Sekolah Kebangsaan Kerteh

Sekolah Kebangsaan Kerteh merupakan sebuah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Jalan Ilmu . , Kerteh , Terengganu Darul Iman, Malaysia.

Sekolah Kebangsaan Kerteh
[[File:[Fail:Lencana Sekolah Kebangsaan Kerteh.jpg|frameless|upright=1]]
Lokasi
Jalan Ilmu,, Kerteh, Terengganu Darul Iman
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah09-8260050
Kod sekolahTBA2017[1]
Guru besarTuan Zahari Bin Tuan Long
GPK Pentadbiran dan AkademikEncik Zaki Bin Muda
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridPuan Matimah Binti Muda
Penolong Kanan KokurikulumEn Mohammad Bin Senik
Faks09-8260051
Sila klik untuk gambar sekolah di Peta Google

Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Kerteh memiliki 318 pelajar lelaki dan 317 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 635 orang. Ia mempunyai seramai 41 orang guru.2009

Alamat sunting

Sekolah Kebangsaan Kerteh
Jalan Ilmu,
24300, Kerteh, Kemaman
Terengganu Darul Iman, Malaysia
Telefon = 98260050
Fax = 98260051

Kejayaan dalam Bidang Robotik sunting

Sekolah Kebangsaan telah mencatat sejarahnya dalam bidang Robotik Negeri Terengganu.Sekolah Kebangsaan Kerteh mula menceburi bidang Robotik pada tahun 2007. Dalam pertandingan ini SK Kerteh telah menghantar beberapa pasukan untuk mewakili sekolah dalam bidang litar di National Robotic Competition NRC bagi ZONE J. Perlawanan ini diadakan di Sekolah Kebangsaan Padang Negara, Kuala Terengganu. Dalam pertandingan ini SK Kerteh telah menunjukkan langkah awal dalam bidang robotik ini dengan mendapat tempat ketiga.

Pada tahun 2008, Puan Raztia Abdul Razak, Guru Cemerlang Pembimbing Kelab Robotik dan Komputer SK Kerteh dan Tuan Guru Besar, En. Tuan Zahari telah menghantar 7 buah kumpulan dalam bidan litar untuk bertarung di National Robotic Competition bagi ZONE J untuk tahun 2008. Berkat hasil kejayaan dan doa para guru SK Kerteh telah berjaya menyapu bersih kedudukan tiga teratas dalam pertandingan itu. Di peringkat kebangsaan Sk Kerteh masih lagi baru dan mendapat tempat yang agak memuaskan. Inilah Butiran pemenang- pemenang

Johan
1) Mohamad Aslam Bin Zakaria
2) Mohamad Aiman Fitri Bin Annuar
3) Mohd Azhan Bin Mohd Azam
Perak
1) Mohd Ezzat Aiman Bin Abd Rahman
2) Aidil Afdal Bin Mohd Yusuf
3) Navin Kumar A/L Tanggamany
Gangsa
1) Ahmad Aizat Bin Dolbaharin
2) Mohd Azhan Bin Mohd Azam
3) Mohd Shafiq.

Pada tahun seterusnya Tahun 2009, Sekolah Kebangssan Kerteh ingin mencuba nasib dalam kategori terbuka. Kali ini mereka SK Kerteh mengahantar 6 kumpulan bagi kategori litar dan 1 kumpulan bagi kategori terbuka. Alhmadulillah, SK Kerteh sekali lagi juara NRC Zone J dalam kategori litar dan juara baru dalam kategori terbuka. Mereka mereka sebuah robot pencanting batik bagi kategori terbuka untuk peringkat kebangsaan. Namun mereka masih lagi mendapat tempat yang kurang memuaskan. inilah butiran peserta peringkat kebangsaan.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting