Senarai syarikat Indonesia

rencana senarai Wikimedia

Indonesia adalah negara berdaulat dan negara benua yang terletak di Asia Tenggara dengan beberapa wilayah di Oceania. Ekonomi Indonesia adalah negara ke-16 terbesar oleh KDNK nominal dan terbesar ke-8 oleh KDNK di PPP, yang terbesar di Asia Tenggara, dan dianggap pasaran baru muncul dan negara perindustrian. Indonesia telah menjadi anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sejak tahun 1950. Indonesia adalah penganjur Persidangan Bandung[1] dan merupakan pengasas Pergerakan Negara-negara Berkecuali; dan juga ahli pengasas Persatuan Negara-negara Asia Tenggara, Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik, Sidang Kemuncak Asia Timur dan Pertubuhan Kerjasama Islam. Indonesia ialah ahli ekonomi utama G20, OPEC, dan Pertubuhan Perdagangan Dunia.

Lokasi Indonesia

Firma terbesar sunting

Senarai ini menunjukkan syarikat di dalam Fortune Global 500, yang berpangkat firma dengan jumlah hasil yang dilaporkan sebelum 31 Mac, 2017.[2] Hanya lima firma teratas (jika ada) dimasukkan sebagai sampel.

Kedudukan Imej Nama Hasil 2016 (USD $M) Majikan Catatan
289   Pertamina $36,487 27,227 Syarikat milik kerajaan dan gas asli yang berpusat di Jakarta. Firma baru-baru ini memasuki senarai di # 122, tetapi penurunan pendapatan yang berterusan telah memindahkan mereka ke lebih dari 100 jawatan dalam senarai.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ University of Chicago, Bandung Conference
  2. ^ DeCarlo, Scott (20 July 2017). "The Fortune 2017 Global 500". Fortune.