Seni bina Dravidia

Seni bina Dravidian adalah ungkapan seni bina dalam seni bina kuil Hindu yang muncul di bahagian selatan benua India atau India Selatan, mencapai bentuk terakhirnya pada abad keenam belas. Ia terdiri terutamanya dari kuil-kuil Hindu di mana ciri mendominasi adalah gopura atau gerbang tinggi; kuil besar mempunyai beberapa. Disebut sebagai salah satu daripada tiga gaya bangunan kuil di buku purba Vastu shastra, sebahagian besar struktur yang ada terletak di wilayah India Selatan di Andhra Pradesh, Karnataka, Kerala, Tamil Nadu dan Telangana . Berbagai kerajaan dan kerajaan seperti Chola, Chera, Kakatiya, Pandya, Pallavas, Ganga, Kadamba, Rashtrakutas, Chalukyas, Hoysalas, dan Empayar Vijayanagara antara lain telah memberikan sumbangan besar kepada evolusi Dravidian seni bina.

Kuil gaya Dravidian dicirikan oleh tiang Yali
Kuil Annamalaiyar di Thiruvannaamalai, Tamil Nadu

Sejarah sunting

 
Tata letak tipikal seni bina Dravidian yang berkembang dari koyil sebagai kediaman raja dan didasarkan pada sthandila mandala.

Di sepanjang Tamilakam, seorang raja dianggap bersifat ilahi dan mempunyai kepentingan agama. [1] Raja adalah 'wakil Allah di bumi' dan hidup dalam "koyil", yang bermaksud "kediaman Tuhan". Perkataan Tamil moden untuk kuil adalah koil . Ibadah Titular juga diberikan kepada raja-raja. [2] [3] Kata-kata lain untuk raja seperti "kō" "raja"), "iṟai" "kaisar") dan "penakluk" "penakluk" sekarang kini merujuk kepada Tuhan. [4] Tolkappiyar merujuk kepada Tiga Raja Terpilih sebagai "Tiga Maha Suci oleh Syurga". [5] Dalam bahasa yang berbahasa Dravidian, konsep pemerintahan ilahi menyebabkan andaian peranan utama oleh kerajaan dan kuil. [6]

Teks Mayamata dan Manasara shilpa dianggarkan beredar pada abad ke-5 hingga abad ke-7, adalah buku panduan mengenai gaya rekabentuk, pembinaan, patung dan tanggam Vastu Shastra Dravidian. [7] [8] Isanasivagurudeva paddhati adalah teks lain dari abad ke-9 yang menggambarkan seni bangunan di India di selatan dan tengah India. [7] [9] Di India utara, Brihat-samhita oleh Varāhamihira adalah manual Sanskerta purba yang digambarkan secara meluas dari abad ke-6 yang menggambarkan reka bentuk dan pembinaan gaya kuil Hindu Nagara . [10] [11] [12] Seni bina dan simbolisme Dravidian tradisional juga berdasarkan kepada Agamas. The Agamas adalah bukan veda asal [13] dan telah bertarikh sama ada sebagai pasca-veda teks [14] atau sebagai komposisi pra-veda. [15] Agamas adalah koleksi kitab Tamil dan Sanskrit yang terutama merupakan kaedah pembinaan kuil dan penciptaan murti, cara penyembahan dewa, doktrin falsafah, amalan meditasi, pencapaian keinginan enam belas dan empat jenis yoga. [16]

Komposisi dan struktur sunting

Kuil-kuil gaya Chola terdiri hampir tiga bahagian berikut, disusun dalam sikap yang berbeza, tetapi berbeza dalam diri mereka hanya mengikut umur di mana mereka telah dilaksanakan: [17]

  1. Teres atau Mandapas, yang sentiasa menutupi dan mendahului pintu menuju ke sel.
  2. Gate-piramid, Gopuras, yang merupakan ciri utama dalam kandang kuadrangular yang mengelilingi kuil yang lebih terkenal. Gopuras sangat biasa di kuil dravidian.
  3. Dewan larangan ( Chaultris atau Chawadis ) digunakan untuk pelbagai tujuan dan kesemua kuil-kuil ini tidak dapat dicapai .

Di samping itu, sebuah kuil India Selatan biasanya mempunyai sebuah tangki yang dipanggil Kalyani atau Pushkarni - untuk digunakan untuk tujuan kudus atau kemudahan para imam - tempat kediaman untuk semua gred keimamatan dilampirkan kepadanya, dan bangunan lain untuk keadaan atau kemudahan . [17]

 
Pemandangan udara Kuil Meenakshi, Tamil Nadu, dari puncak gopuram selatan, menghadap ke utara.

Pengaruh dari tempoh yang berbeza sunting

 
Stone vel pada platform bata di pintu masuk ke Kuil Murugan, Saluvankuppam, Tamil Nadu, 300 BCE-300 CE [18] [19]

Di India Selatan, tujuh kerajaan dan empayar dicap pengaruh mereka pada arsitektur semasa berlainan:

Tempoh Sangam sunting

Dari 300 SM - 300 CE, pencapaian terbesar kerajaan-kerajaan Chola awal, Chera dan kerajaan Pandyan termasuk kuil-kuil bata kepada dewa-dewa Kartikeya, Shiva, Amman dan Wisnu . Beberapa daripada ini telah ditemui berhampiran Adichanallur, Kaveripoompuharpattinam dan Mahabalipuram, dan rencana pembinaan laman-laman ibadat ini dikongsi dengan beberapa butiran dalam pelbagai puisi kesusasteraan Sangam . Salah satu kuil sedemikian, kuil Saluvannkuppan Murukan, yang ditemui pada tahun 2005, terdiri daripada tiga lapisan. Lapisan terendah, yang terdiri daripada kuil bata, adalah salah satu yang tertua dari jenisnya di India Selatan, dan merupakan kuil tertua yang didedikasikan untuk Murukan. Ia adalah salah satu daripada hanya dua kuil bata sebelum kuil Hindu Pallava ditemui di negeri ini, yang lain ialah Kuil Veetrirundha Perumal di Veppathur yang dikhususkan kepada Lord Vishnu. Dinasti kaum Tamilakkam awal abad pertengahan memperluaskan dan mendirikan penambahan struktur ke banyak kuil bata. Patung seni erotis, alam dan dewa dari Kuil Meenakshi, dan Ranganathaswamy Temple dari tarikh Sangam.

Badami Chalukyas sunting

 
Kuil Virupaksha, Pattadakal, Karnataka dibina pada tahun 740

Badami Chalukyas juga dikenali sebagai Early Chalukyas, memerintah dari Badami, Karnataka dalam tempoh 543 - 753 CE dan menanam gaya Vesara yang dipanggil Badami Chalukya Architecture . Contoh terbaik seni mereka dilihat di Pattadakal, Aihole dan Badami di utara Karnataka. Lebih 150 candi kekal di lembah Malaprabha .

Warisan yang paling kekal dari dinasti Chalukya adalah seni bina dan seni yang mereka tinggalkan. Lebih dari seratus lima puluh monumen yang dikaitkan dengan Badami Chalukya, dan dibina antara 450 dan 700, kekal di lembah Malaprabha di Karnataka . [20]

Kuil-kuil batu Pattadakal, Tapak Warisan Dunia UNESCO, Badami, Aihole dan Mahakuta adalah monumen yang paling terkenal. Dua lukisan terkenal di gua Ajanta no. 1, "The Temptation of the Buddha" dan "Kedutaan Parsi" dikaitkan dengan mereka. [21] [22] Ini adalah permulaan gaya senibina Chalukya dan penyatuan gaya India Selatan.

Pallavas sunting

 
Kuil Shore yang dipotong batu kuil di Mahabalipuram, Tamil Nadu, 700-728

Pallavas memerintah dari AD (600-900) dan pencapaian terbesar mereka adalah kuil-kuil batu tunggal di Mahabalipuram dan ibukota mereka Kanchipuram, yang kini terletak di Tamil Nadu .

Contoh-contoh terawal pembinaan Pallava adalah kuil-kuil batu yang berasal dari 610 - 690 CE dan kuil-kuil struktur antara 690 - 900 CE. Pencapaian terbesar seni bina Pallava adalah Kumpulan Monumen yang dipotong batu di Mahabalipuram di Mahabalipuram, Tapak Warisan Dunia UNESCO, termasuk Kuil Shore . Kumpulan ini termasuk kedua-dua dewan yang digali, tanpa bumbung luaran kecuali batu semulajadi, dan kuil-kuil monolitik di mana batu semulajadi sepenuhnya dipotong dan diukir untuk memberikan bumbung luaran. Kuil-kuil awal kebanyakan didedikasikan untuk Shiva. Candi Kailasanatha yang dinamakan Rajasimha Pallaveswaram di Kanchipuram yang dibina oleh Narasimhavarman II juga dikenali sebagai Rajasimha adalah contoh baik dari candi gaya Pallava.

Bertentangan dengan kesan popular mengenai kerajaan Cholas yang berjaya merintis bangunan kompleks kuil besar, ia adalah Pallavas yang sebenarnya tidak mempelopori bukan sahaja dalam membuat kuil besar selepas memulakan pembinaan kuil-kuil batu tanpa menggunakan mortar, bata dan sebagainya. (**) Contoh-contoh kuil seperti Thiruppadagam dan Thiruuragam kuil yang mempunyai 28 dan 35 kaki (11 m) imej tinggi Lord Vishnu dalam manifestasinya sebagai bentuk Pandavadhoothar dan Trivikraman dari dirinya. Sebagai perbandingan, Siva Lingams di Kuil Diraja Cholas di Thanjavur dan Gangaikonda Cholapurams adalah 17 dan 18 kaki (5.5 m) tinggi. Memandangkan Kuil Kanchi Kailasanatha yang dibina oleh Rajasimha Pallava adalah inspirasi untuk Brihadeeswara Raja Raja Chola di Thanjavur, dapat disimpulkan dengan selamat bahawa Pallavas adalah antara maharaja pertama di India untuk membina kedua kompleks kuil besar dan dewa dan berhala yang sangat besar (* *) Banyak kuil Siva dan Vishnu di Kanchi yang dibina oleh maharaja Pallava yang hebat dan memang Rathas yang tidak dapat dibandingkan dan penolakan Bas Arifuna (juga disebut keturunan Ganga) dicadangkan Tapak Warisan Dunia UNESCO. Kuil-kuil Chola, Pallava dan Pandiyan yang berterusan (bersama-sama dengan orang-orang Adigaimans berhampiran Karur dan Namakkal), serta kumpulan kuil Sethupathy antara Pudukottai dan Rameswaram seragam mewakili puncak Senibina Gaya India Selatan yang melampaui sebarang bentuk lain seni bina yang tersebar di antara Dataran Tinggi Deccan dan Kaniyakumari. Di negara Telugu gaya ini lebih kurang sama dengan India Selatan atau Dravidian idiom seni bina.

Rashtrakutas sunting

 
Kuil Kailash yang dipotong batu di Ellora

The Rashtrakutas yang memerintah Deccan dari Manyakheta, Karnataka dalam tempoh 753 - 973 CE membina beberapa monumen Dravidian terbaik di Ellora ( kuil Kailasanatha ), dalam ungkapan seni bina yang dipotong batu, dengan gaya yang menunjukkan pengaruh dari utara dan selatan India. Beberapa monumen lain yang baik adalah kuil Jaina Narayana di Pattadakal dan kuil Navalinga di Kuknur di Karnataka.

Rashtrakuta sumbangan seni dan seni bina dicerminkan dalam kuil-kuil yang indah di Ellora dan Elephanta, yang terletak di Maharashtra saat ini . Dikatakan bahawa mereka sama sekali membina 34 kuil-kuil batu, tetapi yang paling luas dan mewah dari mereka semua adalah kuil Kailasanatha di Ellora . Candi ini merupakan pencapaian hebat seni Dravidian. Dinding kuil itu mempunyai patung-patung yang mengagumkan dari mitologi Hindu termasuk Ravana, Shiva dan Parvathi sementara langit-langit mempunyai lukisan.

Projek-projek ini telah ditugaskan oleh Raja Krishna I setelah pemerintahan Rashtrakuta telah merebak ke India Selatan dari Deccan . Gaya seni bina yang digunakan adalah sebahagian Dravidian. Mereka tidak mengandungi mana-mana shikharas yang biasa dengan gaya Nagara dan dibina pada baris yang sama dengan kuil Virupaksha di Pattadakal di Karnataka. [23]

Western Chalukyas sunting

 
Kuil Doddabasappa, Dambal, daerah Gadag, Karnataka

Chalukyas Barat juga dikenali sebagai Kalyani Chalukyas atau Kemudian Chalukyas memerintah dekcan dari 973 - 1180 CE dari Kalyani modal mereka di Karnataka moden dan selanjutnya menyempurnakan gaya Chalukyan, yang disebut seni bina Barat Chalukya . Lebih dari 50 candi terdapat di Sungai Krishna - Tungabhadra doab di pusat Karnataka. The Kasi Vishveshvara di Lakkundi, Mallikarjuna di Kuruvatii, kuil Kalleshwara di Bagali dan Mahadeva di Itagi adalah contoh terbaik yang dihasilkan oleh arsitek Later Chalukya.

Pemerintahan dinasti Barat Chalukya adalah zaman penting dalam pembangunan seni bina dalam dekkoda. Perkembangan seni bina mereka bertindak sebagai kaitan konseptual antara Badami Chalukya Architecture abad ke-8 dan seni bina Hoysala yang dipopulerkan pada abad ke-13. [24] [25] Seni Barat Chalukyas kadang-kadang dipanggil gaya " Gadag " setelah jumlah kuil-kuil yang mereka bina di kawasan Tungabhadra - Krishna doab di distrik Gadag sekarang di Karnataka. [26] Bangunan kuil mereka mencapai kematangan dan kemuncaknya pada abad ke-12, dengan lebih dari seratus kuil dibina di seluruh dekcan, lebih daripada separuh daripada mereka di karnataka masa kini. Selain dari kuil-kuil, mereka juga terkenal dengan hiasan bertingkat ( Pushkarni ) yang berfungsi sebagai tempat mandi ritual, yang kebanyakannya dipelihara di Lakkundi. Reka bentuk yang baik mereka kemudiannya dimasukkan oleh Hoysalas dan kerajaan Vijayanagara pada abad yang akan datang.

Pandya sunting

 
Srivilliputtur Andal

Srivilliputhur Andal candi Rajagopuram adalah simbol rasmi Kerajaan Tamil Nadu . Ia dikatakan telah dibina oleh Periyaazhvar, bapa mertua Tuhan, dengan dompet emas yang dia menang dalam perdebatan yang diadakan di istana Pandya King Vallabhadeva.

Tanda utama Srivilliputtur adalah struktur menara 12 tingkat yang dikhususkan kepada Tuhan Srivilliputtur, yang dikenali sebagai Vatapatrasayee. Menara kuil ini meningkat 192 kaki (59 m) tinggi dan merupakan simbol rasmi Kerajaan Tamil Nadu. Kuil-kuil penting lain Pandyas termasuk Kuil Meenakshi terkenal di Madurai.

Cholas sunting

 
Perincian vimanam utama (menara) Kuil Thanjavur-Tamil Nadu

The Chola raja-raja memerintah dari AD (848-1280) dan dimasukkan Rajaraja Chola I dan anaknya Rajendra Chola yang membina kuil-kuil seperti Kuil Brihadeshvara of Thanjavur dan Brihadeshvara Temple of Gangaikonda Cholapuram, yang Temple Airavatesvara daripada Dharasuram dan Sarabeswara Temple (Shiva), juga dikenali sebagai Kuil Kampahareswarar di Thirubhuvanam, dua kuil terakhir yang terletak berhampiran Kumbakonam. Tiga yang pertama di kalangan empat kuil di atas berjudul Kuil Great Living Chola di antara Tapak Warisan Dunia UNESCO .

The Cholas adalah pembina kuil yang produktif dari zaman raja pertama Vijayalaya Chola yang mana rantai eklektik kuil Vijayalaya Chozhisvaram dekat Narttamalai ada. Ini adalah contoh awal kuil Dravidian di bawah Cholas. Anaknya, Aditya I membina beberapa kuil di sekitar kawasan Kanchi dan Kumbakonam.

 
Tugu gaya seni bina Dravidian di kuil Airavatesvara, Darasuram, daerah Thanjavur, Tamil Nadu.

Bangunan kuil mendapat dorongan hebat dari penaklukan dan jenius Aditya I Parantaka I, Sundara Chola, Rajaraja Chola dan anaknya Rajendra Chola I. Rajendra Chola 1 membina Kuil Rajaraja di Thanjur setelah namanya sendiri. Kematangan dan kemegahan yang mana seni bina Chola berevolusi ditemui dalam dua kuil Tanjavur dan Gangaikondacholapuram. Dia juga mengisytiharkan dirinya sebagai Gangaikonda. Di bahagian kecil tali pinggang Kaveri antara Tiruchy-Tanjore-Kumbakonam, pada ketinggian kuasa mereka, Cholas telah meninggalkan lebih dari 2300 kuil, dengan tali pinggang Tiruchy-Thanjavur sendiri membual lebih daripada 1500 kuil. Kuil Siva Thanjavur yang indah yang dibina oleh Raja Raja I pada tahun 1009 serta Kuil Brihadisvara Gangaikonda Cholapuram, yang siap sekitar 1030, adalah kedua-dua peringatan yang sesuai untuk pencapaian material dan ketenteraan pada masa dua maharaja Chola. Yang terbesar dan tertinggi di semua kuil India pada zamannya, Tanjore Brihadisvara berada di puncak seni bina India Selatan. [27] Malah, dua berjaya Chola raja-raja Raja Raja II dan Kulothunga III membina Temple Airavatesvara di Dharasuram dan Bait Kampahareswarar Siva di Tribhuvanam masing-masing, kedua-dua kuil yang berada di pinggir Kumbakonam sekitar AD 1160 dan AD 1200. Empat kuil itu dibina dalam tempoh hampir 200 tahun yang mencerminkan kemuliaan, kemakmuran dan kestabilan di bawah maharaja Chola .

Bertentangan dengan kesan popular, maharaja Chola menyokong dan membangunkan sejumlah besar kuil yang tersebar di kebanyakan bahagian empayar Chola. Ini termasuk 40 daripada 108 Vaishnava Divya Desams yang mana 77 ditemui merebak kebanyakan India Selatan dan yang lain di Andhra dan India Utara. Malah, Candi Sri Ranganathaswamy di Srirangam, yang merupakan kuil terbesar di India (**) dan Kuil Natarajar Chidambaram (walaupun asalnya dibina oleh Pallavas tetapi mungkin dirampas daripada Cholas era pra-Kristian ketika mereka memerintah dari Kanchi ) adalah dua daripada kuil-kuil yang paling penting yang dilindungi dan diperluas oleh Cholas dan dari zaman Chola King kedua Aditya I, kedua-dua kuil ini telah dipuji dalam inskripsi sebagai dewa-dewa pengajaran Raja Chola.

 
Kuil Brihadeeswarar (abad ke-11), Tanjore mempunyai menara vimana yang tinggi 216 kaki (66 m), contoh seni bina Dravidian klasik. dan Sikhara, sebuah kubah cupol (25 tan), berbentuk segi lapan dan terletak pada satu blok granit, dengan berat 80 tan. [28] [29]

Kuil kuil di kuil Koneswaram di puncak kuil dan kuil Ketheeswaram dan kompaun-kompaun kuil Munneswaram yang mengandungi menara gopuram tinggi oleh pemerintahan Chola pemerintahan Trincomalee, Mannar, Puttalam dan pengembangan Chidambaram yang meningkatkan pembinaan gaya-gaya syncretic terkini seni bina Dravidian yang dilihat di seluruh benua digambarkan. [30] [31] [32] [33]

Sudah tentu, kedua-dua Kuil Brihadisvara di Thanjavur dan Gangaikonda Cholapuram serta dua kuil Siva, iaitu Kuil Airavatesvara daripada Dharasuram dan Kuil Sarabeswara (Shiva) yang juga popular sebagai Bait Kampahareswarar di Thirubhuvanam, kedua-dua di pinggir Kumbakonam adalah kuil-kuil kerajaan Cholas untuk memperingati penaklukan mereka yang tak terhitung jumlahnya dan penaklukan pesaing mereka dari bahagian lain India Selatan, Deccan Ilangai atau Sri Lanka dan sabuk Narmada-Mahanadi-Gangetik (**). Tetapi maharaja Chola menggariskan pendekatan bukan partisan mereka terhadap ikonografi agama dan keimanan dengan merawat dewa-dewi presiding dua ciptaan mereka yang lain, iaitu Kuil Ranganathaswamy yang dikhususkan kepada Lord Vishnu di Srirangam dan Candi Nataraja di Chidambaram yang sebenarnya adalah rumah kepada kembar dewa-dewi Siva dan Wisnu (sebagai Govindarajar yang berbaring) menjadi dewa-dewa mereka 'Kuladheivams' atau taat (atau keluarga). Cholas juga memilih untuk memanggil kedua-dua kuil ini yang menempatkan mereka sebagai tuhan atau dewa keluarga sebagai Koil atau 'Kaabah', yang menandakan tempat ibadat yang paling penting bagi mereka, yang menggariskan persamaan mereka. Kuil-kuil yang disebut di atas sedang dicadangkan untuk dimasukkan di dalam Tapak Warisan Dunia UNESCO, yang akan meninggikan mereka untuk menuntut dan meninggikan taraf Kuil-kuil Agung Chola.

Kuil Gangaikondacholapuram, penciptaan Rajendra Chola I, bertujuan untuk melampaui pendahulunya dalam setiap cara. Selesai sekitar 1030, hanya dua dekad selepas kuil di Thanjavur dan dalam banyak gaya yang sama, penjelasan yang lebih besar dalam penampilannya membuktikan keadaan Empayar Chola di bawah Rajendra. [34] Candi ini mempunyai Liva Siva yang lebih besar daripada yang di Thanjavur tetapi Vimana candi ini lebih kecil ketinggian daripada vanjana Thanjavur .

Masa Chola juga luar biasa untuk ukiran dan gangsa di seluruh dunia. Antara spesimen sedia ada di muzium di seluruh dunia dan di kuil-kuil India Selatan boleh dilihat banyak tokoh Siva dalam pelbagai bentuk, seperti Vishnu dan konsulnya Lakshmi, dan orang-orang Siva. Walaupun sesuai dengan konvensyen ikonografi yang ditubuhkan oleh tradisi lama, para pemahat bekerja dengan kebebasan yang hebat pada abad ke-11 dan ke-12 untuk mencapai rahmat dan kemuliaan klasik. Contoh terbaik ini dapat dilihat dalam bentuk Nataraja the Penari Ilahi. [35]

Hoysala sunting

 
Senibina simetri di Jagati, Somanathapura, Karnataka

Raja-raja Hoysala memerintah selatan India semasa tempoh (1100-1343 CE) dari ibukota mereka Belur dan kemudian Halebidu di Karnataka dan mengembangkan arsitektur idaman unik yang dinamakan seni bina Hoysala di negara bagian Karnataka. Contoh terbaik seni bina mereka adalah Kuil Chennakesava di Belur, kuil Hoysaleswara di Halebidu, dan Kuil Kesava di Somanathapura.

Kepentingan moden di Hoysalas adalah disebabkan seni dan senibina mereka daripada penaklukan tentera mereka. Bangunan kuil yang cepat di seluruh kerajaan telah dicapai walaupun ancaman berterusan dari Pandyas ke selatan dan Seunas Yadavas di utara. Gaya senibina mereka, cabang dari gaya Chalukya Barat, [36] menunjukkan pengaruh Dravidian yang berbeza. Gaya seni bina Hoysala digambarkan sebagai Karnata Dravida yang dibezakan dari Dravida tradisional, [37] dan dianggap sebagai tradisi seni bina bebas yang mempunyai banyak ciri unik. [38] [39]

Vijayanagara sunting

 
Kuil Virupaksha di Hampi, Karnataka

Seluruh India Selatan diperintah oleh Empayar Vijayanagara dari (1343-1565 CE), yang membina sejumlah kuil dan monumen dalam gaya hibrida mereka di ibukota mereka Vijayanagara di Karnataka. Gaya mereka adalah gabungan gaya yang dibangunkan di India Selatan pada abad yang lalu. Di samping itu, tiang Yali (tiang dengan menunggang kuda), balustrades (parapet) dan hiasan manatapa yang dilambangkan adalah sumbangan unik mereka. Raja Krishna Deva Raya dan lain-lain membina banyak kuil terkenal di seluruh India Selatan dalam gaya Senibina Vijayanagara.

Seni bina Vijayanagara adalah kombinasi yang menarik dari gaya Chalukya, Hoysala, Pandya dan Chola, idiom yang makmur dalam abad-abad yang lalu.[40][41] Warisan arca, seni bina dan lukisannya mempengaruhi perkembangan seni lama setelah kerajaan berakhir. Ciri gaya adalah hiasan yang didokong Kalyanamantapa (dewan perkahwinan), Vasanthamantapa (membuka dewan pillared) dan Rayagopura (menara). Artisans menggunakan granit keras yang didapati di dalam negara kerana ketahanannya sejak kerajaan berada di bawah ancaman pencerobohan yang berterusan. Walaupun monumen kekaisaran tersebar di seluruh India Selatan, tidak ada yang melampaui teater terbuka terbuka monumen di ibukota di Vijayanagara, Tapak Warisan Dunia UNESCO . [42]

Pada abad ke-14, raja-raja terus membina monumen gaya Vesara atau Deccan tetapi kemudian memasukkan gopurams gaya dravida untuk memenuhi keperluan ritual mereka. Kuil Prasanna Virupaksha (kuil bawah tanah) dari Bukka Raya I dan kuil Hazare Rama Deva Raya I adalah contoh seni bina Deccan. [43] Perhiasan yang bervariasi dan rumit tiang adalah tanda kerja mereka. [44] Di Hampi, walaupun kuil Vitthala adalah contoh terbaik gaya silatnya Kalyanamantapa, kuil Hazara Ramaswamy adalah contoh sederhana tetapi sempurna. [45] Aspek gaya yang dapat dilihat adalah kembalinya mereka kepada seni yang sederhana dan tenang yang dikembangkan oleh dinasti Chalukya. [46] Spesimen besar seni Vijayanagara, kuil Vitthala, mengambil beberapa dekade untuk diselesaikan semasa pemerintahan raja-raja Tuluva. [47]

Kerala sunting

Versi senibina Dravidian yang terdapat di Kerala di jauh barat daya adalah jauh berbeza. Kuil-kuil yang sangat besar jarang berlaku, dan bumbung yang miring dengan cucuran atap memproyeksikan garis besar, sering diatur dalam beberapa peringkat. Seperti di Bengal, ini adalah adaptasi kepada hujan lebat yang lebat. Biasanya terdapat teras batu di bawah struktur kayu. Seni bina Kerala kembali ke wangsa Chera pada abad ke-12, dan pelbagai pelan tanah telah digunakan, termasuk pekeliling. Perkembangan pelbagai bangunan kompleks datang agak lambat. [48]

Jaffna sunting

Budaya sesebuah wilayah dapat dikenali dalam seni bina. Jaffna adalah berhampiran dengan India Selatan dan majoriti penduduk Jaffna mempunyai asal Dravidian. [49] Di bekas bandar diraja Nallur, terdapat runtuhan seni bina kerajaan Jaffna.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Harman, William P. (1992). The sacred marriage of a Hindu goddess. Motilal Banarsidass. m/s. 6.
  2. ^ Anand, Mulk Raj (1980). Splendours of Tamil Nadu. Marg Publications.
  3. ^ Chopra, Pran Nath (1979). History of South India. S. Chand.
  4. ^ Bate, Bernard (2009). Tamil oratory and the Dravidian aesthetic: democratic practice in south India. Columbia University Press.
  5. ^ A. Kiruṭṭin̲an̲ (2000). Tamil culture: religion, culture, and literature. Bharatiya Kala Prakashan. m/s. 17.
  6. ^ Embree, Ainslie Thomas (1988). Encyclopedia of Asian history: Volume 1. Scribner. ISBN 9780684188980.
  7. ^ a b Stella Kramrisch (1976), The Hindu Temple Volume 1 & 2, ISBN 81-208-0223-3
  8. ^ Tillotson, GHR (1997). Svastika Mansion: Silpa-Sastra pada tahun 1930-an. Pengajian Asia Selatan, 13 (1), ms 87-97
  9. ^ Ganapati Sastri (1920), Īśānaśivagurudeva paddhati, Trivandrum Sanskrit Series, OCLC 71801033
  10. ^ Meister, Michael W. (1983). "Geometry and Measure in Indian Temple Plans: Rectangular Temples". Artibus Asiae. 44 (4): 266–296. doi:10.2307/3249613. JSTOR 3249613.
  11. ^ Heather Elgood (2000), Hinduism and the religious arts, ISBN 978-0304707393, Bloomsbury Academic, pp 121-125
  12. ^ H Kern (1865), The Brhat Sanhita dari Varaha-mihara, Persatuan Asiatik Bengal, Calcutta
  13. ^ Mudumby Narasimhachary (Ed) (1976). Āgamaprāmāṇya Yāmunācārya, Issue 160 dari Siri Oriental Gaekwad. Institut Oriental, Maharaja Sayajirao University of Baroda.
  14. ^ Tripath, S.M. (2001). Psycho-Religious Studies Of Man, Mind And Nature. Global Vision Publishing House. ISBN 9788187746041. [1]
  15. ^ Nagalingam, Pathmarajah (2009). Agama Agamas. Siddhanta Publications. [2]
  16. ^ Grimes, John A. (1996). A Concise Dictionary of Indian Philosophy: Sanskrit Terms Defined in English. State University of New York Press. ISBN 9780791430682. LCCN 96012383. [3]
  17. ^ a b Fergusson, James (1997) [1910]. History of Indian and Eastern Architecture (ed. 3rd). New Delhi: Low Price Publications. m/s. 309.
  18. ^ N. Subramanian (September 21, 2005). "Remains of ancient temple found". The Hindu. Diarkibkan daripada yang asal pada November 10, 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  19. ^ N. Ramya (August 1, 2010). "New finds of old temples enthuse archaeologists". Times of India. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-15. Dicapai pada 2019-04-25.
  20. ^ Over 125 temples exist in Aihole alone, Michael D. Gunther, 2002. "Monuments of India". Dicapai pada 2006-11-10.
  21. ^ Arthikaje, Mangalore. "History of Karnataka – Chalukyas of Badami". 1998-00 OurKarnataka.Com,Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 November 2006. Dicapai pada 2006-11-10. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  22. ^ The Badami Chalukya diperkenalkan di barat Deccan bab yang mulia dalam kepahlawanan dalam pertempuran dan kebesaran budaya dalam damai kata pengkritik seni KV Sounderrajan. Mereka telah mempengaruhi seni bina di Vengi dan Gujarat - Dr Suryanath U. Kamath (2001), Sejarah Ringkas Karnataka dari masa pra sejarah sampai sekarang, buku Musytari, MCC (Dicetak semula 2002), p68
  23. ^ Takeo Kamiya. "Architecture of the Indian Subcontinent, 20 September 1996". Gerard da Cunha-Architecture Autonomous, Bardez, Goa, India. Dicapai pada 2006-11-10.
  24. ^ Tempoh penting dalam pembangunan seni India (Kamath 2001, p115)
  25. ^ Arthikaje. "History of Karnataka – Chalukyas of Kalyani". 1998–2000 OurKarnataka.Com, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 November 2006. Dicapai pada 2006-11-10. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  26. ^ Kannikeswaran. "Temples of Karnataka, Kalyani Chalukyan temples". webmaster@templenet.com,1996–2006. Dicapai pada 2006-12-16.
  27. ^ Lihat Nilakanta Sastri, KA (1955). Sejarah India Selatan, ms 421
  28. ^ S.R. Balasubrahmanyam 1975, m/s. 18–21.
  29. ^ "Great Living Chola Temples". Archaeological Survey of India. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-04-14. Dicapai pada 2019-04-25.
  30. ^ KA Nilakanta Sastri, Sejarah India Selatan, ms 424-426
  31. ^ Karen Schreitmuller (2012). Baedeker India, ms 90
  32. ^ Perniola, V. "Gereja Katolik di Sri Lanka. Tempoh Portugis ", vol. II, ms. 366.
  33. ^ Bastin, Rohan. Domain lebihan berterusan  : ibadah plural di kuil Munnesvaram di Sri Lanka . ms 114
  34. ^ Nagasamy R, Gangaikondacholapuram (1970)
  35. ^ Imej gangsa nataraja di Kuil Nagesvara di Kumbakonam adalah imej terbesar yang diketahui.
  36. ^ James Fergusson and Henry Cousens write that the Hoysala style has many features in common with that of the Western Chalukya, Arthikaje, Mangalore. "History of Karnataka-Religion, Literature, Art and Architecture in Hoysala Empire". 1998–2000 OurKarnataka.Com, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 November 2006. Dicapai pada 2006-11-17. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  37. ^ Adam Hardy. "Indian Temple Architecture: Form and Transformation-The Karnata Dravida Tradition 7th to 13th Centuries, 1995". Vedams Books from India, Vedams eBooks (P) Ltd. Dicapai pada 2006-11-17.
  38. ^ Percy Brown menulis bahawa gaya Hoysala telah mempengaruhi pengaruh gaya Indo-Aryan dan kerana banyak ciri-ciri bebasnya, layak sebagai sekolah senibina yang bebas, Suryanath U. Kamath, Sejarah Ringkas Karnataka dari zaman pra-sejarah sampai sekarang, 2001, buku Musytari, MCC, (Dicetak semula 2002), p134
  39. ^ Havell, R. Narasimhachar, M. Sheshadri and S. Settar also claim their style is an independent tradition, Arthikaje, Mangalore. "History of Karnataka-Religion, Literature, Art and Architecture in Hoysala Empire". 1998–2000 OurKarnataka.Com, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 November 2006. Dicapai pada 2006-11-17. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  40. ^ Pengkritik seni, Percy Brown memanggil seni bina Vijayanagar yang mekar gaya Dravidian, Kamath, p182
  41. ^ Arthikaje Literary Activity }
  42. ^ "Jadi intim adalah batu dan monumen yang mereka gunakan untuk membuat, kadang-kadang mustahil untuk mengatakan di mana alam semula jadi berakhir dan seni bermula" (Pengkritik seni Percy Brown, dipetik di Hampi, A Travel Guide, p64)
  43. ^ Fritz & Mitchell, p9
  44. ^ Nilakanta Sastri tentang pentingnya tiang dalam gaya Vijayanagar di Kamath (2001), p183
  45. ^ "Drama dalam batu" menulis kritikus seni Percy Brown, kebanyakan keindahan arsitektur Vijayanagara berasal dari tiang dan tiang mereka dan gaya patung ( Hampi, A Travel Guide, p77)
  46. ^ Mengenai patung-patung dalam gaya Vijayanagara, lihat Kamath (2001), p184
  47. ^ Beberapa monumen dikategorikan sebagai seni Tuluva (Fritz & Mitchell 2001, p9)
  48. ^ Michell, 155-158
  49. ^ "Traditional buildings of Jaffna".
  • Michell, George, (1977) The Hindu Temple: An Introduction to its Meaning and Forms, 1977, University of Chicago Press, ISBN 978-0-226-53230-1

Pautan luar sunting

Templat:Archhistory Templat:Architecture of India Templat:Sri Lankan Architecture