Sejarah Dinasti Joseon

Rencana ini menerangkan sejarah dinasti Joseon, yang memerintah Korea dari tahun 1392 hingga 1897.

Sejarah Joseon sebahagian besarnya terbahagi kepada dua bahagian: tempoh awal dan tempoh akhir; ada yang membahagikannya kepada tiga bahagian, termasuk tempoh pertengahan. Piawaian untuk membahagikan sejarah Joseon dengan tempoh awal dan tempoh akhir ialah tempoh Imjinwaeran (pencerobohan Jepun ke atas Korea) (1592 ~ 1598). Piawaian untuk membahagikan tempoh awal dan tempoh pertengahan pula ialah rampasan kuasa Jungjong (1505) dan piawaian untuk membahagikan tempoh pertengahan dan tempoh akhir ialah zaman Imjinwaeran (pencerobohan Jepun ke atas Korea) atau pencerobohan Qing (Manchu) ke atas Joseon (1636 ~ 1637).

Kebangkitan sunting

Menjelang akhir abad ke-14, dinasti Goryeo yang berusia 400 tahun yang telah ditubuhkan oleh Wang Geon pada tahun 918 telah hancur, asas pemerintahannya runtuh akibat bertahun-tahun perang dan pendudukan de facto oleh Empayar Mongol mula berpecah. Kesahihan Goryeo itu sendiri juga menjadi isu yang semakin diperdebatkan di istana diraja, memandangkan kerabat penguasa bukan hanya gagal mentadbir kerajaan secara efektif, tetapi juga dicemari oleh bergenerasi perkahwinan paksa dengan dinasti Yuan dan persaingan antara berbagai cabang keluarga. (Bahkan ibunda Raja U ialah orang kebanyakan yang terkenal, menyebabkan beberapa orang mempertikaikan keturunannya dari Raja Gongmin.) Di dalam kerajaan, bangsawan yang berpengaruh, jeneral, dan bahkan perdana menteri berjuang untuk mendapatkan perhatian diraja dan penguasaan istana, sehingga terjadi perpecahan yang mendalam di antara berbagai puak. Dengan jumlah serangan yang terus meningkat oleh Wokou dan pencerobohan Serban Merah, mereka yang muncul untuk menguasai istana kerajaan ialah bangsawan Sinjin yang berfikiran reformasi dan bangsawan Gwonmun yang menentang, serta jeneral yang dapat memerangi orang asing ancaman: iaitu Yi Seong-gye dan saingannya, Choe Yeong.

Di ambang kebangkitan dinasti Ming di bawah Zhu Yuanzhang (Maharaja Hongwu) yang berkarisma, istana kerajaan di Goryeo berpecah kepada dua buah puak: kumpulan yang dipimpin oleh Jeneral Yi (menyokong Dinasti Ming) dan kem yang dipimpin oleh Jeneral Choe (memihak kepada Dinasti Yuan). Ketika seorang utusan Ming datang ke Goryeo pada tahun 1388 (tahun ke-14 Raja U) untuk menuntut pengembalian sebahagian besar wilayah utara Goryeo, Jeneral Choe merebut kesempatan itu dan berhujah untuk menyerang Semenanjung Liaodong. (Goryeo mengaku sebagai pengganti kerajaan kuno Goguryeo; dengan demikian, mengembalikan Manchuria sebagai sebahagian daripada wilayah Korea ialah sebahagian daripada dasar luarnya sepanjang sejarahnya.) Yi yang menentang kuat akan hal tersebut telah dipilih untuk memimpin pencerobohan; namun, di Pulau Wuihwa di Sungai Yalu, beliau memberontak dan kembali ke Gaegyeong (Gaeseong moden dan ibu kota Goryeo). Beliau terus menyingkirkan Jeneral Choe dan pengikutnya dan memulai kudeta, menggulingkan Raja U dan memihak kepada anaknya, Raja Chang, pada tahun 1388. Beliau kemudian membunuh Raja U dan puteranya setelah pemulihan yang dirancang telah gagal dan secara paksa meletakkan seorang raja bernama Yo di atas takhta, lalu menjadi Raja Gongyang. Setelah secara tidak langsung menguatkan genggamannya di istana raja melalui raja boneka, Yi terus bersekutu dengan anggota bangsawan Sinjin, seperti Jeong Dojeon dan Jo Jun. Salah satu tindakan pertama beliau sebagai generalisimo Goryeo de facto ialah untuk meluluskan Undang-undang Gwajeon, yang secara berkesan merampas tanah daripada golongan bangsawan Gwonmun yang kaya dan konservatif dan diagihkan di kalangan penyokong Yi di kem Sinjin. Pada tahun 1392 (tahun keempat Raja Gongyang), putera kelima Yi, Yi Bang-won — setelah gagal meyakinkan seorang bangsawan terkenal bernama Jeong Mong-ju, seorang penyokong dinasti lama, untuk bersumpah setia pada pemerintahan baru — telah menyebabkan bangsawan tersebut dibunuh oleh lima orang pembunuh upahan, termasuk Jo Yeong-gyu, di Jambatan Seonjuk dekat Gaegyeong, melenyapkan tokoh penting dalam penentangan terhadap pemerintahan Yi Seong-gye. Pada tahun yang sama, Yi menjatuhkan Raja Gongyang, mengasingkannya ke Wonju, dan naik sendiri ke atas takhta. Akhirnya, Dinasti Goryeo telah berakhir setelah hampir 500 tahun memerintah.

Penghapusan sisa-sisa Goryeo sunting

 
Potret Raja Taejo

Pada awal pemerintahannya, Yi Seong-gye, kini dikenali sebagai Raja Taejo, cuba untuk terus menggunakan nama Goryeo untuk negara yang diperintahnya dan hanya mengubah garis keturunan diraja kepada keturunan miliknya, lalu mempertahankan tradisi dinasti 500 tahun Goryeo. Namun, banyak ancaman pemberontakan dari bangsawan Gwonmun yang lemah namun masih berpengaruh — yang terus bersumpah setia kepada sisa-sisa Dinasti Goryeo, sekarang suku Wang yang telah digulingkan — dan kepercayaan keseluruhan terhadap istana reformasi bahawa gelaran dinasti baru diperlukan untuk menandakan perubahan itu menyebabkan Yi mengisytiharkan dinasti baru pada tahun 1393. Yi menggelarnya Kerajaan Besar Joseon atau Kerajaan Joseon Agung dalam usaha untuk menghidupkan kembali dinasti yang lebih tua dengan nama yang sama. Namun, dinasti baru tersebut terus digelar, bahkan oleh para sejarawan hari ini, hanya dengan nama keluarga dirajanya.

Dengan pengisytiharan wangsa diraja yang baru, kekhuatiran disuarakan tentang bagaimana menangani keturunan keluarga Wang yang telah digulingkan. Raja Taejo dan para pegawainya merasa bahawa jika kesahihan pemerintahan mereka pernah dipersoalkan oleh anggota Dinasti Goryeo yang masih tinggal, mereka mungkin terpaksa menekan pemberontakan besar-besaran atau bahkan berisiko kehilangan takhta yang baru saja diperoleh. Pada akhirnya, Taejo memerintahkan perdana menteri, Jeong Dojeon, memanggil keluarga Wang ke pantai Laut Kuning dan memerintahkan mereka untuk menaiki kapal yang menuju Pulau Ganghwa, dan diberitahu bahawa mereka akan hidup dengan tenang di luar pandangan pemerintah. Bagaimanapun, keseluruhan rancangan tersebut merupakan perangkap. Anggota kru di kapal diarahkan terlebih dahulu untuk memecahkan lubang di lambung kapal sebaik sahaja kapal memasuki perairan yang cukup dalam. Kapal itu kemudiannya karam, dan anggota terakhir Dinasti Goryeo akhirnya mati lemas. Menurut legenda bandar, setelah khabar nasib keluarga Wang yang tertipu untuk menaiki kapal tersebut sampai ke saudara mereka di daratan, kebanyakan mereka menukar nama keluarga mereka daripada Wang (王) menjadi Ok (玉) dengan menambahkan calitan tambahan, sehingga menyembunyikan keturunan mereka yang sebenarnya.

Seruan untuk ibu kota yang baru mengikuti kematian sisa-sisa terakhir Dinasti Goryeo. Walaupun Gaegyeong telah berkhidmat dengan baik sebagai pusat pemerintahan selama lebih 400 tahun, tradisi bagi dinasti baru di Korea yang memindahkan ibu kota mereka menuntut untuk sebuah ibu kota yang baharu, kerana ia dianggap sebagai memakmurkan dan menguntungkan menurut falsafah geomansi feng shui China. Gaegyeong juga dianggap telah lama kehilangan tenaga yang diperlukan untuk mengekalkannya sebagai ibu kota.

Tiga buah tapak secara rasmi dipertimbangkan untuk ibu kota baru: kaki Gunung Gyeryong dan kota Muak dan Hanyang. Lokasi berhampiran Gunung Gyeryong ditolak kerana kawasannya yang agak kasar dan kurang komunikasi yang selesa. Muak pula telah dipertimbangkan secara serius sebelum Raja Taejo memutuskan bahawa Hanyang ialah calon yang paling tepat. Hanyang mengatasi pesaingnya dalam pelbagai aspek. Bukan hanya mudah diakses dari laut dan darat, dan secara geografinya berada di tengah-tengah Semenanjung Korea, tetapi juga lembah Sungai Han yang subur yang pernah terletaknya kota kuno dan merupakan wilayah yang paling banyak direbut di antara Tiga Kerajaan Korea. Selama berabad-abad, Hanyang juga dikatakan diberkati, dan para ahli geomansi Korea mendakwa bahawa kota itu menempati tempat sakral yang mengalir dengan tenaga geomantik. Selanjutnya, ia mempunyai gunung besar di utara dan gunung yang lebih kecil di selatan untuk pertahanan, dengan dataran besar di antara kedua-dua buah gunung tersebut; oleh itu, bandar ini menepati paksi utara-selatan yang biasa dicari-cari. Pada tahun 1394, Hanyang diisytiharkan sebagai ibu kota baru dan secara berganti namanya menjadi Hanseong. (Ia akhirnya akan menjadi ibu negara Korea Selatan, Seoul.) Pada tahun yang sama, kaki Gunung Bugak dipilih untuk didirikan istana utama. Pembangunan dan pembinaan kota dan sistem jalan, gerbang, tembok, kediaman orang awam, kemudahan pendidikan, bangunan kerajaan, dan lima kompleks istana yang rumit bermula pada tahun 1394 juga. Kediaman diraja yang rasmi, Istana Gyeongbok, siap pada tahun 1395, sementara Istana Changdeok yang kurang penting disiapkan pada tahun 1405. Istana diraja lain pula sedikit demi sedikit mengikutinya, dan pada akhir separuh pertama abad ke-15, ibu kota tersebut telah selesai dibina.

Pergelutan awal sunting

 
Gyeongbokgung

Raja Taejo mempunyai dua orang isteri, yang kedua-duanya melahirkan ramai anak lelaki. Isteri pertamanya, Permaisuri Sineui, yang meninggal sebelum penggulingan Goryeo, melahirkan enam orang anak lelaki. Isteri Taejo ketika naik takhta, Permaisuri Sindeok, pula mempunyai dua orang anak lelaki. Ketika dinasti baru ditubuhkan, Taejo mengemukakan persoalan mengenai putera mana yang akan menjadi penggantinya. Walaupun putera kelima Taejo oleh Permaisuri Sineui, Yi Bang-won, telah banyak menyumbang kepada ayahandanya untuk berkuasa, beliau menyimpan kebencian yang mendalam terhadap dua sekutu utama ayahnya di istana, Perdana Menteri Jeong Do-jeon dan Nam Eun. Kedua-dua pihak menyedari permusuhan bersama dan merasa terancam. Ketika sudah jelas bahawa Yi Bang-won ialah pengganti ke takhta yang paling layak, Jeong menggunakan pengaruhnya kepada raja untuk meyakinkannya bahawa pilihan paling bijak ialah anak lelaki yang paling disukai Taejo, bukan anak yang baginda rasa paling baik untuk kerajaan. Pada tahun 1392, putera kelapan Raja Taejo (putera kedua Permaisuri Sindeok) — Putera Besar Uian (Yi Bang-seok) — telah dilantik sebagai Putera Diraja, atau pengganti ke takhta. Setelah kemangkatan permaisuri secara tiba-tiba, dan sementara Raja Taejo masih berkabung, Jeong bersekongkol untuk membunuh Yi Bang-won dan saudara-saudaranya untuk mendapatkan kedudukannya di istana. Pada tahun 1398, setelah mendengar rencana ini, Yi Bang-won segera memberontak dan menyerang istana, membunuh Jeong, pengikutnya, dan kedua-dua putera mendiang Permaisuri Sindeok. Ia mula dikenali sebagai Perbalahan Putera yang Pertama.

Terkejut bahawa anak-anaknya sanggup membunuh satu sama lain demi mahkota, dan secara psikologinya letih akibat kemangkatan isteri keduanya, Raja Taejo segera menabalkan putera keduanya — Yi Bang-gwa, kemudian Raja Jeongjong — sebagai raja baru. Tidak lama kemudian, Taejo berangkat ke kota Hamhung utara.

Raja Jeongjong kemudiannya mengembalikan ibu kota ke Kaesong, sebagai salah satu tindakan yang pertamanya sebagai raja, kerana baginda percayai ia jauh lebih selesa. Sementara itu, Yi Bang-won, tidak putus asa dengan hakikat yang kakandanya sendiri yang memegang takhta, mulai merancang untuk mengejar kedudukan Pengganti Putera Diraja, gelaran tradisional untuk saudara-saudara yang dilantik sebagai pewaris takhta apabila penyandang takhta tidak mempunyai anak. Namun, rancangan Yi Bang-won ditentang oleh putera keempat Taejo, Yi Bang-gan, yang juga inginkan kekuasaan. Pada tahun 1400, ketegangan antara puak Yi Bang-won dan kem Yi Bang-gan meningkat menjadi konflik dahsyat yang kemudian dikenali sebagai Perbalahan Putera yang Kedua. Akibat pergelutan tersebut, Yi Bang-gan yang tewas diasingkan ke Tosan, sementara mereka yang mendesaknya untuk memerangi Yi Bang-won telah dihukum bunuh. Gerun dengan keadaan tersebut, Raja Jeongjong segera melantik Yi Bang-won sebagai pewarisnya dan secara sukarela melepaskan jawatannya. Pada tahun yang sama, Yi Bang-won akhirnya memegang takhta Joseon dan menjadi Raja Taejong. Pada tahun 1401, Dinasti Joseon secara rasmi masuk ke dalam sistem uftian dengan dinasti Ming China.

Pada awal pemerintahan Taejong, Taejo menolak untuk melepaskan meterai kerajaan yang menandakan kesahihan pemerintahan raja. Tidak selesa dengan kenyataan bahawa bapanya tidak mengenalinya sebagai penguasa de jure kerana kematian keluarga yang ditimbulkannya, Taejong mengirim beberapa utusan, di antaranya teman masa kecilnya Bak Sun, untuk mendapatkan kembali meterai kerajaan. Namun, Taejo membunuh setiap utusan yang menjadi pengawalnya sebagai tanda kemarahannya pada Taejong, yang tetap tidak mengetahui nasib mereka. Episod ini mula dikenali sebagai Kes Utusan Hamhung, dan istilah "utusan Hamhung" masih digunakan dalam bahasa Korea untuk merujuk kepada orang yang telah melakukan tugas dan belum didengar.

Penyatuan kuasa sunting

Dengan ayahandanya yang tidak ingin menyerahkan mohor diraja yang diperlukan untuk pengesahannya ke takhta, Taejong mulai menjalankan dasar yang baginda yakin akan membuktikan kepintaran dan haknya untuk memerintah. Salah satu tindakan pertamanya sebagai raja ialah untuk menghapuskan hak istimewa yang dinikmati oleh eselon pemerintah dan bangsawan untuk menyimpan tentera peribadi. Ini secara efektifnya memutuskan kemampuan mereka untuk melakukan pemberontakan berskala besar, dan secara drastik meningkatkan jumlah lelaki yang bekerja dalam tentera kebangsaan.

Tindakan Taejong berikutnya sebagai raja ialah untuk menyemak semula undang-undang mengenai percukaian hak milik tanah dan dokumentasi warganegara. Walaupun banyak golongan bangsawan yang mendapat manfaat daripada undang-undang pembahagian harta tanah Raja Taejo, dari golongan bangsawan Gwonmun hingga anggota puak Sinjin, telah berjaya mengelakkan cukai dengan sengaja menyembunyikan tanah yang mereka perolehi, siasatan semula Raja Taejong mengenai pemilikan tanah pada tahun 1405 menghentikan amalan sedemikian. Dengan penemuan tanah yang sebelumnya tersembunyi, pendapatan negara meningkat dua kali ganda. Sebagai tambahan, Raja Taejong memulai bancian penduduk pertama pada tahun 1413 dan memerintahkan dokumentasi nama keluarga dan suku, tempat kelahiran dan kematian, dan tarikh lahir dan kematian untuk semua lelaki Korea. Semua lelaki berusia lebih 16 tahun daripada mana-mana kelas masyarakat juga diwajibkan oleh undang-undang untuk membawa tablet kayu yang tertera ukiran nama, tarikh lahir, dan maklumat lain. Banyak sejarawan menganggap undang-undang ini sebagai pendahulu sistem pengenalan dan keselamatan sosial penduduk Korea. Ini juga berkesan untuk mencegah lelaki menghindari perkhidmatan ketenteraan wajib mereka.

 
Geunjeongjeon (Balairong Singgahsana)

Pada tahun 1399 (tahun kedua Raja Jeongjong), Taejong telah memainkan peranan yang berpengaruh dalam membatalkan Perhimpunan Dopyeong — sebuah dewan pemerintahan lama yang memegang monopoli atas kekuasaan istana semasa tahun-tahun kemerosotan Dinasti Goryeo — untuk memihak kepada Negara Majlis Joseon, cabang baru pemerintahan pusat yang berkisar tentang raja dan perintahnya. Setelah meluluskan dokumentasi rakyat dan undang-undang percukaian, Raja Taejong mengeluarkan keputusan bahawa keputusan yang dikeluarkan oleh Jabatan Euijeong hanya dapat dilaksanakan dengan persetujuan raja. Ini mengakhiri kebiasaan apabila para menteri dan penasihat pengadilan membuat keputusan dengan berdebat dan berunding di antara mereka, dengan raja sebagai peninju sahaja, dan dengan demikian membawa kekuatan kuasa diraja ke tahap yang baru. Tidak lama kemudian, Taejong juga membentuk cabang pemerintah, yang dikenal sebagai Pejabat Sinmun, untuk mendengar kes-kes apabila rakyat merasakan bahawa mereka telah dieksploitasi, dizalimi, atau diperlakukan secara tidak adil oleh pegawai pemerintah atau bangsawan.

Pada tahun 1418, Taejong melepaskan takhta. Dua bulan kemudian, pada bulan Ogos, Sejong naik takhta. Namun, Taejong masih memegang kuasa tertentu di istana, terutama mengenai hal ketenteraan, hingga baginda mangkat pada tahun 1422. Raja Sejong pula ialah perancang ketenteraan yang berkesan. Pada bulan Mei 1419, di bawah nasihat dan bimbingan ayahandanya, baginda memulai Ekspedisi Timur Gihae melawan lanun Jepun yang telah beroperasi di luar Tsushima. (Sebelum ekspedisi Gihae, Korea telah membersihkan lanun pada tahun 1389 dan 1396.)

Pada bulan September 1419, daimyo Tsushima, Sadamori, menyerah diri ke istana Joseon. Pada tahun 1443, Perjanjian Gyehae ditandatangani dan daimyo diberi hak untuk melakukan perdagangan dengan Korea dengan 50 buah kapal per tahun, sebagai pertukaran kepada penghantaran ufti kepada Korea dan membantu menghentikan serangan lanun pesisir Jepun di pelabuhan Korea.[1][2][3]

Di sempadan utara pula, Sejong mendirikan empat buah kubu dan enam pos kawalan (Hangul: 사군육진; Hanja: 四郡六鎭) untuk melindungi orang-orangnya dari orang-orang Cina dan Jurchen (yang kemudian menjadi Manchu) yang bermusuhan yang tinggal di kawasan Manchuria. Pada tahun 1433, baginda menghantar Kim Jong-seo ( Korea: 김종서; Hanja : 金宗瑞), seorang jeneral terkemuka, utara untuk menghancurkan Jurchen. Kempen ketenteraan Kim menawan beberapa buah istana, mendorong ke utara, dan memulihkan wilayah Korea, kira-kira sempadan masa kini antara Korea Utara dan China.[4]

Semasa pemerintahan Sejong, Korea melihat kemajuan teknologi dalam sains semula jadi, pertanian, sastera, dan perubatan tradisional. Disebabkan pencapaian dan kejayaannya, Sejong menerima gelaran "Raja Sejong yang Agung dari Joseon". Sumbangannya yang paling dikenang ialah penciptaan Hangul, abjad Korea, pada tahun 1443. Sebelum itu, penulisan Korea telah menggunakan sistem tulisan Hanja — aksara tradisional Cina dengan sebutan dan makna Korea — dan bahasa bertulis yang dikenali sebagai Hanmun, yang pada dasarnya Cina klasik, untuk dokumen kerajaan yang rasmi. Lama kelamaan, penggunaan bertulis Hanja dan Hanmun berakhir secara beransur-ansur pada separuh akhir abad ke-20 dan digantikan dengan Hangul.

Enam menteri yang mati syahid sunting

Setelah Raja Sejong mangkat, anaknya Munjong meneruskan warisannya tetapi meninggal kerana sakit pada tahun 1452, dua tahun setelah menjadi raja. Anak lelaki Manjong, Danjong kemudian menjadi raja pada usia 12 tahun, tetapi pamannya Sejo menggulingkannya dan mengambil alih pemerintahan sendiri, menjadi raja Joseon ketujuh pada tahun 1455. Setelah enam menteri yang setia kepada Danjong berusaha membunuh Sejo untuk mengembalikan Danjong ke takhta, Sejo menghukum bunuh enam menteri tersebut dan juga membunuh Danjong, yang berada dalam pengasingan. Walaupun telah merebut takhta daripada anakanda saudaranya yang masih muda, Sejo terbukti menjadi penguasa yang mampu. Baginda memperkuat sistem pentadbiran, memungkinkan pemerintah menentukan jumlah penduduk yang tepat dan menggerakkan pasukan dengan berkesan. Baginda juga menyemak semula peraturan tanah untuk meningkatkan ekonomi nasional dan mendorong penerbitan buku. Yang paling penting, dia menyusun Kod Besar untuk Pentadbiran Negara, yang menjadi tonggak pemerintahan dinasti dan memberikan bentuk undang-undang perlembagaan bertulis pertama di Korea.

Putera Sejo, Yejong menggantikannya menjadi raja kelapan, tetapi mangkat dua tahun kemudian pada tahun 1469. Anak saudara Yejong, Seongjong kemudian naik takhta. Pemerintahannya ditandai dengan kemakmuran, pertumbuhan ekonomi, dan munculnya sarjana neo-Konfusian yang dikenali sebagai Sarim, yang digalak Seongjong untuk memasuki politik. Seongjong menubuhkan Hongmungwan (홍문관, 弘文 館), sebuah perpustakaan kerajaan dan dewan penasihat yang terdiri daripada para sarjana Konfusianisme, yang dengannya baginda membincangkan falsafah dan dasar pemerintahan. Baginda juga menaungi era keemasan budaya yang menyaingi pemerintahan Raja Sejong, dengan penerbitan banyak buku tentang geografi, etika, dan topik lain. Baginda turut melancarkan beberapa kempen ketenteraan menentang Jurchen untuk menstabilkan sempadan utara.

Pembersihan para pujangga sunting

Putera Seongjong iaitu Yeonsangun, yang pemerintahannya ditandai dengan serangkaian pembersihan berdarah para sarjana neo-Confucian antara tahun 1498 dan 1506, sering dianggap penzalim terburuk Dinasti Joseon. Tingkah lakunya menjadi tidak menentu setelah baginda mengetahui bahawa ibunda kandungnya bukanlah Permaisuri Jung-hyeon tetapi Damping Yoon yang telah digulingkan dan dipaksa meminum racun setelah meracuni salah seorang gundik Seongjong kerana cemburu dan meninggalkan kesan calar di wajah Seongjong. Ketika baginda ditunjukkan sehelai pakaian yang didakwa berlumuran darah yang ibundanya muntah setelah minum racun, baginda memukul hingga mati dua orang gundik yang telah menuduh Damping Yoon dan menolak Permaisuri Balu Insu, yang mangkat setelah itu. Baginda menghukum pegawai pemerintah yang menyokong kematian Damping Yoon, bersama keluarga mereka; baginda juga menghukum bunuh sarjana Sarim kerana menulis teks yang mengkritik perampasan takhta oleh Sejo. Baginda mengambil seribu wanita dari wilayah-wilayah untuk dijadikan penghibur istana dan menjadikan Seonggyungwan, Universiti Diraja, sebagai tempat kesenangan peribadi. Baginda juga menghapuskan Hongmungwan dan Pejabat Penapisan, yang fungsinya untuk mengkritik tindakan dan dasar raja yang tidak sesuai. Baginda melarang penggunaan Hangul setelah orang awam mengkritiknya dengan poster yang ditulis dalam abjad itu. Setelah dua belas tahun, baginda digulingkan dalam kudeta yang menempatkan saudara tirinya Jungjong di takhta pada tahun 1506.

Jungjong ialah raja yang pada dasarnya lemah kerana keadaan yang menempatkannya di takhta, tetapi pemerintahannya juga menyaksikan pembaharuan penting yang dipimpin oleh menterinya Jo Gwang-jo, pemimpin berkarisma Sarim. Beliau mewujudkan sistem pemerintahan sendiri di peringkat tempatan yang disebut Hyang'yak untuk memperkuat autonomi tempatan dan semangat komunal; berusaha untuk mengurangkan jurang antara kaya dan miskin dengan mengagihkan tanah kepada petani secara lebih adil dan dengan mengehadkan jumlah tanah dan jumlah hamba yang dapat dimiliki oleh seseorang individu; penulisan Konfusian pula dilancarkan secara meluas dengan terjemahan vernakular; dan mengurangkan bilangan birokrat. Menurut Babad Dinasti Joseon, tidak ada pegawai yang berani mengambil suap atau mengeksploitasi penduduk ketika ini kerana Jo menerapkan undang-undang dengan begitu ketat. Pembaharuan radikal ini sangat digemari oleh rakyat jelata tetapi ditentang hebat oleh pegawai konservatif yang telah membantu meletakkan Jungjong di takhta. Mereka bersekongkol untuk membuat Jungjong meragui kesetiaan Jo dengan menulis "Jo akan menjadi raja" (주초위왕, 走肖爲王) dengan madu di daun, sehingga ulat meninggalkan frasa tersebut seolah-olah manifestasi supernatural. Jo kemudian dihukum bunuh, dan sebahagian besar langkah pembaharuannya mati bersamanya pada Pembersihan pujangga Ketiga tahun 1519. Selama hampir 50 tahun selepas itu, politik istana dirosak oleh perjuangan berdarah dan kacau-bilau antara puak-puak yang menyokong permusuhan antara para suri damping diraja dan para putera. Mentua keluarga diraja menggunakan kuasa besar dan menyumbang kepada banyak penyelewengan.

Perjuangan berpuak sunting

Puak Sarim, yang mengalami serangkaian kekalahan politik selama pemerintahan Yeonsangun, Jungjong, dan Myeongjong, mula menguasai pemerintahan di bawah Seonjo, tetapi segera berpecah menjadi puak Barat dan puak Timur, yang juga kemudiannya berpecah menjadi puak Utara dan puak Selatan. Puak Barat juga akhirnya berpecah kepada puak Soron dan puak Noron. Perubahan kekuasaan antara puak-puak ini sering dilakukan dengan tuduhan pengkhianatan dan disertai dengan pembersihan berdarah, lalu memulakan kitaran pembalasan dendam.

Salah satu contohnya ialah Kes Pengkhianatan Gichuk tahun 1589 (기축 옥사), apabila puak Timur, Jeong Yeo-rip, dituduh melakukan konspirasi untuk memulakan pemberontakan. Jeong telah membentuk sebuah masyarakat dengan sekumpulan penyokong yang telah mendapat latihan ketenteraan untuk memerangi penjahat Jepun. Masih terdapat perselisihan mengenai sifat dan tujuan kumpulan Jeong itu, yang mencerminkan keinginan untuk wujudnya sebuah masyarakat tanpa kelas dan tersebar di seluruh wilayah Honam. Jeong Cheol, ketua puak Barat, bertugas untuk menyiasat kes itu dan menggunakannya untuk melakukan pembersihan puak Timur yang meluas bagi sesiapa yang mempunyai hubungan walaupun kecil dengan Jeong Yeo-rip. Seribu orang puak Timur telah dibunuh atau dibuang.

Pencerobohan Jepun sunting

 
Kapal penyu; kewujudan bumbung besinya masih dipertikai.[5][6][7]

Lanun Jepun menyerang Korea dengan pistol dan mendarat sebanyak 529 kali dalam sejarahnya dan 312 kali daripadanya berlaku pada zaman Joseon. Satu-satunya tugas tentera laut Korea ialah untuk memastikan perdagangan maritim terhadap lanun. Tentera laut mempertahankan kedaulatan daripada lanun dengan menggunakan teknologi serbuk api yang canggih, seperti meriam dan anak panah berapi (misalnya, singijeon dilancarkan oleh hwacha).

Semasa pencerobohan Jepun ke atas Korea dari tahun 1592 hingga 1598, panglima perang Jepun Toyotomi Hideyoshi, dengan harapan dapat menakluki Ming China dengan senjata Portugis, menyerang Korea dengan daimyo dan pasukan mereka pada tahun 1592 dan 1597. Perpecahan berpuak di istana Joseon, ketidakmampuan menilai kemampuan tentera Jepun, dan percubaan diplomasi yang gagal menyebabkan persiapan yang buruk di pihak Joseon. Dengan menggunakan senjata api Eropah, Jepun dapat menduduki sebahagian besar semenanjung selatan dalam hanya beberapa bulan, dengan kedua-dua Pyongyang dan Hanseong (Seoul sekarang) ditawan dengan mudah. Menurut Babad Dinasti Joseon, Jepun bergabung dengan hamba Korea yang memberontak, yang membakar istana Gyeongbokgung dan gudangnya yang mempunyai rekod senarai hamba.[8]

Namun, tentangan tempatan melambatkan kemaraan Jepun, dan kemenangan tentera laut oleh Laksamana Yi Sun-sin meletakkan kawalan laluan laut di tangan Korea hingga mampu mengganggu saluran bekalan Jepun. Selanjutnya, Ming China mencampur tangan di pihak Korea, menghantar pasukan besar pada tahun 1593 yang membantu menolak orang Jepun untuk menyerah. Semasa perang, Korea mengembangkan senjata api yang kuat, serbuk letupan berkualiti tinggi, dan kapal Penyu.

Pasukan Joseon dan Ming mengalahkan Jepun, yang mundur kembali ke tanah air, tetapi kemenangannya dibayar dengan harga yang sangat mahal. Tanah pertanian hancur, saliran untuk tanaman musnah, dan kampung serta bandar telah dibakar habis. Penduduk mulanya dijarah dan kemudian disebarkan, dan puluhan ribu pekerja mahir (pembuat celadon, tukang, pembuat kraf, dll.) sama ada dibunuh atau diculik dan dibawa ke Jepun sebagai tawanan untuk membantu orang Jepun mengembangkan kraf mereka. Orang Jepun juga mencuri ribuan khazanah bersejarah dan yang menjadi milik diraja Joseon, yang kebanyakannya disimpan di muzium Jepun kini.

Pada tahun 1598, Jepun menarik pasukan mereka dari Korea setelah Hideyoshi meninggal. Ketika orang Jepun mundur, Laksamana Yi Sun-sin memerintahkan pihak Korea untuk mengejar. Namun, Yi terkorban dengan sebutir peluru dalam Pertempuran Noryang pada 16 Disember 1598.

Akibat perang tersebut, orang Jepun mengambil telinga dan hidung sekitar 38,000 orang Korea sebagai cendermata (amalan samurai biasa) dan membina tugu Mimizuka di Kyōto. Perang yang panjang mengurangkan kapasiti produktif ladang dari 1,708,000 kyol (unit tanah) kepada 541,000 kyol sahaja. Setelah perang, hubungan antara Korea dan Jepun dihentikan sepenuhnya, dan Jepun terputus dari teknologi benua Asia. Namun, setelah kematian Hideyoshi, rundingan antara istana Korea dan shogun Tokugawa dilakukan melalui tuan besar Jepun di Tsushima.

Pada tahun 1604, Tokugawa Ieyasu, yang perlu memulihkan hubungan komersial dengan Korea untuk mendapatkan kembali akses ke teknologi daratan, memenuhi tuntutan Korea dan membebaskan sekitar 3,000 orang Korea yang ditawan. Akibatnya, pada tahun 1607, misi Korea akhirnya mengunjungi Edo, dan hubungan diplomatik dan perdagangan dipulihkan secara terbatas.

Pencerobohan Manchu sunting

Berikutan peristiwa ini, kerajaan Korea menjadi semakin terasing. Di samping itu, dinasti Ming juga mula melemah, sebahagiannya disebabkan oleh perang antara Korea dan Jepun, dan dinasti Qing yang baru didirikan. Orang Korea memutuskan untuk mengetatkan lagi sempadan, memberikan lebih banyak kawalan terhadap lalu lintas antara sempadan, dan memantau pergolakan awal Manchu menggulingkan Ming.

Walaupun mempunyai batasan tersebut, Korea memiliki perdagangan yang luas dengan Mongolia, Asia Utara, China, dan Jepun. Namun, kadang-kadang, perdagangan dengan Jepun terbatas pada misi yang dilantik oleh raja untuk mencegah lanun dan memastikan perdagangan yang teratur, yang menjadi masalah bahkan pada zaman Goryeo lagi.

Korea telah dua kali diserang oleh Manchu, pada tahun 1627 (Pencerobohan Manchu Pertama ke atas Korea) dan 1637 (Pencerobohan Manchu Kedua ke atas Korea). Korea menyerah kepada Manchus dan menjadi negara anak sungai dinasti Qing, yang pada masa itu melibatkan misi perdagangan dua hala dengan China.

Puak-puak politik sunting

Sepanjang era Joseon, pelbagai puak serantau dan ideologi telah berjuang untuk penguasaan sistem politik. Pada tahun-tahun awal Joseon, ketegangan antara puak ibu kota dan puak Sarim yang berpusat di Yeongnam. Kampung Seowon, yang menggabungkan fungsi kuil Konfusianisme dengan institusi pendidikan, sering mencerminkan penjajaran puak golongan elit tempatan. Di daerah tempat puak Barat mendominasi, tokoh utama pemikiran Barat diabadikan. Pada abad ke-16, perpecahan di seluruh negara berlaku antara puak Timur (Dong-in) dan puak Barat (Seo-in). Puak Timur kemudiannya berpecah di bawah pemerintahan Seonjo puak Utara (Buk-in) yang lebih keras dan puak Selatan yang lebih sederhana (Nam-in).[9] Puak Barat kemudiannya berpecah pula kepada puak Aliran Lama (Noron) dan Aliran Muda (Soron).

Perpecahan ini sering didorong oleh persoalan penggantian raja atau tingkah laku raja. Sebagai contoh, perpecahan antara puak Utara dan Puak Selatan didorong oleh persoalan yang melibatkan pengganti Seonjo yang sah, yang tidak mempunyai anak lelaki. Puak Utara menyokong Gwanghaegun; dengan demikian, mereka berkembang di bawah pemerintahan baginda (1608-1623) tetapi disapu oleh kekuasaan oleh orang-orang Barat setelah Injo naik takhta.

Di bawah pemerintahan Yeongjo dan Jeongjo pada abad ke-18, raja-raja menjalankan dasar kesetaraan yang ketat, tidak memihak kepada mana-mana puak.[10]  Namun, semasa pemerintahan Jeongjo, perselisihan muncul kembali antara Byeokpa dan Sipa, dua buah kumpulan yang menentang puak-puak sebelumnya dan berbeza dalam sikap mereka terhadap pembunuhan Yeongjo terhadap anaknya, yang juga ayah Jeongjo. Pada abad ke-19, pentas percaturan beralih sekali lagi, dan keluarga mentua berbanding puak sarjana pula menguasai takhta. Untuk sebahagian besar abad ke-19, cabang Jangdong dari suku Andong Kim menguasai pemerintahan; namun, terdapat selingan singkat apabila kuasa beralih ke suku Pungyang Jo.

Ketika Heungseon Daewongun mengambil alih kuasa, politik faksi mulai merosot, dan hilang pada akhir abad ke-19.

Tempoh akhir Joseon sunting

 
Kubu Hwaseong di Suwon.

Selepas pencerobohan Manchu, Joseon mengalami masa damai yang hampir 200 tahun. Raja Yeongjo dan Raja Jeongjo memimpin kebangkitan baru dinasti Joseon. Raja Sukjong dan puteranya Raja Yeongjo berusaha menyelesaikan masalah yang timbul akibat politik puak.

Cucu Yeongjo, Raja Jeongjo, melakukan berbagai pembaharuan sepanjang pemerintahannya, terutama mendirikan Kyujanggak, sebuah perpustakaan negara. Tujuannya untuk memperbaiki kedudukan budaya dan politik Joseon dan merekrut pegawai berbakat untuk menjalankan urusan negara. Raja Jeongjo juga mempelopori inisiatif sosial baru yang berani, membuka posisi pemerintahan kepada mereka yang sebelumnya dilarang kerana status sosial mereka. Baginda mendapat sokongan daripada banyak sarjana Silhak, dan di samping itu, para sarjana Silhak pula mendukung kekuatan pemerintahan Jeongjo. Pemerintahan Raja Jeongjo juga menyaksikan pertumbuhan dan perkembangan budaya popular Joseon.

Semasa abad ke-19, kemarau dan banjir secara bergantian melanda sawah dan ladang di Korea dan menyebabkan kebuluran yang besar. Yang memburukkan keadaan, penguasa meningkatkan cukai tanaman dan memerlukan lebih banyak tenaga kerja percuma dari petani yang kelaparan. Sentimen anti-kerajaan dan anti-tuan tanah kemudiannya meningkat menjadi pemberontakan yang ganas.

Pada tahun 1812, Hong Gyeong-nae memimpin para petani Gasan di bahagian utara Korea dalam pemberontakan bersenjata dan menduduki wilayah tersebut selama beberapa bulan. Tentera dihantar untuk membanteras pemberontakan tetapi hanya berjaya setelah kempen tersebut membakar keseluruhan tanah. Di seluruh Korea, sampai ke Pulau Jeju, para petani terus menentang raja dan menteri di Seoul, serta bangsawan tempatan dan tuan tanah yang kaya. Pada tahun 1862, sekelompok petani di Jinju, di Wilayah Gyeongsang, menentang pegawai wilayah mereka dan pemilik tanah yang kaya sebagai tindak balas terhadap eksploitasi petani miskin. Seluruh Joseon terjerumus dalam kebingungan yang dahsyat. Choe Je-u (최제우, 崔濟愚, 1824–1894) menubuhkan ideologi Donghak (pembelajaran Timur) pada tahun 1860-an. Katolik Rom juga diperkenal pada zaman ini, tetapi agama Kristian dalam semua bentuk dan fahaman telah ditindas dengan kejam oleh pemerintah Korea hingga akhir tahun 1880-an.

Pada tahun 1863, Raja Gojong mengambil takhta. Ayahanda

apapati Heungseon Daewongun, memer bagi pihakintahnya hingga Gojong mencapai usia dewasa. Daewongun sebahagian besarnya dikatakan bertanggung jawab atas penindasan kejam terhadap agama Kristian di Korea pada masa pemerintahannya. Pada pertengahan tahun 1860beliaunmenjadi alah penyokong udasaropengasingan nism dan instrumen penganiayaan terhadap orang-orang Katolik asli dan asing, sedasarjakan yang secara langsung membawa kepada kempen Perancis menentang Korea ada tahun 1866. Tahun-tahun awal pemerintahannya juga menyaksikan usaha untuk mengembalikan Istana Gyeo yag usang sebagaibrok, pusat pemerintdirajaajaan. Semasa pemerintahan Daewongun, politik dan kuasa puak yang dipegang suou klan Andongak irnya hKim hilang.

Pada tahun 1873, Raja Gojong mengumumkan pemerintahan langsung baginda. Dengan persaraan Daewongun selepas itu, Permaisuri Min (yang kemudian dipanggil Maharani Myeongseong) menguasai sepenuhnya isi istananya dan menempatkan keluarganya dalam kedudukan jawatan tinggi.

Campur tangan Barat sunting

Kempen Perancis menentang Korea pada tahun 1866 juga dikenali sebagai Byeonginyangyo (Bahasa Korea: 병인양요, Gangguan Barat Tahun Byeong-in). Ia merujuk pada pendudukan Perancis di Pulau Ganghwa sebagai pembalasan atas hukuman mati ke atas pendeta Jesuit Perancis yang melakukan dakwah secara haram di Korea. Kempen itu, yang berlangsung hampir enam minggu, ialah pertemuan bersenjata pertama antara Korea dan kuasa Barat. Hasil keseluruhan ialah pengunduran Perancis dan pemeriksaan pengaruh Perancis di rantau ini. Pertemuan ganas itu juga mengesahkan Korea dalam pengasingannya selama satu dekad lagi.

Ekspedisi Amerika Syarikat ke Korea pada tahun 1871, juga dikenal sebagai Sinmiyangyo (bahasa Korea: 신미양요, Gangguan Barat pada Tahun Sinmi), ialah tindakan ketenteraan Amerika pertama di Korea. Ia juga terjadi terutama di Pulau Ganghwa dan sekitarnya. Pasukan ekspedisi tentera Amerika tiba untuk menyokong delegasi diplomatik Amerika yang dihantar untuk menjalin hubungan perdagangan dan diplomatik dengan Korea, untuk memastikan nasib kapal dagang Jeneral Sherman, dan untuk mewujudkan perjanjian yang menjamin bantuan untuk pelaut yang karam. Sifat konservatif pemerintah Joseon dan ketegasan Amerika menyebabkan perselisihan faham antara kedua-dua pihak yang mengubah ekspedisi diplomatik menjadi konflik bersenjata. Amerika Syarikat meraih kemenangan ketenteraan kecil, tetapi kerana orang Korea enggan membuka negara itu kepada orang Amerika (dan pasukan AS di Korea tidak mempunyai wewenang atau kekuatan untuk menekan isu ini), Amerika Syarikat gagal mendapatkan objektif diplomatiknya.

Pada tahun 1875, Un'yō, kapal perang Jepun kecil, dikirim untuk meninjau perairan pesisir tanpa izin Korea. Ia menyerang sebuah pelabuhan Korea dan mundur ke Jepun. Orang Jepun mengambil kesempatan untuk menuntut perjanjian. Perjanjian Ganghwa menjadi perjanjian berat sebelah pertama yang ditandatangani oleh Korea; ia memberikan hak luar negara kepada warga Jepun di Korea, memaksa pemerintah Korea untuk membuka tiga buah pelabuhan — Busan, Incheon, dan Wonsan — kepada perdagangan Jepun dan asing, dan membuat Korea menetapkan kemerdekaannya daripada China dalam hubungan luar negeri.

Kejatuhan sunting

 
Versi awal bendera Korea.

Pada abad ke-19, ketegangan meningkat antara Qing China dan Jepun, memuncak pada Perang China-Jepun Pertama (1894-1895). Sebilangan besar perang ini dilancarkan di Semenanjung Korea. Jepun, setelah memperoleh teknologi ketenteraan Barat selepas Pemulihan Meiji, memaksa Joseon menandatangani Perjanjian Ganghwa pada tahun 1876. Jepun kemudian menceroboh wilayah Korea untuk mencari ikan, bijih besi, dan sumber semula jadi. Ini juga mewujudkan kehadiran ekonomi yang kuat, yang menandakan permulaan pengembangan imperialis Jepun di Asia Timur.

Pemberontakan Imo dan Kudeta Gapsin sunting

Ketika dinasti merosot, raja mulai bergantung pada pasukan yang lebih baru dan menggunakan senapang. Mereka dibayar dengan baik, dan anggota tentera lama pula, yang menggunakan tombak dan pencucuh sumbu kuno, kehilangan banyak gaji mereka. Tentera lama memberontak sebagai tindak balas. Heungseon Daewongun dikembalikan ke kekuasaan, tetapi jeneral Qing bernama Yuan Shikai segera membuatnya diculik oleh tentera China dan dibawa ke China, sehingga menggagalkan kepulangannya. Empat tahun kemudian, Daewongun kembali ke Korea.

Pada 4 Disember 1884, lima orang ahli revolusi memimpin tentera kecil ke rumah saudara Maharani Myeongseong dan memulakan kudeta. Rancangannya gagal dalam tiga hari. Beberapa pemimpin kudeta, termasuk Kim Ok-gyun, melarikan diri ke Jepun, dan yang lain dihukum mati.

Revolusi Petani Donghak sunting

Revolusi Petani Donghak ialah kempen anti-pemerintah, anti-yangban, dan anti-asing.

Para petani menuntut pengagihan tanah, cukai yang lebih rendah, demokrasi, dan hak asasi manusia. Cukai yang sangat tinggi tekah menyebabkan kebanyakan petani terpaksa menjual rumah nenek moyang mereka kepada pemilik tanah kaya dengan harga murah. Hasilnya, kelas petani mengembangkan sentimen anti-Jepun dan anti-yangban yang kuat. Penyebab segera pemberontakan ialah tindakan Jo Byong-gap, seorang pegawai pemerintah yang pemerintahannya dilihat oleh beberapa pihak sebagai zalim dan korup. Pada 11 Januari 1894, pemimpin petani Jeon Bong-jun mengalahkan pasukan pemerintah pada pertempuran Go-bu, dan harta benda Jo diserahkan kepada para petani. Sementara itu, tentera pemerintah Joseon menyerang Jeonju, dan pemerintah dan tentera petani membuat perjanjian. Namun, pemerintah Joseon kemudian meminta bantuan pemerintah China untuk menghentikan pemberontakan tersebut. Setelah memberitahu Jepun sesuai dengan Konvensyen Tientsin, China menghantar tentera ke Korea. Itulah pemangkin Perang China-Jepun Pertama.

Pada akhir bulan Jun 1894, pasukan pro-Jepun melakukan rancangan untuk menghapuskan tentera petani dalam kerjasama dengan pasukan Jepun yang ditempatkan di Incheon dan Seoul. Pada 16 Oktober, tentera petani bergerak menuju Gongju untuk pertempuran terakhir, yang merupakan perangkap: pasukan pemerintah pro-Jepun dan pasukan Jepun sedang menunggu mereka. Tentera petani dikalahkan dalam Pertempuran Ugeumchi. Orang Jepun mempunyai meriam dan senjata moden lainnya, sedangkan petani Korea hanya dipersenjatai dengan busur dan panah, tombak, pedang, dan beberapa senapang usang. Beberapa bulan kemudian, Jeon ditangkap dan dihukum mati.

Revolusi gagal, tetapi banyak rungutan petani kemudiannya dapat ditangani melalui Reformasi Gabo.

Perisitiwa Eulmi sunting

Pada tahun 1895, Maharani Myeongseong (disebut sebagai "Permaisuri Min" oleh Amerika Syarikat[11] dan Jepun) dibunuh oleh ejen Jepun;[12] kerana baginda telah berusaha menghalang campur tangan Jepun di Korea dan sedang mempertimbangkan untuk beralih ke Rusia atau China untuk mendapatkan sokongan. Menteri Jepun ke Korea, Miura Gorō, mengatur rancangan menentang baginda. Sekumpulan ejen Jepun, bersama dengan Tentera Hullyeondae memasuki istana diraja di Seoul, dan seorang ejen membunuh permaisuri dan menodai tubuhnya di sayap utara istana.

Penubuhan Empayar Korea sunting

 
Gerbang Kemerdekaan, dibina pada tahun 1896

Kekalahan orang Cina dalam perang 1894 menyebabkan Perjanjian Shimonoseki antara China dan Jepun, yang secara rasmi menjamin kemerdekaan Korea dari status negeri ufti dengan China. Bagi Jepun, ini merupakan langkah menuju hegemoni wilayah di Korea. Selepas itu, Korea membina Gerbang Kemerdekaan dan berhenti memberi ufti kepada dinasti Qing. Istana Joseon, yang ditekan oleh pencerobohan dari kekuatan yang lebih besar, merasa perlu untuk memperkuat integriti kebangsaan dan mengisytiharkan Empayar Korea pada tahun 1897. Gojong memegang gelaran maharaja untuk menegaskan kemerdekaan Korea. Baginda berusaha mempromosikan Reformasi Gwangmu, tetapi gagal kerana penentangan daripada masyarakat umum dan Jepun.

Secara teknikalnya, tahun 1897 menandakan berakhirnya zaman Joseon, kerana nama rasmi kerajaan telah diubah. Namun, dinasti ini terus berkuasa, walaupun terganggu oleh campur tangan Jepun.

Pendudukan Jepun sunting

Dalam satu siri strategi ketenteraan yang rumit, Jepun menolak armada Rusia dalam Pertempuran Port Arthur pada tahun 1905. Setelah tamatnya Perang Rusia-Jepun 1904–1905 dengan Perjanjian Portsmouth, jalan terbuka bagi Jepun untuk menguasai Korea.

Setelah menandatangani Perjanjian Naungan pada tahun 1905, Korea menjadi negeri naugan kepada Empayar Jepun. Itō Hirobumi menjadi residen jeneral Korea yang pertama. Beliau dibunuh oleh aktivis kemerdekaan Korea, An Jung-geun, pada tahun 1909 di stesen kereta api di Harbin.

Mengikuti Perjanjian Naungan, Gojong mengirim perwakilan ke Konvensyen Perdamaian Hague 1907 untuk berusaha menegaskan kembali kedaulatannya ke atas Korea. Walaupun wakil Korea dihalang oleh perwakilan Jepun, mereka tidak menyerah, dan kemudian mengadakan wawancara dengan surat khabar. Jepun memaksa Gojong untuk melepaskan takhta, dan anakandanya Sunjong menaiki takhta.

Pada tahun 1910, dalam menghadapi penentangan dari banyak orang Korea, Empayar Jepun akhirnya mengilhak Korea secara paksa.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Pratt, Keith L.; Rutt, Richard; Hoare, James (September 1999). Korea. Routledge/Curzon. m/s. 594. ISBN 978-0-7007-0464-4.
  2. ^ Yamamura, Kōzō; Hall, John Whitney (April 27, 1990). The Cambridge history of Japan. 3. Cambridge University Press. m/s. 748. ISBN 978-0-521-22354-6.
  3. ^ (dalam bahasa Korea) 계해약조 癸亥約條 Diarkibkan 2011-06-10 di Wayback MachineNate / Britannica
  4. ^ <<책한권으로 읽는 세종대왕실록>>(Learning Sejong Silok in one book) ISBN 978-89-01-07754-3.
  5. ^ Hawley, Samuel: The Imjin War. Japan's Sixteenth-Century Invasion of Korea and Attempt to Conquer China, The Royal Asiatic Society, Korea Branch, Seoul 2005, ISBN 978-89-954424-2-5, p.195f.
  6. ^ Turnbull, Stephen: Samurai Invasion. Japan’s Korean War 1592-98 (London, 2002), Cassell & Co ISBN 978-0-304-35948-6, p.244
  7. ^ Roh, Young-koo: "Yi Sun-shin, an Admiral Who Became a Myth", The Review of Korean Studies, Vol. 7, No. 3 (2004), p.13
  8. ^ 宣祖實錄二十五年 (1592) 五月壬戌 (May 3) "危亡迫至, 君臣之間, 何可有隱? 大抵收拾人心爲上。 近來宮人作弊。 內需司人, 假稱宮物, 而積怨於民。 今日生變之由, 皆緣王子宮人作弊, 故人心怨叛, 與倭同心矣。 聞賊之來也, 言: ‘我不殺汝輩, 汝君虐民, 故如此。’ 云我民亦曰: ‘倭亦人也, 吾等何必棄家而避也?’ 請誅內需司作弊人, 且免平安道積年逋欠。" "慶尙道人皆叛云, 然耶?"-The annals of the Choson Dynasty-National Institute of Korean History
  9. ^ Lee (1984), p. 221.
  10. ^ Lee (1984), p. 223.
  11. ^ Characteristics of Queen of Corea The New York Times Nov 10, 1895
  12. ^ Park Jong-hyo (박종효) (2002-01-01). 일본인 폭도가 가슴을 세 번 짓밟고 일본도로 난자했다. Dong-a Ilbo (dalam bahasa Korean) (508). m/s. 472–485.CS1 maint: unrecognized language (link)