Senarai watak alam semesta Half-Life

rencana senarai Wikimedia

Berikut adalah senarai watak-watak dalam alam semesta Half-Life siri, yang terdiri daripada Half-Life, Half-Life 2, pek tambahan, episod, dan Portal.

Diperkenalkan di Half-Life sunting

Bahagian ini berkenaan dengan watak-watak yang muncul di Half-Life dan siri Half-Life 2, kecuali Alyx Vance, yang tidak muncul dalam siri pertama tetapi memainkan peranan utama dalam kedua.

Adrian Shephard sunting

Barney Calhoun sunting

G-Man sunting

G-Man adalah sebuah watak berulang yang tidak diketahui dalam siri Half-Life permainan-permainan komputer penembak orang-pertama; pelakon latarnya ialah Michael Shapiro. Dia yang terkenal untuk mempunyai tingkahlaku yang aneh dan kebolehan lebih daripada manusia biasa, dan pengenalan dan motifnya tidak dijelaskan. Dia memainkan peranan sebagai penonton, melihat pemain semasa permainan-permainan bergerak lancar untuk mengawal kesudahan peristiwa yang spesifik di saga Half-Life. Kemunculan G-Man yang malar di permainan-permainan Half-Life, dan dialognya dengan protagonis Gordon Freeman, dia menjadi orang yang penting. Kelihatannya yang aneh menjadikannya sebagai ikon siri Half-Life.

Gordon Freeman sunting

Gordon Freeman, Ph.D, adalah sebuah protagonis siri Half-Life, dan watak boleh main di Half-Life, dan semua permainan di dalam siri Half-Life 2. Dia ialah ahli fizik teoretik, dan memegang Ph.D dari MIT dalam bidang itu. Dalam masa Half-Life, dia bekerja di Black Mesa Research Facility di New Mexico, membuat penyelidikan nuklear dan subatomik.

Isaac Kleiner sunting

Rosenberg sunting

Diperkenalkan di Half-Life 2 sunting

Alyx Vance sunting

Arne Magnusson sunting

Dog sunting

Eli Vance sunting

Judith Mossman sunting

Odessa Cubbage sunting

Father Grigori sunting

Wallace Breen sunting

Diperkenalkan di Portal sunting

Chell sunting

GlaDOS sunting

Nota kaki sunting

Rujukan sunting

  • Hodgson, David. Half-Life 2: Raising the Bar. Prima Games, 2004. ISBN 0-7615-4364-3.
  • Hodgson, David. Half-Life 2: Prima Official Game Guide. Prima Games, 2004. ISBN 0-7615-4362-7.
  • Commentaries for Half-Life 2: Episode One. Valve. 2006.
  • Commentaries for Half-Life 2: Episode Two. Valve. 2007.
  • Commentaries for Portal. Valve. 2007.