Seksisme selalunya merujuk kepada diskriminasi atau kebencian terhadap orang berdasarkan jantina mereka atau apa jua yang berkaitan dengan jantina seseorang.

Seksisme boleh merujuk kepada perbezaan kepercayaan atau sikap yang: sesuatu jantina lebih rendah atau lebih tinggi dari jantina yang lain (seperti cauvinis lelaki atau perempuan); kebencian atau ketidakpercayaan kepada jantina yang lain; memaksakan stereotaip kelekakian ke atas lelaki atau keperempuanan ke atas perempuan.[1]

Seksisme dalam pekerjaan sunting

Seksisme dalam pekerjaan merujuk kepada apa saja diskriminasi dalam amalan, kenyataan, tindakan dan sebagainya. Satu bentuk seksisme dalam pekerjaan adalah diskriminasi upah.

Jurang jantina (atau jurang upah jantina) adalah istilah yang merujuk kepada perbezaan yang wujud dalam bayaran antara lelaki dan wanita. Jurang jantina ada didokumentasikan tetapi satu fenomena yang sering disanggah. Walaupun terdapat sedikit perdebatan sama ada wanita mendapat lebih rendah dari lelaki, jumlah tepat pendapatan wanita berbanding lelaki masih diperdebatkan.[2]

Nota kaki sunting

  1. ^ Brittan, Arthur (1984). Sexism, racism and oppression. Blackwell. m/s. 236. ISBN 9780855206748 Check |isbn= value: checksum (bantuan).
  2. ^ Blau, Francine D. (May, 1994). "Rising Wage Inequality and the U.S. Gender Gap" (PDF). The American Economic Review (dalam bahasa English). Nashville, TN: American Economic Association. 84 (2): 23–28. ISSN 0002-8282. Dicapai pada 2008-04-13. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)CS1 maint: date and year (link) CS1 maint: unrecognized language (link)