Seni persembahan ialah seni seperti muzik, tarian, dan drama yang dipersembahkan untuk penonton.[1] Seni persembahan termasuk pelbagai disiplin yang dipersembahkan di hadapan penonton secara langsung, termasuk teater, muzik dan tarian.

Two dancers leaping
Tarian ialah sejenis seni persembahan yang diamalkan di seluruh dunia.

Teater, muzik, tarian dan manipulasi objek, dan jenis persembahan lain terdapat dalam semua budaya manusia. Sejarah muzik dan tarian bermula pada zaman pra-sejarah manakala kemahiran sarkas bermula sekurang-kurangnya Mesir Purba. Banyak seni persembahan dipersembahkan secara profesional. Persembahan boleh dibuat dalam bangunan yang dibina khas, seperti teater dan rumah opera, di pentas terbuka pada perayaan, di pentas dalam khemah seperti sarkas dan di jalanan.

Persembahan secara langsung di hadapan penonton adalah satu bentuk hiburan. Perkembangan rakaman audio dan video telah membenarkan penggunaan peribadi seni persembahan. Seni persembahan selalunya bertujuan untuk meluahkan emosi dan perasaan seseorang.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ "the-performing-arts noun - Definition, pictures, pronunciation and usage notes | Oxford Advanced Learner's Dictionary at OxfordLearnersDictionaries.com". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2021-01-19.
  2. ^ Oliver, Sophie Anne (February 2010). "Trauma, Bodies, and Performance Art: Towards an Embodied Ethics of Seeing". Continuum. 24: 119–129. doi:10.1080/10304310903362775.

Pautan luar sunting