Senarai episod Mr. Bean

rencana senarai Wikimedia

Ini ialah panduan episod untuk siri televisyen British Mr. Bean, yang dibintangi oleh Rowan Atkinson sebagai watak utama, yang disiarkan antara 1 Januari 1990[1] dan 15 Disember 1995, dan penampilan filem Mr. Bean seterusnya.

Episod sunting

# Tajuk Pengarah Penulis Penyiaran asal[1]
1"Mr. Bean"John Howard DaviesBen Elton, Richard Curtis, dan Rowan Atkinson1 Januari 1990 (1990-01-01)
Mr. Bean menghadiri peperiksaan matematik, di mana dia cuba menyalin daripada pelajar (Paul Bown) di bawah hidung pengawas (Rudolph Walker); dia secara diam-diam menukar seluar renangnya supaya tidak disedari oleh seseorang yang berdekatan (Roger Sloman); dan dia bergelut untuk berjaga semasa kebaktian di gereja, sehingga menimbulkan kegusaran lelaki yang duduk di sebelahnya, Encik Sprout (Richard Briers).
2"The Return of Mr. Bean"John Howard DaviesRichard Curtis, Robin Driscoll, dan Rowan Atkinson5 November 1990 (1990-11-05)
Bean busks untuk membayar busker (Dave O'Higgins), mencuba kad kredit baharunya di kedai serbaneka, melawat restoran dan dihidangkan hidangan yang tidak diingini, menyebabkan dia mencuba pelbagai strategi untuk mengelak daripada memakannya, dan kemudian mengalami nasib malang dengan Queen Elizabeth The Queen Mother.[2]
3"The Curse of Mr. Bean"John Howard DaviesRichard Curtis, Robin Driscoll, dan Rowan Atkinson30 Disember 1990 (1990-12-30)
Bean melawat kolam renang tempatan di mana dia menyedari bahawa dia takut menyelam, cuba mencari jalan untuk meninggalkan tempat letak kereta tanpa membayar, membuat sandwic di taman duduk di sebelah Angus Deayton, menolak keretanya ketika berhenti di lampu isyarat selepas melihat penunggang basikal melakukannya dan kemudian membawa teman wanitanya (Matilda Ziegler) menonton filem menakutkan di pawagam.
4"Mr. Bean Goes to Town"Paul Weiland dan John BirkinRichard Curtis, Robin Driscoll, dan Rowan Atkinson15 Oktober 1991 (1991-10-15)
Bean membeli televisyen mudah alih baharu tetapi nampaknya mengalami kesukaran mendapatkan siaran yang baik. Kemudian, kameranya dicuri di taman dan mencari si pelaku (Nick Hancock) dengan cara yang unik. Selepas meninggalkan kasutnya di atas kereta, Bean mendapati dirinya melompat-lompat di sekitar bandar untuk mendapatkannya. Kemudian, dia mendapati cara terbaru menggunakan gerai foto dan kemudian membawa teman wanitanya melihat pertunjukan silap mata dan menari di disko.
5"The Trouble with Mr. Bean"Paul Weiland dan John BirkinRichard Curtis, Robin Driscoll, dan Rowan Atkinson1 Januari 1992 (1992-01-01)
Bean bangun lewat dan terpaksa memandu ke temu janji pergigiannya di seberang bandar sambil berpakaian dan menggosok giginya. Temujanjinya berjalan dengan teruk selepas dia tidak sengaja membius doktor gigi (Richard Wilson). Kemudian, dia cuba membantu seorang budak lelaki dengan bot kawalan jauhnya, tetapi kerusi roda elektrik pula yang terkawal serentak. Dia kemudian mencuba dan gagal untuk berkelah tanpa diganggu oleh tebuan. Sementara itu seorang lelaki cuba mencuri keretanya.
6"Mr. Bean Rides Again"Paul Weiland dan John BirkinRichard Curtis, Robin Driscoll, dan Rowan Atkinson17 Februari 1992 (1992-02-17)
Bean cuba menyelamatkan seorang lelaki yang mengalami serangan jantung, tetapi apabila ambulans tiba, Bean menggunakan ambulans untuk permulaan lompat keretanya, secara tidak sengaja melumpuhkan ambulans. Kemudian, dia cuba menghantar surat dan akhirnya terkunci di dalam peti pos. Bean kemudian berkemas untuk bercuti, menghadapi seorang lelaki ketawa bising (Stephen Frost) dalam perjalanan kereta api dan kemudian perlu mencari cara untuk menghiburkan budak lelaki yang sakit di dalam kapal terbang.
7"Merry Christmas, Mr. Bean"John BirkinRichard Curtis, Robin Driscoll, dan Rowan Atkinson29 Disember 1992 (1992-12-29)
Bean menemui patung mini adegan kelahiran di Harrods dan melakukan persembahannya mengenai kelahiran Yesus bersama tentera dan Daleks. Kemudian, dia mengendalikan band tembaga dan cuba memasak ayam belanda. Pada Hari Krismas, dia berehat untuk jamuan Krismas yang agak ditempah bersama teman wanitanya, tetapi adakah dia telah mendapatkannya hadiah yang dia inginkan?
8"Mr. Bean in Room 426"Paul WeilandRobin Driscoll dan Rowan Atkinson17 Februari 1993 (1993-02-17)

Bean melayan dirinya pada hujung minggu di sebuah hotel dan mencari persaingan dengan jiran hotelnya. Selepas dia makan beberapa tiram yang rosak, dia mengalami mimpi ngeri tentang tiram tersebut dan jirannya. Dengan perut memusing, dia keluar dari biliknya untuk menegur jirannya yang lain (yang memainkan muzik yang sangat kuat), sebaik sahaja dia nak masuk biliknya semula, biliknya terkunci dan baru perasan dia telanjang. Akhirnya, semua serba tak kena dan secara tak sengaja menunjukkan bahagian bawahnya...

Pelakon undangan: Danny La Rue
9"Do-It-Yourself Mr. Bean"John BirkinRobin Driscoll dan Rowan Atkinson10 Januari 1994 (1994-01-10)
Hari itu pada penghujung tahun 1993, dan Bean menganjurkan pesta Malam Tahun Baru dengan gaya keseronokannya yang unik. Walau bagaimanapun, tidak lama kemudian tetamunya mendapati bahawa terdapat lebih banyak keseronokan di flat sebelah dan merangka cara untuk menipu Bean supaya mereka boleh "pulang". Keesokan paginya, Bean membeli kerusi malas yang besar di Jualan Januari dan mencuba cara unik untuk memandu pulang, kemudian mencuba tempat DIY dan memulakan tahun baharu dengan penuh semangat.
10"Mind the Baby, Mr. Bean"Paul WeilandRobin Driscoll dan Rowan Atkinson25 April 1994 (1994-04-25)
Semasa melawat Southsea, Bean secara tidak sengaja terperangkap dengan bayi, tanpa mengetahui bagaimana atau dari mana ia datang. Jadi dia melakukan perkara yang terhormat untuk melayannya sehari di pesta ria. Entah bagaimana, bayi itu berjaya bertahan dengan nasib malang Bean yang unik. Akhirnya dia bersyukur kerana bayi itu dapat bertemu semula dengan ibunya.
11"Back to School Mr. Bean"John BirkinRobin Driscoll dan Rowan Atkinson26 Oktober 1994 (1994-10-26)
Bean menghadiri hari terbuka di sekolah dan melepaskan kekacauan biasa dalam pelbagai kelas yang dia lawati. Di sebalik semua keseronokannya, hari Bean berubah menjadi suram apabila dia mendapati bahawa Mini yang disayanginya tiada di tempat "parkir".
12"Tee Off, Mr. Bean"John BirkinRobin Driscoll dan Rowan Atkinson20 September 1995 (1995-09-20)
Selepas mencetuskan huru-hara di kedai dobi bandar, Bean mencuba tangannya di Crazy Golf, tetapi selepas diberitahu dia hanya boleh memukul bola dengan kayu golf itu, kemahiran bermain Bean yang lemah membawanya melakukan perjalanan yang rumit di sekitar bandar sebelum kembali tempat golf itu beberapa jam kemudian dan mendapat markah 3,427.
13"Goodnight Mr. Bean"John BirkinRobin Driscoll dan Rowan Atkinson31 Oktober 1995 (1995-10-31)
Bean cuba mencari cara untuk memotong barisan di ruang menunggu hospital. Kemudian, dia cuba mendapatkan kameranya untuk mengambil gambar dia secara automatik berdiri di sebelah Pengawal Ratu, sambil mengambil kesempatan daripada tugas pengawal untuk berdiam diri dengan melakukan semua yang dia boleh untuk mengubah penampilannya secara lucu. Pada penghujung hari, Bean cuba mengubati insomnianya dengan beberapa kaedah yang luar biasa.
14"Hair by Mr. Bean of London"John BirkinRobin Driscoll dan Rowan Atkinson15 November 1995 (1995-11-15)
Bean terpaksa melakukan kerja pendandan rambutnya dan memberi beberapa pelanggan potongan rambut yang mengerikan. Bean kemudian menghadiri pesta tetapi menipu pada semua permainan dan memasukkan Teddy ke dalam pertunjukan anjing. Kemudian, selepas perjalanan kereta api, Bean kehilangan tiketnya, jadi dia mencuba pelbagai cara untuk pergi tanpa dilihat oleh pengawal. Usahanya gagal kerana dia akhirnya menaiki kereta api mel menuju ke Moscow.
15"The Best Bits of Mr. Bean"John Howard DaviesRowan Atkinson, Richard Curtis, Robin Driscoll, dan Ben Elton15 Disember 1995 (1995-12-15)
Hujan turun, jadi Bean pergi ke lotengnya bersama Teddy untuk mencari payung. Semasa dia beralih melalui barang yang disimpannya, dia mula mengimbau pengembaraan masa lalunya, termasuk temu janji pergigiannya, perkhidmatan gereja, dan masa Mininya dihempap kereta kebal.

Filem sunting

# Tajuk Pengarah Penulis Tarikh tayangan
1 BeanMel SmithRichard Curtis dan Robin Driscoll2 Ogos 1997 (1997-08-02)
Mr. Bean ialah seorang pengawal keselamatan yang tiada harapan di Royal National Gallery di London dan dihantar ke Grierson Art Gallery di California untuk bercakap tentang pembukaan Whistler's Mother.
2 Mr. Bean's HolidaySteve BendelackSimon McBurney (cerita)
Hamish McColl dan Robin Driscoll (lakon layar)
24 Mac 2007 (2007-03-24)
Mr. Bean memenangi undian dan menuntut hadiahnya - percutian ke Cannes. Semasa perjalanannya melalui Perancis, dia disalah anggap sebagai penculik dan pembuat filem yang memenangi anugerah apabila dia tiba dengan kedua-dua anak pengarah Rusia dan seorang pelakon yang bercita-cita tinggi.

Kemunculan lain sunting

Sketsa tidak disiarkan sunting

Sketsa pendek dan kendiri ini telah disertakan pada beberapa keluaran video.

# Tajuk Pengarah Penulis
1"The Library"TBATBA

Mr. Bean melawat perpustakaan buku yang jarang, di mana dia membaca buku tebal yang mesti dikendalikan dengan sarung tangan. Semasa menggunakan pensel dan krayon untuk menyalin ilustrasi daripada buku dengan lorekkan pada sekeping kertas surih, dia bersin, dan kertas surih itu terlepas. Dia tidak menyedari perkara ini, dan terus melakukan lorekan, tetapi terus ke buku dan bukannya kertas surih. Apabila dia akhirnya menyedari perkara ini, dia cuba untuk mengeluarkan tanda krayon - pertama dengan memadam, dan kemudian dengan menggunakan cecair pembetulan, yang hanya menambah masalah apabila ia merebak ke halaman bertentangan selepas Bean menutup buku itu untuk pustakawan melalui belakangnya. Akhirnya dia mengoyakkan muka surat yang telah dia hancurkan.

Bean kemudiannya menggunakan pisau pemotong kotak untuk mengemaskan kesan koyakkan halaman yang telah dikoyakkannya, tetapi dengan berbuat demikian secara tidak sengaja memotong halaman lain, menyebabkan buku itu rosak sepenuhnya. Penyelesaian terakhir Bean ialah menukar bukunya dengan buku orang lain di mejanya; dia hampir berjaya, tetapi apabila dia kembali untuk mengambil penanda bukunya Dennis the Menace and Gnasher daripada buku asalnya, dia kemudiannya tertangkap.

Nota: Adegan serupa kemudiannya dimasukkan ke dalam filem adaptasi Bean, apabila selepas bersin pada potret yang tidak ternilai, Whistler's Mother , percubaannya untuk membersihkannya meningkat kepada memusnahkan lukisan itu. Walau bagaimanapun, dia terlepas daripadanya dalam filem itu dengan menggantikan potret itu dengan poster yang diubah sendiri untuk menjadikannya menyerupai lukisan sebenar.

Pelakon undangan: Paul Brooke dan Rex Doyle
2"The Bus Stop"TBATBA

Mr. Bean menunggu di perhentian bas di belakang seorang lelaki; apabila bas tiba, lelaki itu naik, tetapi pemandu itu terpaksa menahan Bean kerana bas penuh. Berazam untuk menjadi yang pertama dalam barisan untuk bas seterusnya, Bean cuba memorong barisan seorang wanita (Matilda Ziegler) dengan kereta bayi (yang beratur di hadapan Bean apabila dia melangkah pergi seketika), dan seorang lelaki buta (Robin Driscoll). Tidak lama selepas Bean berjaya sampai ke hadapan, beberapa orang menyertai penghujung barisan, dan bas tiba.

Tetapi bas tidak berhenti di hadapan Bean, ia memandu sejauh beberapa ela lagi – cukup jauh sehingga pintu masuk bas, yang berada di belakang (tidak seperti bas sebelumnya, yang pintu masuknya berada di hadapan) berada di penghujung baris gilir, dengan berkesan menterbalikkan susunan barisan supaya Bean ditinggalkan di belakang, dan sekali lagi Bean ditinggalkan semasa bas penuh. Berdasarkan lokasi dan latar, pengembaraan ini nampaknya pada asalnya merupakan sebahagian daripada "Mr. Bean Rides Again", di mana Mr. Bean cuba menaiki bas, tetapi mungkin terputus masa.

Adegan dipadamkan sunting

Adegan berikut daripada episod 7 dan 9 tidak dilihat dalam siaran asal, tetapi disertakan dalam siaran AS pertama di HBO. Ia berkemungkinan telah ditambahkan pada siaran HBO untuk memanjangkan masa tayangan.[perlu rujukan]

Adegan ini juga dilihat pada beberapa keluaran awal VHS.[3][4]

# Title Directed by Written by Original airdate
1"Turkey Weight" dari "Merry Christmas, Mr. Bean"John BirkinRichard Curtis, Robin Driscoll, dan Rowan AtkinsonTBA
Dalam adegan tambahan ini ditunjukkan bagaimana Bean cuba memenangi ayam belanda yang akhirnya dia kenakan di kepalanya. Peraduan untuk meneka berat ayam belanda, dia menyelinap sepasang penimbang ke kaunter; setelah menimbang sendiri, dia menolak beratnya daripada berat gabungan menggunakan kalkulator Casio. Orang yang bertanggungjawab dalam peraduan itu terkejut apabila Bean meneka berat tepat (hingga tiga tempat perpuluhan) dan memenanginya.
2"The Chair" from "Do-It-Yourself Mr. Bean"John BirkinRobin Driscoll dan Rowan AtkinsonTBA

Adegan berikut pada asalnya dipotong daripada episod di pertengahan Subepisod 2, walaupun ia disertakan dalam keluaran awal VHS Amerika Syarikat. Mr. Bean sedang membeli-belah di kedai serbaneka, apabila dia ternampak kerusi yang ingin dibelinya. Apabila menghampiri kerusi sandar, dia mendapati seorang pembantu jualan sudah menunjukkan ciri-cirinya kepada pasangan tua. Apabila Bean menyedari bahawa pasangan itu mahu mengambil kerusi itu, Bean mencari cara untuk memperdayakan mereka untuk menganggap ia rosak: dia mencabutnya, yang hampir serta-merta disedari oleh pembantu kedai.

Semasa wanita tua itu duduk dengan seronok di atas kerusi, Bean kemudian menyelinap ke panel kawalan pada lengan kerusi dan mengusik wayar di dalamnya, tidak diketahui oleh wanita tua itu. Semasa wanita tua itu mencuba ciri baring kali ini, ia melipat, menyepitnya di tengah, dia menjerit kepada suaminya yang cacat pendengaran meminta bantuan tetapi tidak didengari walaupun hanya beberapa meter jauhnya. Di samping itu, Bean menghidupkan muzik yang dimainkan di interkom kedai, untuk menyukarkannya untuk didengari. Akhirnya, perempuan tua itu jatuh ke belakang.

Ulang tahun ke-25 sunting

# Tajuk Pengarah Penulis Penyiaran asal
1"Mr. Bean's 25th Anniversary: Mr Bean Drives His Car Again!"TBATBA5 September 2015 (2015-09-05)[7]

Sketsa tidak disiarkan yang muncul hanya pada YouTube.

Mr Bean menyambut ulang tahunnya yang ke-25.[5] Bean dan Teddy memandu di London dengan Mininya, yang mempunyai pelekat hashtag #MrBean25 di sisi. Dengan keretanya yang penuh dengan hadiah, tiada ruang untuk Bean di dalam kereta, jadi dia memandu kereta dari bumbung. Ini mencipta semula adegan yang tidak dapat dilupakan daripada episod "Do-It-Yourself Mr. Bean". Dia memandu melalui St James's Park, tempat dia berhenti untuk swafoto dengan London Eye dan membeli ais krim. Kemudian dia memandu dengan polis pengiring, berhenti di luar Istana Buckingham di mana timbunan hadiah kecil dan sekumpulan besar pelawat menanti. Dia diberi sebiji kek besar berbentuk nombor '25'. Bean memberikan beberapa wawancara dan bergambar.[6]

YouTube sunting

# Title Directed by Written by Original airdate
1"Beans Gets Diamond Play Button"TBATBA28 Oktober 2018 (2018-10-28)[11]

Video yang muncul hanya pada YouTube.

Pada Oktober 2018, Mr. Bean menerima Butang Main Berlian YouTube yang diserahkan oleh Colinfurze, untuk saluran YouTubenya yang melebihi 10 juta pelanggan pada platform video, saluran itu adalah antara yang paling banyak ditonton dalam dunia, pada 2018 ia mempunyai lebih daripada 6.5 bilion tontonan.[8] Bean mengambil trofi, mengulas: "Ini menakjubkan! Saya tidak percaya, untuk saya! Terima kasih, terima kasih, terima kasih." Mr. Bean juga muncul dalam video di mana Colinfurze membina kerusi berlengan RC daripada animasi siri untuk meraikan anugerah itu.[9][10]

Comic Relief sunting

Beberapa lakaran pendek untuk teleton Comic Relief juga telah dihasilkan. Tiga yang pertama disertakan pada keluaran VHS bertajuk "Comic Relief – Pick of the Nose", dikeluarkan pada tahun 1997 di BBC Video. "Mr Bean's Wedding" telah dikeluarkan pada keluaran DVD "Mr. Bean – The Complete Collection".

# Tajuk Pengarah Penulis Penyiaran asal
1"Mr. Bean's Red Nose Day" [12]Tidak diketahuiTidak diketahui15 Mac 1991 (1991-03-15)

Bean berada di balai polis kerana keretanya telah dipecah masuk. Dia memakai hidung merah dan mempunyai barang hidung merah lain, termasuk mug dan kodpis. Dia mendedahkan kepada polis wanita itu (Matilda Ziegler), melalui penggunaan tanda bertulis, bahawa dia sedang melakukan tajaan bisu, tajaan minum teh, tajaan memakai kodpis, dan tajaan mimik Madonna. – untuk mengumpul wang bagi badan amal Hari Hidung Merah. Apabila polis wanita itu keluar dari bilik, Bean menjawab telefon tetapi pemanggil itu memutuskan talian kerana Bean hampir tidak bercakap.

Bean kemudian memakai rambut palsu berambut perang dan, sekembalinya polis wanita itu, mendedahkan tajaan mimik Madonna. Polis wanita itu meneruskan untuk menemu bual Bean tentang rompakan, tetapi dia jawab dalam mime. Polis wanita itu kelihatan berseronok seolah-olah bermain permainan charade. Selepas temu bual, polis wanita itu bertanya sampai bila Bean mesti berdiam diri. Dia hanya mempunyai dua minit lagi. Dia menawarkan untuk menajanya dua puluh pound jika dia berjaya. Tawaran murah hati mendorongnya untuk menjawab dengan teruja, "Oh, terima kasih!" – memecahkan kebisuannya.
2"Blind Date"Tidak diketahuiTidak diketahui12 Mac 1993 (1993-03-12)
Bean ialah peserta dalam Blind Date, dihoskan oleh Cilla Black, di mana dia melakukan yang terbaik untuk mengalahkan rakan sebayanya Rob (Paul Opacic) dan Roddy (Alan Cumming) dan menipu caranya dalam rancangan itu untuk mendapatkan janji temu dengan Tracy yang cantik (Barbara Durkin). Dia berjaya dan dalam siaran lakaran kemudian dalam teleton kita melihat temu janji mereka yang bermain dalam gaya Bean sebenar, walaupun menyeronokkan bagi Bean, tetapi terbukti kurang menggembirakan bagi Tracy dan membawa maut bagi sesetengah kakitangan hotel.
3"Torvill & Bean"Tidak diketahuiTidak diketahui17 Mac 1995 (1995-03-17)

Tajuknya adalah adapatasi atas nama Torvill dan Dean pemain luncur ais British yang terkenal. Mr. Bean pergi temu janji dengan seorang wanita ke pertunjukan luncur ais, di mana dia membuat kekacauan seperti biasa apabila dia menghadiri persembahan "Show on Ice". Dia akhirnya menyamar sebagai Christopher Dean apabila dia secara tidak sengaja menyebabkan Dean kesejukan di bilik persalinannya, meninggalkan Mr. Bean untuk mengambil tempat bersama Torvill di gelanggang luncur. Selepas persembahan yang buruk, Christopher naik ke atas pentas dan menumbuk Mr. Bean, menjatuhkannya. Sketsa ini tidak mengandungi trek ketawa, kerana ia tidak ditunjukkan kepada penonton secara langsung.

Rakan wanita yang dijodohkan Bean dilakonkan oleh Sophie Thompson yang penampilan keseluruhannya menyerupai Irma Gobb, yang dilakonkan oleh Matilda Ziegler.
4"Mr Bean's Wedding" [13]Tidak diketahuiTidak diketahui16 Mac 2007 (2007-03-16)

Bean menyebabkan huru-hara di majlis perkahwinan yang dihadirinya. Mula-mula, pada permulaan majlis, dia bergegas menuruni lorong tempat pengantin perempuan dan bapa pengantinnya berjalan dan dalam proses itu menjatuhkan bapa pengantin. Kemudian, apabila bapa pengantin cuba mengambil tempat duduknya, dia mendapati Bean sedang duduk di tempatnya dan memaksanya untuk bergerak bersama. Semasa paderi memulakan upacara, Bean menjadi bosan, dan juga perasan bahawa semua lelaki mempunyai bunga pada tuksedo mereka. Menginginkan satu, Bean cuba memetik bunga daripada salah satu hiasan, tetapi akhirnya mengganggu majlis apabila keseluruhan hiasan jatuh ke tanah. Walaupun begitu, dia berjaya mendapatkan bunga itu dan meletakkannya di bajunya. Apabila paderi sampai ke bahagian di mana terdapat sebarang bantahan terhadap perkahwinan itu, Bean bersin dengan kuat dan mencuri tisu ibu pengantin perempuan untuk membersihkan hidungnya. Majlis diteruskan dengan Bean menahan batuk seorang lelaki dan wanita, dan kemudian keseluruhan majlis terhenti secara tiba-tiba apabila jam penggera yang dibalut hadiah Beans mula berdering secara berterusan. Bean cuba menyenyapkannya dengan menyembunyikannya di bawah jaketnya, tetapi apabila ini tidak berjaya, dia dengan tergesa-gesa membuka kotak itu, secara tidak sengaja memukul ibu pengantin dengan tangan dan bapa pengantin peganting dengan penutup, dan akhirnya berhenti berdering. Pada ketika ini, semua orang menjadi marah dengan Bean dan kelakuannya, terutamanya bapa pengantin.

Majlis disambung semula dengan seorang budak koir menyanyi, tetapi Bean menjadi sangat bosan dengan ini dia tertidur dan mula berdengkur di bahu bapa pengantin, tetapi dia tiba-tiba tersedar apabila lagu itu tamat. Apabila tiba masanya pasangan pengantin bertukar ikrar, Bean menyampuk dengan mengulangi baris pertama yang sepatutnya diucapkan oleh pengantin lelaki. Dia kemudian mengejek pengantin lelaki semasa dia mengulangi baki nazarnya. Apabila tiba giliran pengantin perempuan untuk melafazkan ikrarnya, Bean mengalihkan perhatian jurukamera dengan bertindak tidak masuk akal pada lensa. Paderi itu akhirnya mengisytiharkan kedua-dua suami & isteri, dan apabila kedua-duanya mencium Bean secara berjenaka menutup matanya.

Pada penutup upacara, paderi memulakan doa, dan apabila Bean mendapati dia tidak mempunyai tikar melutut untuk bersembahyang, dia mencuri tikar bapa pengantin, yang menyebabkan kepalanya terhantuk ke lantai dengan kuat. Apabila pasangan yang baru berkahwin itu berjalan di lorong, bapa pengantin perempuan akhirnya hilang sabar ke arah Bean dan cuba menyerangnya. Ketika Bean berundur kerana ketakutan, dia secara tidak sengaja terpijak bahagian belakang gaun pengantin perempuan itu, menyebabkan ia terkoyak dan jatuh. Berang, pengantin lelaki cuba untuk menumbuk Bean, tetapi dia berjaya mengelak setiap hayunan, dan pengantin lelaki akhirnya memukul penaja perkahwinan, paderi, dan akhirnya isteri barunya. Semasa pengantin lelaki yang ketakutan memeriksa isterinya, Bean berlari untuk keluar, tetapi segera kembali untuk memberikan jam penggera kepada pengantin perempuan. Dia memberinya tanda bagus dengan ibu jarinya sebelum berlari keluar dari gereja. Sketsa itu turut dibintangi Alex MacQueen, Michelle Ryan, Matthew Macfadyen dan David Haig.
5"Mr. Bean: Funeral"Tidak diketahuiTidak diketahui13 Mac 2015 (2015-03-13)

Mr. Bean kembali dalam sketsa Comic Relief untuk meraikan ulang tahunnya yang ke-25. Dalam sketsa itu, Mr. Bean menghadiri pengebumian dan melakukan yang terbaik untuk menyesuaikan diri. Apabila seorang lelaki di sebelah Bean menghembus hidungnya, Bean melakukan perkara yang sama, tetapi meniup dengan kuat. Dia juga menangis apabila orang mula menangis. Apabila Bean melihat seorang lelaki tunduk pada keranda, mencium isteri dan berjabat tangan dengan suami, Bean melakukan perkara yang sama, tetapi dia mencium isteri dengan penuh ghairah dan memeluk suami.

Seorang lelaki menepuk keranda, jadi Bean menepuk perlahan keranda itu sebelum menepuk keranda itu semula dan berpura-pura bahawa si mati masih hidup, sebelum menjelaskan bahawa ia adalah gurauan. Sebelum ke tempat duduknya, Bean mengambil swafoto di sebelah keranda.

Apabila dia melihat seorang gadis meletakkan bunga di atas keranda dan memeluk keranda, Bean memutuskan untuk melakukannya, tetapi kerana dia tidak mempunyai bunga, dia meletakkan beg gula-gula keras di atas keranda, tetapi apabila memeluknya, dia tidak sengaja mengetuknya tetapi berjaya memperbaikinya sedikit (dengan sedikit bantuan), tetapi meletakkan perkataan "love" menjadi "vole". Apabila dia melihat isteri menangis, dia pergi menciumnya sebelum ditarik oleh lelaki itu.

Apabila paderi mengatakan bahawa pengebumian adalah untuk seorang lelaki bernama David, Bean menyedari bahawa dia berada di tempat yang salah dan dengan cepat memandu ke gereja sebelah. Selepas tiba di sana, dia menyedari bahawa dia meninggalkan gula-gula rebusnya di pengebumian yang lain dan dengan cepat merangkak kembali untuk mengambilnya. Tetamu sketsa ini membintangi Ben Miller dan Rebecca Front.

Video muzik sunting

# Tajuk Pengarah Penulis Tarikh keluaran
1 Hale and Pace, "The Stonk"TBATBA1991 (1991)
Mr. Bean dilihat bermain dram dalam video muzik ini untuk lagu Comic Relief rasmi bagi teleton 1991.
2 Mr. Bean dan Kempen Smear menampilkan Bruce Dickinson, "Elected"Paul WeilandTBA1992 (1992)
Video muzik ini dibuat untuk mengiringi single yang dikeluarkan sebagai menyokong Comic Relief dan disiarkan semasa menjelang pilihan raya umum. Dalam video muzik ini, Mr. Bean dilihat bertanding untuk Parlimen sebagai ahli tunggal "The Bean Party". Dia mempersendakan kempen kejam yang digunakan oleh beberapa aktivis dan memaksa masuk ke rumah orang ramai atau membeli undi mereka dengan menawarkan wang atau televisyen kepada mereka. Bean menanda posternya pada keranda yang sedang dibawa ke van jenazah menunggu dan selepas dikesan oleh jurugambar akhbar memberikan lollipop kepada kanak-kanak rawak, kemudian mengambilnya semula secara paksa selepas jurugambar itu beredar. Semasa Bean berucap di pelantarnya, dinding di belakangnya terbuka menampakkan bilik tandas dan dia menyuruh lelaki itu pergi. Akhirnya, Bean secara senyap-senyap menggantikan peti undi dengan satu lagi kotak yang penuh dengan undi untuknya sahaja yang hasilnya lima calon lain yang bertanding menerima undi sifar manakala Bean mendapat lebih 24,000 undi.
3 Boyzone, "Picture of You"TBATBA1997 (1997)
Mr. Bean telah dipaparkan dalam video muzik untuk lagu "Picture of You" oleh Boyzone yang merupakan tema utama untuk adaptasi filem pertama siri ini. Dalam video itu, kumpulan itu tiba di jalan dan mempersembahkan lagu itu sambil berpakaian seperti Bean. Apabila Bean tiba dia mula membuat kekacauan semasa kumpulan itu membuat persembahan.
4 Matt Willis, "Crash"TBATBA2007 (2007)
Video muzik rasmi lagu "Crash" versi Matt Willis yang asalnya dipersembahkan oleh The Primitives pertama kali disiarkan di Popworld pada tahun 2007.


Penampilan tetamu sunting

Rowan Atkinson telah muncul dalam watak sebagai Mr. Bean dalam banyak siaran televisyen yang biasanya berfakta, kadangkala sebagai aksi publisiti untuk mempromosikan episod, DVD atau filem baharu.

# Acara/Tajuk Pengarah Penulis Penyiaran asal
1 Going Live!Amanda GabbitasTBA1991 (1991)
Mr. Bean menjawab soalan tentang dirinya dalam rancangan majalah pagi Sabtu Going Live! dengan Phillip Schofield.
2 The Big BreakfastTBATBA1993 (1993)
Mr. Bean melawat program British "The Big Breakfast" untuk mempromosikan penerbitan episod "Mr. Bean pada VHS.[14]
3 Talkshowet (Denmark)TBATBA8 September 1993 (1993-09-08)
Mr. Bean melawat rancangan bual bicara Denmark "Talkshowet" untuk mempromosikan penerbitan episod "Mr. Bean pada VHS. Oleh kerana tiada perakam di studio, dia berjaya membinanya sendiri.[15]
4 Soundmixshow (Belanda)TBATBA16 September 1993 (1993-09-16)[17]
Mr. Bean melawat program Belanda "Soundmixshow" untuk mempromosikan penerbitan episod "Mr. Bean pada VHS. Mr. Bean menyelinap masuk ke studio tempat dia bertemu dengan penyampai Henny Huisman. Dia mempromosikan VHS baharunya. Dia memberikannya kepada penyampai tetapi meminta wang untuknya, selepas teragak-agak dia memberikannya secara percuma. Mr Bean kemudian meminta untuk melakukan uji bakat. Dia membuat persembahan Big Spender daripada Shirley Bassey, tetapi tidak berjaya. Dia kemudian meninggalkan studio, tetapi tidak sebelum dia mengambil semula VHS yang dia berikan secara percuma.[16]
5 Blix från klar himmel (Sweden)TBATBA1 Oktober 1993 (1993-10-01)
Mr. Bean melawat rancangan bual bicara Sweden "Blix Från Klar Himmel" untuk mempromosikan penerbitan episod "Mr. Bean pada VHS. Oleh kerana tiada perakam di studio, dia berjaya membinanya sendiri.[18]
6 Rondo (Norwegia)TBATBAOktober 1993 (1993-10)
Mr. Bean melawat rancangan bual bicara Norway "Rondo" untuk mempromosikan penerbitan episod "Mr. Bean pada VHS. Oleh kerana tiada perakam di studio, dia berjaya membinanya sendiri.[19]
7 Schmidteinander (German)TBATBA29 Oktober 1994 (1994-10-29)
Mr. Bean melawat rancangan komedi Jerman Schmidteinander untuk mempromosikan penerbitan filem baru Mr. Bean VHS. Oleh kerana tiada perakam di studio, dia berjaya membinanya sendiri.[20]
8 This MorningTBATBA1995 (1995)
Mr. Bean tiba di tempat letak kereta Albert Dock tepat pada masanya untuk penggambaran penampilan TV khas tetapi tidak dapat mencari ruang yang sesuai untuk Mininya. Dia kemudian menjumpai sebuah kereta milik Richard dan Judy dan menggerakkan kereta itu ke belakang, secara tidak sengaja melemparkannya ke dalam dok. Dia kemudian membalikkan Mininya ke tempat kereta. Dia kemudian dibawa ke studio untuk ditemu bual oleh pasangan itu, di mana mereka menyedari apa yang telah dilakukannya. Mereka kemudian menjemputnya ke dapur This Morning, di mana dia menimbulkan kekecohan semasa cuba menyediakan hidangan kegemarannya.
9 Late Night with Conan O'BrienTBATBA28 Februari 1996 (1996-02-28)[21]
Mr. Bean melawat Amerika Syarikat dan rancangan bual bicara lewat malam Amerika Late Night with Conan O'Brien untuk mempromosikan penerbitan filem baru Mr. Bean VHS. Mr. Bean tiba dengan konvoi 6 limosin, 5 yang pertama membawa satu bahagian sutnya. Mr. Bean sendiri tiba dengan limosin terakhir dengan seluar dalamnya dan menukar pakaiannya di jalan. Dia tiba di set dengan Walkman dihidupkan, tidak bersemangat untuk bercakap. Akhirnya melepaskan Walkman, dia bercakap tentang lawatannya ke Amerika dan perbezaan antara Great Britain dan Amerika. Hos Conan O'Brien dan Mr. Bean kemudiannya mengadakan pertandingan untuk menunjukkan perbezaan, dengan Mr. Bean jelas menipu. Dia menyebut bahawa 555,000 salinan VHS telah dijual di Jerman pada tahun sebelumnya dan menambah ini pada markahnya.[21]
10 The National Lottery DrawsTBATBA2 Ogos 1997 (1997-08-02)[22]
Disiarkan pada National Lottery Results Show BBC One. Bean tiba di studio, dan memberitahu penonton bahawa dia menuju ke Amerika Syarikat untuk membintangi filemnya tentang pengembaraannya. Dia kemudiannya memperkenalkan ciptaannya yang digunakan untuk memilih bola tepat pada tiket loterinya dan ditolak kemenangan oleh hos Bob Monkhouse.
11 Temu bual di televisyen JepunTBATBA1999 (1999)
Disiarkan secara eksklusif di Jepun. Mr. Bean muncul di televisyen Jepun untuk temu bual tetapi daripada menerima budaya dia berjaya memalukan dirinya sendiri dengan melekatkan penyepit di hidungnya dan menterjemah bahasa Jepun secara palsu. Dia kemudiannya ditendang kerana perbuatan bodohnya dan diberitahu untuk tidak kembali ke Jepun.
12 Filem Blue Peter SafetyTBATBA2004 (2004)
Bean meminta bantuan pasukan Blue Peter untuk membantunya membina filem keselamatan bunga api untuk projek kelas malam baharu yang sedang dijalankannya. Apabila dia kemudiannya tiba di kelas, dia melupuskan filem itu dan sebaliknya mula memasang siri DVD baharu yang menampilkan dirinya.
13 The Dame Edna TreatmentTBATBA17 Mac 2007 (2007-03-17)
Disiarkan semasa episod pertama The Dame Edna Treatment. Mr. Bean tiba di spa tempatan, dan menyamar sebagai doktor dalam usaha untuk mendapatkan akses ke sauna dan bilik rehat. Mula-mula, Bean menarik hos keluar secara paksa dari bawah pelanggan. Kemudian dia memasang hos lain dan meletakkannya di bawah pelanggan. Selepas itu, dia menyambungkan hos ke dalam tiub hampagas dan dia menghidupkan pembersih hampagas. Asap keluar dari hampagas dan Bean cuba membaikinya. Semasa jururawat masuk, Bean secara tidak sengaja memancutkan kotoran ke juruwat tersebut. Walau bagaimanapun, penyambut tetamu menyelesaikan apa yang dia lakukan dan berjaya mengelak Bean sebelum Bean mendapat peluang untuk bercakap dengan Dame Edna.
14 Promosi Blue PeterMr. Bean's HolidayTBATBA21 Mac 2007 (2007-03-21)[23]
Disiarkan semasa episod tahun 2007 Blue Peter. Mr. Bean menjemput pasukan Blue Peter untuk melihat gambar percutiannya yang diambil semasa dia menjalani penggambaran di set filem Mr. Bean's Holiday. Bagaimanapun, kamera Bean rosak dan sebaliknya menunjukkan satu siri klip daripada filem itu.
15 Upacara perasmian Sukan Musim Panas Olimpik London 2012TBATBA27 Julai 2012 (2012-07-27)

Rowan Atkinson membuat penampilan istimewa, memainkan watak sebagai Mr. Bean (walaupun tanpa sut, tali leher dan rambut perang) di upacara pembukaan Sukan Olimpik Musim Panas 2012. Dia berpura-pura mengiringi Orkestra Simfoni London dalam mempersembahkan tema daripada Chariots of Fire sambil mengambil gambar dengan telefonnya dan meniup hidungnya.[24]

Dalam urutan penggambaran yang ditunjukkan semasa persembahan, Bean bermimpi untuk menyertai pelari dalam adegan ikonik filem di sepanjang West Sands di St. Andrews. Dia ditunjukkan mengalahkan pelari lain dengan menaiki kereta, dan kemudian menyandung pelari hadapan.[25]
16 Bual Bicara 80-an Malam IniTBATBA14 September 2014 (2014-09-14)
Rowan Atkinson pergi ke Shanghai sebagai Mr. Bean. Dia muncul pada Bual Bicara 80-an Malam Ini bersama Wang Zijian di Dragon TV. Ia adalah lawatan pertamanya ke China.[26]
17 Filem Pelawak KelakarTBATBA2017 (2017)

Bean menyamar dalam filem Cina Pelawak Kelakar, berdasarkan dari siri TV dengan nama yang sama.[27]

Filem ini melibatkan beberapa watak yang terlibat dalam siri kemalangan semasa lawatan ke Macau, pada masa yang sama dengan Mr. Bean.

Mr. Bean juga muncul di tayangan perdana pada 19 Mac 2017[28] dan muncul dalam episod rancangan yang disiarkan pada 9 April 2017.[29]
18 British Airways Safety Video: Director's Cut (2017)TBATBA18 Julai 2017 (2017-07-18)

Video keselamatan daripada British Airways ini menampilkan personaliti selebriti yang membaca prosedur keselamatan dan menggalakkan orang ramai untuk menderma kepada Comic Relief dengan memasukkan baki wang dalam mana-mana mata wang ke dalam sampul Flying Start.[30][31]

Mr. Bean (walaupun tanpa sut, tali leher dan rambut perang) membuat penampilan kameo pada penghujung video, meraba-raba di sekeliling tempat duduknya untuk wang baki bagi membuat sumbangan kepada inisiatif Flying Start syarikat penerbangan itu.[32]

Pengiklanan sunting

# Produk Pengarah Penulis Penyiaran asal
1 REMA 1000TBATBA1994 (1994)
Tiga iklan untuk rangkaian pasar raya Scandinavia di Norway. Pertama, melihat Mr. Bean berjalan di sekitar cawangan pasar raya REMA 1000 di mana dia membandingkan secara fizikal produk yang telah dibelinya dari kedai lain dengan yang ada di kedai.[33] Kedua, menampilkan Bean di tempat kerja tetapi dia tidak mempunyai wang yang cukup. Dia mengumpul syiling dari Mini dan lantainya menggunakan pembersih hampagas pegang tangan dan membentangkan kandungannya kepada juruwang tetapi masih tidak mencukupi. Dia hampir mencuri lolipop tetapi apabila dilihat dia berpura-pura memberikannya kepada kanak-kanak di barisan di belakangnya. Bean menunggu sehingga kanak-kanak itu pergi sebelum mencurinya semula tetapi kanak-kanak itu telah memakannya.[34] Ketiga dan terakhir, melihat Bean menggunakan alat buatan sendiri untuk mengimbas harga yang lebih murah ke pasar raya sambil mengganggu pelanggan.[35]
2 M&M'sTBATBA1997 (1997)
Mr. Bean tiba di lorong boling hanya untuk diejek oleh watak maskot M&M Red dan Yellow kerana keupayaan bolingnya yang lemah. Bean kemudian memutuskan untuk mengambil Red dan membalingnya seperti bola boling, lalu menghasilkan strike dan spare.[36]
3 PolyGram Filmed EntertainmentTBATBA1997 (1997)[38]
Ditayangkan di pawagam sebelum filem adaptasi pertama siri, Mr. Bean muncul dalam video pendek daripada PolyGram Filmed Entertainment di mana narator mempamerkan peraturan di dalam teater di mana tangan seorang orang di luar skrin mengambil barang yang tidak dibenarkan di dalam teater seperti rokok, minuman beralkohol, telefon, peralatan, dll. Apabila Bean kali terakhir dilihat minum secawan soda yang lebih besar dan tab besar popcorn, tangan itu muncul tetapi Bean dengan marah menamparnya apabila video itu tamat.[37]
4 FujifilmTBATBA1999 (1999)
Disiarkan secara kerap semasa rehat iklan di ITV semasa musim panas 1999. Bean pergi ke kedai foto untuk membeli kamera baharu. Apabila dia pulang ke rumah, dia cuba mengambil gambar Teddy, yang kemudiannya terus gagal. Dia kemudian memutuskan untuk mengalihkan perhatiannya kepada seekor budgerigar, tetapi sebaliknya hanya berjaya memerangkapnya di dalam sangkarnya. Iklan yang berbeza untuk produk yang sama juga muncul di Jepun.
5 Nissan TinoTBATBA1999 (1999)
Hanya pernah disiarkan di Jepun. Bean memandu mengelilingi jalan di Jepun sambil mempamerkan Nissan Tino baharunya, tetapi berjaya menyinggung perasaan pengawal keselamatan hierarki apabila dia menyeringai kepada mereka semasa memandu melepasi. Dia kemudian membawa kereta itu kembali ke bilik pameran dan meminta bayaran balik, walaupun mendakwa ia adalah kereta yang hebat.[39][40]
6 SnickersDaniel KleinmanTBA4 Oktober 2014 (2014-10-04)
Satu dalam siri iklan Snickers yang mana protagonis tidak menunjukkan prestasi atau berkelakuan terbaik sehingga mereka makan Snickers dan muncul sebagai orang yang berbeza sepenuhnya sehingga mereka berjaya melakukannya. Bean muncul sebagai protagonis pakar seni mempertahankan diri alterego sebelum makan Snickers yang hampir menggagalkan serbuan tadi.[41]

Trivia sunting

  • Pada tahun 2009, Rowan Atkinson muncul sebagai Mr. Bean dalam penampilan langsung watak itu, memacu rekreasi pemanduan dari aksi kereta atas bumbung di Goodwood Revival sebagai sebahagian daripada sambutan 50 tahun Mini untuk Goodwood.[42][43]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Mr Bean – Timeline". mrbean.com. Tiger Aspect Productions Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Disember 2012. Dicapai pada 11 Jun 2018.
  2. ^ Mr Bean and the Queen Mother! | Happy Birthday Mr Bean | Behind The Scenes (dalam bahasa Inggeris), dicapai pada 20 Mei 2021
  3. ^ ""Mr. Bean" Do-It-Yourself Mr. Bean (TV Episode 1994) – IMDb". IMDb.
  4. ^ ""Mr. Bean" Merry Christmas, Mr. Bean (TV Episode 1992) – IMDb". IMDb.
  5. ^ "Mr. Bean celebrates 25th anniversary by recreating famous scene outside Buckingham Palace". EW.com.
  6. ^ "Comedy". Radio Times.
  7. ^ Mr Bean (5 September 2015). "Mr. Bean – 25th Anniversary – Mr Bean Drives His Car Again! – Mr. Bean Official". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021 – melalui YouTube.
  8. ^ "Mr Bean now has over 10 million YouTube subscribers". British Comedy Guide. Dicapai pada 4 Julai 2019.
  9. ^ "Mr Beans RC Armchair Special Guest Colinfurze Mr Bean Official". 7 November 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021 – melalui YouTube.
  10. ^ "Mr Beans RC Armchair". 1 November 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021 – melalui YouTube.
  11. ^ Mr Bean (28 Oktober 2018). "Beans Gets Diamond Play Button 10 Million Fans Special Guest Colinfurze". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021 – melalui YouTube.
  12. ^ "Mr Bean's Red Nose Day". Comic Relief. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Mac 2013. Dicapai pada 2 Mac 2013.
  13. ^ "Comic Relief – The Big One". BBC Press Office Archive. 6 Mac 2007. Dicapai pada 2 Mac 2013.
  14. ^ "Mr Bean On Big Breakfast 1993". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021 – melalui YouTube.
  15. ^ "Bonanza – Talkshowet – Talkshowet – Rowan Atkinson". Bonanza – Talkshowet – Talkshowet – Rowan Atkinson.
  16. ^ "MR BEAN visits the Soundmix Show (1993)". Diarkibkan daripada yang asal pada 3 September 2021 – melalui YouTube.
  17. ^ [1]
  18. ^ Sweden, Sveriges Television AB, Stockholm. "Öppet arkiv". SVT Play.
  19. ^ "1. oktober 1993" – melalui tv.nrk.no.
  20. ^ "Episode #5.6". IMDb. 29 Oktober 1994.
  21. ^ a b "Late Night 'Mr Bean 2/28/96". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021 – melalui YouTube.
  22. ^ "National Lottery Live". BBC Genome. Dicapai pada 10 Mac 2016.
  23. ^ "Blue Peter". BBC Genome. Dicapai pada 10 Mac 2016.
  24. ^ "Mr. Bean's 'Chariots of Fire' Skit at 2012 London Olympics Opening Ceremony". International Business Times. Dicapai pada 29 Julai 2012.
  25. ^ "Mr Bean at the Opening Ceremony". International Olympic Committee (dalam bahasa Inggeris). 18 April 2020.
  26. ^ "憨豆先生上海秀舞姿 受邀东方卫视春晚" [Mr Bean Appears on Dragon TV Talk Show]. Sina (dalam bahasa Cina). 21 Ogos 2014.
  27. ^ China Movie (11 Disember 2016). "Trailer for "Top Funny Comedian: The Movie"". Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Februari 2017 – melalui YouTube.
  28. ^ Ku6.com (24 Mac 2017). "电影《欢乐喜剧人》首映礼憨豆先生突然现身" [Mr Bean Appears on "Top Funny Comedian: The Movie" Premiere]. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021 – melalui YouTube.
  29. ^ Joy Entertainment (9 April 2017). ""Top Funny Comedian", 9 April 2017". Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Ogos 2017. Dicapai pada 17 April 2017 – melalui YouTube.
  30. ^ British Airways (18 Julai 2017). "British Airways safety video – director's cut". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021 – melalui YouTube.
  31. ^ "British Airways Safety Video: Director's Cut (2017) – IMDb". IMDb.
  32. ^ Lippe-McGraw, Jordi. "This British Airways Safety Video Is So British It Even Has Mr. Bean".
  33. ^ "Mr Bean funny video: English humor in Norway". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 September 2013. Dicapai pada 28 Februari 2013 – melalui YouTube.
  34. ^ "Mr Bean in REMA 1000 Commercial". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021. Dicapai pada 28 Februari 2013 – melalui YouTube.
  35. ^ "Mr Bean shopping: weirdo in Norway !". Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Disember 2011. Dicapai pada 28 Februari 2013 – melalui YouTube.
  36. ^ "UK M&M's advert with Mr Bean (1997)". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021. Dicapai pada 28 Februari 2013 – melalui YouTube.
  37. ^ almakio97 (4 Oktober 2009). "Mr Bean No Smoking". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021 – melalui YouTube.
  38. ^ "Rowan Atkinson". IMDb.
  39. ^ "Rowan Atkinson – Nissan Ad 1". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021. Dicapai pada 28 Februari 2013 – melalui YouTube.
  40. ^ "Rowan Atkinson – Nissan Ad 2". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2021. Dicapai pada 28 Februari 2013 – melalui YouTube.
  41. ^ "Ad break: Mr Bean does kung fu, SSE orang-utan". The Guardian. 9 Oktober 2014. Dicapai pada 15 Oktober 2014.
  42. ^ Lieberman, Jonny. "Mr. Bean to make first 'live' appearance at Goodwood Revival to honor Mini turning 50". Autoblog.
  43. ^ "1977 Austin Mini – The 2009 Goodwood Revival "Mr Bean Mini"". classicdriver.com.

Pautan luar sunting