Sekolah Kebangsaan Methodist (L) Jalan Hang Jebat (M)

Sekolah Kebangsaan Methodist (L) Jalan Hang Jebat (M)

Lencana Sekolah Kebangsaan Methodist (L) Jalan Hang Jebat (M)

Alamat  Malaysia Jalan Hang Jebat , Kuala Lumpur, Malaysia
Telefon 0320789854
Faksimili 0320323473
Klasifikasi Sekolah Kebangsaan, Sekolah Kerajaan
Moto ORA ET LABORA
Slogan BERUSAHA DAN BERDOA
Kod Sekolah WBB0071
Pengetua Pn Tay Mee Yong
Penolong Kanan Akademik En Mohd Niezam Bin Mohamed Ali
Penolong Kanan Hal Ehwal Pelajar Pn Surinder Kaur A/P Arji Singh
Penolong Kanan Kokurikulum Pn Azianti Binti Abdul Aziz
Tahun dirasmikan Julai 1897

Sekolah Kebangsaan Methodist (L) Jalan Hang Jebat (M) merupakan sebuah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Jalan Hang Jebat , Kuala Lumpur, Malaysia. Kedudukan sekolah ini sangat strategik kerana betul-betul berada dalam Pusat Bandaraya Kuala Lumpur. Sekolah ini juga dikenali dengan nama Methodist Boys' School atau singkatannya MBS.

Sekolah ini merupakan sebuah sekolah yang sangat terkenal dengan kehebatan dalam permainan Catur. Pelbagai kejayaan telah diraih samada di peringkat Zon Bangsar, peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, peringkat Kebangsaan mahupun antarabangsa.

Dalam bidang kokurikulum dan sukan juga turut diberi tumpuan. MBS juga terkenal dengan pasukan Tunas Kadet Remaja Sekolah, pasukan bola sepak, skuash, karate, robotik dan taekwando disamping acara gimnastik dan renang.

Selain itu juga, sekolah ini sangat unik kerana mempunyai enrolmen murid yang hampir seimbang bagi semua kaum utama di Malaysia. Semua murid bergaul mesra tanpa mengira bangsa dan agama. Satu keunikan untuk sistem pendidikan di negara ini.

Pada tahun 2018, Sekolah Kebangsaan Methodist (L) Jalan Hang Jebat (M) memiliki seramai 366 orang pelajar lelaki dan 0 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 366 orang. Sekolah ini juga mempunyai seramai 29 orang guru.2016

Alamat sunting

Sekolah Kebangsaan Methodist (L) Jalan Hang Jebat (M)
Jalan Hang Jebat , 50150 Kuala Lumpur, Malaysia
Telefon = 0320789854
Fax = 0320323473
Media Sosial - Facebook

https://www.facebook.com/mbpskl