Senarai watak SpongeBob SquarePants

rencana senarai Wikimedia

Watak-watak dalam siri animasi Amerika SpongeBob SquarePants telah dicipta oleh artis, animator, dan bekas ahli biologi marin Stephen Hillenburg.[1][2] Siri ini menceritakan pengembaraan watak tajuk dan pelbagai kawannya di bandar bawah air fiksyen Bikini Bottom. Kebanyakan wataknya ialah makhluk laut antropomorfik berdasarkan spesies hidup sebenar. Banyak reka bentuk watak berasal dari sebuah buku komik pendidikan yang tidak diterbitkan yang berjudul The Intertidal Zone, yang dicipta oleh Hillenburg pada tahun 1989.

Watak-watak dalam SpongeBob SquarePants

SpongeBob SquarePants menampilkan suara Tom Kenny, Bill Fagerbakke, Rodger Bumpass, Clancy Brown, Mr. Lawrence, Jill Talley, Carolyn Lawrence, Mary Jo Catlett dan Lori Alan. Kebanyakan watak latar belakang dipinjamkan suaranya oleh Dee Bradley Baker, Sirena Irwin, Bob Joles, Mark Fite dan Thomas F. Wilson. Selain pelakon suara tetap, pelbagai selebriti dari pelbagai kerjaya juga meminjamkan suara mereka untuk watak undangan dan watak ulangan.

Watak-watak dalam siri telah menerima sambutan kritis dan positif serta perhatian dari selebriti. Mereka sering membuat penampilan di media di luar rancangan televisyen, termasuk siri filem teater dan banyak permainan video. Watak-watak ini juga telah dirujuk dan diparodikan sepanjang budaya popular. Watak tajuk SpongeBob menjadi ikon cenderamata semasa penyiaran musim kedua dan telah melihat populariti komersial yang berterusan.

Watak utama sunting

SpongeBob SquarePants sunting

Squidward Tentacles sunting

Patrick Star sunting

Mr. Krabs sunting

Plankton dan Karen sunting

Sandy Cheeks sunting

Mrs. Penelope Puff sunting

Pearl Krabs sunting

Gary the Snail sunting

Watak pembantu sunting

Patchy the Pirate sunting

Potty the Parrot sunting

French Narrator sunting

Mermaid Man dan Barnacle Boy sunting

Flying Dutchman sunting

Raja Neptun (King Neptune) sunting

Larry si Udang Galah (Larry the Lobster) sunting

Harold dan Margaret SquarePants sunting

Grandma SquarePants sunting

Realistic Fish Head sunting

Perch Perkins sunting

Bikini Bottomites sunting

Jellyfish sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Vincent Waller (April 25, 2017). "Vincent Waller on Twitter". Diarkibkan daripada yang asal pada April 25, 2017.
  2. ^ Walter Foster (January 1, 2002). How to Draw SpongeBob SquarePants. Walter Foster Publishing, Incorporated. m/s. 26–. ISBN 978-1-56010-703-3.

Bibliografi sunting