Sekolah Menengah Kebangsaan Gajah Berang

Sekolah Menengah Kebangsaan Gajah Berang merupakan sebuah sekolah menengah kebangsaan kerajaan yang terletak dalam daerah Melaka Tengah, Melaka. Kedudukannya terletak kira-kira 1.5 km dari pusat Bandar Melaka. Pada awal penubuhannya, sekolah ini dikenali sebagai Gajah Berang Secondary Modern School dan kemudian ditukarkan kepada Gajah Berang Secondary English School (GBSES). Pemberian nama sekolah dikaitkan dengan nama jalan yang berhadapan dengan sekolah iaitu Jalan Gajah Berang yang menghubungkan Jalan Tengkera di barat dan Jalan Hang Tuah, Bachang di timurnya serta bersebelahan dengan perkampungan Chetti.

Sekolah Menengah Kebangsaan Gajah Berang
Lokasi
Jalan Gajah Berang, 75200, Melaka, Melaka Bandar Bersejarah
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoLabor Omnia Vincit
Ditubuhkan1956
Nombor sekolah06-2831476
Kod sekolahMEB2091[1]
Pengerusi PIBGDato' Ng Teng Yau
PengetuaEncik Kamis bin Aman
GPK Pentadbiran dan AkademikEn. Mohammad Seri bin Abu Bakar
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridEncik Lau Siong Du
Penolong Kanan KokurikulumEncik Omar bin Minhad
Faks06-2828691

Dalam usia yang mencecah lebih daripada separuh abad, SMK Gajah Berang telah memperoleh kecemerlangan dan kegemilangan sama ada dalam bidang kurikulum atau kokurikulum. Selain itu, SMK Gajah Berang telah berjaya melahirkan generasi pelajar yang berilmu, bermoral dan berdaya saing. Kejayaan pelajar-pelajar SMK Gajah Berang telah mendapat pengiktirafan bukan sahaja di peringkat nasional malah di peringkat antarabangsa khususnya dalam bidang kokurikulum.

Sejarah Sekolah sunting

Era Pascamerdeka (1956 -1957) sunting

Pada tahun 1956 setahun sebelum Tanah Melayu mendapat kemerdekaan, kerajaan British menubuhkan sekolah ini. Lokasi yang dipilih terletak di atas sebuah tapak yang bertanah rendah dan berpaya seluas 7.5 ekar. Terdapat hanya sebatang jalan kecil sepanjang 50 meter ke Jalan Gajah Berang sebagai jalan penghubung ke sekolah.

Pada awalnya, sekolah ini terdiri daripada sebuah blok bangunan batu 2 tingkat yang mengandungi 6 buah bilik darjah, bengkel-bengkel dan sebuah tandas. Sebuah bilik darjah dijadikan bilik guru. Terdapat juga sebuah binaan sementara yang beratap rumbia, tempat untuk menjual makanan. Walaupun bengkel-bengkel telah siap dibina, namun ia tidak dapat digunakan kerana pemasangan mesin-mesin belum lagi dilakukan.

Sesi persekolahan bermula pada 9 Januari 1956. Bilangan pelajar ketika itu seramai 157 orang yang terdiri daripada pelajar lelaki sahaja. Bilangan tenaga pengajar pula seramai 6 orang. Pengetua pertama sekolah ini ialah En. Tan Gim Ann. Beliau menerajui dan memimpin sekolah sehingga tahun 1958 dengan bantuan 5 orang guru perintis yang lain iaitu Messrs. M.C. Kailasapathy, En. M.C. Oomen, En. Tan Teng Ghee, En. A.M. Narayanan dan En. Yoong Cheong Pin.

Pelbagai masalah terpaksa dihadapi oleh pengetua dan para guru seperti bilangan bilik darjah yang terhad dan ketiadaan kemudahan padang permainan. Para pelajar hanya dapat menjalankan aktiviti permainan ping pong dan catur sahaja. Mereka dibahagikan kepada 4 buah rumah sukan iaitu Peng Soon, Dhyan Chand, Owens dan Hutton. Rumah-rumah sukan tersebut diberi nama sempena tokoh-tokoh sukan yang terkemuka. Kerana sekolah ini tidak mempunyai makmal sains, guru-guru sains terpaksa meminjam dan menggunakan sepenuhnya makmal sains Sekolah Tinggi Melaka pada hari Selasa dan Khamis. En. Tan Gim Ann juga terpaksa membuat kerja-kerja perkeranian selama setahun tujuh bulan di samping menjalankan urusan pentadbiran sekolah sebelum ketibaan kerani.

Kedatangan tahun 1957 membawa kepada peningkatan dalam jumlah keseluruhan pelajar iaitu seramai 226 orang. Kemasukan 75 orang pelajar baru Tingkatan 1 menyebabkan sekolah terpaksa bergelut dengan masalah kekurangan bilik darjah. Bilik darjah yang sedia ada tidak mencukupi untuk menampung keseluruhan pelajar. Untuk mengatasi keadaan ini, bilik guru, bilik bacaan dan bengkel logam terpaksa diubah suai menjadi bilik darjah.Para guru terpaksa menggunakan ruangan koridor sebagai tempat melakukan kerja-kerja di luar bilik darjah. Bilik pengetua pula telah dibahagi dua untuk menyediakan ruangan bagi Bilik Bacaan atau Kelas Bahasa Melayu. Pada akhir tahun, cogan kata sekolah ini telah dicipta dengan mengambil kata-kata Latin iaitu "Labor Omnia Vincit" yang bermaksud "Usaha Mengatasi Segala-galanya".

Dekad Pertama (1958 - 1968) sunting

Dalam sepuluh tahun pertama selepas era pasca merdeka, sekolah ini banyak mengalami transformasi dari segi pembangunan fizikalnya. Kerja-kerja pembinaan dan penambahan 3 blok baru bangunan sekolah dan padang giat dijalankan. Kesibukan dan bunyi bising dari kerja-kerja di tapak pembinaan tidak menghalang sesi persekolahan 1958 daripada diteruskan. Seramai 231 orang pelajar lelaki baru memasuki Tingkatan Satu dan Peralihan. 4 buah kelas tingkatan 1 dan 2 buah kelas peralihan terpaksa ditukarkan ke sesi petang kerana masalah kekurangan bilik darjah. Masalah ini hanya dapat diatasi selepas kerja-kerja pembinaan siap sepenuhnya pada penghujung bulan Mac.

Tahun 1958 mengungkap beberapa peristiwa penting yang julung-julung kalinya berlaku di sekolah ini. Pada 3 April, sekolah ini menerima penghormatan yang tinggi apabila Ketua Pegawai Pelajaran Melaka, Dr F.J.A Rawcliffe membuat kunjungan rasmi kali pertama. Di samping itu, sekolah ini diserikan dengan kehadiran sekumpulan pertama pelajar perempuan Tingkatan 1 dan Peralihan seramai 106 orang pada bulan Mei. Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) juga telah diasaskan bagi menjalinkan kerjasama rapat antara ibu bapa dan guru. Pengerusi pertamanya ialah Ahli Parlimen Melaka, Datuk Tambychik bin Karim. Seterusnya, kumpulan pertama pelajar tingkatan 3 telah menduduki Peperiksaan LCE dan keputusannya ialah 62%. Sebuah majalah sekolah yang pertama, The Torch telah berjaya diterbitkan pada tahun ini. The Torch melambangkan obor yang menyinari setiap pelajar yang menyertai sekolah ini. Padang sekolah SMK Gajah Berang telah siap pada penghujung bulan Disember selepas dua tahun ketiadaan padang. Sebelum ini, warga SMK Gajah Berang terpaksa menggunakan padang Sekolah Inggeris Tengkera dan Sekolah Anglo-Chinese untuk latihan sukan dan pertandingan.

Selepas persaraan En. Tan Gim Ann, En. Tan Boon Lin dilantik sebagai pengetua baru pada tahun 1959. Tahun ini merupakan tahun yang bersejarah kerana upacara perasmian sekolah ini telah disempurnakan oleh mendiang Tun Tan Cheng Lock pada 16 Mei 1959. Kemuncak upacara tersebut ialah pembukaan tirai plak perasmian oleh Tun Tan Cheng Lock. Plak tersebut telah ditempah khas untuk mengabadikan detik bersejarah tersebut.

Yang Dipertua Negeri Melaka yang kedua, Tuan Yang Terutama Tun Hj. Abdul Malek bin Yusof telah mengadakan lawatan rasmi beliau yang pertama ke sekolah ini pada 18 Mei 1960. Beliau telah diiringi oleh Ketua Menteri Melaka, Yang Amat Berhormat Encik Abdul Ghafar Baba, Ketua Pegawai Pelajaran Negeri Melaka dan beberapa orang pegawai penting kerajaan yang lain. Surat penghargaan telah diberikan kepada sekolah dan para pelajar. Pada 12 November pula, Hari Ucapan julung-julung kalinya diadakan. Ketua Menteri Melaka, YAB Encik Abdul Ghafar Baba telah sudi memenuhi jemputan sebagai tetamu kehormat untuk menyampaikan hadiah kepada para pelajar yang berjaya memperoleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan.

Pada tahun 1962, En. Khoo Heng Hock menjadi Pengetua ke-3 yang menggantikan tempat En. Tan Boon Lin. Di bawah pentadbiran beliau, beberapa perubahan telah dibuat. Antaranya termasuklah menukarkan nama-nama rumah sukan kepada nama tokoh-tokoh yang berjasa kepada sekolah dan Negeri Melaka iaitu Ee Yew Lin, Tan Cheng Lock, Tan Gim Ann, Hang Tuah dan Leong Yew Koh. Gelanggang tenis dan gelanggang bola keranjang juga telah dibina di bawah pimpinan beliau. Pengetua ke-5, En. Kok Swee Hong pula menumpukan usahanya dalam meningkatkan prestasi peperiksaan sekolah dan menambahkan lagi bangunan baru bagi menampung pertambahan bilangan pelajar setiap tahun.

Era Pembangunan (1969 - 2000) sunting

Dari tahun 1969 hingga tahun 2000, sekolah ini berada di bawah pentadbiran 7 orang pengetua. Pelbagai usaha dan sumbangan telah dilakukan untuk membangunkan prasarana sekolah dan meningkatkan prestasi akademik serta kokurikulum para pelajar. Antaranya, pada tahun 1971, pengetua sekolah, Encik Tai Yen Chuan (1965-1975)  telah memulakan kelas bagi Tingkatan 6 Aliran Sains. Pelajar-pelajar lepasan Tingkatan 5 yang berjaya dalam aliran sains dari sekolah ini dapat melanjutkan pengajian ke Tingkatan 6. Wang sewa sebanyak RM40,000.00 dikeluarkan untuk melengkapkan makmal sains, menambah buku-buku teks dan rujukan Tingkatan Enam di perpustakaan serta menampung perbelanjaan lain. Pasukan ragbi sekolah  berjaya menjadi johan di peringkat kebangsaan.Pada tahun 1975, bangunan baharu yang terdiri daripada bengkel elektrik, kaji sawat, bilik makmal dan kelas Tingkatan 1 siap dibina di bahagian belakang kawasan sekolah yang berhampiran dengan padang.

Bagi membantu murid-murid SMK Gajah Berang yang menghadapi masalah kewangan, pengetua sekolah yang ke-7, Encik Seow Kim Swee (1976-1979) telah mengambil inisiatif menubuhkan "Tabung Murid-murid Miskin". Pada tahun 1979, berkat tunjuk ajar para guru dan kegigihan pelajar-pelajar Tingkatan 6, SMK Gajah Berang berjaya mencapai keputusan tertinggi di seluruh Malaysia dalam Peperiksaan HSC (aliran Sains) dengan keputusan 71.4%.

Di bawah kepimpinan pengetua yang ke-8, Encik Goh Kwee Meng, taraf sekolah ini dinaiktarafkan  kepada gred "A" kerana mempunyai kelas Peralihan hingga kelas Tingkatan 6 dan mempunyai jumlah pelajar yang melebihi 1200 orang.

Beberapa penambahbaikan telah dilaksanakan oleh Encik A. Kalimutu, pengetua yang ke-9 semasa pentadbirannya seperti melengkapkan kemudahan-kemudahan bersukan, menggalakkan aktiviti bersukan pada waktu petang. Beliau juga melengkapkan kemudahan di perpustakaan dan mengadakan bilik rujukan untuk pelajar. Pada tahun 1982, beliau memperkenalkan tali leher sekolah untuk dipakai oleh semua murid dan guru sekolah. Ia merupakan satu langkah ke arah pembentukan dan mengekalkan suatu "identiti" sekolah ini serta menyemai semangat cintakan sekolah. Sistem merit dan demerit turut diperkenalkan bagi mempertingkatkan disiplin pelajar. Kutipan dana telah diusahakan oleh para pelajar untuk mendirikan jalan susur bagi menghubungkan bangunan-bangunan sekolah. Pada tahun 1986, "Skim Sarapan Untuk Murid-Murid Miskin" diperkenalkan untuk memberikan makanan dan minuman pagi kepada mereka yang memerlukannya. Skim ini dijalankan dengan wang bantuan daripada tabung murid-murid miskin SMGB. Pada tahun 1989, sekolah ini telah mula menerima pelajar perempuan di kelas Peralihan, Tingkatan Satu dan Tingkatan Empat. Penerimaan ini merupakan percubaan yang besar dalam sejarah sekolah ini. Pada 21 September 1989, Pusat Sumber sekolah ini telah dirasmikan oleh YB Datuk Mohd. Hj. Kamarudin, Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia. Pada tahun 1992, Jabatan Pendidikan Negeri Melaka telah mencalonkan sekolah ini sebagai Sekolah Harapan.

Ketika Encik Kassim bin Abbas menjadi pengetua, dua buah kedai koperasi   telah diwujudkan. Selain itu,   dataran taman, air pancut, kolam ikan, parkir kereta guru telah dibina untuk menambah keceriaan  sekolah Bilik media turut dilengkapkan untuk kemudahan pelajar. Sekolah ini turut menyertai pertandingan drama TV3 peringkat kebangsaan dan telah memenangi tempat ke-3.

Usaha-usaha menambahbaik kemudahan sekolah diteruskan oleh pengetua yang ke-11 iaitu Encik Cheng Sheng Hua. Beliau menambah 5 buah komputer di bilik komputer, menyediakan  pendingin hawa  di perpustakaan dan  bilik guru.

Pada tahun 1997, Tuan Haji Yaamah bin Mohd. Dris selaku pengetua yang ke 12 telah melengkapkan kemudahan internet di sekolah dan menambah bangunan sekolah yang baharu untuk mengatasi masalah kekurangan bilik darjah. Beliau juga telah mewujudkan Homepage Pengakap dan Homepage SMK Gajah Berang. 

Bersama Milenium Menuai Kecemerlangan (2001 - 2010) sunting

Dalam jangka masa 10 tahun selepas alaf baru, di bawah kepimpinan Encik Abu Hassan bin Ja'alam, dan Puan Hajah Umaizahrah Binti Alwi, SMK Gajah Berang mengorak langkah maju ke hadapan dan mencipta pentasnya yang tersendiri dalam arena pendidikan sama ada dalam bidang akademik mahupun kokurikulum. Pada tahun 2008, seramai 48 orang calon telah mendapat 8A dalam semua mata pelajaran dalam Peperiksaan Menengah Rendah. Keputusan ini adalah keputusan yang terbaik berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya. Bagi Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2008, SMK Gajah Berang juga mendapat keputusan yang memberangsangkan. Seorang calon mendapat 13A, 15 calon mendapat 12A, 15 calon mendapat 11A, 12 calon mendapt 10A dan 9 calon mendapat 9A. Bagi Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia pula, 2 calon cemerlang mendapat 5A, 6 calon mendapat 4A dan 9 calon mendapat 3A.

Dalam kokurikulum pelbagai pencapaian turut diperoleh pada tahun 2009. Antaranya, Pasukan St John Sekolah telah menjadi johan keseluruhan Pertandingan Pertolngan Cemas Dan Kawad kaki di peringkat kebangsaan. Persatuan Pandu Puteri berjaya menjadi johan peringkat negeri dalam Pertandingan Pengucapan Awam dan Pertandingan Senamrobik Anjuran Jabatan Belia dan Sukan Negeri.Persatuan Bahasa Melayu turut menjadi johan peringkat zon dalam pertandingan Bahas Ala Parlimen.Persatuan Sains Dan Matematik telah memenangi pingat emas dalam International Competition Assessment for School Anjuran New South Wales University.

Pada 27 April 2009, Sambutan Jubli Emas telah diadakan bagi menyambut Ulangtahun ke-50 sekolah ini. Pengetua sekolah ketika itu ialah Puan Hajah Umaizahrah Binti Alwi. Pelbagai aktiviti telah diadakan seperti Majlis Makan Malam Jubli Emas Yang ke-50, cetakan buku Kenangan Jubli Emas, Hari Kokurikulum, penjualan cenderahati Jubli Emas ke-50 dan pertandingan rekabentuk logo Jubli Emas ke-50.

Puan Hajah Umaizahrah Binti Alwi telah mencetuskan idea penubuhan Bilik Warisan SMK Gajah Berang dengan bermatlamatkan pemeliharaan warisan budaya sekolah bagi menjana kecemerlangan Institusi Pendidikan SMK Gajah Berang yang unggul. Dengan anggaran kos sebanyak RM25,000, Bilik Warisan telah berjaya diwujudkan hasil kerjasama ahli Panitia Sejarah, guru-guru cemerlang dan staf sokongan pada tahun 2009.

Era kecemerlangan (2011 - kini) sunting

Tahun 2011 hingga 2017 menyaksikan kemantapan pentadbiran SMK Gajah Berang di bawah dua orang pengetua iaitu Puan Hajah Umaizahrah Binti Alwi dan Encik Roszelan Bin Majid sehingga membawa kejayaan demi kejayaan bagi SMK Gajah Berang dalam akademik dan kokurikulum. SMK Gajah Berang juga mengalami transformasi dan perkembangan fizikal bagi memenuhi impian menjadikan sekolah sebagai 'The Better School' untuk para pelajarnya. SMK Gajah Berang turut mendapat kerjasama daripada Persatuan Ibu Bapa Dan Guru yang tidak pernah berhenti memberi sumbangan bagi kepentingan sekolah dan para pelajar.

Beberapa sumbangan daripada Persatuan Ibu Bapa Dan Guru adalah membina Dataran Nilam telah dibina antara Blok Pusat Sumber dan Makmal Komputer bagi kemudahan pelajar dan guru untuk mengakses internet secara wireless (2011) ,memasang 30 kamera litar tertutup (CCTV) bagi menjaga keselamatan di persekitaran sekolah (2013) dan menyediakan 7 buah SMART TV bagi pemasangan di Makmal Sains dan Bengkel Kemahiran Hidup (2017)

Pada tahun 2015, sekolah ini mendapat peruntukan daripada kerajaan untuk menukar sepenuhnya genting bumbung bangunan pentadbiran dan menaik taraf siling bangunan. Pengurusan sekolah juga telah mewujudkan bilik khas untuk pengurusan disiplin, bilik untuk Bimbingan dan Kaunseling juga bilik gerakan di bahagian atas blok pentadbiran.

Bermula tahun 2016, sekolah ini terpilih untuk melaksanakan Program Dual Language Program (DLP) iaitu program pengajaran subjek Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris bermula dari tingkatan 1 untuk semua murid.

Pada tahun 2017, Sekolah Menengah Kebangsaan Gajah Berang mempunyai seramai 762 orang pelajar lelaki dan 599 orang pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1361 orang. Ia mempunyai seramai 112 orang guru yang terdiri daripada 25 orang guru lelaki dan 87 orang guru perempuan. Sekolah ini mempunyai sebanyak 52 buah kelas dari tingkatan 1 hingga tingkatan 6 atas. Terdapat 8 buah kelas untuk setiap untuk arus Perdana dari tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. GBS juga mempunyai 12 kelas PRA Universiti aliran sains untuk rendah dan atas.

Lencana Sekolah sunting

 
Lencana SMK Gajah Berang

Warna Maroon

Keberanian, dinamik, futuristik

Warna Putih

Kesucian dalam fikiran dan perbuatan. Kesopanan dan kesusilaan

Warna Kuning

Kesetiaan kepada sekolah, negeri, raja dan negara

Gading Gajah

  1. Simbolik kepada tangan murid-murid menimba ilmu pengetahuan kepada masyarakat.
  2. Murid-murid yang progresif dalam keharmonian zaman sains dan teknologi moden.

Labor Omnia Vincit

Cogan kata atau moto sekolah SMK Gajah Berang ini telah dicipta pada tahun 1957 bagi membentuk identitinya yang tersendiri. Perkataan-perkataan ini berasal daripada bahasa Latin yang bermaksud Usaha Mengatasi Segala-galanya ( Works Conquers All ).

Lagu Sekolah sunting

Pencipta lagu: Mah Khye Cheng/Raid

SMK GAJAH BERANG

Sekolah Menengah Gajah Berang
Kaulah yang kami cinta
Berkorban untuk kami
Bertaat Setia
Mengharumkan nama anda
Kami pelajar sekolah ini
Berikrar maju jaya
Berbakti
Berpadu
Untuk kita semua
Negara makmur kaya
Gagah
Berani
Berdisiplin
Bertekun
Menghadapi cabaran
Maju dalam sukan dan pelajaran
Bakal pemimpin depan.


Pengetua sunting

Berikut merupakan senarai pengetua SMK Gajah Berang:

Bil Nama Pengetua Tahun berkhidmat
1 Encik Tan Gim Ann 1956 - 1958
2 Encik Tan Boon Lin 1959 - 1961
3 Encik Khoo Heng Hock 1962 - 1963
4 Encik Chan Yit Tat 1963 - 1964
5 Encik Kok Swee Hong 1964 - 1965
6 Encik Tai Yen Chuan 1965 - 1975
7 Encik Seow Kim Swee 1976 - 1979
8 Encik Goh Kee Meng 1980 - 1981
9 Encik A.Kalimuthu 1981 - 1993
10 Encik Kassim Bin Abas 1993 - 1994
11 Encik Chen Sheng Hua 1995 - 1997
12 Tuan Haji Yaamah Md Dris 1997 - 2000
13 Tuan Haji Abu Hasan Bin Hj Ja'alam 2001 - 2007
14 Puan Hajah Umaizahrah Binti Alwi 2007 - 2014
15 Encik Roszelan Bin Majid 2014 - 2019
16 Tuan Haji Mohd Nizam Bin Abdullah 2019 - 2022
17 KAMIS BIN AMAN 2022-kini

Barisan Pentadbir sunting

Nadi utama kejayaan dan kecemerlangan SMK Gajah Berang terletak pada kewibawaan Tuan Pengetua iaitu Tuan Haji Mohd Nizam Bin Abdullah sebagai peneraju sekolah dan gandingan mantap jentera pentadbiran dan barisan guru yang berkaliber dan komited.


Berikut ialah Barisan Pentadbir SMK Gajah Berang pada tahun 2018:

Jawatan Nama Pentadbir
Pengetua Tuan Haji Mohd Nizam Bin Abdullah
Penolong Kanan 1 Encik Kamis Bin Aman
Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Encik Lau Siong Du
Penolong Kanan Kokurikulum Encik Omar Bin Minhad
Penolong Kanan Tingkatan 6 Encik Chu Yuan Lye
GKMP Teknik & Vokasional Puan Koh Li Luan
GKMP Sains & Matematik Puan Teng Yiew Lay
GKMP Kemanusiaan Puan Norhayati Binti Parlan
GKMP Bahasa Puan Norashikin Binti Osman

Prasarana Sekolah sunting

Dalam mencapat matlamat utama bagi mendidik dan melahirkan murid-murid yang berpengetahuan dan berpotensi, Sekolah Menengah Kebangsaan Gajah Berang berusaha menyediakan persekitaran pembelajaran yang kondusif , kemudahan fizikal dan prasarana yang mencukupi. Sekolah ini mempunyai 8 blok bangunan dua tingkat, 3 blok bangunan satu tingkat dan sebuah dewan utama. Sekolah ini juga mempunyai 54 bilik darjah, 7 buah Makmal Sains, 5 buah Bengkel Kemahiran Hidup, 1 bilik Pendidikan Seni, 1 Pusat Sumber, 1 Bilik Kaunseling, 1 Bilik Warisan, 1 surau, 1 Bilik Koperasi, 1 pasang bola sepak, 1 gelanggang badminton, 1 gelanggang tenis, 1 bilik jahitan, 1 bilik masakan, 2 bilik guru, 1 kantin, 6 pondok bacaan dan 9 tandas.

Antara prasarana yang terdapat di SMK Gajah Berang ialah:

Prasarana Gambar Prasarana Gambar
8 Blok bangunan 2 tingkat 3 Blok bangunan setingkat
Dewan
 
Pusat Sumber
Makmal Sains Makmal Komputer
 
Bengkel Kemahiran Hidup
 
Bilik Pendidikan Seni
 
Bilik Warisan
 
Bilik Gerakan
 
Bilik Kaunseling
 
Bilik Operasi SPBT
Surau
 
Stor Sukan
 
Padang Bola Sepak
 
Gelanggang Bola Keranjang
 
Sudut Bacaan
 
Kantin Sekolah
 
Parkir Kereta Guru
 
Garaj Basikal Dan Motosikal

Bilik Warisan sunting

Sejarah penubuhan Bilik Warisan sunting

Idea penubuhan Bilik Warisan SMK Gajah Berang dicetuskan oleh Pengetua sekolah yang ke-14 iaitu Pn Hajah Umaizahrah Bt Alwi. Usaha murni beliau adalah bermatlamatkan pemeliharaan warisan budaya sekolah bagi menjana kecemerlangan Institusi Pendidikan SMK Gajah Berang yang unggul. Justeru, beliau telah memperkenalkan Blok Warisan Budaya Sekolah yang meliputi sudut, galeri dan Bilik Warisan. Bilik ini telah dibina di blok utama pengurusan dan diuruskan bersama oleh ahli Panitia Sejarah, guru-guru cemerlang dan staf sokongan yang telah bertungkus lumus menjadikan cetusan idea puan pengetua satu kenyataan. Kos pembinaan bilik ini dianggarkan sebanyak RM 25,000.

Secara keseluruhan, konsep Bilik warisan adalah mengikut tema-tema tertentu yang dapat menggambarkan sejarah dan perkembangan SMK Gajah Berang bermula dari tahun 1956 hingga masa kini. Pelbagai teknik pameran diguna pakai seperti diorama yang memaparkan peristiwa penting sekolah, artifak-artifak seperti lukisan-lukisan, bahan-bahan bergambar, peralatan sains, kemahiran hidup dan permainan. 


Objektif Bilik Warisan sunting

  1. Sebagai tempat mengumpul, menyimpan dan mempamerkan bahan-bahan sejarah SMK Gajah Berang.
  2. Sebagai pusat kajian dan penyelidikan sejarah.
  3. Sebagai pusat informasi tentang sejarah SMK Gajah Berang.
  4. Sebagai satu usaha penerapan dan penghayatan nilai patriotisme dan jati diri warga SMK Gajah Berang.
  5. Sebagai produk pelancongan berunsurkan pendidikan yang boleh dimanfaatkan oleh pelbagai pihak khususnya murid dan penyelidik.

Galeri Warisan sunting

Antara artifak yang terdapat di Bilik Warisan SMK Gajah Berang ialah:

Artifak Info Pautan video
  • Rehal adalah alat yang digunakan oleh masyarakat Islam untuk meletakkan Al-Quran ketika membaca dan mempelajarinya.
  • Rehal yang juga dikenali sebagai rihal, dicipta khusus oleh orang-orang Islam secara simboliknya  untuk mengangkat kedudukan dan darjat Al-Quran sebagai satu cara menghormati dan memuliakan kitab Allah SWT iaitu Al-Quran.
  • Terdiri daripada papan bersilang yang boleh dibuka dan ditutup bagi memudahkan proses penyimpanan rehal tersebut.
  • Alat ini digunakan di dalam madrasah, masjid dan juga rumah orang-orang Islam.
  • Kebiasaannya, rehal diperbuat daripada kayu yang diukir dengan pelbagai bentuk dan corak tetapi dengan peredaran masa dan perkembangan teknologi, terdapat juga rehal yang dibperbuat daripada plastik.
  • Satu manfaat daripada penggunaan rehal adalah dapat memelihara jilid al-Quran. Bentuk 'V' yang terhasil daripada bentuk rehal memastikan tetulang jilidan sebuah kitab terpelihara apabila kerap kali dibuka dan ditutup.
Video
  • Bakul Siah  atau bakul sia merupakan bakul tradisi bagi masyarakat Baba dan Nyonya di negeri Melaka.
  • Bakul ini terdiri daripada beberapa saiz dan tingkat. Oleh itu, harga bakul ini bergantung kepada saiz serta tingkatnya.
  • Kebiasaannya, bakul ini diperbuat daripada buluhkayu dan dibalut dengan kertas tebal atau kulit. Corak hiasan dan besar bakul ini bergantung kepada kemampuan dan tujuan yang dikehendaki oleh pemilik bakul tersebut.
  • Pada masa dahulu, bakul ni digunakan untuk pelbagai tujuan seperti hantaran perkahwinan dan untuk pemberian hadiah. Para tetamu terutamanya kaum ibu yang  pergi ke majlis perkahwinan biasanya akan membawa bakul siah bagi mengisi buah tangan atau hadiah dalam bentuk beras. Bakul siah ini diberikan kepada tuan rumah yang kemudiannya memasukkan beras tersebut ke dalam tong beras. Tuan rumah akan membalas pemberian beras tersebut  dengan memasukkan benda lain ke dalam bakul Sia seperti pulut kuning atau telur rebus.
  • Selain itu, bakul Siah  juga digunakan apabila ada kematian. Para ibu yang melawat rumah si mati akan mengisi beras di dalam bakul Sia dan memberikannya kepada tuan rumah. Berbeza daripada majlis perkahwinan, tiada balasan daripada tuan rumah apabila bakul ini dikembalikan.
  • Kini, Bakul Siah sesuai dijadikan sebagai cenderahati, hantaran, hiasan dan hamper.
Video
  • Tepak sireh merupakan barang perhiasan yang digunakan oleh masyarakat Melayu khasnya  dalam upacara-upacara adat istiadat dan majlis perkahwinan. Tepak sirih terdiri daripada beberapa komponen iaitu bekas sirih, cembul, bujam epok, kacip, gobek, celepa dan ketur. 
  • Bekas sirih  diperbuat sama ada  daripada logam, perak atau gading gajah. Bekas ini berbentuk pipih iaitu ia lebar di bahagian mulut dan menguncup di bahagian bawahnya, Daun-daun sirih yang telah dipetik dan dibuang tangkainya akan dimasukkan ke dalam bekas ini dalam jumlah tujuh hingga sembilan helai. Ianya akan disajikan bersama tepak sirih atau puan kepada tetamu.
  • Cembul  digunakan untuk menyimpan ramuan sirih pinang dan  terdiri daripada lima sekawan iaitu untuk bekas pinang, kapur, gambir, tembakau dan bunga cengkih. Cembul-cembul ini seharusnya disusun mengikut peraturan yang telah ditetapkanCembul berbentuk bulat dan bertutup Di bahagian bawahnya terdapat tapak agar membolehkannya terletak dengan betul. Cembul untuk bekas kapur biasanya berbentuk silinder dan dan diperbuat daripada logam seperti tembaga, perak atau emas saduran dan berbeza sedikit daripada cembul yang lain.
  • Bujam epok adalah sejenis tas tangan atau kantung yang diperbuat daripada kain tebal yang ditenun dan disulam dengan pelbagai corak dan digunakan untuk mengisi piak-piak sirih atau tembakau. Bujam epok  akan disandang oleh tuan rumah atau orang kanan di majlis perkahwinan yang akan membahagi-bahagikan piak sirih kepada para tetamu undangan. Selain itu, bujam epok berfungi untuk menempatkan sumbangan yang berupa wang ringgit yang diterima daripada para jemputan.
  • Kacip mempunyai dua bilah mata yang bertaut dan mempunyai hulu atau tangkai dikedua-dua bilahnya. Kacip diperbuat daripada logam keras yang ditempa. Ia berfungsi untuk memotong atau mengacip  isi buah pinang Di dalam tepak sirih, kacip disusun bersebelahan dengan daun sirih.
  • Gobek terdiri daripada dua komponen iaitu ibu gobek dan anak. Ia berperanan seperti antan dan lesung. Tetapi diperbuat daripada logam berbentuk silinder dan berlubang di tengah dari hujung hingga ke pangkalnya.  Di bahagian hujungnya  disumbatkan dengan kayu yang sama besar dengan saiz lubang tersebut. Seulas piak sirih akan disumbatkan ke dalamnya dan ditujah-tujah sehingga lumat, setelah selesai, kayu dibahagian hujungnya akan ditolak dengan anak ke pangkal membolehkan piak yang lumat keluar dan sedia untuk dimakan.
  • [null Celepa] berbentuk bulat pipih, segi lapan atau sepuluh serta cembung dan bertutup kemas. Celepa digunakan untuk mengisi tembakau atau piak sirih.  
  • [null K]etur berfungsi sebagai tempat berludah bagi menjaga kebersihan kerana sepah dan ludah yang diluahkan darpadai proses bersirih berwarna merah pekat dan kotor.
Video
  • Terompah mempunyai kaitan dengan nilai warisan masyarakat Baba Nyonya, Melayu, Cina dan India. Terompah diperbuat daripada kayu dan dijadikan pilihan sebagai pengalas kaki bagi menggantikan kasut kerana terompah lebih murah, tahan lasak dan praktikal. Terompah juga boleh didapati dalam berbagai-bagai warna.
  • Di awal kegemilangannya iaitu di sekita tahun 50an dan 60an. , terompah bukan sahaja dipakai oleh golongan wanita, tetapi juga kaum lelaki Satu perbezaan terompah perempuan dan terompah lelaki adalah terompah perempuan berlekuk di tengahnya sementara terompah lelaki sama memanjang.
  • Terompah bercat merah sering menjadi pilihan untuk dipadankan dengan pakaian tradisi seperti baju kurung pesak atau kebaya nyonya oleh kaum wanita. Kaum lelaki menggunakan terompah untuk dipakai ke surau kerana sifat tahan lasaknya itu.
  • Bunyi terompah yang unik iaitu seperti bunyi ketukan mampu menarik perhatian orang berdekatan.apabila si pemakai berjalan.
  • Terompah dipakai sama ada dalam rumah mahupun kawasan luar kediaman.
  • Kini, terompah dikomersialkan sebagai barangan hiasan dan cenderahati yang dengan rekaan yang pelbagai bentuk yang menarik.
Video
  • Kompang adalah sejenis alat muzik tradisonal Melayu yang termasuk dalam kategori gendang. Saiz ukur lilit biasa bagi sebuah kompang adalah enam belas inci. Biasanya, kompang dimainkan semasa perarakan, kenduri atau majlis-majlis perkahwinan masyarakat Melayu.
  • Berasal dari Tanah Arab dan dipercayai dibawa masuk ke Tanah Melayu sama ada pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka oleh pedagang India Muslim atau melalui Jawa oleh pedagang Arab pada abad ke-13.
  • Terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian badan yang dipanggil baluh dan bahagian muka iaitu belulang. Baluh bingkai kompang diperbuat daripada kayu pokok nangka manakala belulang pula daripada kulit binatang seperti kambing, lembu dan kerbau.
  • Sejenis rotan diletakkan yang dipanggil sedak diletakkan antara belulang dan baluh untuk menegangkan bahagian belulang dan menyedapkan bunyi kompang apabila dipalu.
  • Cara memainkan kompang ialah dengan memegang dengan sebelah tangan dan menepuk kulit kompang dengan bahagian jari-jari atau tapak tangan mengikut rentak. Bunyi yang berlainan dihasilkan dengan membezakan cara bukaan tapak tangan. Bunyi 'bum' di perolehi dengan tepukan di sisi kompang dan tapak tangan dirapatkan. Bunyi 'pak' dihasilkan dengan tepukan di tengah kompang dengan jari tangan yang terbuka.
Video
  • Bola takraw ini dibuat daripada anyaman rotan yang berbentuk bundar seperti bola. Bola takraw digunakan dalam permainan sepak takraw. Sepak takraw merupakan sejenis permainan antara dua pasukan atau regu yang dianggotai oleh tiga orang pemain bagi setiap regu yang dipiisahkan oleh sebuah jaring dan dimainkan di dalam gelanggang yang berukuran sama seperti gelanggang badminton. Pemain sepak takraw terdiri daripada tekong, apit kiri dan kanan.
  • Perkataan 'sepak takraw' berasal daripada dua perkataan iaitu "SEPAK" daripada perkataan bahasa Melayu yang bererti menendang dan "TAKRAW", perkataan bahasa Thai yang berarti bola anyaman. Pemilihan nama untuk permainan ini merupakan kesepakatan dari dua buah negara pelopor permainan ini iaitu Malaysia dan Thailand.
  • Sepak takraw berasal daripada permainan sepak raga yang telah dimainkan semenjak Zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Namun terdapat beberapa pengubahsuaian telah dibuat dalam permainan ini. Sepak raga dimainkan dengan menimang bola takraw dalam bulatan dengan menggunakan kaki atau kepala dengan ketiadaan jaring manakala sepak takraw mengadukan dua pasukan yang dipisahkan oleh jaring,
Video
  • Congkak ialah sejenis permainan tradisional Melayu yang sering dimainkan sebagai aktiviti dalaman atau sebagai pertandingan. Walau bagaimanapun, asal usul permainan congkak dipercayai dari dunia Afrika atau Arab yang telah tersebar ke Asia Tenggara melalui pedagang-pedagang Arab yang menjalankan aktiviti perdagangan di pelabuhan Melaka. Nama "congkak" pula dikatakan diambil daripada perkataan Bahasa Melayu iaitu "congak" yang bermaksud pengiraan mental.
  • Terdiri terdiri daripada satu papan congkak dan buah congkak. Bahan-bahan yang boleh dijadikan buah congkak termasuklah biji saga, guli atau batu-batu kecil. Papan congkak berbentuk sampan dan boleh diperbuat daripada pelbagai jenis kayu seperti   merbau, keruing, balau, kayu rambutan dan nangka. Terdapat lima atau tujuh lubang sebaris yang dikenali sebagai 'kampung' dan di kedua-dua hujungnya terdapat lubang ibu yang dikenali sebagai 'rumah'. 'Rumah' kepunyaan pemain terletak di lubang hujung sebelah kirinya.
  • Dalam permainan congkak, dua pemain diperlukan dan berkedudukan mengadap satu sama lain. Pemain akan memulakannya dengan serentak dengan mengisikan satu persatu buah congkak dalam setiap kampung dengan sama banyak menuju ke rumah masing-masing menurut arah pusingan jam sehingga salah seorang pemain berhenti di lubang yang kosong kerana kehabisan buah congkak dan dianggap mati. Pemain yang seorang lagi akan terus berjalan sehingga dia berhenti di lubang yang kosong. Setiap pemain akan bergilir berjalan sehingga buahnya mati. Permainan ini akan diulang sehingga salah seorang pemain tidak cukup buah bagi mengisi walau satu lubang sekalipun dan dianggap kalah.Sekiranya pemain telah membuat satu pusingan, iaitu melepasi lubang ibu dan kembali ke lubang sebelah pemain, ia boleh mengambil buah di sebelah lubang bertentangan sekiranya ia mati di sebelah sendiri. Ini dikenali sebagai "tembak".
Video

Kurikulum sunting

Bidang kurikulum yang menjadi teras perkhidmatan di sekolah sentiasa mengadakan pelbagai aktiviti sepanjang tahun untuk memastikan murid mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan PT3, SPM dan STPM. Semua aktiviti panitia mata pelajaran dirancang dengan baik menggunakan peruntukan PCG mata pelajaran untuk manfaat murid SMK Gajah Berang. Penolong Kanan Kurikulum dan Guru Kanan Mata Pelajaran sentiasa menyediakan program-program inovatif dan terancang setiap tahun bagi peningkatan prestasi akademik sekolah dan pelajar. Penekanan dan pemantauan sering dilakukan agar program-program tersebut dilaksanakan dengan baik dan berkesan di bawah guru panitia masing masing.[1]

Jawatankuasa Unit Kurikulum sunting

Bidang Kemanusiaan Bidang Teknik dan Vokasional Bidang Sains dan Matematik Bidang Bahasa
Sejarah Reka Bentuk & Teknologi Sains Bahasa Melayu
Geografi Kemahiran Hidup Fizik Bahasa Inggeris
Pendidikan Islam Ekonomi/Ekonomi Asas Biologi Bahasa Cina
Pendidikan Moral Prinsip Perakaunan/Prinsip Akaun Kimia Bahasa Tamil
Pendidikan Seni Visual Perniagaan/Perdagangan Matematik
Pendidikan Jasmani dan Kesihatan Asas Sains Komputer Matematik Tambahan
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan

Program-Program Tahun 2017 sunting

  1. Program Jom Membaca.
  2. Bengkel Penulisan Bahasa Melayu PT3.
  3. Bengkel Teknik Menjawab Kemahiran Hidup PT3.
  4. Ceramah Teknik menjawab Sejarah.
  5. Ceramah Teknik Menjawab Prinsip Akaun.
  6. Program Intensif Sukses (PIS) 2017
  7. Program Intan 2017.
  8. Golden Holiday (Go For A)
  9. Program Titian Gemilang.
  10. Program Hidayah.
  11. Program Jejak SPM.
  12. Program 3P - Pengayaan, Pengukuhan dan Pemulihan.
  13. Bulan Bahasa.
  14. Bulan Matematik Dan Sains.
  15. English Day.
  16. Hari bersama Pelanggan.
  17. Anugerah Kecemerlangan.
  18. Program Nilam.
  19. Program ICC.
  20. Ladap Digital Classroom Science.

Program-Program Tahun 2019

  1. Bengkel Pendidikan Seni
  2. Pertandingan Persahabatan Bola Keranjang antara SMK Gajah Berang dan SM Pay Fong
  3. Program Pasca PT3: Lawatan ke KLESF
  4. Program Hari Kesedaran Kerjaya
  5. Program Titian Gemilang
  6. Program Intan 2019
  7. Hari Bersama Pelanggan
  8. Bulan Sains dan Matematik

Galeri Kurikulum sunting

Pencapaian Kurikulum sunting

KEPUTUSAN STPM 2016

  • JUMLAH CALON  :  92  ORANG
  • BILANGAN LULUS SEKURANG-KURANGNYA 1P :  92  orang
  • BILANGAN MENDAPAT 5P DAN 4P  :  77.17 %
  • PERATUS LULUS : 100 %        
Bil Nama Calon Keputusan PNGK
1 EDMUND CHUA MING WAI 4.00
2 POH JIN EN 4.00
3 LOO CHGE YIN 3.75
4 CHONG PEI JUIN 3.67
5 ONG WEN LE 3.67
6 NG LI TIAN 3.67
7 TOH CHEN LONG 3.59
8 DYLAN SALIM 3.59
9 LIM XIANG YUN 3.59
10 MAH CHEW YING 3.59
11 LOW PHAK HO 3.58
12 CHUA ZHUO SENG 3.58
13 LOO QIAO QIAN 3.58
14 TAY GUI XIN 3.50
15 VALERIE TAY SIEW LING 3.50
16 WONG WEE KIT 3.50

KEPUTUSAN SPM 2016

  • JUMLAH CALON : 231 ORANG
  • BILANGAN MENDAPAT SEMUA A+ : 2 CALON
  • BILANGAN MENDAPAT SEMUA A : 23 CALON
  • PERATUS SEMUA A : 10.82
Bil Nama Calon Bilangan A Catatan
1 TAN YOKE TENG 11A+ Mendapat Semua A+
2 TAN HONG ANN 9A+
3 CHERYL HONG 6A+, 4A, 1A- Mendapat 11A
4 CHUA WEI JING 5A+, 6A
5 CHWA XIANG NING 6A+, 3A, 2A-
6 GAN WEI LING 7A+, 3A, 1A-
7 HAY JIE MIN, JASMINE 2A+, 6A, 3A-
8 KOK SHIONG HUEY 7A+, 3A, 1A-
9 LIM PING AN 6A+, 4A, 1A-
10 LIM SHI QI 6A+, 5A
11 LOW HUAN SIEN 7A+, 4A
12 MAO JIT SWEN 3A+, 5A, 3A-
13 NG HUI CHIN 9A+, 2A
14 ONG HENG YON 6A+, 4A, 1A-
15 TEO BOON KHANG 8A+, 2A, 1A-
16 THEN DAO QING 8A+, 2A, 1A-
17 ANDREW PANG 9A+, 1A Mendapat 10A
18 LEE MING ZE 6A+, 4A
19 YONG JIE YING 4A+, 4A, 2A-
20 LAI WEI HONG 6A+, 3A Mendapat 9A
21 LIEW YOU HONG 5A+, 4A
22 TAN JUN AN 4A+, 5A
23 TAN JUN CONG 5A+, 4A
24 JOANNE LEE WEI MIN 4A+, 1A, 4A-
25 TOH PEI WAH 2A+, 2A, 5A-

KEPUTUSAN PT3 2016

Bil Nama Calon Bilangan A
1 NIKKO LAW 10A
2 ANDY TAN HONG PIN 9A
3 ARASH HADZIM HAIQAL
4 CHIEIU HUI CHIN
5 GRACE LEE XIN CI
6 LIOW XING REN
7 ANNIE TAN JING NI 8A
8 CHEW ZHING YUE
9 CHUA JIE LIN
10 DAVID TAN LI WEI
11 GAN WEI LIANG
12 JONATHAN GOH JUEI REN
13 LOW YI ZHUI
14 NG TING SHENG
15 SHARVIN A/L NADRRAJA
16 TIU JIAN KAI
17 GANESH A/L VELLASAMY
18 RACHEL A/P MANICKAM
19 CAROLYN ANG WEI SAN 7A
20 GE ZI QING
21 GOH KANG YUE
22 LIM SUE WERN
23 LIM ZE LONG
24 MAHBUB SALMAN KHAN
25 TAN CHZE YIN
26 TEE LUAN QI
27 TIEW MING HUI
28 YANG YUAN KANG
29 LIVENT A/L DURAIRAJOO
30 YAP WEN JIEK

KEPUTUSAN SPM 2017

  • JUMLAH CALON: 238 ORANG
  • BIL CALON MENDAPAT SEMUA A: 19 ORANG
Bil Nama Calon Bilangan A
1 TAN EJIN 11A
2 LAI LI SHA
3 LIEW CUI SING
4 GAN FONG TEE
5 NG ZHE YAU
6 CHAN YIK CHENG
7 TAN CHIA YUAN 10A
8 KHOO CHIA LING
9 ADELE LEE FANNY
10 YANG SZE JUE
11 TAN ZI LIANG
12 WONG E CHERN
13 FU SHIN HUI
14 GAN WEI HENG
15 SEAN EE ZHI HAN
16 LEONG GEOK BIN
17 LEE HUI JOO
18 MOK CHIN HONG
19 YONG WEN SERN 9A

KEPUTUSAN SPM 2018

  • JUMLAH CALON : 245 ORANG
  • BIL CALON MENDAPT SEMUA A: 20 ORANG
Bil Nama calon Bilangan A
1 CHIEU HUI CHIN 11A
2 TEE LUAN QI
3 TAN WOON CONG
4 LIM SUE WERN
5 ANDY TAN HONG PIN 10A
6 LIOW XING REN
7 NG SHI CEN
8 GAN WEI LIANG
9 JONATHAN GOH JUEI REN
10 NG TING SHENG
11 GRACE LEE XIN
12 CHONG ZHI YEE
13 TIEW MING HUI
14 GOH KANG YUE
15 GAN YU HONG
16 TEE YAN XUAN
17 DAVID TAN LI WEI 9A
18 YAN MUN KYE
19 GAN WEI CHENG
20 SOH ZEN REN


Kokurikulum sunting

Kecemerlangan SMK Gajah Berang dalam kokurikulum memang tidak dapat disangkal lagi. Kejayaan demi kejayaaan diraih oleh para pelajar sekolah ini menerusi pertandingan dan kejohanan di peringkat daerah hingga ke arena antarabangsa melalui sukan permainan, badan beruniform, kelab dan persatuan. Nama SMK Gajah Berang tersohor setanding dengan sekolah-sekolah lain di Malaysia khususnya aspek kokurikulum negara.

Unit Kokurikulum sunting

Badan beruniform Persatuan Kelab Permainan
Pasukan Kadet Bersatu Malaysia Bahasa Melayu Koperasi Bola Sepak
Kadet Polis Bahasa Inggeris Seni Visual Bola Tampar
Kadet Remaja Sekolah Bahasa Cina Kemahiran Hidup Bola Keranjang
Pengakap Remaja Sains dan Matematik Muzik Sofbol
Taekwando Sains Kemasyarakatan Tarian Olahraga
Pandu Puteri Remaja Agama Islam Kompang Ping Pong
Pandu Puteri Renjer Agama Buddha Interact/Leo Badminton
Bulan Sabit Merah Malaysia Agama Kristian Rukun Negara Sukan Elit
St John Ambulance Kebudayaan India Bimbingan Kaunseling Gimrama
Wushu Pencinta Alam Kerjaya/PPDA Lawan Pedang
Pergerakan Puteri Islam Pengguna PRS Petanque
Badan Khidmat Sukarela Fotografi Catur
Pusat Sumber Scrabble
SPBT Carrom
Robotik Bola Jaring
Pencegahan Jenayah Bola Baling
Gendang Bermusim Sepak Takraw

Program-Program Tahun 2018

  1. Taklimat PAJSK & badan Beruniform Tingkatan Satu.
  2. Pendaftaran Ahli Kelab Dan Persatuan.
  3. Pendaftaran Ahli Sukan Dan Permainan.
  4. Pendaftaran Ahli Badan Beruniform.
  5. Hari Merentas Desa.
  6. Kursus Kepimpinan Kokurikulum.
  7. Perjumpaan Kelab Dan Persatuan.
  8. Perjumpaan Sukan Dan Permainan.
  9. Perjumpaan Badan Beruniform.
  10. Latihan Rumah Sukan.
  11. Sukantara.
  12. Acara Saringan Sukan.
  13. Kejohanan Sukan Tahunan.
  14. Hari Anugerah Kokurikulum.
  15. Hari Kokurikulum.
  16. Gotong Royong Perdana.

Program-Program Tahun 2017 [2] sunting

  1. Taklimat PAJSK & badan Beruniform Tingkatan Satu.
  2. Pendaftaran Ahli Kelab Dan Persatuan.
  3. Pendaftaran Ahli Sukan Dan Permainan.
  4. Pendaftaran Ahli Badan Beruniform.
  5. Hari Merentas Desa.
  6. Kursus Kepimpinan Kokurikulum.
  7. Perjumpaan Kelab Dan Persatuan.
  8. Perjumpaan Sukan Dan Permainan.
  9. Perjumpaan Badan Beruniform.
  10. Latihan Rumah Sukan.
  11. Sukantara.
  12. Acara Saringan Sukan.
  13. Kejohanan Sukan Tahunan.
  14. Hari Anugerah Kokurikulum.
  15. Hari Kokurikulum.
  16. Gotong Royong Perdana.

Pencapaian Kokurikulum 2016 [3] sunting

Sukan Dan Permainan sunting

Peringkat Daerah
  • Memperoleh 1 Gangsa (Perempuan B18) dan tempat ke-4 (Perempuan B18) dalam Kejohanan Ping Pong MSS Kawasan Tanjung
  • Menyertai Kejohanan Bola Keranjang Piala Menteri Pendidikan (B14) Daerah Melaka Tengah
  • Memperoleh 1 emas, 1 perak dan 2 gangsa dalam Perlawanan Lawan Pedang Antara Sekolah
Peringkat Negeri
  • Menyertai Kejohanan Ping Pong MSS Negeri Melaka
  • Memperoleh 1 gangsa (Lelaki B18) dalam Kejohanan Golf MSS Negeri Melaka
  • Memperoleh 1 perak dan dalam Kejohanan Gimrama MSS Negeri Melaka
  • Johan keseluruhan dalam Pertandingan Catur Cina Piala Dato' Soh Ah Leng
  • Memperoleh 1 gangsa (Beregu Campuran B18) dalam Kejohanan Badminton MSS Malaysia
  • Memperoleh 1 emas (Lelaki B15) dan 1 perak (Perempuan terbuka) dalam Kejohanan Akuatik MSS Negeri Melaka
  • Menyertai Kejohanan Tenis MSS Negeri Melaka
  • Menyertai LTAM Junior Tour Leg 8 (TENIS)
  • Menyertai Kejohanan Bola Keranjang MSS Negeri Melaka
  • Menyertai Kejohanan Petanque MSS Negeri Melaka
Peringkat Kebangsaan
  • Menyertai Kejohanan Golf MSS Malaysia
  • Menyertai Pertandingan ASTAR Scrabble Challenge
  • Tempat ke-10 Beginner's Category dalam Pertandingan Scrabble Gala 5
  • Naib johan dalam Pertandingan MSA National Scrabble Tournament Selangor
  • Tempat sagu hati dalam Pertandingan Scrabble Karnival Perpaduan Bahasa Inggeris
  • Naib johan (Lelaki B18), Tempat ke-15 (Lelaki B18), Tempat ke-6 (Perempuan B18), Tempat ke-10 (Perempuan B18), Tempat ke-16 (Perempuan B18) dalam Kejohanan Catur MSS Negeri Melaka
  • Tempat sagu hati dalam Kejohanan Catur MSSM
  • Memperoleh 1 emas (lelaki B18) dalam Kejohanan Akuatik MSSM 2016 Polo Air
  • Memperoleh 1 emas (lelaki B15) dan 1 perak (perempuan terbuka) dalam 52ND Malaysia National Age Group Water Polo
  • Menyertai Kejohanan Tenis MSSM
  • Memperoleh 1 emas (Perempuan terbuka) dan 1 perak (Lelaki B15) dalam 59th MILO/PRAM Malaysia Invitation Open Water Polo Championship

Badan Beruniform sunting

Peringkat Daerah
  • Tempat ke-3 (Kategori kadet) dalam Pertandingan Pertolongan Cemas Dan Perawatan Kawasan Melaka Tengah (St John Ambulans)
Peringkat Negeri
  • Johan Kuiz Pandu Puteri Renjer
  • Johan Perawatan Kaki dan johan Kawad Kaki dalam Pertandingan Pertolongan Cemas Dan Perawatan Negeri Melaka (St John Ambulans)
  • Menyertai Pertandingan Menembak Senjatapi M-6 Peringkat Negeri
  • Menyertai Pertandingan Rentas Halangan Negeri Melaka
  • Memperoleh 1 emas, 1 gangsa dan tempat ke-4 dalam Kejohanan Taekwondo WTF (ITF) Sekolah-Sekolah Malaysia
  • Memperoleh 14 emas, 7 Perak dan 4 gangsa dalam Kejohanan Taekwondo (MGTF) Tertutup Antara Sekolah-Sekolah Sempena Hari Sukan Negara Peringkat Negeri Melaka
  • Memperoleh emas (bawah 36 kg), perak (59 – 63) kg, 2 gangsa (66 kg ke atas dan 73 kg ke atas) dalam KYORUGI Taekwomdo WTF (TTSC) Negeri Melaka Ke-22
  • Memperoleh 1 perak dalam Kejohanan Taekwondo (WTF) Terbuka Speed Power Melaka 2016
  • Memperoleh 3 emas, 4 Perak dan 2 Gangsa dalam Kejohanan PoomsaeTaekwondo WTF (TTSC) Negeri Melaka ke-7
  • Memperoleh 2 emas, 5 perak, 1 gangsa dan 1 tempat ke-4 dalam Kejohanan Wushu Peringkat Negeri Melaka Kali Ke-7
  • Johan Negeri kategori Badan Uniform Terbaik Negeri Melaka Pasukan Pandu Puteri
Peringkat Kebangsaan
  • Johan Pertandingan Menyanyi Berkumpulan Sambutan Hari Peringatan Sedunia (Pandu Puteri)
  • Johan Cabaran Kemahiran (Persatuan Pandu Puteri Malaysia)
  • Menyertai Majlis Pelancaran Sambutan 100 Tahun (Pandu Puteri)
  • Johan Kes Pendek dan Tempat ke-3 Perawatan Kategori Dewasa dalam Pertandingan Pertolongan Cemas Dan Perawatan Peringkat Kebangsaan (St John Ambulans)
  • Memperoleh 1 perak dan 1 gangsa dalam Taekwondo (ITP) Championship
  • Memperoleh 12 emas dan 5 perak dalam Kejohanan Taekwondo MGTF Tertutup Melaka 2016
  • Memperoleh 2 emas, 5 perak dan 1 gangsa dalam Kejohanan Taekwondo MGTF Kolej Komuniti Jemputan Kebangsaan 2016 Kelolaan Kolej Komuniti Selandar
  • Memperoleh 1 emas, 1 perak, 3 gangsa dan 1 tempat ke-4 dalam Wushu Union Cup
  • Tempat Keempat Badan Uniform Terbaik Anugerah Kebangsaan Pasukan Pandu Puteri
Peringkat Antarabangsa
  • Memperoleh tempat ke-4, ke-5 dan ke-7 dalam 6th World Junior Wushu Championships

Kelab Dan Persatuan sunting

Peringkat Daerah
  • Mendapat tempat ke-5 dalam Kuiz Bahasa Tamil
  • Menyertai Kuiz Pelaburan PNB ! Malaysia
Peringkat Negeri
  • Mendapat hadiah sagu hati dalam Pertandingan Deklamasi Sajak Dan Syair Peringkat Negeri Melaka
  • Mendapat tempat ke-6 dalam Choral Speaking Competition
  • Mendapat tempat ke-4 dalam Poem Recitation
  • Naib johan dan tempat ke-5 (Menengah Atas) dan tempat ke-3 dan 5 dalam Pertandingan Deklamasi Sajak Bahasa Cina Peringkat Negeri Melaka
  • Mendapat hadiah sagu hati dalam Pertandingan Kaligrafi Bahasa Cina Peringkat negeri Melaka
  • Johan, naib johan dan mendapat 9 kepujian dalam Karnival Persatuan Bahasa Cina Kali ke-13
  • Mendapat 6 hadiah cemerlang dan 2 hadiah kepujian dalam Peraduan Penulisan Kreatif Bahasa Cina Sekolah Menengah Peringkat Negeri
  • Naib johan dan tempat ke-8 dalam Pertandingan Melukis karnival Pendidikan Melaka
  • Mendapat tempat ke-5 dalam Pertandingan Melukis Bandaraya Melaka Bersejarah
  • Naib johan, tempat ke-3 dan 4 hadiah sagu hati Kuiz Kebangsaan BK 16
  • Johan, naib johan dan 3 tempat ke-3 dalam Pertandingan Nyanyian Lagu Budhha, Mencipta Lagu & Lirik Buddha
  • Mendapat tempat ke-3 dalam Pertandingan Menghias Papan Buletin Peringkat Negeri Melaka Kali ke-27 (Persatuan Agama Buddha)
  • Mendapat 2 hadiah sagu hati dalam Ulasan Novel Sekolah Menengah Peringkat Negeri Melaka
  • Menyertai Cabaran Interaktif Pengguna CID KPS
  • Menyertai PetroScience Show Competition Peringkat Negeri Melaka
  • Mendapat 1 emas, 2 perak dan 1 gangsa dalam Pertandingan Young Innovate Peringkat negeri Melaka
  • Johan Kelab dan Persatuan Terbaik Anugerah Kokurikulum Negeri Melaka Kelab Bahasa Cina
Peringkat Kebangsaan
  • Mendapat tempat ke-3 dalam Peraduan Penulisan Kreatif Bahasa Cina Sekolah Menengah Peringkat Kebangsaan
  • Menyertai Pertandingan Nyanyian Solo Peringkat Daerah
  • Mendapat tempat ke-3 dalam MIA-SUNWAY TES Accounting Quiz
  • Menyertai kategori T6 dan menengah atas dalam Pertandingan Robotik - Karnival Kebitaraan Kebangsaan
  • Johan UTS International IT Competition 2016
  • Menyertai Pertandingan Young Innovate Peringkat Kebangsaan Anugerah sagu hati
Peringkat Antarabangsa
  • Mendapat tempat ke-2 dalam Pertandingan Bertulis Kebudayaan Cina
  • Naib johan dalam Chinese Culture Contest Quiz For Overseas
  • Johan dan mendapat tempat ke-3 dalam Pertandingan Bahasa Tamil

Pencapaian Kokurikulum 2017 sunting

Sukan Dan Permainan sunting

Peringkat Negeri
  • Memperoleh 9 emas, 8 perak dan 9 gangsa dalam Kejohanan Taekwon-Do (MGTF) Tertutup Negeri Melaka 2017
  • Memperoleh 7 emas, 1 perak dan 3 gangsa dalam Martial Arts Taekwon-Do Championship 2017
  • Menyertai Kejohanan Catur MSS Negeri Melaka 2017
  • Menyertai Kejohanan Petanque Angkasa Peringkat Negeri Melaka 2017
  • Menyertai Kejohanan Ping Pong MSS Melaka 2017
  • Menyertai Kejohanan Bola Keranjang MSS Melaka Peringkat Negeri 2017
  • Memperoleh 1 perak dalam Kejohanan Sepak Takraw MSSM Peringkat Negeri Melaka
  • Johan Kejohanan Badminton T6 Peringkat Negeri Melaka

Badan Beruniform sunting

Peringkat Negeri
  • Menyertai Kempen Derma Darah Anjuran Bersama Hospital Besar Melaka (Bulan Sabit Merah Malaysia)
  • Menyertai Perkhemahan & Pertandingan Badan Beruniform PKBM (D) Negeri Melaka (Pasukan Kadet Bersatu Malaysia)
  • Menyertai Larian Fit Malaysia Melaka Bersempena Larian Obor Sukan SEA dan Paralimpik Kuala Lumpur 2017 (Pengakap Kelana T6)
  • Menyertai Larian Karnival Tingkatan 6 (Pengakap Kelana T6)
  • Menyertai March For Hope (Pandu Puteri/Renjer T6)
  • Menyertai Kerja Projek Tingkatan 6 Peringkat Negeri Melaka ‘Program Pembudayaan Landskap Khazanah Negara’
Peringkat Kebangsaan
  • Memperoleh 3 emas, 1 perak dan 1 gangsa dalam Kejohanan Wushu WPM-KPM ke-7
  • Menyertai 8th Walk For Autism Persatuan Kanner Melaka dengan kerjasama Majlis Perbandaran Melaka Bandaraya Bersejarah (Pengakap Remaja)
  • Anugerah Pingat Diraja dalam Persidangan Pesuruhjaya dan Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Pandu Puteri Malaysia 2016/2017 (Pandu Puteri Renjer T4-T5)
  • Johan Perandingan Kawad Kaki Senjata dalam Perkhemahan PKBM (D)
  • Memperoleh 1 emas dan 1 Gangsa dalam Kejohanan Taekwondo GTF
Peringkat Antarabangsa
  • Memperoleh 1 perak dalam Pertandingan 4th Legend International Karate Club Championship 2017 (Karate Do)
  • Memperoleh 2 perak dalam Pertandingan 7th Borneo International Martial Arts Tournament (Wushu).
  • Memperoleh 12 emas, 1 perak dan 1 gangsa dalam Pertandingan Malaysia International Wushu Tournament 2017 (Wushu)
  • Menyertai 101 Years Kuala Lumpur Girl Guides International Camp 2017

Kelab Dan Persatuan sunting

Peringkat Negeri
  • Menyertai Pertandingan Bertulis Kebudayaan Cina Peringkat Kebangsaan 2017 (Persatuan Bahasa Cina)
  • Mendapat tempat ke-3 dalam Pertandingan Melukis dan Mewarna Karnival Pendidikan Melaka 2017 (Kelab Seni Visual)
  • Menyertai Pertandingan Menghias Papan Buletin Peringkat Negeri 2017 (Persatuan Agama Buddha)
  • Menyertai Perarakan Hari Wesak 2017 (Persatuan Agama Buddha)
  • Naib johan Pertandingan Debat Bahasa Cina (Persatuan Bahasa Cina)
  • Menyertai Pertandingan Cabaran Interaktif Pengguna Kelab Pengguna Sekolah 2017 (CIP KPS 2017) (Kelab Pengguna)
  • Johan Anugerah Innovatif Terbaik, mendapat 1 emas, 2 perak dan 3 gangsa dalam Pertandingan Young Innovate 2017 (Kelab Robotik)
  • Menyertai Inisiatif Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) KPM (Kelab Bimbingan & Kaunseling)
  • Naib johan, tempat ke-3 dan mendapat 4 kepujian dalam Karnival Persatuan Bahasa Cina Kali ke-14 (Persatuan Bahasa Cina)
Peringkat Kebangsaan
  • Menyertai Pertandingan Bertulis Kebudayaan Cina Peringkat Kebangsaan 2017 (Persatuan Bahasa Cina)
  • 2 Naib johan dan tempat ke-4 serta 2 hadiah sagu hati dalam 17th Regional National Postal Bible Knowledge Quiz 2017 (Kelab Agama Kristian)
  • Menyertai 8th Walk For Autism Persatuan Kanner Melaka dengan kerjasama Majlis Perbandaran Melaka Bandaraya Bersejarah (PRS)
  • Menyertai Pertandingan Young Innovators Challenge 2017 National Grand Finale (Kelab Robotik)
  • Menyertai A-Level Math & Logic Challenge (Persatuan Sains & Matematik)
  • Mendapat Tempat ke-3 dalam Pertandingan Penulisan Kreatif Bahasa Cina Sekolah Menengah Peringkat Kebangsaan (Persatuan Bahasa Cina)

Pencapaian Kokurikulum 2018 sunting

Sukan Dan Permainan sunting

Peringkat Negeri
  • Memperoleh Memperoleh 2 gangsa dalam Kejohanan Badminton Tingkatan 6 (T6 Badminton dan JPN Melaka).
  • Menyertai Kejohanan Bola Jaring MSSN Melaka (Bola Jaring).
  • Memperoleh 1 perak dan 1 gangsa dalam Program Kecergasan Hari Sukan Negara JPN Melaka 'Pertandingan Bola Keranjang 3 On 3' di SMK Malim (Bola Keranjang).
  • Menyertai Pertandingan Bola Keranjang MSSN Melaka (Bola Keranjang).
  • Menyertai Kejohanan Bola Tampar MSSN Melaka 2018 di Kolej Matrikulasi Melaka (Bola Tampar).
  • Memperoleh 1 gangsa dalam Kejohanan Catur MSSN Melaka (Catur).
  • Memperoleh 2 perak dan 2 gangsa dalam Pertandingan Gimrama MSSN Melaka (Gimrama).
  • Memperoleh 4 perak dan 1 gangsa dalam Kejohanan Olahraga MSSN Melaka (Sukan Olahraga).
  • Menyertai Kejohanan Petanque Angkasa (Koperasi).
  • Menyertai Pertandingan Ping Pong MSSN Melaka (Ping Pong).
  • Menyertai Pertandingan Sepak Takraw Peringkat MSSN Melaka (Sepak Takraw).
  • Memperoleh 1 emas dan 1 perak dalam Kejohanan Tenis MSSN Melaka (Sukan Elit).
  • Memperoleh 1 perak dalam Kejohanan Golf MSSN Melaka (Sukan Elit).
  • Memperoleh 4 emas, 2 perak dan 2 gangsa dalam Kejohanan Renang MSSN Melaka (Sukan Elit).
  • Menyertai Kejohanan Tenis MSSN Melaka (Sukan Elit).
  • Memperoleh 1 emas dalam Kejohanan Tenis MLTA Siri 3 2018 (Sukan Elit).
  • Memperoleh 1 emas dalam Kejohanan Tenis MLTA Siri 4 2018 (Sukan Elit).
Peringkat Kebangsaan
  • Menyertai Kejohanan Bola Keranjang MSSM di Kluang, Johor (Bola Kerangjang).
  • Memperoleh 1 emas serta menerima Anugerah Pemain Terbaik dalam Pertandingan Sepak Takraw Peringkat MSSM di Larkin, Johor Bharu (Sepak Takraw).
  • Memperoleh 2 emas dalam Pertandingan Polo Air MSSM (Sukan Elit).
  • Memperoleh 4 emas dan 3 perak dalam ASUM/NSC/Milo Junior Splash Swim Leg 2018 (Sukan Elit).
  • Memperoleh 1 emas dalam Tennis Malaysia Junior Tour 2018 Anjuran Lawn Tennis Association of Malaysia di Pahang, Kuala Lumpur dan Johor (Sukan Elit).
  • Menyertai Kejohanan Tenis MSSM di Perlis (Sukan Elit).
  • Menyertai Kejohanan Renang MSSM 2018 (Sukan Elit).
Peringkat Antarabangsa
  • Memperoleh 1 gangsa dalam 54th Milo Pram Malaysia Invitational Age Group Swimming Championship (Sukan Elit).
  • Memperoleh 2 emas dalam 54th Milo Pram Malaysia Invitational National Age Group Water Polo Championship 2018 (Sukan Elit).
  • Menyertai 61st Milo/Pram Malaysia Open Swimming Championship 2018 (Sukan Elit).

Badan Beruniform sunting

Peringkat Negeri
  • Memperoleh 2 gangsa dalam Majlis Perasmian Penutup Projek Cleanathon (Pandu Puteri).
  • Menyertai Program Khas Perarakan Hari Kemerdekaan 2018 (Pandu Puteri).
  • Menyertai Warrior Treasure Hunt anjuran National Cancer Society Malaysia (NCSM) (Pandu Puteri).
  • Berkhidmat sebagai Petugas di Pertandingan Kawad Kaki Kadet Polis (St John Ambulan).
  • Menyertai Kejohanan Poomsae Taekwondo WTF (TTSE) Melaka Ke-8 di SJKC Pay Fong 2, Melaka Taekwondo - WTF).
Peringkat Kebangsaan
  • Memperoleh 1 emas dalam Perkhemahan Pasukan Badan Beruniform di Merlimau, Melaka (Pandu Puteri).
  • Memperoleh 2 Anugerah Khas Pandu Puteri DiRaja dalam Persidangan Pesuruhjaya dan Mesyuarat Agung Tahunan Pandu Puteri Malaysia 2017/2018 (Pandu Puteri).
  • Memperoleh 1 emas dan 1 perak dalam Perkhemahan Program Girls' Summit 2018 Majlis Pandu Puteri Renjer Kebangsaan (Pandu Puteri).
  • Memperoleh 1 emas dalam Bengkel Climate Change (Pandu Puteri).
  • Menyertai Bengkel Selalu Sedia 2018 (Pandu Puteri).
  • Memperoleh Anugerah Khas Remaja Perdana Tahap Perak 2018 (Pengakap).
  • Menyertai Perkhemahan Pasukan Badan Beruniform di Merlimau, Melaka (St John Ambulan).
  • Memperoleh 2 emas dan 3 gangsa dalam MGTF National Taekwondo Junior Championship in Conjuction With Malaysia Day 2018 di Elements Mall, Melaka (Taekwondo - GTF).
  • Memperoleh 2 perak dan 2 gangsa dalam Jemputan Kejohanan Taekwondo Sekolah-sekolah Malaysia di Kip Mart, Melaka (Taekwondo - GTF).
  • Memperoleh 1 emas dan 3 gangsa serta mendapat Anugerah Khas Junior Black Belt Championship Overall 1st Runner Up & MGTF National Championship Overall 2nd Runner Up dalam Kejohanan Taekwondo (MGTF) Kebangsaan & Jemputan Junior Black Belt Sempena Hari Kebangsaan 2018 di Kuantan Parade Main Concourse, Kuantan (Taekwondo - GTF).
  • Memperoleh 10 emas, 4 perak dan 8 gangsa serta mendapat Tempat Ketiga Keseluruhan dalam Kejohanan Taekwondo MGTF Jemputan Kebangsaan 2018 di SJKC Keh Seng, Melaka (Taekwondo - GTF).
  • Memperoleh 1 perak dan 3 gangsa dalam Kejohanan Taekwondo Jemputan Batu Pahat (Taekwondo - GTF).
  • Memperoleh 8 emas, 8 perak dan 1 gangsa dalam Greenfield Taekwondo International Open Championship 2018 di Melaka (Taekwondo - GTF).
  • Memperoleh 1 emas, 5 perak dan 3 gangsa dalam Martial Arts Taekwondo Championship 2018 di Ipoh, Perak (Taekwondo - GTF).
  • Memperoleh 3 emas dalam Karnival Bakat Pelapis (Wushu).
  • Memperoleh 9 emas, 4 perak dan 1 gangsa dalam Kejohanan Wushu KPM Ke-8, Sarawak 2018 (Wushu).
  • Memperoleh 1 emas dan 2 perak dalam Sukma XIX Perak 2018 (Wushu).
Peringkat Antarabangsa
  • Memperoleh 2 emas dan 1 perak dalam Georgetown Heritage City Girl Guide International Camp (Pandu Puteri).
  • Menyertai ArdenCamp London 2018 (Pandu Puteri).
  • Memperoleh 1 emas, 4 perak dan 1 gangsa dalam Pertandingan China Open International Taekwondo Championship 2018 di Hunan, China (Taekwondo - GTF).
  • Memperoleh 16 emas, 11 perak dan 8 gangsa serta mendapat Anugerah Khas Overall Champion Belt dalam Pertandingan Asian International Taekwondo Schools and Clubs Championship 2018 (Taekwondo - GTF).
  • Memperoleh 2 gangsa dan 1 perak dalam Taekwondo 3rd Heroes International Taekwondo Cup 2018 di Maba Stadium, Kuala Lumpur (Taekwondo - WTF).
  • Memperoleh 1 gangsa dalam Hypermax Open Taekwon Championship 2018 & Festival Event (Taekwondo - WTF).
  • Memperoleh 6 emas, 7 perak dan 1 gangsa dalam 4th Malaysia International Wushu Championship 2018 (Wushu).

Kelab Dan Persatuan sunting

Peringkat Negeri
  • Menyertai Pertandingan Nyanyian dan Ciptaan Lagu Buddha (Persatuan Agama Buddha).
  • Menyertai Perarakan Hari Wesak 2018 (Persatuan Agama Buddha).
  • Menyertai Majlis Amal Xing Guang (Persatuan Agama Buddha).
  • Menyertai Lawatan Wacana Ilmu ke Dominant OPTO Technologies dan Lawatan Penanda Aras ke Malaysian Flying Academy Anjuran CBC Melaka (Persatuan Agama Kristian).
  • Memperoleh 2 emas, 1 perak dan 3 gangsa dalam 18 Regional Bible Knowledge Quiz 2018 (Persatuan Agama Kristian).
  • Menyertai Perkhemahan Combine Meet Persatuan Agama Kristian Sekolah-sekolah Melaka Tengah Journey (Persatuan Agama Kristian).
  • Menyertai Pertandingan Nyanyian Lagu Rakyat Cina, Deklamasi Sajak Bahasa CIna dan Karnival Persatuan Bahasa Cina Sekolah-sekolah Rendah (Persatuan Bahasa Cina).
  • Memperoleh 1 emas dan 1 perak serta Anugerah Konduk Terbaik dalam Pertandingan Choral Speaking, Fotografi, dan Pembentangan Projek Jangka Pendek Anjuran MPMA-DOW (Kelab Fotografi).
  • Menyertai 9th Walk For Autism (Kelab Kerjaya dan PPDA).
  • Memperoleh 1 emas, 1 perak dan 1 gangsa dalam Pertandingan Robotik Kebangsaan NRC 2018 (Kelab Robotik).
  • Memperoleh 1 perak dalam MMU Robotics Challenge 2018 (Kelab Robotik).
  • Mendapat 1 gangsa dalam Pertandingan Robot Olympic di SMKJ Yok Bin (Kelab Robotik).
  • Memperoleh 1 emas dan 1 perak dalam Combine Meet anjuran bersama Unit Kokurikulum, JPN Melaka (KP Tingkatan 6).
  • Menyertai Perkhemahan Eco-Ranger anjuran MPMA-DOW (Panatia Sains dan Matematik & Unit Kokurikulum).
  • Menyertai Pertandingan Kitar Semula Anjuran F&N (Kelab Pencinta Alam Sekitar).
  • Mendapat tempat ke-21 dalam Pertandingan Roket Air Koakademik Sains, Matematik dan Teknologi Sempena Karnival STEM 2018 (Persatuan Sains dan Matematik).
  • Mendapat tempat ke-5 serta memperoleh 3 saguhati dalam Pertandingan Melukis dan Mewarna Karnival Pendidikan Melaka (Kelab Seni Visual).
Peringkat Kebangsaan
  • Memperoleh 6 emas dan 7 gangsa dalam 19th National Bible Knowledge Portal Quiz 2018 (Persatuan Agama Kristian).
  • Memperoleh 1 perak dalam Mind Competition 2018 (Kelab Kerjaya dan PPDA).
  • Memperoleh 1 perak dalam 4th IMU Science Discovery Challenge 2018 (Kelab Kerjaya dan PPDA).
  • Menyertai lawatan Sunway Ambassador Leadership Trek (Kelab Kerjaya dan PPDA).
  • 23 pelajar memperoleh kelayakan dalam Skim Lencana Anti Dadah (Kelab Kerjaya dan PPDA).
  • Menyertai lawatan Taiwan Education Fair (Kelab Kerjaya dan PPDA).
  • Menyertai SME Bank Y-Biz Challenge 2018 (Kelab Robotik).
  • Menyertai Pertandingan Robot Maze Runner Petroscience (Kelab Robotik).
  • Menyertai Pertandingan KLSEF di Mines, Kuala Lumpur (Kelab Robotik).
  • Menyertai Pertandingan Kitar Semula (PERKISS) anjuran SW Corp Sdn. Bhd. (Kelab Pencinta Alam Sekitar).
  • Memperoleh 3 emas, 4 perak dan 6 gangsa dalam Malaysian Astronomy Olympiad (MYAO) Examination di SMK Seri Puteri dan Lawatan Sambil Belajar ke Planetarium Negara

Galeri Kokurikulum sunting

GALERI KOKURIKULUM 2018


Hal Ehwal Murid sunting

Hal Ehwal Murid SMK Gajah Berang mempunyai keazaman dan komitmen terhadap prestasi murid khususnya dari aspek akhlak dan sahsiah serta keterampilan mereka. Berlandaskan dasar ini, pengurusan HEM sekolah ini bermatlamat untuk memastikan kebajikan, keselamatan dan disiplin murid pada tahap yang baik hingga dapat memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara. Jatuh bangun sesebuah sekolah juga bergantung kepada pengurusan HEM yang efisien dan berkesan dalam mengawal disiplin murid supaya dapat mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk sesi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan seterusnya menyumbang kepada kecemerlangan akademik sekolah. Pada waktu yang sama, Persatuan Ibu Bapa dan Guru sentiasa memberi bekerjasama dalam menjayakan pelbagai program dan aktiviti yang dirancang bagi merealisasikan matlamat ini.

Program-Program Tahun 2017 sunting

  1. Penyampaian Watikah Exco MPP.
  2. Pelancaran 'Sayangi Buku SPBT'
  3. Pelancaran 'Program Guru Penyayang'.
  4. penyerahan Watikah Ketua Kelas & Pengawas SPBT.
  5. Pelancaran Bulan 3K.
  6. Gotong Royong.
  7. Pameran Pendidikan & Kerjaya.
  8. Kem Bina Insan.
  9. Program Orientasi T6 bawah.
  10. Kem Derma Darah.
  11. Bulan PPDa.
  12. Pelancaran Bulan Kemerdekaan.
  13. Kem Motivasi T6.
  14. Pelantikan Pengawas Am.
  15. Ceramah Gangguan seksual.
  16. Program Tak Nak Ponteng.
  17. Program Kasturi.
  18. Program Amal Datang Lewat Ke Sekolah.
  19. Program RIMUP.

Program-Program Tahun 2018 sunting

  1. Penyampaian Watikah Exco MPP.
  2. Pelancaran 'Sayangi Buku SPBT'
  3. Pelancaran 'Program Guru Penyayang'.
  4. Penyerahan Watikah Pemimpin Sekolah
  5. Pelancaran Bulan 3K.
  6. Gotong Royong.
  7. Pameran Pendidikan & Kerjaya.
  8. Kem Bina Insan.
  9. Program Orientasi T6 bawah.
  10. Kem Derma Darah.
  11. Bulan PPDa.
  12. Pelancaran Bulan Kemerdekaan.
  13. Kem Motivasi T6.

Galeri Hal Ehwal Murid sunting

Sambutan Bulan Kemerdekaan 2017 sunting

Telah menjadi tradisi di SMK Gajah Berang, di bawah pengelolaan Bidang Kemanusiaan dengan kerjasama daripada panitia-panitia mata pelajaran di bawahnya seperti Panitia Sejarah, Panitia Geografi, Panitia Pendidikan Seni, Panitia PJK, Pendidikan Islam dan Moral akan merangka program dan aktiviti bulan kemerdekaan pada bulan Ogos sempena menyambut ulangtahun kemerdekaan negara kita Malaysia. Pada tahun ini, bulan kemerdekaan telah berlangsung pada 1 Ogos 2017 hingga 16 September 2017 dengan bertemakan 'Negaraku Sehati Sejiwa' . Majlis penutupan akan diadakan pada 18 September 2017.


MONTAJ BULAN KEMERDEKAAN 2017

Matlamat Bulan Kemerdekaan sunting

  1. Memupuk semangat patriotisme dalam kalangan warga SMK Gajah Berang.
  2. Meningkatkan kesedaran dan penghayatan warga SMK Gajah Berang tentang sejarah dan perjuang tokoh-tokoh kemerdekaan negara.
  3. Memupuk minat murid terhadap mata pelajaran sejarah.
  4. Memperkukuh dan memperkasakan PdP mata pelajaran sejarah.
  5. Menyemaikan nilai perpaduan di peringkat warga SMK Gajah Berang.

Aktiviti Yang Dijalankan sunting

  1. Majlis Pelancaran Bulan Kemanusiaan dan Kemerdekaan.
  2. Majlis Penutupan dan Gimik Bulan Kemanusiaan Dan Kemerdekaan.
  3. Pertandingan Mewarna dan Mencipta Slogan Bulan Kemerdekaan.
  4. Pertandingan Kuiz Bulan Kemerdekaan.
  5. Pertandingan Melukis Banner Bulan Kemerdekaan.
  6. Nyanyian Lagu-Lagu Patriotik.
  7. Lawatan Ke Bilik Warisan SMK Gajah Berang.

Galeri Kemerdekaan sunting

Rakaman Momen sunting

Rakaman video menunjukkan beberapa aktiviti dan peristiwa yang berlaku di SMK Gajah Berang yang sempat dirakamkan untuk dikongsi bersama:

RAKAMAN VIDEO
Fail:Rakaman Video Bengkel VLE Frog RIMUP Peringkat Kelompok 2017.webm
Rakaman Video Bengkel VLE Frog RIMUP Peringkat Kelompok 2017
link=Special:FilePath/Rakaman_Video_Bengkel_VLE_Frog_RIMUP_Peringkat_Kelompok_2017.webm

Pengerusi PIBG sunting

Berikut ialah barisan pengerusi PIBG SMK Gajah Berang:

Bil Nama pengerusi PIBG Tahun berkhidmat
1 Encik Tamby Chik b. Abdul Karim 1958 - 1975
2 Encik Ramli b. Mohd Said 1975 - 1977
3 Encik Pakir Mohd b Abdullah 1977 - 1983
4 Encik Abdul Aziz b. Abul Hamid 1983 - 1986
5 Haji Mohamad b. Haji Embong 1986 - 1987
6 Encik Mahmat b Osman 1987 - 1989
7 Encik Lee Ching Sen 1989 - 1993
8 Dato' Ng Peng Hay 1994 - 1997
9 Encik Syawal b Mat 1997 - 1998
10 Encik Abu Bakar b. Baharom 1999 - 2000
11 Dato' Ng Peng Hay 2001 - 2006
12 Dato' Ngoh Kinh Hua 2006 - 2010
13 Dato' Ng Teng Yau 2010 - kini

Sumbangan PIBG sunting

Sumbangan PIBG
  • Menyumbang bagi pemasangan 30 CCTV untuk kawasan sekolah
  • Memberi sumbangan untuk Majlis Jamuan Pengawas.
  • Memberi sumbangan angpau dan duit raya kepada murid miskin sempena sambutan perayaan Tahun Baru Cina, Hari raya dan Deepavali.
  • Pembelian penghawa dingin untuk bilik guru
  • Pemasangan papan putih di semua kelas tingkatan 1 dan 2 serta makmal sains.
  • Membeli 7 buah SMART TV bagi pemasangan di Makmal Sains dan Bengkel Kemahiran Hidup.
  • Sumbangan bagi Majlis Anugerah Kecemerlangan Pelajar dan Mesyuarat Agung PIBG.
  • Sumbangan bagi bayaran penceramah untuk program kecemerlangan PT3, SPM & STPM.
  • Menampung bil bulanan Streamyx sekolah.
  • Menyumbang untuk Majlis Persaraan Guru.
  • Sumbangan kepada Kelab Staf untuk T-shirt, jamuan guru dan jamuan akhir tahun.
  • Menampung pembelian peralatan Kelab Gendang.
  • Sumbangan untuk Kem Bina Insan bagi motivasi pelajar.
  • Sumbangan sebanyak 310 set kerusi dan meja murid bersama Alumni GBS
  • Sumbngan untuk Program INTAN calon SPM dan STPM setiap tahun
  • Sumbangan penyelengaraan peralatan ICT sekolah
  • Sumbangan komputer untuk bilik peperiksaan dan bilik PK kokurikulum

Alumni sunting

Antara bekas pelajar SMK Gajah Berang ialah:

Bil Tokoh Alumni Biografi/Latar belakang
1
  • Tan Sri Hadenan Bin Abdul Jalil dilahirkan pada tanggal 22 Februari 1946 di Kampungku Sayang, Bukit Baru, Melaka. 
  • Beliau mendirikan rumahtangga dengan Y.Bhg. Puan Sri Faridah binti Abdul Hamid dan dikurniakan tiga orang cahaya mata.
  • Mendapat pendidikan awal di Tengkera English School dan seterusnya menyambung pendidikan menengah di Gajah Berang School sehingga tingkatan lima sebelum menyambung pengajian di peringkat menengah atas di Maktab Sultan Abu Bakar, Johor Bahru. 
  • Setelah menduduki peperiksaan Higher School Certificate (HSC), beliau mendapat tawaran biasiswa MARA untuk mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Ekonomi (Kepujian) dengan pengkhususan dalam bidang perakaunan.
  • Beliau menyambung pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Pengurusan Perniagaan di Asian Institute of Management, Manila dan ke peringkat Ijazah Doktor Falsafah di Henley Management College / Brunel University, United Kingdom.
  • Setelah tamat pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda dari Universiti Malaya, beliau berkhidmat sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik di Kementerian Kewangan pada tahun 1970. Usai pengajian diperingkat Ijazah Sarjana pada tahun 1975, beliau ditempatkan di Bahagian Cukai sebagai Ketua Penolong Setiausaha.
  • Pada tahun 1984, beliau dilantik sebagai Timbalan Setiausaha Bahagian Ekonomi dan Antarabangsa
  • Pada tahun 1986, beliau berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Bahagian Kewangan.
  • Pada tahun 1991, beliau dilantik sebagai Setiausaha Bahagian Kewangan.
  • Setelah genap berkhidmat di Kementerian Kewangan selama hampir 28 tahun, beliau memegang jawatan Timbalan Ketua Setiausaha di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri pada tahun 1998.
  • Sembilan bulan kemudian, beliau dilantik sebagai Ketua Setiausaha di Kementerian Kerja Raya.
  • Pada tahun 2000, Tan Sri Datuk Dr. Hadenan Bin Abdul Jalil telah dilantik sebagai Ketua Audit Negara di Jabatan Audit Negara sehingga tahun 2006.
  • Setelah bersara, Tan Sri Datuk Dr. Hadenan Bin Abdul Jalil masih aktif dalam bidang perniagaan dan sektor swasta.
  • Beliau merupakan Ahli Lembaga Pengarah Maybank Berhad, Ahli Lembaga Pengarah Maybank Islamic Berhad, Pengerusi Protasco Berhad, Pengerusi THP Sinar Sdn. Bhd., Pengarah Unilever (M) Sdn. Bhd., Penasihat Kumpulan Pembangunan Sinar Jernih Sdn. Bhd., Pengerusi PNB Commercial Sdn. Bhd. dan Ahli Supervisory Board ABBank Vietnam.
2[2]
  • Tan Sri Abdul Rahim B Mohd Noor dilahirkan pada 6 Jun 1943 di Serkam, Melaka.
  • Mendapat pendidikan sekolah menengah di Gajah Berang School.
  • Beliau dilantik sebagai Ketua Polis Negara yang kelima pada 16 Januari 1994.
  • Antara jawatan yang pernah disandang:
  1. Pegawai Personel Cawangan Pentadbiran Bukit Aman - 9 Februari 1970
  2. TPP Perkhidmatan Pentadbiran Bukit Aman - 1 Disember 1973
  3. Supt. Perjawatan Pentadbiran Bukit Aman - 1 Oktober 1975
  4. PP Tatatertib Pentadbiran Bukit Aman - 18 April 1977
  5. Ketua Polis Daerah Pentadbiran Melaka Tengah - 28 Disember 1977
  6. Komandan Latihan / Maktab Polis, Kuala Kubu Bharu - 18 Januari 1979
  7. Penolong Pengarah Pentadbiran/Pengurusan - 1 September 1981
  8. Pegawai Turus Cawangan Khas Bukit Aman - 3 Januari 1984
  9. Ketua Polis Negeri Selangor - 21 Julai 1984
  10. Pesuruhjaya Polis Sabah - 27 November 1985
  11. Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman - 20 Januari 1986
  12. Timbalan Ketua Polis Negara - 14 Jun 1989
  13. Ketua Polis Negara - 16 Januari 1994
3
  • Profesor Dato’ Dr. Sidek Baba berasal dari Kg.Pulau, Masjid Tanah, Melaka dan dilahirkan pada 12 Jun 1946.
  • Mendapat pendidikan awal di Sekolah Umum Jeram, Masjid Tanah, Melaka (1952-1958) dan menengah di Sekolah Menengah Inggeris Gajah Berang Melaka (1959-1963).
  • Beliau melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Sultan Idris di Tanjung Malim, Perak.
  • Mendapat ijazah pertama dalam Pengajian Melayu di Universiti Malaya
  • Beliau memperoleh Sarjana Sains Pendidikan dari Universiti Indiana Bloomington dan Doktor Pendidikan dalam bidang Kajian Dasar di Universiti Northern Illinois di Amerika Syarikat.
  • Berpengalaman menjadi pendidik selama 18 tahun dan pensyarah di Institut Aminuddin Baki, Genting Highland selama lima tahun.
  • Sebagai Profesor Pendidikan di Institut Pendidikan UIAM, beliau mengajar subjek Kajian Polisi Pendidikan, Integrasi dan Islamisasi ilmu, Isu-isu dalam Pendidikan, Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran serta Sistem Nilai dalam Pendidikan.
  • Beliau turut menjadi anggota Lembaga Pengarah IKIM, Lembaga Pengarah Darul Quran Malaysia, Lembaga Pengarah IKMAS, JAKIM, Lembaga Pengarah Kolej Darul Hikmah, Lembaga Penasihat Pendidikan Institut Integriti Malaysia (IIM), Presiden Nadwah Persuratan Islam Malaysia (NAFIS), Eksko Pendidikan MUAFAKAT MARA, Malaysia, Eksko Akademi Ketamadunan, Ahli Majlis Agama Islam, Selangor, Ketua Dakwah, Majlis Agama Islam, Selangor, Lembaga Pengarah Kolej Universiti Islam, Selangor, Anggota Lembaga Penasihat Pendidikan Negara, Penasihat Syariah KFC, J’Corp, Ahli Majlis Perundingan Islam Malaysia dan lain-lain.
  • Beliau telah memberi sumbangan yang besar dengan menghasilkan lebih daripada 1000 kertas kerja yang dibentang di dalam dan luar negara dan menulis artikel di jurnal tempatan dan antarabangsa. 
  • Menulis lebih 25 buah buku mengenai pendidikan, Islam, remaja, autobiografi dan pengurusan sedang dalam percetakan. Antara buku yang dihasilkan beliau ialah Seteguh Tekad, Fikir Dan Zikir, Tajdid Ilmu Dan Pendidikan, Acuan Minda, Pendidikan Rabbani, Keluarga Sakinah, Jalur Berfikir Remaja Islam, Pembangunan Yang Fitrah, Hakikat Rukun, Memoir Dakwah, Pesan Untuk Remaja, Pengurusan Islami, dan Integrated And Collaborative Approach In Teaching And Learning.

Alamat sunting

Sekolah Menengah Kebangsaan Gajah Berang
Jalan Gajah Berang
75200, Melaka
Melaka, Malaysia
Telefon = 06-2831476
Faks = 06-2828691
E-mel: MEB2091@gov.edu.my

Rujukan sunting

  1. ^ "Senarai Sekolah Mengikut Kumpulan Jenis Dan Negeri". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-07-10. Dicapai pada 2018-05-19.
  2. ^ "Tan Sri Abdul Rahim Bin Mohd. Noor (1994 - 1999)". PDRM. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-13. Dicapai pada 14 September 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Rujukan sunting


Pautan luar sunting

|}