Semolina teksturnya kasar, dibersih secara pengilangan daripada gandum durum. Jenis gandum yang digunakan untuk membuat pasta, bijirin sarapan pagi, puding, dan kuskus.[1] Semolina panjang juga digunakan untuk menetapkan middlings kasar daripada lain-lain jenis gandum, dan daripada bijirin lain seperti beras dan jagung.

Semolina

Etimologi sunting

Perkataan Semolina asal dari semola perkataan Itali, bermakna sekam[2] ini berasal dari bahasa Latin purba simila, bermakna tepung, ia satu pinjaman daripada bahasa Greek σεμίδαλις (semidalis), "groats". Perkataan simila, semidalis, groat, dan grain semua mungkin mempunyai asal-usul yang sama dari proto-Indo-Eropah seperti dua istilah Bahasa Sanskrit untuk gandum, samita dan godhuma. Semolina juga boleh menjadi kata pinjaman dari kata dasar Semitik SMD - untuk mengisar ke bijirin nyahkulit (Bahasa Arab: سميد samīd).

Nama sunting

Di Malaysia juga dipanggil dan dikenali sebagai suji.

Makanan sunting

Manisan sunting

Di Malaysia, tepungnya diguna untuk membuat biskut.

Di Pakistan, Utara India, Cyprus, Greek, Turki, Bulgaria, Iran, negara-negara Arab, menggunakan semolina untuk dijadikan manisan dipanggil Halwa. Halwa ini merupakan campuran semolina dengan gula, mentega, susu atau kacang pine (mengikut negara).

Di restoran-restoran orang Arab, selain halwa, terdapat juga basbusah.

Bukan manisan sunting

Di bahagian utara Afrika, ia dijadikan sebagai kuskus. Di selatan India, ia dijadikan thosai rawa.

Rujukan sunting

  1. ^ Semolina
  2. ^ "semolina, n.". OED Online. September 2012. Oxford University Press. 15 November 2012 <http://www.oed.com/view/Entry/175791?redirectedFrom=semolina>.