Sekatan antarabangsa semasa Perang Rusia-Ukraine

Sekatan antarabangsa telah dikenakan semasa Perang Rusia-Ukraine oleh banyak negara pada Rusia dan Krimea berikutan pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, yang bermula pada akhir Februari 2014. Sekatan tersebut dikenakan oleh Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah (EU) dan negara dan pertubuhan antarabangsa yang lain pada individu, perniagaan dan pegawai dari Rusia dan Ukraine.[1] Rusia bertindak balas dengan sekatan pada sebilangan negara, termasuk larangan penuh ke atas import makanan dari Australia, Kanada, Norway, Jepun, Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah.

  Rusia

Negara yang memperkenalkan sekatan ke atas Rusia:
  Negara yang memperkenalkan sekatan
  Negara Kesatuan Eropah yang memperkenalkan sekatan bersama

Lihat juga sunting

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Overland, Indra; Fjaertoft, Daniel (2015). "Financial Sanctions Impact Russian Oil, Equipment Export Ban's Effects Limited". Oil and Gas Journal. 113 (8): 66–72. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Februari 2018. Dicapai pada 21 Februari 2018.

Bacaan lanjur sunting

  • Bond, Ian, Christian Odendahl and J. Rankin. "Frozen: The politics and economics of sanctions against Russia." Sentre for European Reform (2015). online
  • Gilligan, Emma. "Smart Sanctions against Russia: Human Rights, Magnitsky and the Ukrainian Crisis." Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization 24.2 (2016): 257–277. online
  • Wang, Wan. "Impact of western sanctions on Russia in the Ukraine crisis." Journal of Politics & Law 8 (2015): 1+ online.

Pautan luar sunting

Templat:Annexation of Crimea by the Russian Federation Templat:Russian intervention in Ukraine Templat:War in Donbass