Sekolah Kebangsaan Methodist, Ipoh

Sekolah Kebangsaan Methodist (ACS) atau nama ringkasnya SK Methodist (Acs), merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Jalan Lahat.

Sekolah Kebangsaan Methodist (ACS)
Lokasi
Jalan Lahat, 30200, Ipoh,, Perak Darul Ridzwan
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah6052545307
Kod sekolahABB2078
Faks6052411098


Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Methodist (ACS) memiliki 944 pelajar lelaki dan 0 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 944 orang. Ia mempunyai seramai 56 orang guru.2009

Sejarah sunting

Sekolah Anglo-Chinese di Ipoh adalah yang tertua dan salah satu sekolah yang paling berprestij di negeri Perak, Malaysia. ACS Ipoh telah diasaskan oleh Rev William Edward Horley pada 5 Oktober 1895. Ketika itu, sekolah adalah sebuah rumah kecil yang disewa dengan hanya 4 orang pelajar. Dalam tahun 1894, Rev William Edward Horley dibina Wesley Methodist Church dalam kawasan sekolah.

William Edward Horley dilahirkan pada 5 jun, 1870 di England. Beliau mula-mula tiba di Singapura pada tahun 1894 dan mengajar di Sekolah Anglo-Chinese (ACS), Singapura selama kira-kira 18 bulan sebagai ahli Methodist Episcopal Mission, sebuah organisasi yang telah aktif di Singapura sejak tahun 1885.

Walau bagaimanapun, pada tahun 1895, beliau telah dikehendaki untuk bergerak ke Ipoh untuk mengambil alih jawatan Reverend TW Stagg, yang telah kembali ke Amerika Syarikat. Ini bukanlah pilihan beliau kerana ia mencatatkan bahawa dia sedih untuk meninggalkan sekolah Singapura telah menubuhkan hubungan baik dengan pelajar-pelajar di sana. Beliau tiba di Ipoh pada 31 Julai tahun 1895. Disebabkan pemindahan beliau adalah untuk menubuhkan sebuah sekolah baru Methodist di bandar, satu tugas yang pendulunya telah cuba dan gagal awal tahun yang sama. Hanya lima hari kemudian, pada hari Isnin 5 Ogos Rev Horley membuka Sekolah Anglo-Chinese, Ipoh kecil, rumah beratap rumbia Melayu. Beberapa minggu kemudian dia membuka sekolah gadis-gadis 'sebagai sebahagian penting, tetapi berasingan sekolah asal. Justeru, ia kekal sehingga tahun 1914 apabila ia mengambil alih premis sendiri. Terima kasih kepada kerja keras dan kemurahan hati penduduk tempatan dengan derma mereka dan bantuan kerajaan yang menjual kepadanya tanah, tidak lama lagi Horley mempunyai dua berkembang sekolah dijalankan dan pada tahun 1896 beliau membina gabungan Gereja dan bangunan Sekolah, di Jalan Lahat, diikuti pada tahun 1898 oleh bangunan sekolah yang baru (Julai) dan Gimnasium (September).

Walau bagaimanapun, beliau bukanlah Pengetua sekolah untuk lima tahun pertama tetapi beliau bertindak sebagai penggerak dalam mengembangkan sekolah-sekolah dan memulakan yang lain sebagai outstations dari sekolah Ipoh, Misi menghantar Rev AJ Amery sebagai Pengetua pada tahun 1896 dan Dr Eglund mengambil alih pada tahun 1897 untuk masa yang singkat. Pada tahun 1898, Encik Wood adalah dalam menjaga 'Sekolah dan Menara Rahmat Miss Girls Boys School.

Pada bulan Mac 1900, selepas hampir 5 tahun kerja keras di Ipoh, Reverend Horley pergi bercuti. Selain dari Sekolah Ipoh beliau juga telah memainkan peranan penting dalam memulakan sebuah sekolah baru (sebagai luar sekolah Ipoh) di Teluk Anson (kini Teluk Intan) pada tahun 1898. Beliau meninggalkan rancangan untuk Sekolah Asrama baru (Hostel) dengan Pengetua baru, Dr HL Luering, yang bercakap kedua-dua Kantonis dan Hokkien. Ia telah dibina tidak lama selepas oleh Dr Luering yang juga diikuti dalam jejak langkah Horley dengan memulakan kerja baru di Kampar dan Teluk Anson. Pada kembali untuk bertugas pada tahun 1901 Horley telah dilantik ke Kuala Lumpur dengan tugas baru mengasaskan dan membina Sekolah Methodist Boys 'di sana. Berjaya, beliau kekal dalam pelantikan ini sehingga tahun 1909 apabila beliau telah dipindahkan kembali ke Ipoh. Walau bagaimanapun, pada tahun 1902 beliau telah mengambil tugas tambahan yang memuncak dalam penubuhan ACS Sitiawan pada tahun yang sama. Beliau adalah terutamanya bertanggungjawab untuk mewujudkan reputasi yang tinggi kedua-dua Methodist Girls dan Boys 'Sekolah di Kuala Lumpur. Gambar di atas adalah dari Sekolah Methodist Boys 'dan dianggarkan sejak tahun 1906.

Kembali ke Ipoh sebagai Pengetua, dia mendapati sekolah beliau berkembang, tetapi ini tidak cukup untuk beliau dan jadi dia memulakan projek baru, satu lagi bangunan yang lebih besar dan mulia untuk sekolah-sekolah, yang akan dibiayai oleh derma awam. Mubaligh saudaranya menyangka bahawa meningkatkan jenis wang projek ini yang diperlukan akan menjadi mustahil, tetapi pada tahun 1914, bangunan itu dibuka oleh Sir Arthur Young, telah dibiayai oleh $ 68.000 dari orang awam dirangsang oleh geran kerajaan sebanyak $ 25,000. Dalam tempoh ini, beliau juga telah dibantu pendakwah lain dalam penubuhan lagi sekolah lain, ACS Parit Buntar pada tahun 1910.

Horley telah dianugerahkan penghormatan Ahli Empayar British (MBE), oleh King George V. petikan membaca,

'Dalam pengiktirafan perkhidmatan beliau dalam punca pendidikan dan reformasi sosial di Malaya'.

Beliau meninggalkan Ipoh sekali lagi pada tahun 1915, meninggalkan sekolah kanak-kanak lelaki di tangan Encik TW Hinch.

Walau bagaimanapun, perpisahan beliau dari Ipoh tidak lama kerana dia kembali lagi pada tahun 1916 selama tiga tahun lagi, banyak ia sebagai Pengetua sekali lagi, tetapi juga sebagai pengasas ACS Tapah pada tahun 1917 dan kemudian, selepas berehat pendek di Kuala Lumpur, telah dilantik sebagai Ipoh pada tahun 1923. Pada masa itu beliau telah digambarkan sebagai:

"Seorang lelaki yang tinggi dan sasa dengan rambut perak. Beliau adalah seorang tokoh yang sangat menarik dan memerintah, dengan personaliti yang kuat dan suara yang berkembang pesat. "

Beliau tinggal di Ipoh 5 tahun lagi, meninggalkan Singapura pada tahun 1928. Beliau meninggal dunia di sana tiba-tiba pada 2 April 1931. Pada graveside Biskop Singapura, Reverend Kanan SM Roberts, termasuk yang berikut dalam penghormatan beliau:

"Selama 37 tahun William Edward Horley menghabiskan dirinya dalam ketaatan bersemangat untuk kebajikan sosial dan rohani rakyat negara ini. Semangatnya tidak pergi tanpa pengiktirafan, dan beliau mendapat perbezaan awam yang ramai lelaki mungkin kamu iri hati, tetapi jauh lebih berharga kepadanya mesti telah keyakinan beratus-ratus jiwa mudah yang beliau memenangi, dan persahabatan peribadi yang dia dibuat oleh beliau sifat ceria dan bersimpati. Tetapi dia adalah lebih daripada seorang komrad baik dan sila kemanusiaan. Beliau mempunyai visi yang sangat jelas Allah, dan saksi yang beliau bawa tidak pernah kabur atau separuh hati atau menjejaskan. "

Diri yang tinggi di mana beliau telah dipegang oleh masyarakat telah ditangkap pada masa kematiannya oleh wartawan bertulis kepada akhbar tempatan:

"Pada soalan besar yang menjejaskan kebajikan rakyat, seperti Trafik Candu dan Minuman dan Perang Salib kesucian Sosial, sikapnya adalah pasti dan tanpa kompromi: dan orang-orang yang berbeza daripada pendapat yang dipegang olehnya berkenaan. Beliau adalah seorang yang simpati pemurah manusia, dan membentuk persahabatan di kalangan semua seksyen pelbagai masyarakat - Eropah, Serani, Cina, Tamil dan Melayu: dia boleh berbual dengan mereka dalam bahasa mereka sendiri. "

Horley adalah seorang lelaki penglihatan yang mendahului zamannya dalam cara yang lebih daripada satu. Beliau mempunyai satu kesan besar kepada pendidikan di Malaya, yang dikaitkan dengan pengasas yang sejumlah 27 sekolah, enam daripadanya dia mengasaskan sendiri dan walaupun beberapa telah berubah nama mereka dan berpindah pada sebagai sekolah kerajaan mereka kekal sebagai 'sekolah Horley ini' dalam minda ramai orang. Dalam pengiktirafan semua yang dia lakukan untuk Ipoh dan Perak, Horley Street di New Town Ipoh dinamakan sempena nama beliau, hari ini ia kekal sebagai Jalan Horley.

Pencapaian sunting

menjadi sekolah tertua di perak

Alamat sunting

Sekolah Kebangsaan Methodist (ACS)
Jalan Lahat
30200, Ipoh
Negeri Perak, Malaysia
Telefon = 6052545307
Fax = 6052411098

Pautan luar sunting