Pokok Semarak Api merupakan sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Nama botaninya Delonix regia.

Pokok Semarak Api
سمارق أڤي
Pokok Semarak Api di Johor, Malaysia.
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Spesies:
D. regia
Nama binomial
Delonix regia
Sinonim
  • Delonix regia var. flavida Stehle
  • Delonix regia var. genuina Stehle
  • Delonix regia var. genuina Stehlé
  • Poinciana regia Hook.
  • Poinciana regia Bojer [1]


Semarak Api merupakan bunga rasmi daerah Sepang. [1]

Pokok Semarak Api merupakan spesies tumbuhan berbunga dalam keluarga Fabaceae , subfamili Caesalpinioideae . Ia terkenal dengan daun seperti pokok pakis dan bunga terang yang menonjol. Di kebanyakan kawasan tropika di dunia, ia ditanam sebagai pokok hiasan dan dalam bahasa Inggeris ia diberi nama Royal Poinciana atau Flamboyant. Ia juga adalah salah satu daripada beberapa pokok yang dikenali sebagai pokok Semarak.

Di India ia dikenali sebagai Gulmohar dalam bahasa Hindi. Ia juga dikenali di sana sebagai Krishnachura atau Krusnachuda (Bengali / Oriya : mahkota Krishna) dan Krishnasura (dalam Bahasa Assamese dan Bahasa Bengali). Di Kerala , ia dikenali sebagai Alasippoo (അലസിപ്പൂ) atau Vaaka (വാക) atau Kaalvaripoo (കാൽവരിപ്പൂവ്). Di Vietnam, ia dikenali sebagai Phuong VI (bermaksud "ekor Phoenixl) (Vietnam), Malinche dan Tabachine.[2] Di Khmer, pokok dan bunga yang dikenali sebagai "Merak" atauដើម (pokok) atau ផ្កា (bunga) «ក្ងោក»។. Di Guatemala, Antigua Guatemala, ia dikenali sebagai llama del bosque, di Paraguay sebagai chivato, dan di Cuba sebagai flamboyán (diambil dari bahasa Perancis flamboyan).

Spesies ini, sebelum ini diletakkan dalam genus Poinciana, dinamakan sempena Phillippe de Longvilliers de Poincy , gabenor abad ke-17 Saint Christophe (Saint Kitts). Ia adalah kekacang tidak bernod.

Gambaran sunting

Warna bunganya merah terang / oren / merah / kuning dan dedaun hijau terang menjadikannya satu pemandangan yang sangat menakjubkan.

 
Bunga, daun & buah di Kolkata , Bengal Barat , India.
 
Delonix regia var. flavida adalah, bunga kuning yang jarang terdapat[3]
 
Gambaran dekat daun

Pokok Semarak Api terdapat dalam hutan daun luruh kering Madagascar itu. Secara liar ia terancam, tetapi ia ditanam secara meluas di tempat lain. Selain nilai hiasan, ia juga adalah pokok teduh berguna di kawasan tropika, kerana ia biasanya tumbuh dengan ketinggian sederhana (kebanyakannya 5 meter, tetapi ia boleh mencapai ketinggian maksimum 12 meter) tetapi kembang secara meluas, dan dedaunan yang padat menyediakan teduhan penuh. Di kawasan yang mempunyai musim kering yang jelas, ia menanggalkan daunnya pada musim kemarau, tetapi di kawasan-kawasan lain ia adalah hampir malar hijau. Bunga muncul dalam corymbs sepanjang dan di hujung dahan. Buah berwarna hijau dan lembik ketika muda dan bertukar gelap-coklat dan berkayu.[4]

 
Bunga (Kibbutz Ginnosar, Israel)
 
Pokok Semarak Api (Universiti Ateneo de Manila).
 
Royal Poinciana (Pulau Mauritius )

Julat pertumbuhan geografi sunting

Fail:Bark of Delonix regia.jpg
Gambaran dekat kulit
 
Gordonvale, Queensland. Pod biji benih kelihatan di dahan atas.

Pokok Semarak Api adalah endemik di hutan barat Madagascar, tetapi telah diperkenalkan ke kawasan tropika dan sub-tropika di seluruh dunia. Di benua Amerika Syarikat, ia tumbuh di Selatan Florida, Florida Tengah,[5] di Rio Grande Valley di Texas Selatan, yang terdiri dari dataran rendah Selatan Arizona (setinggi Tucson), dan California Selatan. Ia juga tumbuh di Republik Dominican, Cuba, Haiti, Hawai, Mexico (terutamanya di Semenanjung Yucatan), Nicaragua, Puerto Rico, Kepulauan Virgin Amerika Syarikat, Guam, Kepulauan Mariana Utara Komanwel, di mana ia adalah pokok rasmi pulau, dan di Israel. Ia adalah lebih digemari di Caribbean; banyak lukisan Dominican & Puerto Rican menampilkan Pokok Semarak Api. Ia juga boleh didapati di Bahamas. Pokok Semarak Api adalah bunga kebangsaan St. Kitts dan Nevis . Pulau Mauritius dan La Réunion mempunyai taburan yang meluas daripada Royal Poinciana mana ia mengumumkan kedatangan tahun baru.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Delonix regia (Hook.) Raf. — The Plant List". theplantlist.org.
  2. ^ "Presentación de PowerPoint" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-03-04. Dicapai pada 2015-06-14.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Burke2005 tidak disediakan
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-06-13. Dicapai pada 2015-06-14.
  5. ^ http://edis.ifas.ufl.edu/st228

Pautan luar sunting