Seni rakyat merangkumi semua bentuk seni visual yang dibuat dalam konteks budaya rakyat. Takrifannuya berbeza-beza, tetapi secara amnya objek mempunyai beberapa jenis kegunaan praktikal, bukannya hiasan semata-mata . Pembuat seni rakyat biasanya dilatih dalam tradisi popular, bukannya dalam tradisi seni halus budaya. Selalunya terdapat pertindihan, atau alasan yang dipertikaikan[1] dengan "seni naif". "Seni rakyat" tidak digunakan dalam perihal masyarakat tradisional di mana seni etnografi terus dibuat.

"Gran calavera eléctrica" oleh José Guadalupe Posada, Mexico, 1900–1913.

Jenis objek yang diliputi oleh istilah "seni rakyat" berbeza-beza. Bentuk seni dikategorikan sebagai "berbeza... pengeluaran budaya... difahami oleh penggunaannya di Eropah, di mana istilah itu berasal, dan di Amerika Syarikat, di mana ia berkembang bagi sebahagian besar mengikut panduan yang sangat berbeza."[2]

Kesenian rakyat mencerminkan kehidupan budaya sesebuah masyarakat. Bentuk seni merangkumi budaya ekspresif yang dikaitkan dengan bidang cerita rakyat dan warisan budaya. Seni rakyat yang nyata boleh merangkumi objek yang secara sejarahnya dibuat dan digunakan dalam komuniti tradisional. Seni rakyat tidak ketara boleh merangkumi bentuk seperti muzik dan galeri seni, tarian dan struktur naratif. Setiap bentuk seni ini, baik ketara dan tidak ketara, biasanya dibangunkan untuk menangani tujuan praktikal. Sebaik sahaja tujuan telah hilang atau dilupakan, biasanya tiada sebab untuk penghantaran selanjutnya melainkan objek atau tindakan telah diserapkan dengan makna di luar kepraktisan awalnya. Tradisi seni ini dibentuk oleh nilai dan piawaian yang diwarisi dari generasi ke generasi, selalunya dalam keluarga dan komuniti, melalui demonstrasi, perbualan dan amalan.

Ciri-ciri objek seni rakyat sunting

 
Perincian kayu kalendar abad ke-17 yang diukir dengan jata negara, motif biasa seni rakyat Norway.

Objek seni rakyat ialah sebahagian dari budaya material dan termasuk objek yang dialami melalui pancaindera, yakni dengan melihat dan menyentuh. Lazimnya untuk budaya material dalam seni, objek ketara ini boleh dikendalikan, berulang kali dialami semula, dan kadangkala dipecahkan. Ia dianggap sebagai karya seni kerana pelaksanaan teknikal bentuk dan reka bentuk sedia ada; kemahiran itu mungkin dilihat dalam ketepatan bentuk, hiasan permukaan atau dalam keindahan produk siap.[3] Sebagai seni rakyat, objek ini berkongsi beberapa ciri yang membezakannya daripada artifak budaya material yang lain.

Bahan, bentuk, dan kraf sunting

Seni rakyat direka dalam pelbagai bentuk, saiz dan bentuk. Ia secara tradisinya menggunakan bahan-bahan yang terdapat di kawasan itu dan menghasilkan semula bentuk dan bentuk yang biasa. Smithsonian Center for Folklife and Cultural Heritage telah menyusun halaman objek bertingkat yang telah menjadi sebahagian daripada salah satu festival kerakyatan mereka tahunan mereka.

Pengaruh terhadap seni arus perdana sunting

Karya seni rakyat, gaya dan motif telah memberi inspirasi kepada pelbagai artis. Sebagai contoh, Pablo Picasso telah diilhamkan oleh arca dan topeng suku kaum Afrika. Natalia Goncharova dan yang lain telah diilhamkan oleh cetakan popular Rusia tradisional, lubok.[4]

Organisasi pendukung sunting

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengiktiraf dan menyokong warisan budaya di seluruh dunia,[5] khususnya UNESCO dengan kerjasama Organisasi Seni Rakyat Antarabangsa. Misi mereka yang diisytiharkan adalah untuk "melanjutkan seni rakyat, adat resam dan budaya di seluruh dunia melalui penganjuran festival dan acara kebudayaan lain, ... dengan penekanan pada tarian, muzik rakyat, lagu rakyat dan seni rakyat."[6] Dengan menyokong pertukaran antarabangsa kumpulan seni rakyat serta penganjuran festival dan acara kebudayaan lain, matlamat mereka adalah menggalakkan persefahaman antarabangsa dan keamanan dunia.

Petikan sunting

  1. ^ (Wertkin 2004)
  2. ^ (Wertkin 2004)
  3. ^ (Wertkin 2004)
  4. ^ Goncharova Biography Diarkibkan 2009-07-20 di Wayback Machine, Hatii, retrieved 19/2/2012
  5. ^ "'GREAT MASTERS OF MEXICAN FOLK ART' EXHIBIT TO OPEN AT UN HEADQUARTERS ON 10 APRIL | Meetings Coverage and Press Releases". www.un.org. Dicapai pada 2019-04-08.
  6. ^ UNESCO Mission Statement

Bibliografi sunting