan dan menelan beberapa kawasan Canberra. Kira-kira 500 buah rumah telah dimusnahkan sebelum perubahan cuaca menyebabkan kebakaran hutan di bawah kawalan. Pinggir bandar Duffy terjejas paling teruk, dengan kira-kira 200 buah rumah dimusnahkan. Empat orang mati dalam kebakaran dan banyak lagi yang cedera.

Pembangunan Canberra sedang berjalan. Kerja-kerja baru yang sedang dibangun dalam tahun-tahun kebelakangan ini termasuk Pusat Bandar Gungahlin, Presint Barat Bandar dan Pembangunan Kingston Foreshores. Pada 5 Mac 2004, Rancangan Spatial Canberra untuk pembangunan masa depan bandar telah dilancarkan.[29] Pada 2005, beberapa rancangan sedang dibangunkan untuk sebuah daerah Canberra baru yang terletak di sebelah barat Tasik Burley Griffin, di tanah yang dahulu diduduki oleh sebuah ladang pain.

Garis masa penduduk Canberra sunting

Populasi Wilayah Ibu Kota Australia:

1911: 1,714

1930: 9,000

1945: 13,000

1957: 39,000

1960: 50,000

1966: 96,000

1971: 146,000

1976: 203,100

1983: 235,000

1988: 270,000

2000: 311,000

2011: 356,000

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Gillespie, Lyall (1984). Aborigines of the Canberra Region. Canberra: Wizard (Lyall Gillespie). m/s. 1–25. ISBN 0-9590255-0-2.
  2. ^ Flood, JM., David, B., Magee, J. and English, B. 1987. Birrigai: a Pleistocene site in the south eastern highlands, Archaeology in Oceania 22:9–22
  3. ^ "CANBERRA". The Canberra Times. National Library of Australia. 7 December 1928. m/s. 4. Dicapai pada 4 October 2012.
  4. ^ "HISTORIC CANBERRA". Camperdown Chronicle. Vic.: National Library of Australia. 26 April 1927. m/s. 6. Dicapai pada 4 October 2012.
  5. ^ ACT Government Genealogy Project : Our Kin Our Country : August 2012 Report (PDF), ACT Government, August 2012, dicapai pada 24 February 2016
  6. ^ "LETTERS". The Sydney Morning Herald. National Library of Australia. 31 January 1934. m/s. 6. Dicapai pada 4 October 2012.
  7. ^ http://www.canberratimes.com.au/act-news/canberra-life/ganggang-a-canberra-battle-of-waterloo-legend-is-being-battled-by-some-facts-20150614-ghloow.html
  8. ^ "ABORIGINES ADVISED AINSLIE TO CHOOSE DUNTROON". The Canberra Times. National Library of Australia. 30 April 1954. m/s. 2.
  9. ^ "HISTORIC CANBERRA". Camperdown Chronicle. Vic.: National Library of Australia. 26 April 1927. m/s. 6. Dicapai pada 6 October 2012.
  10. ^ http://www.deh.gov.au/cgi-bin/ahdb/search.pl?mode=place_detail;place_id=105734
  11. ^ Australia, National Archives of. "Selecting the site for the nation's capital". guides.naa.gov.au (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2016-05-29.
  12. ^ National Archives of Australia – Seat of Government Act 1908 (Cth)
  13. ^ http://foundingdocs.gov.au/item-did-111-aid-1-pid-94.html
  14. ^ http://www.nationalcapital.gov.au/index.php?option=com_content&view=article&id=253&Itemid=247
  15. ^ http://www.kingomalleys.com.au/history/
  16. ^ Planning Twentieth Century Capital Cities. 2006, Routledge, London
  17. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 10 April 2011. Dicapai pada 23 April 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  18. ^ National Archives of Australia. 1908. An Act to Determine the Seat of Government of the Commonwealth (No. 24 of 1908) http://www.foundingdocs.gov.au/item.asp?dID=110 accessed April 2011.
  19. ^ Vernon, C. 2006. Canberra: Where Landscape is Pre-eminent. In; Gordon, D [editor]. Planning Twentieth Century Capital Cities. Taylor & Francis, pp 133.
  20. ^ Vernon, C. 2006. Canberra: Where Landscape is Pre-eminent. In; Gordon, D [editor]. Planning Twentieth Century Capital Cities. Taylor & Francis, pp 132.
  21. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Vernon, C 2006. pp 131 tidak disediakan
  22. ^ Vernon, C. 2006. Canberra: Where Landscape is Pre-eminent. In; Gordon, D [editor]. Planning Twentieth Century Capital Cities. Taylor & Francis, pp 135.
  23. ^ https://infrastructure.gov.au/rail/trains/history.aspx
  24. ^ Federal Capital Pioneer, 25 June 1926: 2.
  25. ^ http://www.canberracroquet.org.au/
  26. ^ http://www.cg.catholic.org.au/about/default.cfm?loadref=83
  27. ^ http://www.goulburncathedral.org.au/
  28. ^ http://www.canberrarep.org.au/
  29. ^ "The Canberra Spatial Plan". Dicapai pada 2 November 2010.

Pautan luar sunting