Seni bina Pulau Pinang

Seni bina Pulau Pinang mencerminkan kehadiran Britain pada 171 tahun di pulau itu, bersatu dengan unsur-unsur tempatan, Cina, India, Islam dan lain-lain untuk mewujudkan jenama seni bina unik dan tersendiri. Bersama Melaka, Pulau Pinang adalah permata seni bina Malaysia dan Asia Tenggara.[1] Tidak seperti Singapura, juga sebuah Negeri-Negeri Selat, di mana banyak bangunan warisan terpaksa memberi laluan kepada bangunan pencakar langit moden dan pangsapuri bertingkat tinggi disebabkan perkembangan pesat dan kekurangan tanah yang teruk, warisan seni bina Pulau Pinang telah menikmati nasib yang lebih baik. Pulau Pinang mempunyai salah satu koleksi bangunan pra-perang terbesar di Asia Tenggara. Ini adalah sebahagian besar disebabkan oleh Akta Kawalan Sewa yang membekukan harga sewa rumah selama beberapa dekad, menjadikan pembangunan semula tidak menguntungkan. Dengan pemansuhan akta ini pada tahun 2000 bagaimanapun, harga hartanah meroket dan pembangunan telah mula menceroboh bangunan-bangunan ini, kebanyakannya berada dalam keadaan rancak yang menyesal.[2] Kerajaan pada tahun-tahun kebelakangan ini memperuntukkan lebih banyak pembiayaan untuk membiayai pemulihan beberapa bangunan warisan yang cedera, terutamanya House Suffolk, Dewan Bandaraya dan bangunan bersejarah di daerah komersial lama.

Dewan Bandaraya, Pulau Pinang
Kubu Cornwallis di Pulau Pinang
Queen Victoria Diamond Jubilee Clocktower, di Georgetown
Hotel jajahan Eastern & Oriental
Jalan Pantai dengan bank. Digambarkan di sini ialah ABN AMRO Building, yang kini menempatkan Bank of China
Kuil dan dewwan keturunan Khoo Kongsi
"Rumah Agam Biru"
Masjid Kapitan Keling

Pengaruh lain sunting

Muslim India membuat tanda mereka di Masjid Kapitan Keling yang terletak di jalan senama.

Komuniti Siam dan Burma Pulau Pinang membina kuil-kuil yang mengagumkan mereka yang menggambarkan tradisi seni bina dari dua negara asal mereka. Dua contoh yang paling terkenal ialah Wat Chaiyamangkalaram (lebih dikenali sebagai Kuil Tidur Buddha) dan Kuil Burma Dhammikarama.

Perlindungan sunting

Pulau Pinang telah mengemukakan senarai George Town di Tapak Warisan Dunia UNESCO sejak tahun 2000, yang berharap untuk meletakkan negeri ini dalam kedudukan yang lebih baik untuk melindungi warisan kebudayaannya yang kaya.[3] Pada 7 Julai 2008, George Town dan Melaka secara formal tercatat sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO dengan gelaran Bandar Bersejarah di Selat Melaka.

George Town dan Melaka telah membangunkan lebih dari 500 tahun perdagangan dan pertukaran budaya antara Timur dan Barat di Selat Melaka. Pengaruh Asia dan Eropah telah menguntungkan bandar-bandar dengan warisan multikultural khusus yang sama-sama berwujud dan tidak berwujud. Dengan bangunan kerajaannya, gereja-gereja, dataran dan kubu-kubu, Melaka menunjukkan tahap awal sejarah ini yang berasal dari kesultanan Melayu abad ke-15 dan zaman Portugis dan Belanda bermula pada awal abad ke-16. Mempunyai bangunan kediaman dan komersial, George Town mewakili era Britania dari penghujung abad ke-18. Kedua-dua bandar ini merupakan bandar seni bina dan seni bina yang unik tanpa selari di mana sahaja di Timur dan Asia Tenggara.[4]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Tourism Penang". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-13. Dicapai pada 2007-12-16. ...one of the largest collections of 19th, and early 20th century buildings in Southeast Asia. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "The end for straits house ?". NST Online. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2008. Dicapai pada 2007-12-16. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "Malacca, Penang asked to resubmit heritage site applications to Unesco". The Star. 2007-07-18. Dicapai pada 2007-12-16.
  4. ^ "Eight new sites, from the Straits of Malacca, to Papua New Guinea and San Marino, added to UNESCO's World Heritage List". UNESCO. 2008-07-07. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 July 2008. Dicapai pada 2008-07-07. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)