Sekolah Kebangsaan Ratau

Sekolah Kebangsaan Ratau atau nama ringkasnya SK Ratau, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Sek.Keb.Ratau D/A Pej.Pendidikan Daerah Ranau.

Sekolah Kebangsaan Ratau
Lokasi
 Malaysia Sek.Keb.Ratau D/Apej.Pelajaran Daerah Ranau, 89300, Ranau,, Sabah Negeri Di Bawah Bayu
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolahTIADA
Kod sekolahXBA5438
FaksTIADA


Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Ratau memiliki 20 pelajar lelaki dan 22 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 42 orang. Ia mempunyai seramai 11 orang guru.2009


Namun, pada tahun 2020, SK Ratau memiliki 14 orang guru, 2 orang AKP dan 59 orang murid di bawah pentadbiran En. Wasili Jamil sebagai Guru Besar.

==Sekolah Kebangsaan Ratau, Ranau merupakan sekolah ketiga dibina di daerah Ranau pada tahun 1948. Sekolah ini dipelopori oleh tiga buah kampung iaitu Kampung Ratau, kampung Sosondoton dan Kampung Terelobou Ranau. Kebanyakan pelajarnya adalah dari suku kaum Dusun.

  Pada tahun 1948, bangunan Sekolah Kebangsaan Ratau, Ranau telah dipindahkan ke kawasan Kampung Ratau. Tujuannya supaya mudah mendapat kemudahan awam serta ingin bebas daripada bunyi bising sungai Kenipir. Walaupun sekolah ini melibatkan kampung Ratau, Sosondoton dan Terelobou pada mulanya tetapi ramai juga pelajar dari kampung lain datang belajar ke Sekolah Kebangsaan Ratau contohnya dari Kampung Piasau, Tudan, Toboh, Kemburongoh, kampung Karanaan disebabkan hanya ini satu satunya sekolah berhampiran dengan kampung kampung tersebut pada masa itu. 
  Sekolah ini telah banyak melahirkan pelajar yang berjaya seperti YB DSP Masidi Manjun yang pernah menjawat jawatan timbalan ketua menteri Sabah, juga tuan Haji Muhidin Yussin bekas pengarah Pelajaran negeri Sabah. 
 ==

Pencapaian sunting

Alamat sunting

Sekolah Kebangsaan Ratau,
D/A Pej.Pendidikan Daerah Ranau
89300, Ranau
Sabah, Malaysia
Telefon = TIADA
Fax = TIADA

Pautan luar sunting