Senarai pesawat eksperimen

rencana senarai Wikimedia

Berikut adalah senarai pesawat eksperimen. Kebanyakan pesawat ditanda sebagai eksperimen apabila mula-mula direka, tidak dapat dipastikan sama ada pesawat-pesawat ini telah dikeluarkan atau tidak. Senarai ini akan memfokuskan pada pesawat tidak pernah dikeluarkan dan hanya contoh pesawat eksperimen telah dibina.

Bagi rekabentuk A.S., senarai ini akan memfokuskan pada pesawat yang mempunyai awalan siri "X" atau membawa penandaan siri "X" kepada prototaip, pra-pengeluaran atau pesawat ujian.

Penandaan siri "X" A.S. sunting

Rekabentuk eksperimen sahaja sunting

Siri XA sunting

Pesawat serangan eksperimen atau prototaip:

Siri XB sunting

Pesawat pengebom eksperimen atau prototaip:

Siri XC sunting

Siri XF sunting

Siri-siri ini meliputi pembangunan pesawat pejuang selepas Perang Dunia II apabila Tentera Udara Amerika Syarikat yang baru ditubuhkan menukar penandaan awalan "P" kepada "F".

Siri XP sunting

Siri-siri merangkumi pembangunan pesawat pejuang sehingga pehujung Perang Dunia II. Pada 1947, Tentera Udara Amerika Syarikat yang baru ditubuhkan menukar penandaan awalan "P" kepada "F".

Lain-lain sunting

  • Bell XV-15 "Tiltrotor" - sebuah pesawat VTOL dengan turboprop boleh ubah yang mana membenarkan ia berlepas dan mendarat seperti sebuah helikopter, tetapi boleh terbang seperti pesawat konvensional. Konsep ini telah diperkenalkan pada V-22 Osprey.

Penandaan "X" oleh Tentera Laut Amerika Syarikat sunting

Penandaan bukan "X" Amerika Syarikat sunting

United Kingdom sunting

Termasuk pesawat penyelidikan, projek syarikat persendirian dan prototaip yang dibina untuk bersaing dalam kontrak-kontrak Kementerian Udara.

Jerman sunting

Rusia sunting

Lain-lain sunting

Lihat juga sunting