Sekolah Kebangsaan Ladang Huntly

Sekolah Kebangsaan Ladang Huntly atau nama ringkasnya SK Ladang Huntly, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Ladang Huntly.

Sekolah Kebangsaan Ladang Huntly
Lokasi
Ladang Huntly, 32500, Changkat Keruing,, Perak Darul Ridzwan
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah6056752168
Kod sekolahABA1010
FaksTIADA


Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Ladang Huntly memiliki 62 pelajar lelaki dan 56 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 118 orang. Ia mempunyai seramai 14 orang guru.2009

Sejarah sunting

Pencapaian sunting

Alamat sunting

Sekolah Kebangsaan Ladang Huntly
Ladang Huntly
32500, Changkat Keruing
Negeri Perak,   Malaysia
Telefon = 6056752168
Fax = TIADA

Pautan luar sunting

Sekolah Kebangsaan ladang Huntly berada jauh di Pendalam diantara 3 buat Estate iaitu ladang Sogomana(Sime Darby), Ladang Huntly dan ladang UIE. Semasa kebanyakan pelajar terdiri dari keluarga buruh kasar yang bekerja di ladang ladang berhampiran. Kenabyakkan dari merekla adalah dari kalangan dari keluarga miskin yang berpendapatan antara RM 100 hingga 150 sebulan. Penulis pautan Luar ini adalah salah seorang anak didik disekolah berkenaan dan menjadi pelajar terbaik tahun 1992.

Ramai pelajar sekolah tersebut menempa kejayaan yang luar biasa biarpun sekolah berkenaan jauh di pendalaman dan majoriti pelajar nya adalah dari kalangan warga yang miskin. Ada dikalangan pelajar sekolah ini yang menjagi enggineer, Yang berhormat (YB) dan ada juga mempunyai jawatan besar dalam sektor sektor tertentu.

Kemiskinan keluarga dan majoriti buta huruf adalah faktor penyumbang kejayaan sesetengah pelajar sekolah tersebut mencapai kejayaan. Walaupun segala kemudahan tidak wujud di kawasan tersebut tetapi kerana faktor desakan hidup kebanyakan pelajar berjaya dalam berdaya saing bersama rakan di di bandar. Ada dikalangan pelajar telah sampai di Amerika, eropah, middle east bagi merealisasikan impian yang hanaya wujud ketika berada belajar di sekolah tersebut.

Kawasan yang terletak jauh di pendalan dan di penuhi laluan sawit dan gtah ketika itu adalah mimipi ngeri bagi setiap pelajar untuk pergi kesekolah. Seawal 6 pagi mengayuh basikal untuk ke sekolah adalah titik permulaan yang baik bagi meneruskan perjuangan dalam kehidupan.

HIDUP SKLH -Kam