Senarai orang dari Sabah

rencana senarai Wikimedia

Berikut adalah senarai orang-orang terkemuka yang lahir pada atau pernah tinggal di Sabah Negeri di Bawah Bayu, atau lebih dikenali sebagai State of Sabah (North Borneo/Borneo Utara). sebilangan ramai rakyat, mengenali dan mengetahui identiti mereka.

Bendera Sabah

Penduduk Asal Sabah: Majoriti yang duduk dan tinggal di Sabah adalah Berbangsa Asal Sabah iaitu berbangsa Kadazan-Dusun (majoriti), Murut, Rungus, Idaan, bangsa Sungai, Melayu Brunei, dan Bangsa Bajau Samah.

Yang pernah melancong/melawat, dan pernah tinggal: Seperti yang kita tahu, Sabah adalah satu Negeri yang sesuai dijadikan sebagai tempat untuk melancong dan tempat untuk dilawati. Kebiasaannya, majoriti orang dari barat, Jepun, Korea dan Cina adalah yang paling kerap melawat dan melancong Sabah. Tetapi, terdapat juga beberapa orang yang lahir dari luar Negeri Sabah yang telah berkahwin dan menjadi sebahagian dari Sabah. Selain daripada itu, Sabah juga sesuai dijadikan sebagai tempat "shooting" atau set perfileman yang menyebabkan ramai artis serta pengarah perfileman pernah tinggal di Sabah untuk tujuan kolaborasi, ataupun tujuan set persendirian. Sebagai Contoh: Gerak Khas 2014: Ops Bayu

Isi kandungan
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

A

B

C

D

E

F

G

  • Gary Chaw
  • Grant Gustin - Pelakon terkenal dari Negara Barat dan lebih dikenali dalam siri The Flash 2014. Beliau telah berkahwin dengan Andrea Thoma (Ibu - Orang Kadazan Sabah & Bapa - Orang Amerika).

H

I

J

K

L

M

N

O

P

Q

R

S

T

U

V

W

X

Y

Z

Rujukan