Festival Sekaten (Hanacaraka: ꦱꦼꦏꦠꦺꦤ꧀), merupakan acara kegiatan tahunan sempena Maulidur Rasul Nabi Muhammad yang diadakan oleh dua keraton Jawa; yakni Keraton Surakarta dan Yogyakarta. Tempoh perayaan secara rasmi berlangsung dari tanggal 5 hingga 12 Mulud dalam takwim Jawa (dapat disetarakan dengan Rabiul Awal takwim Hijriah). Beberapa acara penting sekaten ialah gamelan pusaka di halaman Masjid Agung di keraton masing-masing, pembacaan riwayat hidup Nabi Muhammad dan pengajian di serambi Masjid Agung. Acara kemuncak sekatenialah perayaan Grebeg Maulud sebagai bentuk kesyukuran pihak istana dengan keluarnya sejumlah gunungan untuk diperebutkan oleh masyarakat.

Suasana pasar malam Sekaten

Perayaan ini dimeriahkan pula oleh pasar malam (biasa disebut "sekatenan") yang dilangsungkan di alun-alun utara setiap keraton, yang dimana berlangsung selama sekitar 40 hari, bermula pada awal bulan Safar.

Asal-usul sunting

Istilah sunting

Kebanyakan pustaka bersepakat bahawa nama sekaten ialah adaptasi istilah Arab, syahadatain, yang bermaksud "persaksian (syahadah) yang dua". Perluasan makna sekaten dapat dikaitkan dengan istilah Sahutain (menghentikan atau mengelak perkara dua, yakni sifat lacur dan menyeleweng), Sakhatain (menghilangkan perkara dua, iaitu perwatakan haiwan dan sifat syaitan), Sakhotain (menanamkan perkara dua, iaitu sentiasa memelihara budi suci atau budi luhur dan sentiasa menghambakan diri pada Tuhan), Sekati (setimbang, orang hidup perlu boleh menimbang atau menilai hal-hal yang baik dan buruk, dan Sekat (had, orang hidup perlu menyekat diri untuk tidak berbuat jahat serta tahu had-had kebaikan dan jenayah).[1]

Perayaan sunting

Menurut Puger (2002), awal mula dan maksud perayaan Sekaten dapat ditarik sejak bermula pentadbiran Islam di Jawa, iaitu zaman Kesultanan Demak.[2] Sekaten diadakan sebagai salah satu usaha pengembangan agama Islam. Oleh kerana orang Jawa semasa itu menyukai gamelan, gamelan dimainkan iaitu pada hari lahirnya Nabi Muhammad di halaman Masjid Agung Demak, sehingga warga masyarakat berduyun-duyun datang di halaman masjid untuk mendengarkan gamelan dan sekali gus khutbah-khutbah keislaman.

Tradisi perarakan semacam sekaten, menurut satu cerita rakyat yang digali oleh Saddhono, telah dilakukan pada masa Kerajaan Majapahit. Kerajaan Demak, sebagai pelanjut "wahyu" kerajaan, cuba meneruskan tradisi tersebut atas cadangan Walisongo.[3]

Acara sunting

Pada hari pertama, upacara diawali semasa malam hari dengan iring-iringan abdi dalem (punggawa kraton) bersama-sama dua set gamelan Jawa Kyai Nogowilogo dan Kyai Gunturmadu. Iring-iringan ini bermula dari pendapa Ponconiti menuju Masjid Agung di Alun Utara dengan kawalan perajurit Kraton. Kyai Nogowilogo akan menduduki sisi utara Masjid Agung, sementara Kyai Gunturmadu akan berada di Pagongan di sebelah selatan masjid. Kedua-dua set gamelan ini akan dimainkan secara bersama-sama sampai 11 Mulud, selama tujuh hari berturut-turut. Pada malam hari terakhir, kedua-dua gamelan ini akan dibawa pulang ke dalam Kraton.

Tradisi sunting

Grebeg Muludan sunting

Acara puncak amaran Sekaten ini ditandai dengan Grebeg Muludan yang diadakan pada pagi 12 hari bulan (hari Maulid). Dikawal bermacam-macam bregada (kompeni) perajurit Kraton. Sebagai contoh, Grebeg Maulud di Yogyakarta dikawal semua bregada Prajurit Keraton Yogyakarta, yakni: Wirabraja, Dhaheng, Patangpuluh, Jagakarya, Prawiratama, Nyutra, Ketanggung, Mantrijero, Surakarsa, Bugis, dan Kor Muzik. Grebeg Maulud di Surakarta pula dikawal seluruh bregodo Prajurit Keraton Surakarta, yakni: Tamtama, Jayeng Astra, Prawira Anom, Sarageni, Baki, Jayasura, Dwarapati, Jayataka, Panyutra, dan Kor Muzik.

Sebuah gunungan yang diperbuat daripada pulut, makanan, dan buah-buahan serta sayur-sayuan tersebut dikawal dan dibawa dari istana Kemandungan melepasi Sitihinggil dan Pagelaran menuju masjid Agung. Selepas didoakan, gunungan yang melambangkan kebajikan kerajaan Mataram ini diberi kepada masyarakat yang menganggap bahawa bahagian dari gunungan ini akan membawa keberkatan bagi mereka. Bahagian gunungan yang dianggap suci ini akan dibawa pulang dan ditanam di sawah/ladang agar sawah mereka menjadi subur dan bebas dari segala macam bencana dan malapetaka.

Numplak Wajik sunting

Dua hari sebelum acara Grebeg Muludan, upacara Numplak Wajik diadakan di halaman istana Magangan. Upacara ini berupa kotekan atau permainan lagu dengan memakai kentongan, lumpang (alat menumbuk padi), dan semacamnya yang menandai permulaan pembuatan gunungan yang akan diarak ketika Grebeg Muludan. Lagu-lagu yang dimainkan dalam acara Numplak Wajik ini ialah lagu Jawa popular seperti Lompong Keli, Tundhung Syaitan dan Owal Awil.

Nota kaki sunting

  1. ^ Handipaningrat, KRT. H. Perayaan Sekaten. Surakarta: Kapustakan Sono Pustoko Karaton Surakarta. Hal. 3.
  2. ^ Puger, GPH. 2002. Sekaten. Karaton Surakarta: Kapustakan Sono Pustoko Karaton Surakarta
  3. ^ Saddhono, K. tanpatahun. Tradisi Sekaten di Keraton Kasunanan Surakarta: Kajian Alternatif Pengembangan Bahan Ajar Mata Pelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan