Seks selamat ialah aktiviti seksual menggunakan kaedah atau peranti (seperti kondom) untuk mengurangkan risiko penghantaran atau memperoleh jangkitan seksual (STI), terutama HIV.[1] "Seks selamat" juga kadang-kadang disebut sebagai seks selamat atau seks yang dilindungi untuk menunjukkan bahawa beberapa amalan seks yang selamat tidak sepenuhnya menghilangkan risiko STI. Ia juga kadang-kadang digunakan secara kolokial untuk menerangkan kaedah-kaedah yang bertujuan untuk mencegah kehamilan yang mungkin atau tidak juga dapat menurunkan risiko STI.

Kondom lelaki (atau "luar") boleh digunakan untuk menampung zakar (atau jari atau bahagian badan yang lain) untuk seks yang lebih selamat apabila memasukkan ke dalam rongga badan.
Empangan pergigian boleh digunakan untuk menutupi vulva atau anus apabila terlibat dalam cunnilingus atau anilingus, masing-masing, untuk seks yang lebih selamat.
Kondom wanita (kondom "dalaman" boleh digunakan oleh rakan kongsi yang reseptif untuk seks yang selamat.

Coitus20092

Konsep "seks selamat" muncul pada 1980-an sebagai tindak balas terhadap wabak AIDS global, dan mungkin lebih khusus kepada krisis AIDS di Amerika Syarikat. Menggalakkan seks selamat kini menjadi salah satu tujuan utama pendidikan seks dan pencegahan STI, terutama mengurangkan jangkitan HIV baru. Seks selamat adalah dianggap sebagai strategi pengurangan bahaya yang bertujuan untuk mengurangkan risiko penghantaran STI. [2] [3]

Walaupun sesetengah amalan seks yang selamat (seperti kondom) juga boleh digunakan sebagai kawalan kelahiran (kontrasepsi), kebanyakan bentuk kontrasepsi tidak melindungi terhadap STI. Begitu juga, beberapa amalan seks yang selamat, seperti pemilihan rakan kongsi dan tingkah laku seks berisiko rendah, mungkin tidak menjadi bentuk kontrasepsi yang berkesan.

Rujukan sunting

  1. ^ Compact Oxford English Dictionary, Oxford University Press, 2009, Accessed 23 September 2009
  2. ^ "Global strategy for the prevention and control of sexually transmitted infections: 2006–2015. Breaking the chain of transmission" (PDF). World Health Organization. 2007. Dicapai pada 26 November 2011.
  3. ^ Chin, H. B.; Sipe, T. A.; Elder, R.; Mercer, S. L.; Chattopadhyay, S. K.; Jacob, V.; Wethington, H. R.; Kirby, D.; Elliston, D. B. (2012). "The Effectiveness of Group-Based Comprehensive Risk-Reduction and Abstinence Education Interventions to Prevent or Reduce the Risk of Adolescent Pregnancy, Human Immunodeficiency Virus, and Sexually Transmitted Infections". American Journal of Preventive Medicine. 42 (3): 272–294. doi:10.1016/j.amepre.2011.11.006. PMID 22341164. Unknown parameter |displayauthors= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting