Senarai watak dalam The Fairly OddParents

rencana senarai Wikimedia

Berikut adalah senarai watak dalam siri animasi Nickelodeon The Fairly OddParents.

Watak utama sunting

Watak baik sunting

Encik dan Puan Turner sunting

  • Encik dan Puan Turner adalah ibu bapa Timmy. Mereka jarang berada di rumah dan mempunyai Vicky untuk menjaga anak mereka iaitu Timmy; mereka tidak percaya kepada fakta bahawa Vicky sebenarnya adalah jahat. Mereka selalu terlupa hari jadinya dan menghukum Timmy yang sukar dikawal dan sentiasa mencari peluang untuk menempatkan Timmy di bawah jagaan Vicky dan berseronok sendiri. Banyak peralatan di sekeliling rumah keluarga Timmy dibuat oleh bapa Timmy sendiri sebagai tukang kebun walaupun banyak di antaranya adalah berbahaya. Ibu Timmy bekerja sebagai penjual rumah manakala bapa Timmy bekerja sebagai "penolak pensel" di pejabatnya. Di dalam siri "Oh Yeah! Cartoons", mereka hanya dilihat dari bawah leher. Nama pertama mereka tidak diketahui kerana mereka selalu dirujuk sebagai "Encik Turner" dan "Puan Turner". Biasanya, apabila nama pertama mereka hendak disebut, terdapat bunyi bising seperti trak yang sedang lalu. Bapa Timmy sukakan Eggnog, seperti banyak benda ia mahu menjadi Nog-Man Superhero, ataupun mempunyai 20,000 gallons Eggnog.
  • Atuk Pappy adalah datuk Timmy' di sebelah bapanya. Dia secara tidak langsung telah memberi giginya yang tua kepada Timmy dengan membiarkannya ia suka dengan panjang sebagai bayi. Beliau menyukai kartun lama dan tidak menyukai sebarang novel di dunia ini.
  • Vlad dan Gladys Vladislapov, adalah datuk dan nenek Timmy di sebelah ibunya. Mereka adalah imigran Ustinkestanian yang datang ke Dimmsdale lima puluh tahun sebelum bermulanya siri ini untuk membuka restoran makanan segera yang berasaskan Yak iaitu "Yak-in-the-Box". Restoran mereka menjadi rantaian kebangsaan dan menjadikan mereka jutawan. Mereka tidak selalu melawat keluarga Timmy kerana mereka tidak suka kepada bapa Timmy, tetapi mereka bekerja di restoran yang asal.

Watak jahat sunting

The Nega Chin sunting

The Nega Chin adalah penjahat di dalam buku komik. Beliau adalah saudara kembar jahat kepada Crimson Chin yang mempunyai kuasa yang sama. Dia memakai kostum gray selain merah, mempunyai mata merah dan gigi yang bersianar. Nega Chin boleh mengawal Cosmo dan Wanda dan mengambil kuasa Mighty Mom dan Dyno Dad. Dia adalah watak penjahat utama di dalam episod "The Big Superhero Wish".