Senario The Movie: Episode 1

Filem komedi Malaysia 2008 arahan Ahmad Idham
(Dilencongkan dari Senario The Movie - Episod 1)

Senario The Movie: Episode 1 ialah sebuah filem komedi Malaysia 2008 arahan Dr. Ahmad Idham yang ditayangkan di pawagam Malaysia mulai 1 Oktober 2008. Filem ini mengisahkan cerita anggota Kumpulan Senario sebelum mereka terkenal.[3] Bekas anggota mereka, Shamsul Ghau Ghau, membuat kemunculan ringkas dalam filem ini.

Senario The Movie - Episod 1
Poster promosi Senario The Movie - Episod 1.
PengarahDr. Ahmad Idham
PenulisZulkiflee Md. Said
Dihasilkan olehDavid Teo
Dibintangi
Dikisahkan olehDr. Ahmad Idham
Muzik olehBrian Ng (Kang)
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 1 Oktober 2008 (2008-10-01) (Malaysia)
NegaraMalaysia
BahasaMelayu[1]
BajetRM 4.259 juta
Pecah panggungRM 4.26 juta[2]

Jalan cerita sunting

Filem ini mengisahkan pengembaraan 3 sahabat untuk mencapai cita-cita menjadi bintang. Mazlan, Azlee dan Wahid datang dari kampung dan negeri yang berbeza. Tujuan mereka hanya satu iaitu menghadiri uji bakat di Kuala Lumpur dan menjadi pelawak terkenal tanah air. Pelbagai dugaan dan cabaran terpaksa mereka hadapi untuk mencapai impian tersebut.

Paling mengharukan apabila tibanya mereka di Kuala Lumpur, mereka telah ditangkap pihak polis kerana wajah mereka serupa dengan wajah kumpulan perompak bersiri yang menjadi buruan pihak polis.

Mereka amat bimbang kerana uji bakat semakin hampir sedangkan mereka masih lagi di lokap. Persiapan persembahan masih lagi belum dilakukan.

Apabila mereka dibebaskan, bermacam-macam lagi halangan menanti seperti tidak membenarkan mereka menghadiri uji bakat tersebut. Tetapi, berkat kesabaran dan ketabahan mereka mengejar cita-cita, mereka berjaya sampai ke tempat uji bakat.

Pelakon sunting

Pelakon utama sunting

Penampilan khas sunting

Trivia sunting

  • Selepas kumpulan Senario membuat kemunculan di dalam filem Lagi Lagi Senario, ini kali kedua kumpulan Senario bertemu lagi di dalam filem. Dimana Wahid, Azlee dan Lan disalah anggap sebagai kumpulan perompak yang beimej badut, yang juga dilakonkan oleh kumpulan Senario.
  • Hamdan Ramli menjadi bos Wahid didalam cerita ini, sekaligus menimbulkan persoalan mengapa dia tidak diangkat ke babak utama kerana dia juga anggota terawal Senario.
  • Babak Wahid menghentak alat pemadam api sebenarnya dibuat di tempat kerja lama beliau di pinggir Ipoh,mengikut cerita Wahid sebelum masuk dunia hiburan beliau pernah bekerja sebagai pengisi foam alat pemadam di tempat itu selain menjadi penari kebudayaan separuh masa untuk Jabatan Kebudayaan Negeri Perak
  • Babak Shamsul Ghau Ghau menjual bedak telah diambil dari persembahan malam final Sinaran Passport Kegemilangan musim pertama

Rujukan sunting

Pautan luar sunting