Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai


Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai (Jawi:سكوله كبڠسأن سوڠاي بينجاي ), atau nama ringkasnya SK Sungai Binjai, SKSB dan adakalanya Binjai di sekitar Klang, ialah sebuah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Batu 6, Pekan Meru. Asal nama sekolah ini adalah dari sebatang pokok binjai yang tumbuh di tepi sungai yang kini dikenali sebagai Sungai Binjai. Sekolah ini menggunakan Bahasa Melayu/Malaysia sebagai bahasa pengantar utama, diikuti oleh Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dan Bahasa Arab.

Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai
سكوله كبڠسأن سوڠاي بينجاي
Lokasi
Meru,, Klang, Selangor
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoPantas Dan Prihatin
Ditubuhkan1917
Nombor sekolah03-33921048
Kod sekolahBBA0012
Pengerusi PIBGTuan Hj Jayakusuma b. Hj Rusman SMS,PJK
Guru besarEn. Roslan bin Zakaria(current)
GPK Pentadbiran dan AkademikPn. Rosni bt. Husin
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridPn. Maziah bt. Ismail
Penolong Kanan KokurikulumEn.Halimatuz Saadiah bt. Yalinarambil
Penolong Kanan Pentadbiran Sidang PetangCik Siti Aminah bt. Ahmad
Faks03-33921048
Laman sesawang

Bendera Rasmi SKSB
Map

SK Sungai Binjai merupakan sekolah yang pertama dan tertua sekali dibina di Meru sebelum munculnya sekolah-sekolah yang lain seperti SK Meru Jalan Tap, SK Meru (2), SK (1) Jalan Meru dan SK (2) Jalan Meru.

Pada tahun 2013, dianggarkan kira-kira 1522 pelajar (Tahun 1-3) pada sesi petang dan 1746 pelajar (Prasekolah-Tahun 6) pada sesi pagi, menjadikan jumlah pelajar di sekolah ini 3268 orang. Terdapat sejumlah 91 kelas (44 kelas untuk sesi petang, 43 kelas untuk sesi pagi dan 4 kelas pra-sekolah) sama Januari 2013[1]. Sekolah ini telah dibahagikan kepada 2 sesi, iaitu sesi pagi untuk pra-sekolah dan murid-murid Tahap 2 (Tahun 4 - Tahun 6), dan sesi petang untuk murid-murid Tahap 1 (Tahun 1 - Tahun 3). Kedua-dua sesi adalah dalam pentadbiran yang sama, bagaimanapun sesi petang telah diberikan kepada Guru Penolong Kanan (GPK) Petang untuk mentadbir dan mengendalikan apa-apa perkara rasmi mengenai para murid dan para guru sesi petang.

Di SK Sungai Binjai terdapat 4 kelas Pra-sekolah yang terletak didalam kawasan sekolah. Kelas-kelas tersebut adalah Pra Permata, Pra Berlian, Pra Mutiara dan Pra Intan.

Pada masa ini, bilangan kakitangan dan para guru adalah kira-kira 188 orang (175 guru akademik dan 13 sokongan/kakitangan bukan akademik)(2013)[2].

Koordinat SK Sungai Binjai ialah 03°08′16″N 101°26′18″E[3]

Sejarah sunting

SK Sungai Binjai ialah sebuah sekolah yang telah berusia seabad (ulangtahun ke-100 sekolah ini disambut pada tahun 2017). Satu perkara yang menarik perhatian ialah walaupun SK Sungai Binjai telah melalui beberapa fasa pentadbiran kerajaan (Zaman British, Pentadbiran Tentera Jepun, kembali ke Pentadbiran British dan seterusnya zaman pasca-kemerdekaan), keadaan sekolah dan persekitarannya dikatakan tidak banyak berubah. Cuma dikatakan SK Sungai Binjai pernah menjadi tempat persembunyian komunis, melalui cerita para alumni yang pernah bersekolah sekitar tahun 50an-70an.

Mitos sunting

Nama "Sungai Binjai" berasal dari pokok-pokok binjai yang tumbuh di sepanjang sungai. Buah-buahan ini boleh dimakan dan ia boleh membesar sehingga sekilogram apabila cukup matang. Menurut sumber mulut-ke-mulut yang diceritakan oleh orang-orang tua di Kampung Meru [4], sungai ini adalah tempat yang terkenal di dalam cerita hikayat, iaitu kisah Batu Belah Batu Bertangkup[5], di mana kisah seorang ibu yang mahu makan telur ikan belacak (ataupun tembakul), dan akhirnya ditelan oleh batu ajaib selepas dia melarikan diri, berasa kecewa dengan anaknya yang memakan telur belacak berharga itu tanpa kebenaran dari ibu tersebut. Ibu tersebut meminta untuk ditelan oleh batu itu sendiri dan dikunci di dalam buat selama-lamanya. Di tempat batu itulah yang kini dikenal sebagai Kampung Batu Belah, salah satu kawasan di Kapar yang bersempadan dengan Meru, Klang. Dari Kampung Batu Belah inilah datangnya peneroka asal Kampung Meru.

Permulaan (1917-1923) sunting

Dikatakan bahawa sejarahSungaiBinjai lebih tua dari Kampung Meru sendiri, dan mengapa sekolah ini dinamakan selepas itu. Sekolah ini telah dikenali sebelum ini sebagai Sekolah Melayu Sungai Binjai. Sekolah ini telah mula dibina dengan menggunakan kayu dan papan oleh masyarakat tempatan (yang terdiri dari orang-orang Jawa dari Batu Belah) pada tahun 1917 untuk memenuhi keperluan penduduk di Kampung Meru, di bandar Klang untuk membolehkan anak-anak mereka untuk mendapatkan pendidikan yang sepatutnya. Pada 6 Oktober 1917, sekolah ini bermula dengan hanya 49 orang murid. Pengasas dan Guru Besar yang pertama, Allahyarham Cikgu Abdul Karim b. Taari adalah satu-satunya guru pada masa itu yang berkhidmat untuk sekolah.

Pada tahun 1917 tapak sekolah asal dibina dan kini menjadi tapak Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Tiong Hua Kok Bin dan digunakan sehingga tahun 1923.

Perpindahan Pertama (1923-1954) sunting

Pada tahun 1924 nama sekolah ini telah ditukar kepada Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai dan berpindah ke Jalan Paip, suku batu dari Pekan Meru. Tapak sekolah tersebut kini adalah Pusat Kesihatan Meru. Sebuah bangunan sekolah baru telah dibina dan keadaan bangunan juga sama dengan sekolah lama. Peningkatan jumlah murid-murid dari semasa ke semasa, sehingga ia mencapai kepada 105 murid. Sekolah ini tidak lagi sesuai untuk digunakan sebagai kerana beberapa sebab: peningkatan bilangan murid dan kedua, sekolah ini sering ditenggelami air apabila hujan lebat. Jelas sekali perkara-perkara ini adalah sebab kenapa pembelajaran murid telah terganggu untuk beberapa waktu. Murid-murid di semua peringkat telah diletakkan di dalam satu bangunan tanpa sekatan, dan keadaan ini berlangsung sehingga tahun 1954.

Kediaman Guru Besar bercantum terus dengan bangunan sekolah. Guru-guru lain tinggal di kuarters (rumah berkembar 3 pintu) berhampiran sekolah. Ia terletak di belakang sekolah.

Perpindahan Kedua/Tapak Sekarang (1954-kini) sunting

Berdasarkan keperluan murid-murid, sekolah ini telah berpindah ke tapak sekarang pada tahun 1954, yang terletak tidak jauh dari tapak asal dan tapak kedua.

Memandangkan keadaan bangunan sekolah yang terlalu lama dan peningkatan jumlah pelajar adalah terlalu besar , maka kerajaan telah memindahkan sekolah ke tapak baru seluas kira-kira 4 ½ ekar (yang sebelum ini dimiliki oleh Tuan Hj. Ahmad Tafsir [6]). Sekolah ini mempunyai bentuk tersendiri dan rupa yang berbeza, dan ia telah digunakan secara rasmi pada tahun 1955. Sekolah baru boleh menampung bilangan murid seramai 500 orang murid.

Malangnya, bilangan murid terus meningkat pada tahun-tahun selepas itu. Untuk menyelesaikan masalah ini, sekolah ini telah dibahagikan kepada 2 sesi (pagi dan petang) pada tahun 1964 .

Pembukaan rasmi sekolah ini telah diadakan pada 22 Oktober 1977 dan telah dirasmikan oleh mantan Menteri Besar Selangor, Allahyarham YAB Dato' Seri Haji Hormat Bin Rafei, untuk merasmikan bangunan 1 tingkat yang digunakan untuk tujuan pentadbiran sehingga 2010, di mana pentadbiran sekolah kini telah berpindah ke bangunan berkembar 2 tingkat yang baru siap dibina sekitar 2010, menggantikan bangunan usang yang telah digunakan sejak 1955. Bangunan kayu lama telah dirobohkan pada 9 Mei 2008.

Sejak Oktober 2013, sebuah surau baru telah memulakan pembinaan dan dijangka akan siap pada pertengahan 2014.

Sesetengah imej bangunan-bangunan lama masih boleh dilihat dalam beberapa blog dan laman Flicker yang dimiliki oleh murid-murid lama SK Sungai Binjai [7]

Infrastruktur Sekolah sunting

Kini, terdapat 6 bangunan utama yang terdapat di SK Sungai Binjai. Setiap bangunan ini pernah dinamakan sempena dengan daerah-daerah Selangor. Dan kini hanya diletakkan dengan huruf pengenalan supaya mudah untuk diingati. Bangunan dan infrastruktur yang terdapat di SK Sungai Binjai adalah:

1. Bangunan Blok A

  • Menempatkan kelas-kelas Tahun 3 dan Tahun 6.
  • Menempatkan Dewan Bistari (dewan terbuka).

2. Bangunan Blok B

  • Menempatkan Bilik Guru (tingkat 1), Bilik J-Qaf (Tingkat 2).
  • Tingkat Bawah - Bilik Mesyuarat, Bilik Kualiti/SPSK dan Pejabat Sekolah.

3. Bangunan Blok C

  • Menempatkan kelas-kelas Tahun 5 dan Tahun 1 (7 kelas), Tahun 6 dan Tahun 2 (3 kelas).
  • Menempatkan stor SPBT (Skim Pinjaman Buku Teks) dan kedai buku.

4. Bangunan Blok D

  • Tingkat 1 - surau, stor SPBT, 3 kelas Tahun 5 dan 2, Bilik Pengawas dan Kaunseling (bilik ini dahulu digunakan sebagai pejabat sekolah dari tahun 1970-2010, sebelum berpindah ke Blok B).
  • Tingkat bawah - stor sukan, bilik LINUS dan BBM, Pusat Sumber, 1 kelas Tahun 5/Tahun 2 dan Bilik Guru lama (masih digunakan).

5. Bangunan Blok E

  • Tingkat 1 - kelas-kelas Tahun 2 dan Tahun 4, Makmal/Bilik Sains, Pusat Akses PIBG.
  • Tingkat bawah - Bengkel Kemahiran Hidup, Kelas Permata Gemilang (Pemulihan/LINUS) dan Klinik Gigi.

6. Bangunan Blok F

  • Menempatkan kelas-kelas Tahun 1 dan Tahun 4.

Selain dari 6 bangunan utama, terdapat juga bangunan dan infrastruktur lain yang berasingan seperti Makmal Komputer, Kelas-kelas Pra-Sekolah, Stor/Bilik Aktiviti Ko-Kurikulum, padang, gelanggang takraw/badminton, kantin dan juga 1 blok Kuarters Kakitangan SK Sungai Binjai.

Senarai Guru Besar dan YDP PIBG Yang Pernah Berkhidmat sunting

Senarai Guru Besar SK Sungai Binjai semenjak 1917 sunting

Guru Besar Tempoh Berkhidmat
En. Abdul Karim bin Taari 1917-1924
En. Ahmad bin. Hj. M. Saman 1924-1928
En. Tambi Ahmad bin Hj. Othman 1928-1930
Tuan Haji M. Said bin Hj. Abd. Rahman 1930-1932
En. Musa bin T. Muda 1932-1935
En. Tambi Ahmad bin Hj. Othman 1935-1938
En. M. Sidin bin A. Wahid 1938-1949
En. Montel bin M. Amin 1949-1953
En. Sulaiman bin Hj. A. Bakar PJK, JP 1953-1955
En. Ab. Rahman bin Lebai Din 1955-1960
En. Ab. Karim bin Ahmad PJK, PPK, AMS 1960-1971
En. Ahmad Dahlan bin Buyong 1971-1980
En. Abdullah bin Mastam PJK 1985-1988
En. Hassan bin Busu PJK 1989-1991
En. Yusop bin Ahmat 1991-1992
En. Abdul Aziz bin Mohamed PJK 1992-2008
En. Azman bin Mingan PPT 2008-2017
En. Mohd Hafiz bin Md. Sharif 2017-2018
En. Roslan bin Zakaria 2019-sekarang

Senarai Yang DiPertua (YDP) Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sunting

}

Pengenalan Sekolah sunting

Lambang sunting

Fail:SKSB.png
Lencana Sekolah
lambang ini telah direka pada tahun 1966 oleh Tn. Haji Abdul Karim b. Ahmad, Guru Besar ke-10 sekolah. Skim warna yang digunakan adalah biru, merah dan kuning, masing-masing mempunyai makna tersendiri yang signifikan yang tersendiri.
  • Biru tua - mewakili keharmonian dan perpaduan.
  • Merah dan Kuning - kedua-duanya mewakili negeri Selangor.
  • Buku dan obor - mewakili pengetahuan dan kemajuan.
  • Batang Padi - mewakili kemakmuran.

Moto Ilmu Suluh Kemajuan bermakna pengetahuan adalah penting untuk semua orang. Ia akan menjadi obor yang mencerahkan kehidupan untuk maju dan berjaya. Selain dari motto tersebut, sekolah juga menggunakan motto Pantas dan Prihatin bagi menggambarkan sistem pentadbiran sekolah.

Bendera sunting

Bendera adalah salah satu identiti sekolah yang utama, digunakan untuk menghormati sekolah dalam setiap perhimpunan yang diadakan di kedua-dua sesi pagi dan petang. Pencipta bendera ini tidak diketahui, tetapi penggunaan kedua-dua Biru dan Kuning masing-masing mempunyai makna tersendiri. Dikatakan bahawa Kuning mewakili warna diraja, juga melambangkan rasa hormat. Diacukan dalam bentuk segi tiga ke arah bidang Biru melambangkan penghormatan ke arah keharmonian dan perpaduan semua warga SK Sungai Binjai.

Bendera ini juga telah dibawa ke mana-mana aktiviti yang telah diwakili oleh sekolah dan telah digunakan dan ditunjukkan apabila wakil sekolah telah memenangi beberapa pertandingan dan aktiviti, sebagai pembakar semangat.

Lagu Sekolah sunting

Lirik dan muzik asal: Cikgu Musariddin Mujer
Digubah semula oleh: Cikgu Radznee Abdullah

Belajar dan tekun berusaha
Mencapai cita jaya
Agar hidup kita sempurna
Itulah ikrar mulia

Pembelajaran yang guru beri
Taat pada Ilahi
Undang-undang kami patuhi
Itulah ikrar kami

Sekolah Sungai Binjai sekolah kami
Tempat ilmu dicari
Rukunegara pegangan kami
Guru-guru dihormati

Mari kita jayakan bersama
Cita-cita negara
Menjadi rakyat yang berguna
Untuk nusa dan bangsa

Lagu rasmi SK Sungai Binjai mula dicipta pada lewat tahun 1980an, dengan lirik dan muzik dicipta oleh Cikgu Misariddin bin Mujer, guru muzik SK Sungai Binjai ketika itu. Pada asalnya lagu sekolah ini berentak sederhana dan sering dimainkan bersama dengan alunan gitar akustik secara langsung ketika waktu perhimpunan. Seiring dengan keadaan semasa, lagu sekolah mula dimainkan dengan menggunakan kaset pada pertengahan tahun 1990an sehingga tahun 2000.

Pada tahun 2000, rentak, skor dan tempo lagu sekolah telah digubah sepenuhnya dengan menggunakan rentak march yang lebih laju dan rancak (dengan lirik asal dikekalkan). Muzik yang digunakan pada masa ini telah digubah oleh Cikgu Radznee bin Abdullah, seorang lagi guru muzik SK Sungai Binjai, dengan menggunakan sistem papan kekunci (keyboard) elektronik (berbanding dengan gitar akustik pada permulaannya).

Kontroversi Lagu sunting

Menurut Cikgu Radznee sendiri[8], beliau terpaksa menyanyikan sendiri lagu sekolah di hadapan guru besar ketika itu, En. Abdul Aziz bin Mohamed, bagi meyakinkan beliau dan meminta persetujuan beliau untuk menerima rentak baru yang telah digubah sepenuhnya. Ini kerana terdapat bantahan daripada guru-guru lama yang tidak bersetuju dengan perubahan yang dilakukan terhadap lagu sekolah dengan alasan lagu yang diubah tidak sama dengan versi asal. Namun akhirnya versi lagu yang baru diterima dan digunakan sehingga kini.

Cikgu Radznee juga telah bertanggungjawab dalam membantu mencipta lagu sekolah seperti Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Carey[9].

Nama Kelas sunting

Sebelum ini sehingga tahun 1990-an, semua kelas di SKSB telah menggunakan nama warna seperti Biru, Merah, Hijau dan lain-lain. Pada masa kini, semua kelas (pada dasarnya terdapat 15 kelas untuk setiap tahun pembelajaran) yang menggunakan nama bunga yang biasa ditemui di Malaysia seperti Angsana, Anggerik, Cempaka, Dahlia, Kenanga, Mawar, Melati, Seroja, Tanjung, Teratai, Melur, Kemuning, Kekwa, Kemboja dan Orkid.

Pelajar diedarkan ke dalam kelas mengikut peratusan mereka setiap tahun, yang terdiri daripada peratusan yang tertinggi Angsana kepada peratusan terendah Orkid. Walaupun pengasingan kelas mengikut tahap peratusan, semua kelas dianggap sama untuk semua keperluan. Pada tahun 2016, nama-nama kelas telah ditukar sekali lagi, kali ini mengikut urutan huruf dari A hingga O. Nama kelas telah ditukar kepada: Amanah, Bestari, Cemerlang, Dedikasi, Efisien, Fokus, Gigih, Harmoni, Inovatif, Jujur, Kreatif, Lestari, Mulia, Nurani dan Optimis.

Akademik dan Pencapaian sunting

Di SKSB , peratus kelulusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) adalah sekitar 72% pada tahun 2012. Matlamat kelulusan ekolah ini adalah sekurang-kurangnya 80% daripada calon-calon UPSR mendapatkan 5A atau sekurang-kurangnya lulus semua mata pelajaran. Para guru dalam semua mata pelajaran bermula dari Tahun 1 cuba yang terbaik untuk bersaing dengan mendapatkan keputusan yang baik dan cuba untuk meningkatkan prestasi pencapaian akademik di sekolah.

Majlis Tahun 6 sunting

Majlis Tahun 6 adalah satu majlis yang terdiri dari para guru Tahun 6 bertujuan untuk meningkatkan kualiti tahap UPSR di SKSB. Tujuan dan matlamat mereka adalah untuk memperbaiki dan menangani setiap masalah yang terdapat di Tahun 6. Antara aktiviti mereka termasuk ceramah motivasi, kursus teknik menjawab soalan UPSR, tuisyen dan banyak lagi. Guru-guru yang dipilih untuk mengajar murid Tahun 6 kebanyakannya telah berpengalaman dalam setiap aspek dan setiap subjek yang diajar.

LINUS sunting

LINUS bermaksud Literasi dan Numerasi adalah program penilaian yang luas yang diolah oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menangani isu-isu murid Tahap 1 (Tahun 1-Tahun 3) yang masih tidak dapat membaca, menulis dan mengira. Program ini adalah berdasarkan program National Assessment Program – Literacy and Numeracy[10] dari Australia dan ia digunakan untuk mengukur tahap membaca dan mengira murid yang masih tidak dapat mencapai sasaran yang ditetapkan dalam standard Malaysia. Pada akhir program itu setiap tahun, satu set ujian diagnostik telah dijalankan untuk melihat hasil daripada program ini.

SKSB adalah salah satu sekolah di Selangor yang telah berjaya mencapai 100% LINUS Perdana atau tahap normal bahawa kebanyakan murid-murid Tahun 1 - Tahun 3 boleh membaca, menulis dan mengira pada asasnya.

Aktiviti Ko-Kurikulum dan Pencapaian sunting

Pada asasnya, semua aktiviti ko-kurikulum di SKSB hanya tersedia untuk murid Tahap 2 (Tahun 4 - Tahun 6). Setiap pelajar boleh memilih mana-mana jenis sukan, badan beruniform dan kelab-kelab serta persatuan-persatuan ko-akademik yang sesuai dengan minat masing-masing.

Sukan sunting

SKSB mengambil bahagian dalam peringkat daerah Klang (MSSD Klang) dan kejohanan MSSS (Majlis Sukan Sekolah Selangor) di peringkat negeri. Antara sukan yang diambil bahagian oleh SKSB adalah bola sepak (kategori B-12), ragbi/ragbi sentuh, sofbol, bola jaring, pingpong, boling, sepak takraw, silat, bola baling, dan olahraga ( balapan dan padang ). SKSB merupakan juara bertahan dalam bola sepak dan ragbi di peringkat daerah Klang. Semua pasukan mengambil bahagian dalam kategori bawah 12 tahun dan bawah 10 tahun untuk acara Mini Olimpik.

Badan beruniform sunting

Badan beruniform adalah wajib untuk murid-murid Tahap 2 (Tahun 4-Tahun 6). Setiap murid hanya boleh memilih 1 badan beruniform yang mereka fikir sesuai dengan minat/kecenderungan mereka sendiri. Di SKSB , secara keseluruhan 5 badan beruniform ditawarkan untuk pilihan murid-murid. Beberapa badan beruniform ini yang menjurus ke arah satu jantina, dan ada yang untuk kedua-dua jantina. Badan beruniform yang boleh didapati di SKSB adalah:

Setiap hari Rabu, murid-murid yang terlibat dalam badan-badan beruniform adalah digalakkan untuk memakai pakaian seragam mereka sepenuhnya.

Pasukan Kawad Kaki dan Doktor Muda sunting

Pasukan Kawad Kaki SKSB, atau lebih dikenali sebagai Team Mujahid Kecil[11] telah menempa pelbagai kecemerlangan diperingkat daerah dan negeri sejak ditubuhkan pada tahun 2002. Dan telah menjadi juara peringkat Kebangsaan sekitar tahun 2005-2013. Selain dari Pasukan Kawad Kaki, Pasukan Doktor Muda SKSB telah meraih pelbagai anugerah di peringkat daerah[12] , negeri dan kebangsaan, melalui pelbagai aktiviti menarik yang dijalankan sepanjang tahun. Pasukan Doktor Muda SKSB juga diiktiraf antara yang paling aktif di peringkat Kementerian Kesihatan Malaysia dan Kementerian Pendidikan Malaysia.

Ko-Akademik sunting

Selain pencapaian kokurikulum, SKSB juga telah memenangi banyak acara pertandingan ko-akademik sekitar peringkat daerah dan negeri. SKSB telah memenangi kedua-dua peringkat daerah dan negeri dalam pertandingan Bahasa Melayu dalam acara pantun, ucapan, bercerita (tahap 1 dan 2) dan juga syair.

SKSB juga telah dikenali di arena MTQ (Majlis Tilawah Al-Quran), melalui acara nasyid, tilawah Al -Qur'an , bercerita kisah Islam dan Al-Quran, serta hafazan. Pasukan SKSB telah memenangi 3 tempat teratas setiap kali bertanding di peringkat daerah.

Pasukan dikir barat SKSB juga aktif dalam pertandingan di peringkat daerah, negeri, dan juga di peringkat kebangsaan. Antara pencapaian terbaik pasukan dikir barat SKSB adalah pada tahun 2016, dimana pasukan 'Najwan' berjaya meraih tempat ketiga di Pertandingan Dikir Barat Bahasa Arab Jemputan Sekolah-Sekolah Rendah Peringkat Kebangsaan. Pada tahun 2018, pasukan 'Zahwan' pula menyandang gelaran naib johan di Pertandingan Kalam Sya'bi Peringkat Kebangsaan. Kejayaan pasukan dikir barat SKSB menarik perhatian media television seperti Borak Kopitiam.

SKSB dikenali di daerah Klang sebagai salah satu sekolah yang paling aktif untuk mengambil bahagian dalam hampir semua acara ko-akademik yang ditawarkan. SKSB juga menyasarkan untuk bersaing dalam Bahasa Inggeris, Matematik, Kajian Tempatan / Sivik, Sains, Muzik, Pendidikan Moral, Kemahiran Hidup, J- Qaf (Jawi, Al-Quran ' dan asas Fardhu Ain) dan Bahasa Arab, dan juga pertandingan pra-sekolah yang diadakan di sekitar daerah Klang.

Trivia Menarik Mengenai SKSB sunting

  • Pada bulan Mac 2013, Program LINUS kelas SKSB yang telah dipilih akan ditunjukkan dan disiarkan oleh TV9 melalui rancangan Nasi Lemak Kopi O , kerana kejayaan 100% Program LINUS [13]
  • Dikatakan bahawa SK Sungai Binjai adalah pemegang rekod untuk jumlah murid sekolah rendah yang paling padat di Selangor (atau di Malaysia)[14]. Untuk rekod, sekolah yang memegang rekod semasa untuk kategori sekolah yang paling padat di Malaysia adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Meru (SMK Meru), dianggarkan kira-kira 4510 pelajar dan 226 guru 2012 . [15]. Berkemungkinan besar SKSB adalah penyumbang utama kepadatan sekolah tersebut kerana SKSB adalah sekolah "feeder" untuk SMK Meru.
  • Walaupun SK Sungai Binjai hampir berumur 100 tahun, namun tiada satu majalah sekolah yang pernah dihasilkan.[perlu rujukan]
  • Bangunan di sekitar SK Sungai Binjai pernah dinamakan bersempena dengan daerah-daerah sekitar Selangor seperti Petaling, Kuala Langat, Sepang dan sebagainya. Tetapi kini bangunan yang ada hanya dinamakan dengan huruf ataupun dengan penggunaan bangunan itu sendiri seperti Blok Tahun 3/Tahun 6 (Blok A dan B), Blok Tahun 1/Tahun 4 dan sebagainya.

Alamat sunting

Bagi yang berminat mengetahui mengenai SKSB dengan lebih lanjut:

Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai
Batu 6, Pekan Meru
Selangor, Malaysia
Telefon - 03-33921048
Fax - 03-33921048
Email - sksbmeru[at]yahoo.com

Rujukan sunting

  1. ^ Rekod dari Pejabat Guru Besar, SK Sungai Binjai, 2013
  2. ^ Rekod dari Pejabat Guru Besar, SK Sungai Binjai, 2013
  3. ^ "GeoHack-Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai". GeoHack. 28 October 2007. Dicapai pada 23 Oktober 2013.
  4. ^ "Sejarah Kampung Meru". Portal Kampung Meru. 28 October 2007. Dicapai pada 27 August 2013.
  5. ^ Ada juga yang mengatakan cerita ini berasal di Langkawi, Kedah
  6. ^ "Sejarah SKSB". Powerpoint Presentations: 3. 2007. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); |first= missing |last= (bantuan)
  7. ^ "Old and New Buildings of SKSB". SKSB 1975 Blog. Dicapai pada 27 August 2013.
  8. ^ Berdasarkan transkrip perbualan bersama beliau di rangkaian perbualan digital WhatsApp pada 21 Oktober 2013 dan secara empat mata
  9. ^ "Bukan Kerana Nama, Tapi Untuk Anda Semua". Unit Bimbingan Kaunseling SMK Pulau Carey. Dicapai pada 22 Oktober 2013.
  10. ^ "National Assessment Program". National Assessment Program. Dicapai pada 27 August 2013.
  11. ^ "Laman Rasmi Team Mujahid Kecil". Team Mujahid Kecil. Dicapai pada 14 Oktober 2013.
  12. ^ "SK Sungai BinjaiDinobatkan Juara". Berita Hrian Virtual Newspaper. Dicapai pada 22 Oktober 2013.
  13. ^ "LINUS: SK Sungai Binjai, Meru Klang". Youtube. Dicapai pada 28 August 2013.
  14. ^ "SK Sungai Binjai - Menangani segala rintangan". Portal Kampung Meru. Dicapai pada 22 Oktober 2013.
  15. ^ "Sejarah Sekolah". Blog Rasmi SMK Meru. Dicapai pada 28 August 2013.

Pautan luar sunting

YDP PIBG Tempoh Berkhidmat
En. Shahid b. Abdullah 1974-1976
En. Muhyiddin b. Selamat 1976-1977
Tuan Haji Salleh b. Selamat 1977-1978
En. Shahid b. Abdullah 1978-1980
En. Mohni b. Hj. Imam 1980-1981
Tuan Haji Salleh b. Selamat 1981-1985
En. Dareja b. Kamari 1985-1989
En. Jaei b. Hj. Ismail 1989-1992
En. Sulaiman b. Hj. Rahmat 1992-1994
Tuan Haji Asimon b. Hj. Ehsan 1994-1996
Tuan Haji Amshah b. Murset 1996-2002
En. Sahar b. Jaafar 2002-2007
Tuan Haji Abdul Majid b. Md Yunus 2008-2014
Tuan Haji Jayakusuma bin Haji Rusman SMS PJK 2015 - Sekarang