Seks di tempat awam

Seks di tempat awam merujukkan pada hubungan seks yang berlaku di konteks awam. Ia merujuk kepada satu atau lebih orang yang melakukan perbuatan seks di tempat awam, atau di tempat peribadi yang boleh dilihat dari tempat awam.

Agostino Carracci (1557 - 1602), Angelique et Medor
Cetakan Martin van Maële Francion 15 menggambarkan pasangan yang terlibat dalam pemanasan di luar rumah
Dalam "meatrack" memalukan di Fire Island Pines, lelaki biasanya cruise untuk seks di tempat awam.

Tempat peribadi itu mungkin ialah halaman belakang, bangsal, balkoni atau bilik tidur dengan langsir dibuka. Seks awam juga termasuk perbuatan seksual di tempat-tempat separa awam di mana orang awam bebas masuk, seperti pusat membeli-belah. Tindakan seks awam boleh dilakukan di dalam kereta (pada umumnya digelar tempat letak kenderaan), di pantai, di hutan, teater, bas, kapal terbang, jalan, bilik kecil tandas, atau perkuburan, selain tempat-tempat lain.

Mengikut kajian besar pada tahun 2008, melakukan hubungan seks di tempat umum adalah fantasi umum dan sejumlah besar pasangan atau individu telah melakukannya.[1] Fantasi ini kadang-kadang digambarkan dalam seni atau filem.

Kejadian sunting

Pada September 2003, BBC melaporkan tentang kegilaan "dogging" yang didorong oleh publisiti internet.[2] Dogging adalah istilah bahasa Inggeris British untuk melibatkan diri dalam seks awam, biasanya di tempat letak kereta atau taman negara, sementara yang lain menonton.[3][4][5] Dogging mempunyai aspek eksibisionisme danvoyeurisme.

Terdapat beberapa bukti di Internet bahawa "dogging" telah mulai menyebar ke negara lain, seperti Amerika Syarikat, Kanada, Ireland, Australia, Barbados, Brazil, Belanda, Denmark,[6] Norway,[7] Poland,[8] dan Sweden.[9][10]

Seks awam luar sering dikatakan berlaku di taman-taman dan pantai-pantai di Vancouver dan San Francisco.[11] Menurut majalah New York, seks awam sering berlaku di New York City, dan merupakan fantasi biasa kepada orang ramai.[12]

Persepsi sunting

 
The bathing party oleh Édouard-Henri Avril (1907)

Pandangan sosial yang berkaitan dengan seks awam dan seksualiti sangat berbeza antara budaya dan masa yang berlainan. Terdapat banyak dan pelbagai undang-undang yang terpakai untuk seks di khalayak ramai, yang menggunakan pelbagai istilah seperti pendedahan tidak senonoh, pembuatan tidak senonoh di awam, kelucahan melampau, dan sebagainya. Dalam sesetengah bidang kuasa, satu kesalahan hanya dilakukan jika peserta dilihat oleh orang lain, jadi perbuatan seks boleh berlaku di bilik tandas tertutup tanpa kesalahan yang dilakukan.

Di United Kingdom, terdapat peningkatan di tempat seks awam, mungkin disebabkan oleh pendekatan yang lebih santai terhadap penguatkuasaan undang-undang yang berhubungan dengan seks awam sejak awal 1990-an.[13]

Kesahan sunting

Di United Kingdom, status undang-undang perbuatan seks awam dianggap sebagai sebahagian daripada Akta Kesalahan Seksual 2003. Seksyen 71 dalam Akta tersebut menjadikannya suatu kesalahan untuk melibatkan diri dalam aktiviti seksual di dalam tandas awam. Di United Kingdom seks awam terdapat di bawah undang-undang yang berkaitan dengan voyeurisme, eksibisionisme atau pameran awam tentang tingkah laku seksual, tetapi penguatkuasaan undang-undang seks awam tetap samar-samar. Pendakwaan boleh dilakukan bagi beberapa kesalahan di bawah seksyen 5 Akta Ketenteraman Awam 1986, pendedahan di bawah seksyen 66 Akta Kesalahan Seksual 2003, atau di bawah kesalahan undang-undang umum yang melampaui kesopanan awam. Dasar Persatuan Ketua Pegawai Polis (ACPO) ialah penangkapan adalah usaha terakhir dan pendekatan yang lebih perlahan harus diambil dalam keadaan sedemikian.[14]

Dalam budaya masyhur sunting

Seks di tempat awam merupakan tajuk filem 2009 British Dogging: A Love Story, yang telah dilancarkan di Amerika Syarikat di bawah tajuk Seks Awam, diarahkan oleh Simon Ellis dan ditulis oleh Michael Groom Norman dan Brock.[15]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Catatan
  1. ^ Who’s Been Sleeping in Your Head? The Secret World of Sexual Fantasy (2008) by Brett Kahr, ISBN 9780786721917
  2. ^ "'Dogging' craze sex disease risk". BBC. 8 September 2003. Dicapai pada 25 June 2009.
  3. ^ Jen Johnston (21 September 2003). "Councils voice concern over new sex craze". Sunday Herald. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 September 2003. Dicapai pada 28 August 2010.
  4. ^ "Here's the Pub, Church and Field for Public Sex". New York Times. 7 October 2010. Dicapai pada 8 October 2010. Unhappily for many people here, it is also famous for being featured on lists of good places to go "dogging" — that is, to have sex in public, sometimes with partners you have just met online, so that others can watch. So popular is the woodsy field below the ridge as a spot for gay sex (mostly during the day) and heterosexual sex (mostly at night) that the police have designated it a "public sex environment… Public sex is a popular, and quasi-legal, activity in Britain, according to the authorities and to many Web sites which promote it. It is treated as a crime only if someone witnesses it, is offended and is willing to make a formal complaint. The police tend to tread lightly in public sex environments, in part because of the bitter legacy of the time when gay sex was illegal and closeted men having anonymous sex in places like public bathrooms were routinely arrested and humiliated.
  5. ^ Kahney, Leander (19 March 2004). "Dogging Craze Has Brits in Heat". Wired Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 March 2010. Dicapai pada 9 February 2016.
  6. ^ "Masser af sex på landsdelens rastepladser". tvmidtvest.dk. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-21. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ Gray, Martin (4 February 2007). "Tenner på risikosex". Aftenposten. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 July 2007. Dicapai pada 20 August 2007. Fenomenet "dogging" brer om seg og er i ferd med å få fotfeste i Norge. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ "Uprawiają seks w centrum Warszawy". onet.pl. 9 October 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 October 2007. Dicapai pada 9 October 2007. Łazienki, park Szczęśliwicki i Skaryszewski to ulubione miejsca doggersów. Umawiają się przez internet, by na oczach przypadkowych przechodniów uprawiać niezobowiązujący seks. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  9. ^ Abrahamsson, Karin (14 July 2008). "Sommarens heta sextrend". Aftonbladet. Dicapai pada 12 June 2010. Träffpunkter och nätverk för dogging finns över hela Sverige.
  10. ^ "The Wellingtonista After Dark: Spot the Dog". wellingtonista.com. 20 July 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 July 2007. Dicapai pada 9 February 2016. (On the topic of dogging) What is it? Who does it? And where oh where does it happen? We'll let people out themselves on the second question but we can definitely help y'all with the third one.
  11. ^ Sides, Josh (2009). Erotic City: Sexual Revolutions and the Making of Modern San Francisco. Oxford University Press US. ISBN 978-0-19-537781-1.
  12. ^ Em & Lo (1 April 2007). "Public Displays of Affection". New York. Dicapai pada 2009-04-17.
  13. ^ Finlayson, Iain (21 June 1998). "The Human Condition: Johnny be good". The Independent. The debate was largely irrelevant in the UK, where at the time there were very few public sex venues. In the Nineties, however, there has been a significant increase in commercial gay venues, particularly in London where there are now at least 15 saunas and 10 bar/clubs that provide facilities for gay sex on their premises.
  14. ^ "Police leniency call on park sex". BBC News. 17 October 2008. Dicapai pada 1 May 2010.
  15. ^ Public Sex di Pangkalan Data Filem Internet (IMDb)
Bacaan lebih lanjut
  • Pat Califia (1994). Public sex: the culture of radical sex. Cleis Press. ISBN 0939416891. Unknown parameter |coauthor= ignored (|author= suggested) (bantuan)