Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat

Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat atau nama ringkasnya SMK Jalan Empat, merupakan sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan yang terletak di Jalan 4/10 Seksyen 4 Bandar Baru Bangi

Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat
Lokasi
Jalan 4/10 Seksyen 4, Bandar Baru Bangi, Selangor
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Menengah Kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoBerilmu, Beramal, Ikhlas, Berbakti
Ditubuhkan (2004-01-03) 3 Januari 2004 (umur 20)
Nombor sekolah0389258028
Kod sekolahBEA4624[1]
Pengerusi PIBGDato'Dr. Syed Kamarudin Haji Sadak
PengetuaTuan Mohd Fareed Faheim bin Mohd Elyas Majeed
GPK Pentadbiran dan AkademikPn. Rosmawati binti Kamarudin
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridPn. Nooraziah binti Hashim
Penolong Kanan KokurikulumPn. Noraishah Intan binti Othman
Faks0389254749


Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat memiliki 662 pelajar lelaki dan 803 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1465 orang. Kini (2020) mempunyai 1476 orang murid. Ia mempunyai seramai 97 orang guru.2009

Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat (SMK Jalan Empat) ialah sebuah sekolah menengah yang terletak di Bandar Baru Bangi, Selangor. Sekolah ini merupakan sebuah sekolah berprestasi tinggi (SBT) kerana pihak sekolah akan mengambil masuk pelajar yang mempunyai keputusan peperiksaan yang cemerlang sahaja. Sekolah ini dikenali ramai kerana kecemerlangan pelajar dalam akademik. Sekolah ini telah memenangi anugerah Sekolah Harapan.

Sejarah sunting

Sekolah ini dibuka dengan rasminya pada 6 Januari 2003 dengan bilangan pelajar tingkatan 1 berjumlah 143 orang oleh pengetuanya, Datin Hajah Ramlah binti Abdul Rahman. Kini, pelajarnya menjangkaui 1000 orang. Datin Hajah Ramlah telah bersara pada bulan Jun 2007. Pn. Kamariah dari Sekolah Menengah Jalan 2 telah menggantikan tempatnya. Pada tahun 2008, sekolah ini telah memenangi anugerah Sekolah Cemerlang. Kemudian pada tahun 2009 Pn Kamariah telah dipindahkan ke Sekolah Dusun Nanding dan digantikan dengan Pn Hjh Norizan. Sekolah ini juga telah mendapat anugerah lompatan sarjana dan merupakan antara sekolah yang cemerlang SPM di Selangor. Pada tahun 2010, sekolah ini telah dinobatkan Sekolah Kebangsaan terbaik di seluruh Malaysia untuk PMR 2009. Detik ini ialah saat yang amat membanggakan.[2] Jumlah pelajar yang mendapat semua A dalam Penilaian Menengah Rendah juga memberangsangkan, iaitu dengan jumlah 108 orang pada tahun 2005, 128 pada tahun 2006, 176 pada tahun 2007, 201 pada tahun 2008, 168 pada tahun 2009 dan 203 pada tahun 2010. Pada tahun 2011 juga, SMK Jalan empat telah dikategorikan sebagai salah satu Sekolah Berprestasi Tinggi Kohort 2 di Malaysia. Pada tahun 2007, seorang pelajar bernama Syafiq Ahmad telah bersekolah di SMK Jalan Empat dan beliau telah mengharumkan nama sekolah dalam pertandingan catur, bola sepak, sofbol dan pelbagai lagi. Beliau kini seorang pembikin video dan berkarya untuk tontonan masyarakat dengan penubuhan TEAMBUATHAL.

Lagu sekolah sunting

Di sini
Kita semua berjanji
Pada diri sendiri
Menggapai seribu impian
Di hatiku takkan berundur diri
Walau onak dan duri
Menantiku di hari-hari yang pasti

Oh teman marilah kita
Bersama menuju cita
Eratkan perhubungan sesama kita
Tanamkan saling percaya
Suburkan akhlak mulia
Semoga kita mendapat keberkatanNya

Ayah, ibu dan guru-guru
Redhakan ilmu yang kau beri
SMK Jalan Empat terus maju
Cemerlang gemilang terbilang
SMK Jalan Empat terus maju
Cemerlang gemilang terbilang

Majalah sekolah sunting

Pada tahun 2004, pihak Sidang Redaksi Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat telah menerbitkan majalah Bitara yang pertama. Detik ini telah menjadi satu titik permulaan kepada penghasilan majalah BITARA yang lebih canggih. Pada tahun 2008 pula, Sidang Redaksi Majalah Bitara Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat di bawah pimpinan Setiausaha Guru, Pn. Fatimah Sepuan, dan Ketua Editor tahun tersebut telah menghasilkan majalah BITARA edisi ke-5 yang memaparkan banyak perubahan. Ketua Grafik, Leana Fatimah Binti Makhdzir dan semua ahli sidang redaksi juga telah menjadi tulang belakang kepada penghasilan majalah ini. Pada tahun 2008 juga, CD Bitara yang pertama dikeluarkan. Sidang redaksi sekolah bertanggungjawab untuk memastikan tatapan dan isi majalah sekolah kekal mantap dan berkualiti. Sehingga 2010, sebanyak 7 buah jilid majalah telah dikeluarkan.

Nama Kelas sunting

Proaktif [PRO]

Cendekia [CEN]

Dedikasi [DED]

Dinamik [DIN]

Inisiatif [INI]

Inovatif [INO]

Karisma [KAR]

Kreatif [KRE]

Optimis [OPT]

Wawasan [WAW]

Wibawa [WIB]

Kelas akan ditambahkan atau dikurangkan jika ada pertambahan bilangan murid dalam tingkatan seperti tambahan WAW dan WIB

Rumah Sukan sunting

Tunku Abdul Rahman [Biru]

Tun Abdul Razak [Hijau]

Tun Hussein Onn [Kuning]

Tun Mahathir [Merah]

Tun Abdullah [Ungu]

Nama setiap rumah sukan adalah berdasarkan nama Perdana Menteri Malaysia dari tahun 1957 hingga 2009 dan 2018 hingga kini iaitu PM pertama hingga ke-5 dan PM ke-7.

Ketua Murid sunting

Ketua Murid menjalankan tugas yang penting. Ketua Murid yang pertama di Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat ialah Mohd Taqiuddin Mohd. Tabarani. Pada tahun 2006 pula, Mohd Adzim bin Aziz menjadi Ketua Murid SMK Jalan Empat. Pada tahun 2007, Zakwan bin Zahid mengambil tempat Ketua Murid. Pada tahun 2008 pula, Khairul Syakir bin Zahedi menjadi Ketua Murid dan dibantu oleh Penolong Ketua Murid, Amir Fitri Bin Shafii. Pada tahun 2009, jawatan Ketua Murid disandang oleh Muhammad Nazrin bin Yahya dan dibantu oleh Penolong Ketua Murid, Nadhila Noor Kamarul Anuar. Pada tahun 2010, Muhd. Shukri Hanif bin Shahrudin telah menggantikan jawatan Ketua Murid dengan Rasyidah binti Rehir sebagai Penolong Ketua Murid. Pada tahun 2011 pula, jawatan ketua murid disandang oleh Saudara Zuli Hasdi bin Zulkifli dan dibantu oleh Penolong Ketua Murid, Najihah binti Noor Kamarul Anuar.Pada tahun 2012, jawatan ketua murid disandang oleh Muhammad Azri bin Mohamad manakala jawatan Penolong Ketua Murid disandang oleh saudari Aasiyah binti Azami. Pada 2013, jawatan Ketua Murid disandang oleh Hifdzi Zaim bin Zambri sementara jawatan Penolong Ketua Murid disandang oleh Saudari Atiah. Pada tahun 2014, saudara Mohd Aiman Salehuddin dilantik menjadi Ketua Murid dan dibantu oleh Saudari Rabbiatul Aqilah. Pada tahun 2015, jawatan ketua murid disandang oleh saudara Hafizuddin Bin Roslan manakala jawatan Penolong Ketua Murid disandang oleh Farah Ain Johar. Legasi kepimpinan seterusnya pada tahun 2016 diterajui oleh Ketua Murid ke-12, Muhammad Muzaffar Bin Mohd Yazid manakala Syarifah Nur Izzah Bt Syed Hossin sebagai Penolong Ketua Murid. Kini pada tahun 2017, kepimpinan pelajar diteruskan oleh Ketua Murid ke-13,Ahmad Zulhakim dan penolong, Nurzarifah Balqis binti Zaidi.

Alamat sunting

Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat
Jalan 4/10 Seksyen 4
Selangor, Malaysia
Telefon = 0389258028
Fax = 0389254749

Rujukan sunting

Pautan luar sunting