Sejarah populasi orang asli Amerika

Angka populasi orang asli di benua Amerika sebelum pelayaran Sepanyol 1492 oleh Christopher Columbus terbukti sukar untuk dipastikan. Para cendekiawan bergantung kepada data arkeologi dan rekod bertulis daripada peneroka Eropah. Kebanyakan cendekiawan menulis pada hujung abad ke-19 menganggarkan bahawa populasi pra-Columbus merupakan serendah 10 juta orang; menjeland akhir abad ke-20 kebanyakan cendekiawan bertumpu kepada anggara tengah sekitar 50 juta orang, dengan beberapa sejarawan berhujah anggaran 100 juta orang atau lebih.[1] Hubungan dengan orang Eropah menyebabkan penjajahan Eropah di Amerika, di mana berjuta-juta pendatang dari Eropah eventually settled di kedua-dua benua Amerika.

Ukiran 1857 seorang Orang Asli Amerika sakit yng dijaga oleh seorang dukun asli
Ilustrasi kontemporati Pembunuhan beramai-ramai Washita 1868 oleh Pasukan Berkuda Ke-7 menentang kumpulan Cheyenne Black Kettle, semasa American Indian Wars. Keganasan dan konflik dengan penjajah merupakan punca penting juga penurunan populasi orang asli Amerika tertentu sejak abad ke-16.

Populasi orang Afrika dan Eurasia di benua Amerika semakin berkembang, manakala populasi orang asli merosot. Penyakit Eurasia seperti influenza, wabak pneumonia, dan cacar membinasakan Orang Asli Amerika, yang tidak mempunyai keimunan pada mereka. Konflik dan perang nyata dengan pendatang baru Eropah Barat dan suku Amerika yang lain mengurangkan populasi dengan lebih lanjut dan mengganggu masyarakat tradisional. Takat dan punca penurunan telah lama menjadi perkara bahas akademik, bersama dengan ciri-cirinya sebagai suatu pembasmian kaum.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Nota sunting

  1. ^ Taylor, Alan (2002). American colonies; Volume 1 of The Penguin history of the United States, History of the United States Series. Penguin. m/s. 40. ISBN 9780142002100. Dicapai pada 7 October 2013.
  2. ^ David E. Stannard (1993-11-18). American Holocaust: The Conquest of the New World. Oxford University Press, USA. m/s. 146. ISBN 978-0-19-508557-0.

Bibliografi sunting

Buku
Sumber dalam talian

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting