Senarai keuskupan di Malaysia

rencana senarai Wikimedia

Gereja Katolik di Malaysia, Singapura dan Brunei (dua jiran Melayu yang kecil) terdiri daripada satu (Upacara Roman) hierarki Latin, bersama di Persidangan Episkopal transnasional Malaysia, Singapura dan Brunei, yang terdiri daripada:

  • Tiga wilayah gereja di Malaysia, masing-masing diketuai oleh keuskupan agung Metropolitan, dengan dua keuskupan suffragan setiap satu.
  • Dua bidang kuasa yang dikecualikan, satu untuk setiap jiran kecil: keuskupan agung bukan Metropolitan Singapura dan pra-keuskupan Vikariat Apostolik untuk Brunei.

Tiada bidang kuasa Katolik Timur.

Terdapat jawatan duta paus Apostolik ke Malaysia sebagai paus perwakilan diplomatik (peringkat kedutaan) di ibu negara Kuala Lumpur. Di dalamnya Kerasulan Perwakilan (tahap yang lebih rendah) ke Brunei juga terletak hak.
Terdapat jawatan duta paus Apostolik berasingan ke Singapura (di ibu negara dengan nama yang sama), ke dalam yang terletak hak Perwakilan Pontifikal Bukan Kediaman untuk Vietnam dan Kerasulan jawatan duta paus kepada Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN, yang semua negeri yang dinyatakan di atas milik, dengan orang lain di rantau ini).

Bidang kuasa Latin semasa sunting

Bidang kuasa yang dikecualikan sunting

Gerejawi Wilayah Kuala Lumpur sunting

Meliputi Semenanjung Malaysia

Gerejawi Wilayah Kuching sunting

Meliputi negeri Sarawak

Gerejawi Wilayah Kota Kinabalu sunting

Meliputi negeri Sabah

Bekas bidang kuasa sunting

Tiada nama sahaja melihat. Semua bidang kuasa yang tidak berfungsi lagi mempunyai pengganti semasa melihat.

Keuskupan Agung Melaka-Singapura telah berpecah kepada Keuskupan Agung Singapura dan Keuskupan Melaka-Johor pada tahun 1972, tujuh tahun selepas Singapura mencapai kemerdekaan.

Lihat juga sunting

Sumber dan pautan luar sunting