Filem Selendang Delima merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di SingapuraSingapura, ketika itu sebahagian daripada Persekutuan Tanah Melayu, pada 1958. Filem Selendang Delima diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.

Selendang Delima
PengarahK. M. Basker
DibintangiMaria Menado
Latifah Omar
M. Amin
Abdullah Chik
Tarikh tayangan
1958
NegaraSingapura
BahasaMelayu

Filem Selendang Delima mula ditayangkan pada 1958 di pawagam seluruh negara. Menampilkan Maria Menado, Latifah Omar , M. Amin, Abdullah Chik dan ramai lagi.

Pengarah sunting

Filem Selendang Delima diarah oleh pengarah K. M. Basker pada 1958.

Ringkasan sunting

Seorang dewa kayangan bernama Dewa Laksana telah diperintahkan oleh ayah & bonda nya untuk turun ke dunia untuk membunuh seekor burung garuda yg telah memusnahkan sebuah negeri. Setibanya dia di negeri itu, dia telah jatuh cinta dengan seorang puteri raja, lalu menggunakan kesaktiannya untuk mengahwini puteri itu. Beberapa tahun kemudian, Dewa dan puteri itu telah disumpah menjadi batu oleh ayah Dewa itu kerana tidak melakukan tugas yg diperintahkan. Kerana Dewa itu mengetahui akan hukuman yg akan menimpanya & isterinya kelak, dia telah meninggalkan seorang anak perempuan bernama Selendang Delima, yang dibawah jagaan abang puteri itu, Tengku Bangsegara. Hanya anak itu sajalah yang dapat menyelamatkan kedua ibu bapanya dari sumpahan tersebut.

Pelakon sunting

Lagu sunting

Pencapaian sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting