Gaya seni bina Tudor

(Dilencongkan dari Seni arkitektur Tudor)

Gaya seni bina Tudor (bahasa Inggeris: Tudor style in architecture) adalah suatu perkembangan akhir dalam bidang seni bina abad pertengahan ketika Zaman Tudor (1485–1603) dan malahan zaman seterusnya, untuk penaung-penaung kolej konservatif. Ia telah mengikuti seni bina Gothik Inggeris dan, walaupun digantikan oleh gaya seni bina Elizabeth dalam pembinaan bangunan domestik sama ada dalam apa-apapun prategang sehinggalah kepada gaya dan seni binaan, gaya Tudor masih lagi mengekalkan sentuhan tradisi Inggeris, bahagian-bahagian bangunan yang ditambah pada berbagai kolej Oxford dan Cambridge, dilihat masih kekal dalam mengetengahkan gaya seni Tudor dalam binaan bangunannya, walaupun adanya unsur tumpang tindih dengan kebangkitan pertama daripada gaya seni bina Pemulihan Gothik.

Pandangan luar bangunan Kings College Chapel

Gerbang empat tengah, kini dikenali sebagai gerbang Tudor, adalah suatu ciri penting; beberapa binaan tingkap unjur yang paling luar biasa dibina ketika ini; kumai yang lebih menyebar dan dedaunan menjadikannya lebih naturalistik. Meskipun demikian, "gaya seni Tudor" merupakan julukan-gaya canggung, dengan saranan dan cadangan yang tersirat mengikut kesinambungan melalui tempoh pemerintahan Dinasti Tudor dan tanggapan mengelirukan bahawa adanya suatu perpecahan gaya yang terjadi semasa kenaikan Stuart James I pada tahun 1603.

Terdapat juga beberapa contoh gaya seni bina Tudor di Scotland, misalnya seperti King's College, Aberdeen.

Seni bina gereja sunting

Contoh utama seni bina gereja dapat dilihat melalui:

Bangunan domestik sunting

Contoh binaan Tudor tempatan sunting

Ciri-ciri khas sunting

Bangunan bergaya Tudor mempunyai enam ciri-ciri khas -

 
roof detail including chimneys - Hampton Court Palace
  • Decorative half-timbering
  • Steeply pitched roof
  • Prominent cross gables
  • Tall, narrow doors and windows
  • Small window panes
  • Large chimneys, often topped with decorative chimney pots

Sebagai istilah moden sunting

Dalam abad ke-19, campuran bebas diantara elemen zaman Gothic akhir dan Elizabethan telah menghasilkan suatu kombinasi senibina hotel dan stesen keretapi, dalam senibina revival dikenali sebagai Jacobethan dan Tudorbethan.

Sebagai gaya perumahan dan penempatan moden, apa yang biasanya dirujuk sebagai Tudor (atau kadang-kala Mock Tudor) adalah lebih mirip dengan pedusunan Arkitektur Tudorbethan.

Rujukan sunting

  •   Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)

Lihat juga sunting