Sejarah anime telah bermula sejak abad ke-20 lagi, apabila pembuat filem orang Jepun menguji kaji dengan teknik animasi yang telah diterokai oleh Barat. Semasa tahun 1970-an, anime berkembang jauh, berpisah daripada akar umbi animasi Barat, dan berkembang kepada beberapa genre seperti mecha dan subgenrenya iaitu Robot Super. Rancangan yang tertentu dalam era ini ialah Lupin III dan Mazinger Z. Beberapa pembuat filem semakin terkenal dalam era ini terutamanya Hayao Miyazaki dan Mamoru Oshii.

Pada tahun 1980-an, anime telah diterima dalam aliran utama di Jepun, dan mengalami lonjakan saujana dalam produksi. Kemunculan seperti Gundam, Macross, Dragon Ball, dan Real Robot serta genre opera angkasa juga mengalami penerimaan yang tinggi. Filem Akira mencatat rekod pada tahun 1988 bagi kos penghasilan filem anime dan kemudian menjadi satu kejayaan di seluruh dunia. Kemudiannya pada tahun 2004, pencipta yang sama mencipta Steamboy, yang menjatuhkan kesemua filem anime yang termahal. The Super Dimension Fortress Macross juga menjadi satu kejayaan di seluruh dunia selepas diadaptasikan sebagai sebahagian daripada Robotech, dan Megazone 23 juga mendapat pengiktirafan di Barat selepas ia diadaptasikan sebagai Robotech: The Movie.[perlu rujukan]

Internet telah membangkitkan anime fansub. Spirited Away memenangi hadiah pertama di Festival Filem Berlin 2012 dan juga pertama dalam Anugerah Akademi 2003 untuk Animasi Pilihan Terbaik, sambil Innocence: Ghost in the Shell juga telah dicalonkan dalam Festival Filem Cannes.

Generasi pertama juruanimasi Jepun sunting

Beberapa animasi lengkap dibuat semasa permulaan animasi Jepun dapat bertahan. Alasannya berbeza-beza, tetapi kebanyakan adalah dari jenis komersial. Selepas klip mereka telah dijalankan, gelung filem telah dijual kepada pawagam kecil dalam negara dan kemudian dibuka dan dijual sebagai jalur atau bingkai tunggal. Katsudō Shashin, sketsa pendek yang berlangsung 3 saat, telah dihasilkan pada tahun 1907. Ōten Shimokawa ialah seorang karikatur politik dan kartunis yang bekerja untuk majalah Tokyo Puck. Beliau telah diupah oleh Tenkatsu untuk membuat animasi bagi mereka. Oleh kerana sebab-sebab kesihatan, beliau hanya mampu untuk melakukan lima filem, termasuk Imokawa Mukuzo Genkanban no Maki (1917), sebelum dia kembali ke kerja beliau sebelum ini sebagai kartunis.

Satu lagi juruanimasi yang terkenal dalam era ini adalah Jun'ichi Kōuchi. Dia adalah seorang karikatur dan pelukis, yang juga pernah belajar lukisan cat air. Pada tahun 1912, beliau juga memasuki sektor kartunis dan telah diupah untuk animasi oleh Kobayashi Shokai kemudiannya pada tahun 1916. Dia dianggap sebagai juruanimasi Jepun yang paling maju dari segi teknikal 1910-an. Karya-karya beliau mempunyai kira-kira 15 filem.

Seitaro Kitayama adalah seorang juruanimasi awal yang membuat animasi sendiri, tidak diupah oleh syarikat-syarikat yang lebih besar. Dia juga mengasaskan studio animasi sendiri, Kitayama Eiga Seisakujo, yang kemudiannya ditutup kerana kekurangan kejayaan komersial. Beliau menggunakan teknik papan hitam, dan animasi kertas kemudian, dengan dan tanpa latar belakang pra-cetak.

Karya kedua-dua perintis termasuk Namakura Gatana (An Obtuse Sword, 1917) dan sebuah filem 1918 Urashima Tarō yang ditemui bersama-sama di pasaran antik pada tahun 2007.[1]

Pada bulan Julai 2005, sebuah filem animasi lama ditemui di Kyoto. Filem 3 saat tidak bertarikh ini jelas bertajuk Moving Picture (活動写真, Katsudō Shashin?), terdiri daripada lima puluh bingkai dilukis terus pada jalur seluloida.[2] Ia menggambarkan seorang anak muda dalam pakaian kelasi menulis kanji "活動写真" (katsudō shashin, bermaksud "gambar bergerak") diatas sebuah papan, kemudian beralih ke arah penonton, mengeluarkan topi, dan menawarkan tabik hormat. Identiti pencipta tidak diketahui, tetapi ia menyangka bahawa ia dibuat untuk tontonan peribadi, mungkin sebagai uji kaji, dan bukannya untuk siaran awam. Orang yang menjumpai, Natsuki Matsumoto, telah membuat spekulasi bahawa ia boleh menjadi "sehingga 10 tahun lebih tua" daripada animasi Jepun yang sebelum ini dikenali pertama, Imokawa Mukuzo Genkanban no Maki, dikeluarkan pada tahun 1917. Walau bagaimanapun, tarikh sekitar tahun 1915 adalah mungkin, tidak ada asas sebenar untuk spekulasi melampau ini.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ "Anime yang paling awal ditemui". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-16. Dicapai pada 2013-12-16.
  2. ^ "China People's Daily Online (Japanese Edition): 日本最古?明治時代のアニメフィルム、京都で発". Dicapai pada 2007-03-05.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting