Sentimen anti-Malaysia di Indonesia

Sentimen anti-Malaysia di Indonesia merupakan rasa ketidaksenangan kolektif pada masyarakat Indonesia atas hal-hal yang berkaitan dengan Malaysia. Pendorongnya dapat berupa perselisihan politik ataupun budaya. Sentimen ini pertama kali muncul pada awal pembentukan Malaysia tahun 1963, yang dikobarkan oleh Sukarno, presiden Indonesia waktu itu, yang menganggap Malaysia sebagai alat-imperialisme Britain.

Konfrontasi Indonesia-Malaysia 1963-1968 sunting

Konfrontasi Indonesia-Malaysia lebih bersifat politik dan dipacu oleh prasangka daripada pihak Indonesia yang menganggap Persekutuan Malaysia dibentuk sebagai alat-imperialisme Britain (atau Barat) untuk menangkal politik Indonesia masa itu yang berhaluan kiri. Semenjak kejatuhan rejim Sukarno, presiden pengganti Indonesia, Suharto, segera menghapus politik ini dan menjalin hubungan baik dengan Malaysia dan Singapura.

Sentimen anti-Malaysia abad ke-21 sunting

Sentimen anti-Malaysia di Indonesia kembali muncul di awal abad ke-21, terutama sebagai reaksi atas perlakuan-perlakuan yang diterima Tenaga Kerja Indonesia (TKI) di Malaysia, baik pada tingkat awam mahupun pada tingkat pentadbiran.[1] Lebih jauh, keputusan Mahkamah Antarabangsa yang memberikan kedaulatan atas Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan pada tanggal 17 Disember 2002 telah menimbulkan kekecewaan di pihak Indonesia,[2][3] bahkan hingga tingkat parlimen. Rasa ketidaksukaan ini kemudian meningkat pesat setelah terjadi rentetan peristiwa yang dipandang Indonesia sebagai tindakan angkuh sepihak oleh Malaysia, berupa kes perselisihan di blok Ambalat yang memaksa Presiden Susilo Bambang Yudhoyono meminta Tentera Nasional Indonesia (TNI) untuk "menjaga kedaulatan wilayah Indonesia" (2005),[4] penggunaan lagu "Rasa Sayang" pada kempen promosi pelancongan Malaysia (2007), pemukulan atlet karate Malaysia oleh pegawai keselamatan Indonesia (Ogos 2007), dan dakwaan Tarian Barongan (disebut "Reog" di Indonesia) sebagai kesenian asli Malaysia (2008).

Dalam kes Ambalat, situasi yang agak serius terjadi kerana pada 7 Mac 2005, ditindaklanjuti TNI dengan pengiriman lapan kapal tempur yang didukung oleh empat pesawat tempur jet F-16 Armada Wilayah Timur di Balikpapan. Dalam kejadian yang lain, usaha-usaha klarifikasi dilakukan melalui komunikasi politik antara pejabat kedua negara. Dalam kes "Rasa Sayang", protes muncul daripada kalangan masyarakat Maluku (sebagai kelompok etnik yang mendakwanya) dan anggota parlimen (DPR).

Latar belakang sunting

Semenjak gelombang besar pekerja Indonesia yang datang ke Malaysia pada tahun 1980-an, yang pada tahun 2007 telah mencapai 90% daripada seluruh pekerja asing di negara tersebut, [5] timbul pandangan di kalangan generasi baru Malaysia yang merendahkan orang Indonesia.[6] Salah satu penyebabnya ialah pelbagai berita di media Malaysia yang secara terbuka menyebutkan orang Indonesia atau "Indon" sebagai pelaku berbagai-bagai tindakan jenayah. Akibatnya, tumbuh tanggapan negatif penggunaan perkataan tersebut, yang dianggap sebagai penghinaan.[6]

Ekspresi ketidaksukaan di Indonesia sunting

Perasaan tidak senang itu dinyatakan dalam pelbagai cara. Demonstrasi terjadi di depan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, khususnya setelah kes Ambalat terjadi. Akibat protes daripada Indonesia mengenai lagu Rasa Sayang ditanggapi secara dingin, muncul berbagai tulisan kasar di berbagai forum Internet. Beberapa blog juga menuliskan kekecewaannya. Bahkan, iklan suatu ubat tradisional menyinggung masalah ini. Malaysia dikhabarkan sebagai "pencuri" kebudayaan Indonesia. Dari sini kemudian muncul jargon sindiran "Malingsia" untuk menegaskan bahwa orang Malaysia hanya tahu mencuri (maling) karya seni orang lain (Indonesia). Istilah "Malon" (dengan konotasi negatif) juga dicipta sebagai sejawat istilah 'Indon' yang dipakai di Malaysia. Kenyataan bahwa banyak terjadi kesamaan warisan budaya (seperti keris, berbagai jenis makanan, dan beberapa lagu daerah) dianggap sebagai "pencurian" yang dilakukan pihak Malaysia. Hal ini diparahkan lagi dengan konsep Ketuanan Melayu yang diterapkan di Malaysia, yang memberi batasan "Melayu" ialah semua suku bangsa dengan ciri fizik dan agama yang sama dengan orang Melayu asli Malaysia, termasuk juga apabila sebenarnya seseorang berasal daripada suku bangsa Jawa, Madura, Aceh, atau Minangkabau.

Ganyang Malaysia sunting

Suara Sukarno sangat lantang mengkritik Belanda, Britain, Amerika Syarikat dan lain-lain yang menjadi kuasa penjajah di benua Asia, Afrika dan Amerika Latin. Sukarno sangat akrab dengan Tito dari Yugoslavia, Nasser dari Mesir , Nkrumah dan lain-lain yang patriotik dan nasionalistik.

Pada tahun 1965, Sabah dan Sarawak dimerdekakan melalui Malaysia setelah Suruhanjaya Cobbold mengesahkan penduduk di sana mahu bersama Malaysia, tidak bersama Filipina dan tidak bersama Indonesia. Tunku Abdul Rahman yang bekerjasama baik dengan British dilihat sebagai neokolonialisme atau boneka kepada British sahaja. Tambahan pula, pemimpin Kesatuan Melayu Muda telah diharamkan oleh pentadbiran British di Tanah Melayu. Sedangkan pemimpin-pemimpin Kesatuan Melayu Muda ini telah berbaik-baik dengan Sukarno, Adam Malik dan lain-lain.[7]

Indon sunting

 
Pengunaan perkataan Indon. dalam media Indonesia pada 1963.

Imbuhan akhiran '-sia' selalu menjadi imbuhan yang bermaksud negara[perlu rujukan]. Malaysia bermaksud negara 'Malay'+sia atau Melayu. Indonesia bermaksud negara 'Indone'+sia. Singapura bermaksud negara Singa. Negara Vietnam, Laos, Kemboja merupakan sebahagian daripada 'Indo'china. Austronesia merujuk kepada wilayah Asia-Australia dan Indonesia.

Singkatan Indon telah digunakan di Malaysia sejak 1980-an[perlu rujukan] lagi dengan penghijrahan beramai-ramai rakyat Indonesia ke negara ini[8]. Istilah tersebut juga pernah digunakan dalam terbitan rasmi negara Indonesia.[9] Hanya apabila ramai sangat wanita Indonesia yang mendapat layanan buruk daripada majikan bukan Melayu di Malaysia, barulah istilah ini dianggap menghina rakyat Indonesia. Buruh Indonesia pula dibataskan dalam sektor pembinaan dan perladangan sahaja bagi melindungi peluang pekerjaan di Malaysia kepada rakyat tempatan.

Pekerja Indonesia yang ditahan kerana datang tanpa izin akan ditahan di Pusat Tahanan Imigresen Semenyih sehingga kerajaan Indonesia menguruskan pengangkutan pulang mereka.

Punca jerebu di Asia Tenggara sunting

Rakaman satelit mendapati titik-titik panas jerebu di Malaysia, Singapura serta Indonesia berpunca daripada pembakaran hutan secara terbuka di Sumatera dan Kalimantan yang dilakukan oleh petani dan peladang. Terdapat juga pesawah padi di Jelapang padi Kedah-Perlis yang membakar tunggul rumpun padi agar dapat dijadikan baja asli. Pembakaran ini mencetuskan kemalangan di lebuh raya antara Sungai Petani hingga ke Bukit Kayu Hitam.

Sebaliknya, media menyalahkan syarikat ladang kelapa sawit dari Malaysia yang melabur di Sumatera dan Kalimantan sebagai teknik murah dan mudah untuk membersihkan ladang kelapa sawit baru. Semenjak 1997, banyak pelabur dari Malaysia seperti Guthrie dan Tabung Haji melabur di sana bagi membantu kesusahan yang dialami akibat Krisis Ekonomi Asia 1997.

Tuduhan: Mencuri kayu balak sunting

Satu ketika, syarikat balak Malaysia dikatakan menebang balak di sempadan Malaysia-Kalimantan dan dihanyutkan melalui sungai ke pelabuhan Sandakan, Sabah.

Tuduhan: Mencuri karya klasik Indonesia sunting

Sebagai satu langkah pemeliharaan sastera Melayu silam, penyelidik dari Malaysia telah membeli, mengumpul dan menyalin sastera lama Melayu yang terdapat di merata dunia termasuk yang terdapat di Britain, Belanda, dan Portugal, sama ada dalam bentuk salinan, gambar dan mikrofilem.

Penyelidik peringkat sarjana dan doktor falsafah dari universiti Malaysia dikatakan pergi ke Acheh dan pedalaman Sumatera untuk membeli karya-karya klasik hasil tulisan penduduk Indonesia. Perkara ini pernah dilakukan oleh orientalis barat yang juga pegawai British dan Belanda seperti Sir Stamford Raffles , W.G Shellabear dan R.O Winstedt. Orientalis ini meminta, meminjam dan membeli karya-karya lama ini untuk disalin, disimpan dan dibawa balik ke London, Leiden dan lain-lain. Mereka terlalu menghargai hasil tulisan tangan dan karya lisan penduduk tempatan. Abdullah Abdul Kadir pernah menjadi penulis dan penyalin karya kepada Stamford Raffles di Singapura. Dokumen-dokumen ini direkodkan tempat dan tarikh ia didapati dengan teliti sebagai rujukan bagi kajian di masa hadapan, sesetengahnya turut disebarkan secara percuma seperti Hikayat Charang Kulina[pautan mati kekal] di MyManuskrip Diarkibkan 2012-12-07 di Wayback Machine

Perkara ini menimbulkan tuduhan bahawa Malaysia mencuri karya klasik Indonesia, sedangkan bagi pihak Malaysia ia dilihat sebagai langkah pemeliharaan.[10]

Tuduhan: Merekrut Askar Wataniah Malaysia sunting

Pada 16 Februari 2008, Menteri Setiausaha Negara Indonesia Hatta Rajasa menafikan tuduhan media Indonesia bahawa kerajaan Malaysia melatih ribuan rakyat Indonesia di sempadan Kalimantan dengan Sarawak dan Sabah untuk dijadikan Askar Wataniah Malaysia.

Pada 11 Februari 2008, dalam mesyuarat jawatankuasa anggota Dewan Perwakilan Rakyat (Parlimen) Indonesia dengan Ketua Staf Angkatan Darat Indonesia, telah dibangkitkan isu itu tanpa sebarang data dan bukti nyata. Dino Pati Djalal yang merupakan jurucakap Presiden SBY juga menafikan kejadian itu. Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Zainal Abidin Mohamad menjelaskan bahawa tidak munasabah mana-mana negara berdaulat melantik rakyat asing menjaga keselamatannya.

Sebenarnya pada 12 Januari 2008, kerajaan Malaysia menubuhkan Rejimen Sempadan bagi mengawasi sempadan Malaysia-Thailand sepanjang 506 km. Tujuan utamanya mengawal ancaman jenayah di sempadan, jenayah komersil dan mengesan penyeludupan barangan terkawal.

Rejimen Sempadan di Kem Batu 11, Jeli, Kelantan telah dirasmikan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak .Dengan penubuhan Rejimen Sempadan, Batalion Infantri Siri 300 Askar Wataniah dimansuhkan dan pegawai dan anggotanya seramai 3,600 diserap sebagai anggota tetap Tentera Darat.

Malaysia mencontohi sempadan daratan dan perairan Amerika Syarikat dengan Mexico serta Laut Caribbean yang dikawal selia oleh tentera Amerika Syarikat.[11]

Tidak hormat Negaraku sunting

Pada 27 Februari 2010, Persatuan Bola Sepak Indonesia (PSSI) didenda AS$5,000 (RM17,000) kerana penyokongnya tidak menghormati lagu Negaraku ketika dinyanyikan. Ketika itu, pasukan futsal Malaysia menentang Vietnam dalam saingan kelayakan futsal Piala AFC di Jakarta pada hari Isnin, 22 Februari 2010. Penyokong Indonesia membanjiri Stadium Tenis Tertutup Senayan. Penyokong-penyokong Indonesia membuat bising dan tidak berdiri ketika lagu dinyanyikan. Pada Sukan Sea 2011, perlawanan melibatkan Malaysia dan Indonesia sekali lagi dicemarkan dengar insiden 'boo' oleh penyokong tuan rumah yaitu Indonesia.[12] Insiden sama turut berulang pada Piala AFF B-19 di Surabaya pada tahun 2018, dimana kekasaran oleh penyokong Indonesia turut terjadi.[13][14]

Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) mengenakan denda itu selepas pengurus pasukan Malaysia, Datuk Hamidin Mohd Amin membuat bantahan rasmi mengenai insiden itu. Menteri Belia dan Sukan Indonesia, Andi Malarangeng dilaporkan sudah memohon maaf kepada kontinjen Malaysia.[15]

Tuduhan penglibatan ATM di Acheh sunting

Pada 23 Februari 2010, berita AFP melaporkan penemuan pakaian seragam mirip tentera Malaysia ketika polis Indonesia membuat serbuan di pusat latihan paramilitari Jemaah Islamiyah (JI) di dalam hutan Jalin Kabupaten Aceh Besar. 100 orang anggota polis Indonesia lengkap senjata berat merampas pisau komando, teleskop, rangsum tentera, pakaian seragam mirip tentera Malaysia (ATM) dan khemah. Ketua Polis Aceh, Adityawarman menyatakan kumpulan pengganas baru itu dikaitkan dengan Imam Samudera dan Noordin Mohammad Top. Berlaku tembak-menembak selama 14 jam. 4 orang lelaki tempatan berusia 21-46 tahun berjaya ditangkap manakala seorang terbunuh. Kira-kira 50 orang lelaki beroperasi di situ sejak 6 bulan lalu. Kamaruddin mati tertembak, manakala anaknya, Suheri, 14, tercedera.[16]

Pada 1 Mac 2010, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menafikan Malaysia mahupun Angkatan Tentera Malaysia (ATM) terlibat.[17]

Tidak Bersyukur Hirup Udara Segar sunting

Pada Tahun 2015 Negara Malaysia dan Singapura telah menghadapi jerebu akibat pembakaran hutan di Indonesia , maka kedua negara ini meminta agar Indonesia meminta maaf tetapi kenyataan Jusuf Kalla pada tahun 2015 yang mengatakan bahawa negara Malaysia dan Singapura tidak bersyukur kerana Indonesia telah memberikan udara yang segar selama 11 bulan kembali tular dan apabila satu bulan jerebu , negara Malaysia dan Singapura telah memarahi negara Indonesia .

Lihat juga sunting

Catatan kaki sunting

Pautan luar sunting

http://otak2.blogspot.com/2007/12/malingsia-very-patriotic-indonesia.html Kata-kata 'Malingsia'

https://www.thepatriots.asia/5-tanggapan-salah-indonesia-ke-atas-malaysia/ Tentang persepsi dan stereotaip orang Indonesia terhadap Malaysia