Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman


Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman atau nama ringkasnya SMK Sultan Sulaiman, merupakan sebuah Sekolah Menengah Kluster yang terletak di Jalan Sultan Mahmud , Kuala Terengganu, Malaysia.

Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman
logo sekolah
logo sekolah
Lokasi
 Malaysia Jalan Sultan Mahmud, Kuala Terengganu, Terengganu
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Menengah Kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoUSAHA TEKUN JAYA
Nombor sekolah6096175315
Kod sekolahTEB3091[1]
PengetuaHAJI ABU BAKAR BIN MUDA
GPK Pentadbiran dan AkademikZAKARIA BIN SULONG
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridZULKIFLI BIN AWANG
Penolong Kanan KokurikulumZAINUDDIN
Faks6096170518

Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman memiliki 606 pelajar lelaki dan 813 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 10 000 orang. Ia mempunyai seramai 1000 orang guru.2009

Sejarah sunting

1920 lahirlah sebuah institusi yang berjaya dalam bidang pendidikan di negeri Terengganu dan seterusnya dikenali sebagai Sekolah Menengah Sultan Sulaiman. Encik Abdullah bin Taib adalah tokoh pertama yang dipertanggungjawabkan untuk mengelolakan kelas dengan menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar. Memenuhi amanah yang terpaksa dipikul, beliau telah berjaya memulakan kelas dari jam 1.00 hingga 4.00 petang secara menumpang di Sekolah Melayu Paya Bunga. (Menurut rekod rasmi, SS mula pada 1925 - lihat [1])

Setelah lima tahun menjalankan tugas dengan penuh dedikasi tibalah masanya tempat beliau diganti oleh Encik G.M. Noiri dan diiktiraf sebagai Guru Besar pertama. Ketika itu, bilangan pelajar hanya seramai 35 orang dan guru pula dua orang, sementara kelas yang paling tinggi hanya darjah tiga.

Bilangan pelajar yang terus meningkat sehingga seramai 100 orang memaksa tempat belajar dipindahkan ke sebuah bangunan berhampiran Istana Maziah. Justeru, ia dikenali sebagai Government English School. Darjah tertinggi meningkat kepada darjah 4.

Sekolah tetap sunting

Pada 1936, sekolah sekali lagi terpaksa dipindahkan ke bangunan sementara di Batas Baru, Kuala Terengganu. Keadaan ini menyedarkan Encik T.E. Kempe (Penasihat British) tentang kepentingan mendirikan sebuah bangunan baru yang tetap. Pada 1938, impian menjadi kenyataan, bangunan di Jalan Gong Wan Abas Kuala Terengganu siap sepenuhnya dan dikenali sebagai Sultan Sulaiman English School.

Pada 1939, Encik E.H.S Bretherton mengambil alih tugas sebagai Guru Besar dan pada 1940, diganti pula oleh Encik N.Rees. Sewaktu ditadbir oleh Encik A.Machado, Perang Dunia Kedua meletus dan memaksa sekolah ditutup selama 5 tahun.

Tragedi 12 Julai 1951 sunting

Tragedi kebakaran pada malam 12 Julai 1951 telah memusnahkan seluruh bangunan sekolah, hanya beberapa buah bilik asrama putera terselamat. Kepekaan terhadap kepentingan menuntut ilmu mendorong DYMM Sultan Ismail Nasiruddin Shah berkenan membenarkan sebahagian daripada Istana Maziah digunakan sebagai bilik darjah sementara.

Tapak baru sekolah terus dicari dan satu kawasan seluas 4.4 ekar berhampiran Kuala Ibai, Kuala Terengganu telah dikenalpasti. 1 Ogos 1956 fasa pertama sekolah terdiri daripada 2 blok bangunan 2 tingkat, sebuah blok pejabat/perpustakaan dirasmikan.

Matlamat Sekolah sunting

Tahun demi tahun bilangan pelajar terus meningkat dan keperluan pendidikan semakin berkembang. Justeru, bilik darjah baru perlu ditambah selaras dengan terbinanya bangunan-bangunan baru. Kini Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman(SMKSS), 14 buah blok bangunan dikenali sebagai Blok Primier dan Blok bestari serta Asrama Putera dan Asrama.

Kini, setelah 87 tahun, SMKSS terus maju dan berkembang sehingga dinobatkan sebagai salah sebuah sekolah terbaik dan berprestij di Terengganu. SMKSS juga diiktiraf sebagai Sekolah Primier dan beberapa kali menjadi Sekolah Harapan Negeri Terengganu. Pada tahun ini,SMKSS juga terpilih sebagai salah sebuah '''Sekolah Kluster''' di Malaysia. SMKSS juga telah melahirkan ramai tokoh terkenal yang berjaya membentuk dan mencorak masyarakat yang membanggakan.

Pelajar-pelajar yang menjejak langkah ke SMKSS hadir dengan pandangan dan perspektif masing-masing, corak pemikiran dan gaya kehidupan yang berbeza.Walaupun begitu semua warga SMKSS berjaya disatukan dengan satu slogan Usaha,Tekun dan Jaya yang kemudiannya ditukar kepada Pelajar Cemerlang, SS Gemilang pada tahun 2002. Andainya mereka yang berjuang demi matlamat ini sejak 1920 dapat melihat kedudukan serta pencapaian SMKSS hari ini, sudah tentu mereka akan kagum dan berbangga dengan kecemerlangan SMKSS.


Bekas Pelajar sunting

SMK Sultan Sulaiman telah melahir ramai pelajar yang berjaya. Antaranya adalah Duli Yang Maha Mulia Al Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Almarhum Al-Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah Al-Haj, Ustaz Azhar Idrus dan ketua pasukan Harimau Muda A, Mohd Muslim Ahmad[perlu rujukan].

Pencapaian sunting

Alamat sunting

Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman
Jalan Sultan Mahmud , Kuala Terengganu , Malaysia
Terengganu Darul Iman, Malaysia
Telefon = 6096175315
Fax = 6096170518

Rujukan sunting

Pautan luar sunting