Sejarah Charlottetown

Charlottetown merupakan terletak di Pulau Prince Edward, Kanada. Sejarah Charlottetown bermula apabila Perancis menduduki tempat ini.

Fort Amherst merupakan tempat terawal di Charlottetown.

Orang Eropah yang pertama telah tiba di sini ialah Orang Perancis;kakitangan dari Fortress Louisbourg telah menemui sebuah perkampungan pada 1720 dan dinamakan Port La Joye yang sebahagian daripada barat daya bandar Charlottetown sekarang. Kampung ini telah ditemui oleh Michel Haché-Gallant, iaitu seorang dari Acadians.

Semasa Perang King George, tentera British telah mengambil alih pulau ini. Pegawai-pegawai Perancis yang telah menghantar 500 orang telah menyerang tentera Britain di dalam Pertempuran Port-la-Joye. Tentera Perancis telah berjaya dalam pertempuran ini lalu membunuh semua orang Britain termasuk orang tahanan.[1]

Pada Ogos 1758, Perang Perancis dan Indian telah berlaku, Kerajaan United Kingdom telah mengawal di perkampungan dan perairan pulau-pulau berdekatan. Akibat takut dengan serangan tentera Perancis, Tentera Britain telah membina Fort Amherst di berdekatan tempat kejadian.

Charlottetown telah mempunyai kerusi Pentadbir Queens pada 1764 yang diasaskan oleh Kapten Samuel Holland yang menjadi Royal Engineer. Setahun kemudian, Charlottetown telah ditadbir bersama-sama dengan Pulau St. John. Akhirnya, bandar ini telah dinamakan dari Charlotte dari Macklenburg-Strelitz, iaitu permaisuri United Kingdom dan menjadi isteri kepada George III.

Charlottetown telah dinamakan sempena puteri British iaitu Charlotte dari Macklenburg-Strelitz, iaitu seorang isteri kepada George III.

Pada 17 November 1775, ibu negeri koloni yang baru ialah Massachusetts, hinggalah berlakunya Perang Revolusi Amerika. Semasa peperangan itu, bandar itu telah ditawan oleh Phillips Callbeck dan Thomas Qright, kemudian orang-orang yang tinggal di situ telah dibawa ke Cambridge dan kemudian dibunuh.

Pada 29 November 1798, Pulau St. John telah ditukarkan ke nama Pulau Prince Edward dari Putera Edward, Duke Kent dan Strathearn yang dimana beliau ialah Commander-in-Chief, Amerika Utara.

Pada 1805, garrison yang ditempatkan oleh British mendirikan sebuah pelabuhan pertahanan yang dinamakan "Fort Edward" di barat bandar.

Pada 1835, "Rumah Kerajaan" telah mendirikan di Fanning Bank sebagai residen untuk koloni Gabenor. Sekarang, ia menjadi residen utama untuk Gabenor.

Semasa 1843 dan 1847, sebuah bangunan undang-undung baru telah dibina di komuniti. Namanya Bangunan Kolonial. Asalnya ia berikut dengan Konfederasi bersama Kanada ia beransur-ansur ingin menjadi "Rumah Wilayah". Penyelesaian membentuk struktur bersama Isaac Smith iaitu seorang pembina rumah/arkitek telah mencipta sejarah di dalam bandar itu kerana batu-batu yang digunakan itu telah dikekalkan dalam termasuk di dalam Tempat Bersejarah Kebangsaan.

Pada 17 April 1855, Charlottetown telah bersatu dengan menjadi sebuah bandar, ia telah bermesyuarat tentang pembinaan bandar itu pada 11 Ogos pada tahun yang sama.

Semasa 1-8 September 1864, Charlottetown telah menjadi tuan rumah iaitu Persidangan Charlottetown. Walaupun ramai yang bermesyuarat dan perundingan untuk ke arah Konfederasi Kanada yang dimana di Rumah Wilayah, ini juga menunjukkan Kanada menjadi negara merdeka.

Pemandangan dari Water Street.

Pada 14 Jun, 1873 "Rumah Kebun Kerajaan" di Fanning Bank telah menempatkan sebuah taman perbandaran, namanya Taman Victoria iaitu daripada nama Ratu Victoria, seorang permaisuri United Kingdom.

Pulau Prince Edward telah memasuki Konfederasi pada 1 Julai 1873.

Mengetepikan dari menjadi kerusi kerajaan kolonial, komuniti menjadi mendengar ketika awal abad ke-19 untuk Binaan Kapal dan menjadi industri yang biasa ketika di pelabuhan memancing. Industri binaan kapal berkurang ketika akhir abad ke-19. Pada Ogos 1874, Kereta Api Pulau Prince Edward telah dibuka untuk laluan diantara Charlottetown dan Summerside. Laluan ini untuk menghantar barang-barang dan pelancong untuk sesuatu tempat.

Bandar ini juga mengekalkan kesihatan, Hospital Charlottetown telah dibuka dari Majlis Perbandaran pada 1879, dimana untuk orang awam menjalani kesihatan. Pada 1885, Pulau Prince Edward juga membuka hospital untuk keseluruh negeri itu untuk kesihatan orang awam.

Agama telah diraikan di bandar untuk peranan intitusi Charlottetown bersama tidak beragama (i.e. Protestan) dan Katolik Rom sekolah publik (Katolik Queen Square, Notre Dame dan St Josephs. vs Protestant West Kent dan Prince Street), hospital (Hospital Pulau Prince Edward vs Hospital Charlottetown]], dan post kedua intitusi (Kolej Prince Wales vs Universiti St. Dunstan). St, Dunstan asalnya sebuah seminar untuk melatih imam, dan Kolej Maritime Christian telah diasaskan pada 1960 untuk melatih imam untuk di gereja-gereja di Pulau Prince Edward dan Provinsi Maritime.

Beaconsfield House, dibina pada 1877 dan sekarang ia menjadi muzium.

Untuk mengingati jasa-jasa ketika Persidangan Charlottetown, sepuluh provinsial kerajaan dan pemerintahan di Kanada telah membina sebuah monumen nasional "Bapa Konfederasi". Pusat Seni Konfederasi, telah dibuka pada 1964, iaitu hadiah untuk residen Pulau Prince Edward, dan mempunyai perpustakaan awam, galeri, dan mainstage iaitu dimainkan ketika Festival Charlottetown ketika setiap musim panas.

Rumah Wilayah di Pulau Prince Edward merupakan bangunan undang-undang kedua tertua di Kanada.

Pada 1960an, sekolah awam baru didirikan di komuniti, dan pada 1969 bandar menjadi rumah bersatu iaitu Universiti Pulau Prince Edward (UPEI), lokasinya didalam kampus Universiti St. Dunstan. Kolej Prince Wales menjadi sebahagian dari provinsial baru iaitu sistem komuniti kolej bernama Kolej Holland. Tahun 1960an membuatkan Charlottetown menjadi sebuah bandar yang pesat dan menjadi bandar yang lebih canggih pada masa hadapan.

Hospital Queen Elizabeth dibuka pada 1982. Pada 1983, perumahan nasional telah berdalih ke Charlottetown untuk program kerajaan bersatu. Pada 1986, UPEI telah dilihat membuka Kolej Veterinar Atlantik

Pada 1970an dan 1980an, Charlottetown menjadi pejabat komersial dan pembangunan runcit. Sebuah hotel waterfront dan pusat peraturan telah disiapkan pada 1982 untuk membanteras kegiatan jenayah di kawasan. Kereta Api Nasional Kanada juga dibuka di Pulau Prince Edward pada Disember 1989 untuk industri ke timur dan barat.

Pada 1995 Charlottetown telah membina persatuan untuk perbandaraan yang lain. Bandar kembar yang dibina dari kerajaan Charlottetown ialah Sherwood, Parkdale, Winsloe, West Royalty, dan East Royalty.

Rujukan sunting