Senarai watak Black Clover

rencana senarai Wikimedia

Siri manga dan anime Black Clover menampilkan watak yang sangat ramai, dicipta oleh Yūki Tabata.

Watak utama sunting

Asta sunting

Disuarakan oleh: Shun Horie[1] (OVA), Gakuto Kajiwara[2] (Anime) (Bahasa Jepun), Dallas Reid[3] (Bahasa Inggeris)

Asta (Jepun: アスタ, Hepburn: Asuta) adalah protagonis utama Black Clover. Dia adalah anak yatim yang ditinggalkan di bawah jagaan gereja oleh ibunya semasa dia masih kecil. Dia mempunyai cita-cita tinggi untuk menjadi Raja Penyihir seterusnya. Dia tidak memiliki kekuatan sihir, tetapi dia mengatasi kelemahannya dengan meningkatkan kekuatan fizikalnya, yang memungkinkan dia bergabung dengan Skuad Kesatria Sihir yang dikenali sebagai Lembu Hitam setelah memperoleh grimoire semanggi lima daun tempat iblis Anti-Sihir Liebe berada. Grimoire itu membolehkannya menggunakan Anti-Sihir dengan berkesan kerana kekurangan mana, kemudian mengasah deria untuk meramalkan serangan lawan dengan merasakan ki mereka. Asta pada mulanya menggunakan Pedang Pembunuh Sihir yang mematikan sihir dan Pedang Iblis-Dweller yang menyedut sihir yang dia perolehi di penjara bawah tanah, kemudian memperoleh Pedang Pemusnah Iblis di tempat persembunyian Eye of the Midnight Sun yang memungkinkannya menghancurkan kesan sebenar sihir, walaupun mantera telah dilemparkan. Ini memungkinkannya untuk mengusir roh elf, jika dia menyebabkan cukup banyak kerosakan pada tubuh tuan rumah mereka yang menggunakannya. Asta kemudian mengetahui senjata dan grimoirenya yang pernah menjadi milik pemimpin Bangsa Elf, Licht, buku itu sendiri diturunkan berasal dari iblis kerana ciptaannya direkayasa oleh syaitan Zagred dengan syaitan lain yang dimeteraikan di dalamnya. Setelah Ratu Penyihir menggunakan sihirnya untuk meningkatkan aliran Anti-Sihir di tubuh Asta, dia memperoleh kemampuan untuk berubah menjadi bentuk yang disebut "Black Asta" dengan memanfaatkan kekuatan syaitan di dalam grimoire-nya. Namun, Asta kemudian mengetahui kekuatannya menjadikannya tanda kutukan yang dikenali sebagai Weg (Jepun: 轍(ヴィーグ), Hepburn: Vīgu) yang menjadikannya sasaran Parlimen Sihir, yang melihatnya sebagai raksasa yang perlu dihancurkan. Atas permintaan Julius, dia kemudian melakukan perjalanan ke Kerajaan Heart, di mana dia tinggal selama enam bulan untuk melatih dan mempersiapkan diri untuk memerangi Kerajaan Spade. Semasa bertengkar dengan Dante, lengan kanannya menjadi rosak secara kekal dengan kekuatan Iblisnya. Dengan lengan barunya, dia melapisi katana Yami dengan Anti Sihir, dan itu menjadi Katana Pembunuh-Iblis. Dia suka mengatakan apa yang Yami ajarkan kepadanya jika dia menghadapi masalah dalam pertengkaran: 限界をこえる (hepburn: genkai wo koeru, Melayu: Atasi hadmu.).

Yuno Grinberryall sunting

Disuarakan oleh: Sōma Saitō[1] (OVA), Nobunaga Shimazaki[2] (Anime) (Bahasa Jepun), Micah Solusod[3] (Bahasa Inggeris)

Yuno (Jepun: ユノ, Hepburn: Yuno) adalah anak yatim piatu yang ternyata merupakan putera dari rumah keluarga bekas keluarga Kerajaan Spade Grinberryall. Dia ditinggalkan di bawah jagaan gereja ketika dia masih kecil, memperoleh grimoire semanggi empat daun dan menjadi anggota Subuh Emas. Dia menggunakan Sihir Angin dan merupakan rakan terpilih Sylph si Semangat Angin dari 4 sifat hebat. Sylph (diberi nama "Bell") sering cuba bermain-main dengan Yuno, tetapi kerana sikapnya yang serius, dia sering didapati mengeluh. Sikapnya yang serius muncul ketika Asta cedera mempertahankannya dari pembuli semasa kecil. Yuno hanya dapat mengagumi bagaimana Asta menyelamatkannya, walaupun tidak memiliki sihir, dan itu membuatnya merasa malu. Untuk menebus ini, dia melatih dirinya untuk menjadi setara Asta dari segi moral. Sikapnya yang "hebat" hanya hancur ketika dia sedang menikmati dirinya sendiri, biasanya ketika melawan seseorang yang kuat atau menonton Asta membuktikan kekuatannya. Dia telah membuktikan dirinya sebagai bintang yang sedang meningkat naik di antara barisan Subuh Emas, mampu mengalahkan bahkan penyihir terkuat dengan sedikit usaha. Apabila dia secara fizikal diubah menjadi Elf oleh ritual Patry (roh itu diisyaratkan sebagai anak lelaki Licht yang belum lahir) kekuatan dan kemahuan ajaib Yuno memungkinkannya untuk mengekalkan fikirannya ketika dia menghadapi Patry dan iblis yang memanipulasinya. Yuno akhirnya naik ke pangkat naib kapten Subuh Emas. Dia diberitahu tentang warisan Kerajaan Spade-nya, dan segera setelah itu, menanggapi serangan Zenon di pangkalan Subuh Emas, tetapi dengan mudah dikalahkan dan dibiarkan mati. Sementara dia bertahan kerana mantera William, dia mendapati separuh ahli Subuh Emas mati, dan hancur kerana kegagalannya melindungi rakan-rakannya.

Noelle Silva sunting

Disuarakan oleh: Kana Yūki[4] (Bahasa Jepun), Jill Harris[3] (Bahasa Inggeris)

Noelle Silva (Jepun: ノエル・シルヴァ, Hepburn: Noeru Shiruva) adalah anggota berambut perak dari Lembu Hitam dan anak kelahiran keempat dari keluarga diraja Kerajaan Klover, House Silva. Walaupun sangat kuat sebagai seorang ahli diraja, memiliki sejumlah besar mana, Noelle pada awalnya menghadapi masalah untuk mengendalikan Sihir Airnya dengan abangnya Nozel bertindak membencinya kerana cara melindunginya dari bahaya dan kebenaran di sebalik kematian ibu mereka Acier. Walaupun Noelle menggunakan tongkat sihir sebagai alat untuk mengatasi sihir ini, dia mengetahui bahwa dia secara tidak sedar menahan dirinya dari ketakutan untuk mencederakan siapa pun. Akhirnya, latihannya dan maklum balas positif dari rakan-rakan barunya di Lembu Hitam membolehkannya mengatasi kekurangan itu, memperlihatkan potensi penuhnya ketika melawan elf Kivn dan memperoleh kemampuan untuk membuat baju besi berasaskan air yang meningkatkan serangan dan pertahanannya. Noelle, ingin menolong Asta, kemudian mengetahui kebenaran kematian ibunya disebabkan oleh syaitan bernama Megicula. Dia menyimpan perasaan romantis yang kuat untuk Asta, walaupun dia enggan mengungkapkannya.

Kerajaan Klover sunting

Raja Penyihir sunting

Lumiere Silvamillion Clover sunting

Disuarakan oleh: Syu Hikari (Bahasa Jepun), Chris Burnett (Bahasa Inggeris)[5]

Lumiere Silvamillion Clover (Jepun: ルミエル・シルヴァミリオン・クローバ, Hepburn: Rumieru Shiruvamirion Kurōbā) adalah seorang putera manusia dari hari-hari pertama Kerajaan Klover yang ingin menjadikan hidup lebih baik untuk semua orang dalam membuat Alat Sihir dan berkawan dengan Licht kerana kedua-duanya inginkan kewujudan bersama antara rakyat mereka. Pada hari perkahwinan rahsia adik perempuannya dengan Licht, Lumiere telah ditundukkan oleh perdana menteri yang dikuasai Zagred selepas menghantar kerabat diraja yang dimanipulasi untuk menyembelih para elf dan memaksa Licht menjadi Elf Kegelapan untuk berkhidmat sebagai jasad sementara. Lumiere tiba tepat pada masanya apabila Licht merayu Lumiere untuk membunuhnya, selepas menyumpah tubuhnya supaya Zagred tidak dapat menggunakannya. Lumiere dinamakan Raja Penyihir Pertama tidak lama kemudian. Tercedera teruk selepas pertempurannya dengan Licht yang dahsyat, Lumiere menyuruh Secre membatunya, supaya dia boleh dihidupkan semula sekiranya Zagred muncul semula. Setelah Zagred dikalahkan dan roh elf dibenarkan berehat dengan tenang, Lumiere menyertai mereka di alam akhirat apabila sihir yang mengekalkannya hidup hilang, dan berpuas hati bahawa cita-citanya terus hidup dalam generasi baharu.

Julius Novachrono sunting

Disuarakan oleh: Toshiyuki Morikawa[6] (Bahasa Jepun), Robert McCollum[3] (Bahasa Inggeris)

Julius Novachrono (Jepun: ユリウス・ノヴァクロノ, Hepburn: Yuriusu Novakurono) ialah Raja Penyihir ke-28 dan pengguna Sihir Masa, ketaksubannya terhadap bentuk sihir baharu dan pelik menyebabkan dia lari daripada tugasnya pada masa lapang. Julius sebelum ini merupakan Kapten Skuad Kesatria Sihir Rusa Air apabila mereka sebelum ini Skuad Rusa Kelabu; Yami dan Vangeance kedua-duanya adalah ahli yang direkrut sendiri oleh Julius ke dalam Kesatria Sihir. Walaupun dia dibunuh oleh Patry untuk memperoleh Batu Ajaib yang Yami dan Lembu Hitam telah dapatkan, dia akhirnya menghidupkan semula dirinya melalui alat sihir purba yang sebelum ini dia simpan selama 13 tahun. Proses ini menghidupkan semula Julius sebagai seorang budak lelaki berusia 13 tahun dengan kuasanya berkurangan, menyebabkan dia tidak dapat menjalankan sebahagian daripada tugasnya sebagai Raja Penyihir. Walaupun begitu, dia terus bekerja untuk menyokong Kesatria Sihir, sambil merahsiakan umurnya daripada orang ramai.

Skuad Lembu Hitam sunting

Yami Sukehiro sunting

Disuarakan oleh: Junichi Suwabe[7] (Bahasa Jepun), Christopher R. Sabat[3] (Bahasa Inggeris)

Digelarkan sebagai Dewa Pemusnah (Jepun: 破壊神, Hepburn: Hakaishin), Yami Sukehiro (Jepun: ヤミ・スケヒロ, Hepburn: Yami Sukehiro) adalah kapten Lembu Hitam, yang dianggap sebagai Skuad Kesatria Sihir terburuk kerana anggota yang tidak ortodoks dan tidak stabil, secara fizikalnya kuat dan menakutkan sehingga memberi ancaman kematian kepada sesiapa sahaja yang menjengkelkannya. Di sebalik keganasan ini, dia berfungsi sebagai mentor kepada Lembu Hitam, mahu mereka menjadi sekuat yang mungkin. Yami berasal dari negara lain yang dikenal sebagai "Tanah Matahari Terbit" sebelum berakhir di Kerajaan Klover, bergabung dengan Kesatria Sihir setelah bertemu Julius Novachrono walaupun dipandang sebagai orang asing oleh rakan sebayanya. Yami menggunakan Sihir Gelap, menggunakannya untuk mengaktifkan katananya kerana jenis sihirnya dianggap sebagai lawan kutub Mantera Cahaya kerana kelambatannya. Mantera Gelapnya juga boleh mengganggu sihir dari dunia bawah, menjadikannya aset berharga. Dia juga memiliki deria keenam yang memungkinkan dia merasakan ki lawannya untuk meramalkan serangan mereka, yang memungkinkan dia untuk mengetahui kaitan antara Patry dan William. Dia disasarkan oleh Dark Triad untuk Dark Magicnya, yang diperlukan untuk membuat Pokok Qliphoth. Walaupun dia dan Asta berhasil mengalahkan Dante, dia ditangkap dan diambil oleh Zenon, dengan katananya ditinggalkan di tangan Asta. Jenaka yang berjalan biasanya melibatkan dia menderita sembelit dan mengancam sesiapa sahaja yang mengganggu dia di tandas, biasanya Asta atau Finral. Dia mengajar orang bawahannya, terutama Asta, untuk melampaui had mereka jika mereka merasa seperti berada di had mereka ketika bertempur.

Finral Roulacase sunting

Disuarakan oleh: Jun Fukuyama[4] (Bahasa Jepun), Brandon McInnis[3] (Bahasa Inggeris)

Finral Roulacase (Jepun: フィンラル・ルーラケイス, Hepburn: Finraru Rūrakeisu) merupakan ahli Lembu Hitam. Dia menggunakan Sihir Ruang terutamanya untuk pengangkutan, dan merupakan seorang penggila wanita dan pengecut, tetapi baru-baru ini mula menjadi berani. Sepanjang hayatnya, dia dianggap oleh ayah dan ibu tirinya sebagai lebih hina daripada adiknya, Langris Vaude, kerana Finral tidak mempunyai Mantera Ruang serangan. Tidak dapat memikul tanggungjawab menjadi ketua Keluarga Vaude, Finral meninggalkan rumah dan menggunakan Roulacase, nama ibunya yang meninggal, sebagai nama keluarga. Kekurangan tanggungjawab ini menyebabkan keperibadiannya yang riang dan pengecut, dan takut akan tanggungjawab. Langris akhirnya menjadi Naib Kapten Subuh Emas, skuad yang dianggap paling kuat, dan memandang rendah Finral dan Lembu Hitam. Finral akhirnya mula membantu rakan-rakannya dalam pertempuran juga, terutama menggunakan kekuatannya untuk menipu lawan mereka dan melakukan serangan mengejut, dan kemampuannya untuk memanipulasi dan mengubah lokasi ruang rakan-rakannya kerana dia mahu dirinya terbukti penting dalam beberapa pertempuran mereka menentang lawan yang kuat. Finral cedera parah semasa Peperiksaan Pemilihan Royal Knight oleh Langris, dan skuad Lembu Hitam menyelamatkannya daripada dibunuh oleh adiknya sendiri. Setelah terbangun, dia membantu Yami dan Jack the Ripper semasa pertempuran mereka melawan Latry, elf yang merasuk Langris, dan berjaya berdamai dengan dia. Finral memutuskan untuk menerima tanggungjawab dan menjadi ketua Keluarga Vaude, dan berusaha keras untuk mengatasi perasaan gatal terhadap wanita itu untuk menjadi suami yang tepat kepada Finnes Calmreich, yang dijodohkan dengan ketua Keluarga Vaude yang seterusnya.

Magna Swing sunting

Disuarakan oleh: Genki Muro[4] (Bahasa Jepun), Ian Sinclair[3] (Bahasa Inggeris)

Magna Swing (Jepun: マグナ・スウィング, Hepburn: Maguna Suwingu) adalah ahli Lembu Hitam dan digambarkan sebagai orang kanan Yami. Magna adalah seorang nakal berkepala baik namun berkepala panas yang menggunakan Sihir Api dan menaiki penyapu peribadinya, yang disebutnya sebagai "Crazy Cyclone". Walaupun mana yang wujudnya rendah, dia menebus kelemahan ini dengan melancarkan beberapa bola api sihir rendah dengan kesan yang berbeza-beza. Magna pada mulanya adalah orang biasa dari Kampung Rayaka berhampiran sempadan Kerajaan Klover, menyalahgunakan kuasanya dengan menyerang orang kampung di Sosshi. Dia sering bertarung melawan ketua kampung, mempertajam kemahirannya, sebelum menjadi muridnya, yang mempengaruhi pilihannya untuk menyertai Kesatria Sihir. Dia bertindak sebagai senior untuk Asta dan Noelle, menemani mereka dalam beberapa misi mereka. Dia dan Luck adalah kawan baik dan mereka mempunyai persaingan yang kompetitif. Dia berjuang untuk menandingi kekuatan Luck, terutama ketika Luck diterima di Royal Knights dan dia tidak. Hubungan antara Magna dan Luck terbukti adalah kunci dalam membebaskan Luck dari rasukan Rufel, dan mereka bertempur bersama Lembu Hitam melawan elf yang dijelmakan semula. Merasakan bahawa dia tidak menjadi cukup kuat dibandingkan dengan Luck dan Asta, dia mempelajari rune array di bawah Zora untuk memajukan teknik sihirnya. Dia akhirnya membuat array yang sama-sama membelah sihirnya dan sihir lawannya, yang membolehkannya mengalahkan Dante Zogratis dari Dark Triad secara sendirian.

Luck Voltia sunting

Disuarakan oleh: Ayumu Murase[4] (Bahasa Jepun), Justin Briner[3] (Bahasa Inggeris)

Luck Voltia (Jepun: ラック・ボルティア, Hepburn: Rakku Borutia) adalah ahli Lembu Hitam, psikopat sempadan yang menggunakan Sihir Kilat dan selalu tersenyum tanpa mengira keadaan, memberikannya gelaran "Luck si Pengamuk Ceria". Dia bertarung dengan membuat sarung tangan dan but untuk meningkatkan kepantasannya dan melancarkan bola kilat. Dilahirkan sebagai rakyat jelata di Kampung Yvon dan dibesarkan oleh ibunya yang bermasalah sebelum dia mati kerana tekanan, Luck ditanamkan dengan anggapan bahawa memenangi pertarungan adalah sama seperti dicintai. Ini memotivasi dia untuk melawan lawan yang lebih kuat untuk menguji kekuatannya, menyertai Kesatria Sihir sambil mendapat reputasi buruk dari tingkah lakunya yang hampir membunuh lawan dalam ujian kemasukan. Dia dan Magna adalah kawan baik dan mereka mempunyai persaingan yang baik. Kemudian, semasa serangan di pangkalan Mata Matahari Tengah Malam, Luck akhirnya dirasuki oleh roh elf Rufel (Jepun: ルフル, Hepburn: Rufuru) hasil daripada ritual Patry. Luck dibebaskan dari mantera tersebut setelah Rufel dikalahkan oleh Magna dan Vanessa dengan Asta mengusir semangat elf sambil memberikan Rufel penutupan.

Gauche Adlai sunting

Disuarakan oleh: Satoshi Hino[4] (Bahasa Jepun), Dave Trosko[3] (Bahasa Inggeris)

Gauche Adlai (Jepun: ゴーシュ・アドレイ, Hepburn: Gōshu Adorei) ialah ahli Lembu Hitam yang menggunakan Sihir Cermin, ditambah dengan cermin kecil sebagai ganti mata kirinya, yang membolehkannya mencipta klon cermin dirinya atau orang lain. Gauche pada asalnya seorang bangsawan, beberapa tahun sebelum ibu bapanya meninggal dunia dalam "kemalangan" dan kemudian kedua-dua dia dan adik perempuannya Marie telah dirompak warisan mereka oleh bangsawan lain yang membuang mereka ke jalan. Pengabdian Gauche kepada Marie, yang bersempadan dengan obsesi yang tidak sihat yang memberikannya kompleks kakak, mendorongnya untuk menyediakan nafkahnya melalui perbuatan jenayah sehingga dia ditangkap dan Marie ditempatkan di rumah anak yatim. Gauche kemudiannya direkrut oleh Yami ketika cuba melarikan diri dari penjara dan sampai ke rumah anak yatim. Walaupun Gauche pada mulanya tidak bergaul dengan skuad, malah membuat percubaan terhadap hidup Asta apabila Marie menaruh hati pada remaja itu, Gauche akhirnya mula membuka diri kepada skuad itu selepas melihat keazaman Asta untuk bekerja sebagai satu pasukan. Berikutan serangan Matahari Tengah Malam ke atas pangkalan Lembu Hitam, Gauche dirasuk oleh Elf Rasul Sephirah Drowa (Jepun: ドロワ, Hepburn: Dorowa) sebelum Asta mengusir roh elf tersebut, dan Drowa menerima Lembu Hitam untuk tidak seperti manusia biadab yang membunuh dia dan kakaknya Eclat lama dahulu. Setelah menghabiskan tempoh rasukan itu dengan mempertimbangkan semula pandangannya terhadap orang, Gauche benar-benar menganggap rakan sepasukannya sebagai kawan.

Charmy Pappitson sunting

Disuarakan oleh: Kiyono Yasuno[4] (Bahasa Jepun), Sarah Wiedenheft[3] (Bahasa Inggeris)

Charmy Pappitson (Jepun: チャーミー・パピットソン, Hepburn: Chāmī Papittoson) ialah ahli Lembu Hitam yang sentiasa makan dan sering memikirkan makanan, yang merupakan dewasa walaupun penampilannya seperti kanak-kanak. Walaupun dia menggunakan Sihir Kapas untuk biasanya mencipta biri-biri yang memasak makanannya, sihir Charmy telah dilihat sangat berkuasa kerana ia telah membantu skuad keluar daripada lebih daripada satu situasi yang sukar, menggunakan mantera pengikat yang kuat, mencipta raksasa biri-biri gergasi, dan memulihkan sihir orang, satu-satunya mantra yang diketahui yang melakukannya. Semasa pertempuran menentang Lira, Charmy mengetahui dia berketurunan dwarf kerana dia mendapati dirinya dapat berpenampilan seperti orang dewasa dengan kambing biri-birinya bertukar menjadi serigala untuk digunakan dengan Sihir Makanan yang menyerap mana. Dia mula menaruh perasaan terhadap Yuno selepas dia menyelamatkan makanannya semasa serangan ke atas ibu kota.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Shun Horie, Sōma Saitō Star in Black Clover Event Anime". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 20 Oktober 2016. Dicapai pada 24 Oktober 2016.
  2. ^ a b ""Black Clover" TV Anime Slated For October". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). 11 Julai 2017. Dicapai pada 11 Julai 2017.
  3. ^ a b c d e f g h i j "FunimationNow Fall 2017 SimulDubs & English Casts". Funimation (dalam bahasa Inggeris). 26 Oktober 2017. Dicapai pada 26 Oktober 2017.
  4. ^ a b c d e f ""Black Clover" TV Anime Black Bull Squad Cast Additions And Designs Spotted". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). 3 Ogos 2017. Dicapai pada 3 Ogos 2017.
  5. ^ "Black Clover Season 2 English Cast List" (dalam bahasa Inggeris). Funimation. 12 Mei 2019. Dicapai pada 12 Mei 2019.
  6. ^ "Additional "Black Clover" Anime Cast Spotted". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). 16 Ogos 2017. Dicapai pada 16 Ogos 2017.
  7. ^ "Junichi Suwabe Set To Join "Black Clover" TV Anime". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). 19 Julai 2017. Dicapai pada 19 Julai 2017.