Sekolah Kebangsaan Bunang Sook


Sekolah Kebangsaan Bunang Sook atau nama ringkasnya SKBS merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Kampung Bunang Sook, Keningau, Sabah.

Sekolah Kebangsaan Bunang Sook
Lokasi
 Malaysia D/A PPD Keningau, Peti Surat 4,, 89007, Keningau,, Sabah
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolahTIADA
Kod sekolahXBA1070
PengetuaEn. Joseph@ Herman Alin
GPK Pentadbiran dan AkademikEn Juni Bin Ambrose
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridEn. Matilin Sapin
Penolong Kanan KokurikulumEn Majidin Bin Wasilin
FaksTIADA

Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Bunang Sook memiliki 63 pelajar lelaki dan 58 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 121 orang. Ia mempunyai seramai 13 orang guru.2009

Enrolmen murid pada ketika ini (2023) adalah seramai 81 orang murid lelaki dan 74 orang murid perempuan menjadikan jumlah semasa murid 155 orang.






Sejarah sunting

Sekolah Kebangsaan Bunang di tubuhkan pada tahun 1989 di atas sebidang tanah perkampungan di kawasan Bunang Ulu yang majoritinya di terokai oleh kaum Murut dan Dusun. Penubuhan sekolah ini adalah atas keperluan penduduk setempat yang bilangannya semakin ramai dan memerlukan sekolah berhampiran untuk anak-anak mendapatkan pendidikan yang sepatutnya. Bagi memenuhi keperluan yang mana anak penduduk kampung sebelum ini bersekolah di SK Malima yang kedudukannya adalah lebih jauh daripada kawasan penempatan tersebut, maka sekolah ini di tubuhkan atas permintaan Ketua Kampung pada masa itu iaitu En. Paulus.


Sekolah Kebangsaan Bunang mulai beroperasi pada tahun 1989 yang di terajui oleh pimpinan Guru Besar En. Lasmin Majani dengan beberapa orang guru sahaja.

Pencapaian sunting

Alamat sunting

Sekolah Kebangsaan Bunang Sook
D/A Peti Surat 4, Pejabat Pendidikan Daerah Keningau
89007, Keningau
Sabah, Malaysia
Telefon = TIADA
Fax = TIADA

Pautan luar sunting