Sejarah perlembagaan Australia

(Dilencongkan dari Sejarah Perlembagaan Australia)

Sejarah perlembagaan Australia bermula dengan penempatan orang putih pertama di Sydney pada tahun 1788 dan telah mengalami banyak perubahan perlembagaan sejak itu.

Penyelesaian sunting

Sebelum penempatan Eropah di Australia pada 1788, orang Eropah telah ke tanah itu semata-mata sebagai penjelajah. Satu-satunya pengecualian ialah James Cook yang pada tahun 1770 melayari sebahagian besar pantai timur Australia dan kemudian menuntut seluruh garis pantai yang baru sahaja diterokai sebagai wilayah British. Dasar tuntutan itu tidak jelas, tetapi jelas bahawa orang-orang pribumi tidak dirujuk dan tidak ada perjanjian yang dibuat. Pada tahun-tahun kemudian, doktrin terra nullius telah digunakan dalam justifikasi perbuatan itu.

Perintah Majlis dikeluarkan di London pada 6 Disember 1785 untuk penubuhan sebuah koloni di Botany Bay.[1] Arthur Phillip dilantik sebagai Gabenor di koloni baru pada bulan Oktober 1786. Tidak lama selepas Lord Sydney melantiknya sebagai gabenor, Phillip telah membuat memorandum terperinci tentang rancangannya untuk koloni baru yang dicadangkan. Dalam satu perenggan dia menulis: "Undang-undang negara ini [England] tentu saja akan diperkenalkan di [New] South Wales, dan ada satu yang saya ingin lakukan sejak saatnya pasukan Tuanku menguasai negara itu: Bahawa tidak ada perhambaan di tanah yang bebas, dan seterusnya tidak ada hamba."[2] Penempatan Eropah yang sebenarnya bermula dengan kedatangan Armada Pertama, yang terdiri daripada 11 kapal yang tiba di Botany Bay, New South Wales antara 18 dan 20 Januari 1788.[3] Armada membawa sejumlah 1044 orang ke penempatan baru, yang 696 orang daripada ialah banduan. Penempatan sebenarnya terletak di Sydney Cove.[4] Koloni ini secara rasmi diisytiharkan oleh Gabenor Phillip pada 7 Februari 1788 di Sydney. Walau bagaimanapun, walaupun penempatan itu adalah penjara tentera, dan Phillip mempunyai kuasa penuh sebagai gabenor, koloni juga mempunyai pentadbiran sivil dan mahkamah undang-undang.

Ujian pertama doktrin terra nullius berlaku dalam R v Tommy[5] yang menyatakan bahawa penduduk pribumi hanya tertakluk kepada undang-undang Inggeris apabila insiden berlaku berkaitan kedua-dua penduduk pribumi dan peneroka. Rasionalnya adalah bahawa kumpulan puak Aborigin sudah beroperasi di bawah sistem undang-undang mereka sendiri. Kedudukan ini diperkuat lagi dengan keputusan R v Ballard [6] dan R v Boatman.[7] Pada tahun 1835, Gabenor Bourke mengeluarkan pengisytiharan yang menunjukkan implikasi doktrin terra nullius.[8] Beliau mengumumkan bahawa orang asli Australia tidak boleh menjual atau mengagihkan tanah, dan tidak juga mana-mana individu atau kumpulan individu memperoleh tanah, selain melalui pengedaran oleh Mahkota.[n 1] Pengisytiharan itu telah diluluskan oleh Pejabat Kolonial pada 10 Oktober 1835. Pengisytiharan itu dikeluarkan sebagai tindak balas terhadap percubaan oleh orang-orang dari Van Diemen's Land untuk menandatangani perjanjian dengan suku-suku pribumi di Port Philip, yang dikenali sebagai Perjanjian Batman.[8]

Pada abad ke-19, jajahan British yang berasingan telah dibentuk di Australia. Pada tahun 1825, Tasmania, dinamakan Van Diemen's Land, telah diisytiharkan sebagai tanah jajahan berasingan dari koloni New South Wales.[9][10] Koloni Australia Barat ditubuhkan pada tahun 1832, secara berasingan daripada New South Wales. Berikutan Perjanjian Waitangi, William Hobson mengisytiharkan kedaulatan British ke atas New Zealand pada tahun 1840 dan merupakan sebahagian daripada jajahan New South Wales. Pada tahun 1841, ia dipisahkan dari koloni New South Wales untuk membentuk Koloni New Zealand yang baru.[11][12] Australia Selatan dibentuk pada tahun 1836 secara berasingan dari koloni New South Wales, dan Victoria pada tahun 1851 dan Queensland pada tahun 1859 dari koloni New South Wales.[13] Dengan Surat Paten pada 6 Jun 1859, Ratu Victoria memberikan persetujuannya kepada pemisahan koloni Queensland dari New South Wales. Pada hari yang sama, Perintah Dewan memberikan Queensland Perlembagaan sendiri. Queensland menjadi jajahan sendiri dengan Gabenor sendiri, Majlis Undangan yang dicalonkan dan Dewan Undangan yang dipilih. Australia Selatan diasaskan sebagai "wilayah bebas" -ia tienak pernah menjadi jajahan tahanan.[14] Victoria dan Australia Barat juga diasaskan "secara bebas", tetapi kemudian menerima tahanan yang diangkut.[15][16][17][18] Satu kempen oleh peneroka di New South Wales membawa kepada penghujung pengangkutan banduan ke tanah jajahan itu; kapal sindiket terakhir tiba pada tahun 1848.[19]

Kerajaan yang bertanggungjawab sunting

Antara tahun 1855 dan 1890, enam koloni masing-masing memperoleh kerajaan yang bertanggungjawab, menguruskan sebahagian besar urusan mereka sementara selebihnya adalah Empayar British.[20] Pejabat Kolonial di London mengekalkan kawalan beberapa perkara, terutamanya urusan luar negeri,[21] pertahanan,[22] dan perkapalan antarabangsa. New Zealand mencapai kerajaan yang bertanggungjawab pada 1853, New South Wales dan Victoria pada tahun 1855, Tasmania pada tahun 1856, Queensland pada tahun 1859 (dipisahkan dari New South Wales pada tahun itu dengan kerajaan sendiri dari awal) dan Australia Barat pada tahun 1890. Pengaturan ini telah disahkan oleh Akta Kesahan Undang-Undang Kolonial 1865.

Akta Kesahan Undang-Undang Kolonial 1865 ialah Akta Parlimen British untuk menentukan hubungan antara undang-undang tempatan ("kolonial") dan British ("imperial"). Ia mengesahkan bahawa undang-undang kolonial mempunyai pengaruh penuh dalam tanah jajahan itu, hanya terhad sehingga tidak bertentangan dengan apa-apa Akta Imperial yang dilanjutkan ke koloni itu. Akta ini mempunyai kesan menafsirkan dan memperkuat kedudukan perundangan kolonial, sementara pada masa yang sama menyatakan kembali subordinasi utama mereka kepada Parlimen British.

Sehingga peruntukan Akta tersebut, beberapa undang-undang penjajahan telah dilanggar oleh hakim-hakim tempatan dengan alasan penolakan terhadap undang-undang Inggeris (sama ada undang-undang Inggeris yang dimaksudkan oleh Parlimen untuk berkesan di tanah jajahan) atau tidak. Ini telah menjadi masalah khusus bagi kerajaan di Australia Selatan, di mana Hakim Benjamin Boothby telah menyerang statut setempat pada banyak kesempatan di Mahkamah Agung koloni.[23][24][25]

Ke arah persekutuan sunting

Langkah-langkah formal yang pertama untuk persekutuan tanah jajahan adalah dalam bentuk Majlis Persekutuan Australasia pada tahun 1885. Walau bagaimanapun, Majlis itu adalah persekutuan lemah yang bukan eksektif dan perundangan bagi Australia Barat, Fiji, Queensland, Tasmania dan Victoria. Pergerakan untuk persekutuan penuh dibangunkan pada abad ke-19, yang memuncak apabila enam jajahan Australia membentuk persekutuan Negeri. Adalah dijangkakan bahawa New Zealand juga menyertai.

Pada tahun 1890-an, dua konvensyen perlembagaan telah dipanggil, yang pada akhirnya menerapkan perlembagaan berdasarkan kombinasi model British, Amerika dan lain-lain (kerajaan monarki dan parlimen dari Britain, federalisme dari Kanada dan Amerika Syarikat, penggunaan referendum dari Switzerland). Perlembagaan ini kemudiannya diluluskan oleh pengundi di setiap enam jajahan. (Pada masa itu wanita mempunyai undi hanya di Australia Selatan, dan Australia Orang Asli di Australia Selatan dan Queensland sahaja).

Ia kemudiannya diluluskan (dengan pindaan membenarkan beberapa rayuan ke Majlis Privi di London) sebagai Akta Parlimen British: Akta Perlembagaan Komanwel Australia 1900. Akta tersebut mula berkuatkuasa pada 1 Januari 1901, di mana Komanwel Australia menjadi wujud.

Perlembagaan Australia, selain perkara-perkara lain, menguruskan peruntukan kuasa antara koloni, yang menjadi negeri, dan parlimen persekutuan. Kebanyakan kuasa, termasuk hal ehwal luar negara dan pertahanan, adalah kuasa serentak, dengan proviso bahawa jika terdapat konflik antara undang-undang persekutuan dan negara, maka undang-undang persekutuan "akan berlaku". Tetapi United Kingdom masih mempunyai kuasa untuk melibatkan diri dalam urusan luar bagi pihak Australia, dan membuat undang-undang untuknya. Pada tahun-tahun awal, Australia terus diwakili oleh United Kingdom sebagai sebahagian daripada Kerajaan British pada persidangan antarabangsa. Pada tahun 1919, selepas memimpin Kanada, Perdana Menteri Australia Billy Hughes menegaskan bahawa Australia mempunyai wakil yang berasingan di Persidangan Keamanan Versailles dan bukan sebagai sebahagian daripada delegasi British.

Perlembagaan memperuntukkan bahawa raja Inggeris diwakili di Australia oleh seorang Gabenor Jeneral. Pada asalnya, pelantikan telah dibuat atas nasihat kerajaan British, bukan Australia, dan pada umumnya seorang bangsawan British. Pada tahun 1930, kerajaan Australia menegaskan bahawa Isaac Isaacs yang dilahirkan oleh Australia dilantik. Kerajaan British sangat enggan menerima kedudukan Australia bahawa pelantikan seperti itu dibuat atas nasihat kerajaan Australia.

Akhirnya, Perlembagaan memperuntukkan bahawa mana-mana undang-undang Parlimen Australia boleh ditolak dalam tempoh satu tahun oleh raja British (bertindak atas nasihat menteri-menteri British), walaupun kuasa ini tidak pernah dilaksanakan. Ringkasnya, kedudukan perlembagaan Komanwel secara keseluruhan berhubung dengan United Kingdom adalah, pada asalnya, sama seperti koloni individu sebelum persekutuan.

Dari mahkota empayar yang bersatu kepada raja yang dikongsi sunting

Walau bagaimanapun, perubahan asas dalam struktur perlembagaan Komanwel Inggeris (dahulunya Kerajaan British, dan tidak dikelirukan dengan Komanwel Australia) bagaimanapun berlaku pada akhir 1920-an. Di bawah Akta Gelaran Diraja dan Parlimen British 1927, yang melaksanakan keputusan persidangan Komanwel yang lebih awal, Mahkota bersatu yang sebelum ini menjadi pusat titik Empayar digantikan oleh beberapa mahkota yang dipakai oleh raja yang dikongsi.

Sebelum 1927, Raja George V memerintah sebagai raja di Australia, New Zealand, Kanada, Negara Bebas Ireland, Afrika Selatan, dan sebagainya. Setiap negeri ini, sebagai hakikatnya, sebagai dominion, yang merupakan sebahagian daripada United Kingdom. Selepas 1927, beliau memerintah sebagai Raja bagi Australia, New Zealand, Ireland, Afrika Selatan, dan sebagainya.

Bentuk penggunaan dalam gelaran diraja yang dikeluarkan oleh Raja George V[26] tidak menyebut kekuasaan dengan nama, kecuali 'Ireland', yang berubah daripada dirujuk sebagai Great Britain dan Ireland kepada Great Britain, Ireland, menunjukkan bahawa ia tidak lagi menjadi sebahagian dari United Kingdom, tetapi negeri yang berasingan di mana raja kini terus menjadi ketua, bukannya melalui hubungan dengan Great Britain. Walaupun tidak disebutkan namanya, kecuali dengan merujuk kepada 'Dominion British di seberang Laut', langkah pecah tanah menghancurkan konsep raja yang dikongsi sebelumnya kepada salah satu daripada pelbagai monarki, semuanya dipegang oleh satu raja.

Walaupun prinsip ini tersirat dalam Akta dan dalam gelaran baru Raja, dan keluar dari Persidangan Komanwel, baik kerajaan British mahupun pemerintahan kerajaan seolah-olah tidak mulanya memahami maksudnya. Oleh itu, sementara orang Ireland dengan segera meletakkan prinsip tersebut dengan mengandaikan hak untuk memilih gabenor jeneral mereka sendiri dan untuk menuntut hak mengadap langsung dengan Raja (tidak termasuk menteri-menteri British), dominasi lain jauh lebih lambat untuk menuruni jalan ini, dan apabila mereka berbuat demikian, mereka berhadapan dengan cubaan yang ditentukan, walaupun akhirnya sia-sia, untuk menyekat evolusi sedemikian di London.

Sedangkan sebelum tahun 1927, adalah benar dalam undang-undang untuk bercakap mengenai raja Inggeris yang memerintah dalam wilayah-wilayah, selepas tahun 1927, secara teknikal Raja Australia, dan sebagainya, walaupun gelaran itu tidak pernah digunakan secara rasmi, dengan satu-satunya pautan yang raja itu juga raja dari UK dan penduduk luar Komanwel Australia. Yang mengejutkan, sementara Ireland menegaskan gelaran Raja Ireland dengan mengadakan Raja George V menandatangani perjanjian antarabangsa bagi pihak kerajaan Ireland seawal tahun 1931 (di mana dia secara formal dinasihatkan oleh Menteri Luar Negeri Ireland yang secara rasmi mengadap baginda, dengan tiada menteri British hadir), gelaran rasmi Ratu Australia hanya diterima pakai menerusi Akta Gaya dan Gelaran Diraja 1973.[27]

Statut Westminster 1931 sunting

Pada pertengahan 1920-an, telah diterima oleh kerajaan British bahawa dominion akan mempunyai autonomi perundangan penuh. Ini diberikan kesan perundangan pada tahun 1931 oleh Statut Westminster 1931. Statut ini berkuatkuasa di Australia pada tahun 1942 dengan lulusnya Akta Pemakaian Statut Westminster 1942, dengan kesan retroaktif pada 3 September 1939, permulaan Perang Dunia II. Penggunaan Statut itu memansuhkan permohonan Akta Kesahan Undang-undang Kolonial 1865 berhubung dengan undang-undang persekutuan. Walau bagaimanapun, Akta Kesahan Undang-Undang Kolonial 1865 terus digunapakai di negeri masing-masing di Australia sehingga Akta Australia 1986 berkuatkuasa pada tahun 1986.

Krisis 1975 sunting

Pemilihan Parti Buruh Australia pada tahun 1972 dan 1974 di bawah pimpinannya Gough Whitlam memaksa beberapa isu perlembagaan untuk diuji. Selama dua minggu pada tahun 1972, Kerajaan hanya mempunyai dua menteri, Whitlam dan Lance Barnard. Walaupun ia mempunyai majoriti di Dewan yang lebih rendah, ALP menghadapi Senat yang bermusuhan, dan kekalahan rang undang-undang Kerajaan membawa kepada pembubaran berlipat ganda dan konsekuensi bersama dan penyisihan rang-rang menjadi undang-undang sebagaimana dibenarkan di bawah seksyen 57. Keadaan politik, walau bagaimanapun, tidak bertambah baik oleh pilihan raya 1974, dan Senat kemudian gagal memberikan "bekalan" (iaitu untuk meluluskan akta cukai dan perbelanjaan). Krisis perlembagaan Australia 1975 yang berlaku menimbulkan beberapa isu:

  • Mestikah seorang Gabenor Negeri melantik pencalonan parti sebagai pengganti dalam Senat?
  • Patutkah Senat menolak bekalan atau enggan membincangkan bekalan?
  • Patutkah Perdana Menteri meletak jawatan dalam keadaan sedemikian?
  • Jika dia tidak meletak jawatan, patutkah Gabenor-Jeneral memecatnya?
  • Bagaimanakah Gabenor-Jeneral dan Perdana Menteri mempunyai perbincangan yang masuk akal apabila masing-masing dapat memecat yang satu lagi dengan syarat bahawa yang satu lagi belum bertindak?

Daripada jumlah ini, hanya yang pertama telah diselesaikan; pindaan pada 1977 mengubah prosedur untuk pelantikan kasual. Walaupun Parlimen Negeri masih boleh meminta seorang Gabenor negeri untuk melantik seseorang yang bukan dinamakan parti, dengan melucutkan penama keahlian parti mereka, parti itu boleh menafikan pelantikan itu ke Senat. Di bawah Seksyen 11 Perlembagaan, parlimen negeri masih boleh menolak untuk melantik calon parti; dalam kes ini, pendirian boleh berkembang di mana kekosongan berlaku tidak terisi. Ini berlaku pada tahun 1987, apabila parlimen negeri Tasmania enggan melantik calon Parti Buruh untuk kekosongan biasa.[28]

Dua kali perlembagaan dalam konflik semasa krisis. Yang pertama adalah bahawa kementerian yang diambil dari majoriti dewan rendah boleh terus mentadbir sehingga ia kehilangan keyakinan Dewan. Yang kedua ialah kementerian tidak boleh terus mentadbir apabila bekalan telah habis. Potensi konflik telah diselesaikan di United Kingdom, di mana Dewan Pertuanan tidak lagi mempunyai kuasa untuk membendung tagihan wang. Setakat ini belum diselesaikan di Australia. Krisis tahun 1975 boleh diulangi pada masa akan datang, walaupun tidak mungkin.

Akta Australia sunting

Kuasa di bawah Statut Westminster untuk meminta Parlimen Britain membuat undang-undang untuk Australia digunakan beberapa kali, terutamanya untuk membolehkan Australia memperoleh wilayah-wilayah baru. Tetapi penggunaannya yang paling ketara juga yang terakhir. Ini adalah apabila prosedur itu digunakan untuk meluluskan Akta Australia 1986. Akta Australia dengan berkesan menamatkan keupayaan Parlimen atau Kerajaan British untuk membuat undang-undang untuk Australia atau Negeri-Negerinya, walaupun atas permintaan mereka; dan dengan syarat bahawa mana-mana undang-undang yang sebelum ini diperlukan untuk diluluskan oleh Parlimen British bagi pihak Australia kini boleh diluluskan oleh Australia dan Negeri-Negerinya sendiri.

Sejak Akta Australia, satu-satunya hubungan perlembagaan yang tinggal dengan United Kingdom (jika ada) adalah pada raja (lihat Ratu Australia). Tetapi kaitan itu mungkin tidak automatik. Dalam kes perlembagaan yang penting (Sue v Hill (1999) 163 ALR 648), tiga hakim Mahkamah Tinggi Australia (mahkamah rayuan muktamad) menyatakan pandangan bahawa jika Parlimen British mengubah undang-undang penggantian takhta, apa-apa perubahan tidak dapat memberi kesan kepada monarki di Australia, kerana Akta Australia: penggantian takhta akan diteruskan di Australia mengikut peraturan yang ada, kecuali dan sehingga diubah di Australia. Tiada satu pun daripada empat hakim yang lain dalam kes itu tidak bersetuju dengan alasan ini. (Oleh sebab tidak diperlukan untuk memutuskan kes ini, ini bukanlah penentuan kehakiman yang ketat, tetapi hampir pasti betul dari Krisis Turun Takhta 1936.)

Kes yang sama memutuskan (dan pada masa ini keputusan itu mengikat) bahawa United Kingdom adalah "kuasa asing" dalam pengertian Perlembagaan, dan oleh itu pemegang kewarganegaraan British tidak layak untuk dipilih ke Parlimen Persekutuan (walaupun khusus "susunan keturunan" hanya menumpukan hak rakyat Britain untuk mengundi).

Ke arah republik Australia? sunting

Seperti yang telah dilihat, satu-satunya sambungan konstitusional yang tersisa dengan United Kingdom adalah melalui raja, yang merupakan raja bukan sahaja bagi Inggeris, tetapi juga bagi Australia dan setiap Negerinya. Fungsi utama raja adalah untuk melantik dan memecat Gabenor Jeneral dan Gabenor Negeri, dan fungsi ini dilaksanakan atas nasihat Perdana Menteri atau Premier yang bersangkutan. (Raja juga kadang-kadang diminta untuk melaksanakan beberapa fungsi, seperti memberikan Titah Diraja kepada Akta Parlimen, untuk tujuan upacara semasa lawatan Diraja.)

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ This document[8] implemented the doctrine of terra nullius upon which British settlement was based, reinforcing the notion that the land belonged to no one prior the British Crown taking possession of it. Aboriginal people therefore could not sell or assign the land, nor could an individual person acquire it, other than through distribution by the Crown... Although many people at the time also recognised that the Aboriginal occupants had rights in the lands (and this was confirmed in a House of Commons report on Aboriginal relations in 1837), the law followed and almost always applied the principles expressed in Bourke's proclamation. This would not change until the Australian High Court's decision in Mabo v Queensland (No 2) [1992] HCA 23, (1992) 175 CLR 1.

Rujukan sunting

  1. ^ "Historic Landmarks". Townsville Daily Bulletin. Qld. 2 October 1952. m/s. 5 – melalui National Library of Australia.
  2. ^ Britton, A; Bladen, F. M. (1893–1901). Historical Records of New South Wales. Volume 1, Part 2, Phillip 1783–1792. m/s. 53. ISBN 9780868330006. |volume= has extra text (bantuan)
  3. ^ Wendy Lewis, Simon Balderstone and John Bowan (2006). Events That Shaped Australia. New Holland. ISBN 978-1-74110-492-9.
  4. ^ "Australian Discovery and Colonisation". Empire. Sydney. 14 April 1865. m/s. 8 – melalui National Library of Australia.
  5. ^ R v Tommy,[1827] NSWSupC 70 Supreme Court of NSW (24 November 1827).
  6. ^ R v Ballard [1829] NSWSupC 26 Supreme Court of NSW (23 April 1829).
  7. ^ R v Boatman [1832] NSWSupC 4 Supreme Court of NSW (23 February 1832).
  8. ^ a b c "Governor Bourke's Proclamation 1835 (UK)". www.foundingdocs.gov.au. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 July 2008. Dicapai pada 3 November 2008 – melalui Museum of Australian Democracy. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan).
  9. ^ "New South Wales Act 1823 (UK)". foundingdocs.gov.au. Dicapai pada 10 August 2016 – melalui Museum of Australian Democracy.
  10. ^ "Order-in-Council separating Van Diemen's Land from New South Wales 14 June 1825 (UK)". www.foundingdocs.gov.au. Dicapai pada 10 August 2016 – melalui Museum of Australian Democracy.
  11. ^ By letters patent, the British government issued the Charter for Erecting the Colony of New Zealand on 16 November 1840.
  12. ^ Paul Moon (2010). New Zealand Birth Certificates – 50 of New Zealand's Founding Documents. AUT Media. ISBN 9780958299718.
  13. ^ Davison, Hirst and Macintyre, halaman 464
  14. ^ Davison, Hirst and Macintyre, halaman 598
  15. ^ Davison, Hirst and Macintyre, halaman 679
  16. ^ "PROVguide 57: Convict Records". Public Record office of Victoria. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 April 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  17. ^ "Ordinance enabling transportation of convicts to WA". www.foundingdocs.gov.au. 29 December 1849. Dicapai pada 17 September 2016 – melalui Museum of Australian Democracy.
  18. ^ "Convict Records WA". State Records Office of Western Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 May 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  19. ^ "1998 Special Article – The State of New South Wales – Timeline of History". Australian Bureau of Statistics. 1988.
  20. ^ Davison, Hirst and Macintyre, halaman 556
  21. ^ Davison, Hirst and Macintyre, halaman 138–9
  22. ^ "Colonial Defence and Imperial Repudiation". Daily Southern Cross (vol XVII, issue 1349). 13 November 1860. Dicapai pada 4 April 2010.
  23. ^ see for example Dawes v Quarrel (1865) Pelham's Reports 1 at p. 8 Supreme Court of SA (18 July 1865).
  24. ^ Campbell, Enid. "Colonial Legislation and the Laws of England". (1965) 2(2) University of Tasmania Law Review 148.
  25. ^ Clark, David. "The Struggle for Judicial Independence: The Amotion and Suspension of Supreme Court Judges in Nineteenth Century Australia". (2013) 12 Macquarie Law Journal 21.
  26. ^ François Velde. "Royal Arms, Styles, and Titles of Great Britain". Heraldica.org. Dicapai pada 2010-04-29.
  27. ^ "Royal Style and Titles Act 1973". Commonwealth of Australia.
  28. ^ "Delay in filling casual vacancies". Odgers' Senate Practice (ed. 13th). Commonwealth of Australia. 2012. m/s. 134–5. ISBN 9781742296203.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting