Hawar berdarah

(Dilencongkan dari Septisemia hemoragik)

Septisemia hemoragik atau hawar berdarah[1][2] ialah salah satu pasturelosis yang paling penting dari segi ekonomi.[3][4] Septisemia hemoragik pada lembu dan kerbau sebelumnya diketahui berkaitan dengan salah satu daripada dua serotip P. multocida: B:2 Asia dan E:2 Afrika menurut sistem Carter-Heddleston, atau 6:B dan 6:E menggunakan sistem Namioka-Carter.

Penyakit ini berlaku terutamanya pada lembu dan kerbau,[4] tetapi juga telah dilaporkan pada kambing (Capra aegagrus hircus),[5][6][7] kerbau Afrika (Syncerus nanus),[8] unta,[9] kuda dan keldai (Equus africanus asinus),[10] pada babi yang dijangkiti oleh serogroup B,[11][12] dan pada gajah liar (Elephas maximus). [13][14][15] Serotip B:1 dan B:3,4 masing-masing telah menyebabkan penyakit septisemia pada antelop (Antilocapra americana) dan rusa (Cervus canadensis). Serotip B:4 dikaitkan dengan penyakit dalam bison (Bison bison).[16]

Serotip E:2 dan B:2 masing-masing dikaitkan dengan wabak SH di Afrika dan Asia. Serotip E:2 dilaporkan di Senegal, Mali, Guinea, Ivory Coast, Nigeria, Cameroon, Republik Afrika Tengah dan Zambia.[4] [17] Walau bagaimanapun, sekarang tidak tepat untuk mengaitkan wabak di Afrika dengan serotip E:2 kerana banyak wabak SH di Afrika kini telah dikaitkan dengan serogroup B.[18] Dengan cara yang sama, serogroup E telah dikaitkan dengan wabak di Asia. Sebagai contoh, satu catatan "serotip Asia" (B:2) dilaporkan di Cameroon.[19] Beberapa laporan menunjukkan bahawa serotip B:2 mungkin terdapat di beberapa negara Afrika Timur.[20] Kedua-dua kumpulan B dan E telah dilaporkan di Mesir dan Sudan.[21] Kaedah jangkitan semula jadi adalah penyedutan dan/atau pemakanan. Penularan eksperimental berjaya menggunakan semburan aerosol intranasal atau pembasuhan mulut. Apabila inokulasi subkutan digunakan secara eksperimen, ia mengakibatkan permulaan penyakit yang cepat, tempoh klinikal yang lebih pendek dan lesi patologi yang kurang ketara berbanding dengan penyakit yang lebih lama dan lesi pembasuhan mulut yang lebih mendalam dan jangkitan intranasal oleh aerosol.[22]

Ketika SH diperkenalkan untuk pertama kalinya ke wilayah geografi, kadar morbiditi dan kematiannya tinggi,[23] mendekati 100% kecuali haiwan dirawat pada peringkat awal penyakit.[20]

Tanda-tanda klinikal sunting

Pelbagai tanda klinikal telah dijelaskan untuk SH pada lembu dan kerbau.[4] Masa inkubasi (waktu antara pendedahan dan penyakit yang dapat diperhatikan) untuk anak lembu kerbau berumur 4-10 bulan berbeza-beza sesuai dengan cara jangkitan.[22] Tempoh inkubasi adalah 12–14 jam, kira-kira 30 jam dan 46–80 jam masing-masing untuk jangkitan subkutan, jangkitan oral dan pendedahan semula jadi.

Terdapat perbezaan dalam tempoh klinikal penyakit ini. Dalam kes jangkitan subkutan eksperimental, tempoh klinikal hanya berlangsung beberapa jam, sementara berlangsung selama 2–5 hari setelah jangkitan oral dan pada kerbau dan lembu yang telah terkena binatang yang dijangkiti secara semula jadi.[22] Telah juga dicatat dari pemerhatian di lapangan bahawa tempoh klinikal per-akut dan akut adalah masing-masing 4-12 jam dan 2-3 hari.[24]

Secara amnya, perkembangan penyakit pada kerbau dan lembu terbahagi kepada tiga fasa. Tahap satu dicirikan oleh demam, dengan suhu rektum 40–41 °C (104–106 °F), kehilangan selera makan dan kemurungan. Tahap kedua ditandai dengan peningkatan kadar pernafasan (40-50/minit), pernafasan yang sukar dilakukan, pembuangan hidung yang jelas (berubah menjadi legap dan mukopurulen ketika penyakit ini berlangsung), air liur dan edema submandibular menyebar ke kawasan dada (brisket) dan bahkan ke kaki depan. Akhirnya, pada fasa ketiga, terdapat kebimbangan, gangguan pernafasan akut yang berterusan dan septikemia terminal.[25] Ketiga-tiga fasa itu bertindih apabila perjalanan penyakitnya pendek. Secara umum, kerbau mempunyai penyakit yang lebih akut daripada lembu, dengan jangka masa yang lebih pendek.[26]

Patologi dan patogenesis sunting

Pada pemeriksaan bedah siasat (nekropsi), lesi kasar yang paling jelas adalah edema subkutan di kawasan submandibular dan pektoral (brisket).[22] Perdarahan petekia dijumpai subkutan dan di rongga toraks. Selain itu, kesesakan dan tahap konsolidasi paru-paru mungkin berlaku. Haiwan yang mati dalam 24–36 jam, hanya mengalami sedikit pendarahan petekia pada jantung dan kesesakan paru-paru secara umum, sementara pada haiwan yang mati setelah 72 jam, pendarahan petekia dan ekkimotik lebih jelas dan konsolidasi paru-paru lebih luas.[27]

Diagnosis sunting

Diagnosis pada Kebesan darah dan penemuan Klinikal.

Pengurusan sunting

Sulphadimadine 100 ml secara oral dan suntikan oxytetracycline 40 ml selama 3 hari secara berterusan.

Epidemiologi sunting

Tiga faktor mempengaruhi penyebaran SH secara global: keadaan iklim, amalan penternakan dan spesies haiwan.[28] Sebagai contoh, pada tahun 1981, Sri Lanka adalah contoh corak pengedaran yang berbeza kerana mempunyai pelbagai wilayah agroklimatik dan amalan penternakan yang berbeza. Akibatnya, Sri Lanka mempunyai kawasan endemik dan bukan endemik yang berbeza untuk SH.[4] Penyakit ini hampir tidak ada apabila terdapat dominasi bukit. Di sini, keadaan iklimnya ringan dan juga baka tenusu sederhana diternak. Berbeza dengan ini, di dataran kering yang lebih panas, iaitu apabila terdapat hujan lebat bermusim dan lembu pribumi, kerbau dan lembu zebu, penyakit ini adalah endemik. Wabak sporadik kadang-kadang berlaku di kawasan dengan topografi, iklim dan haiwan yang berada di antara kawasan ekstrem ini.

Secara amnya, Asia Selatan adalah kawasan prevalensi dan kejadian SH tertinggi.[9] Ini disebabkan oleh perubahan radikal dalam cuaca antara musim, kelemahan haiwan yang disebabkan oleh kekurangan makanan bermusim dan tekanan kerja yang dilakukan oleh haiwan, misalnya haiwan penarik.[29] Penyakit ini juga berlaku, tetapi pada tahap yang lebih rendah, di Timur Tengah dan Afrika. Keadaan predisposisi tidak dinyatakan dengan jelas seperti di Asia Selatan.

Di India dari tahun 1974 hingga 1986, SH bertanggungjawab atas kadar kematian penyakit berjangkit tertinggi pada kerbau dan lembu, dan kedua dalam kadar morbiditinya pada binatang yang sama. Jika dibandingkan dengan penyakit kaki dan mulut, rinderpest, anthrax dan kaki hitam,[30] SH menyumbang 58.7% kematian disebabkan oleh lima penyakit endemik ini.[31]

Septisemia hemoragik ialah penyakit bakteria terpenting pada lembu dan kerbau di Pakistan.[32] Di Pakistan, ia merupakan penyakit yang sangat penting dari segi ekonomi. Di wilayah Punjab sahaja, kerugian kewangan akibat SH dianggarkan melebihi 2.17 bilion rupee Pakistan (bersamaan dengan 58 juta USD) pada tahun 1996.[33][34] Menurut pendapat petani dalam pengawasan penyakit partisipatif (PDS) yang dilakukan di Karachi, SH lebih penting daripada penyakit kaki dan mulut (FMD) dan ini disebabkan oleh kadar kematian yang lebih tinggi dan kesan ekonomi yang lebih tinggi dari SH.[35]

Rujukan sunting

  1. ^ Hawar berdarah: Daging boleh dimakan tapi tidak digalakkan. Diterbitkan oleh Sinar Harian pada 15 September 2020. Dicapai pada 18 September 2020.
  2. ^ Jangan makan daging dijangkiti hawar berdarah. Diterbitkan oleh Harian Metro pada 18 September 2020. Dicapai pada 18 September 2020.
  3. ^ De Alwis MCL (1999) Haemorrhagic septicaemia. Canberra: Australian Centre for International Agricultural Research. pp. 11–24.
  4. ^ a b c d e Carter GR and De Alwis MCL (1989) Haemorrhagic septicaemia. In: C. Adlam and J. M. Rutter, editors. Pasteurella and Pasteurellosis. Academic Press, London. pp. 131–160.
  5. ^ FAO (1959) Report of the FAO meeting on haemorrhagic septicaemia. Manila, Philippines.
  6. ^ FAO (1979). In: FAO, editor editors. Proceedings of the third international workshop on haemorrhagic septicaemia. Colombo, Sri Lanka: FAO-APHCA.
  7. ^ FAO (1991). Proceedings of the fourth international workshop on haemorrhagic septicaemia. Kandy, Sri Lanka: FAO-APHCA Publication No. 1991/13.
  8. ^ Kasali OB (1972) A case of haemorrhagic septicaemia in an African buffalo (Syncerus nanus). Bull Epizoot Dis Afr 20: 203-204.
  9. ^ a b Bain RVS, De Alwis MCL, Carter GR and Gupta BK (1982) Haemorrhagic septicaemia. FAO animal production and health paper No 33. Rome.
  10. ^ Pavri KM and Apte VH (1967) Isolation of Pasteurella multocida from a fatal disease of horses and donkeys in India. Vet Rec 80: 437-439.
  11. ^ Awad FI, Salem AA and Fayed AA (1976) Studies on clinical signs observed on experimentally infected animals with Pasteurella multocida type I. Egyptian Journal of Veterinary Science 13: 53-56.
  12. ^ Pillai AGR, Katiyar AK, Awadhiya RP and Vegad JL (1986) An outbreak of pasteurellosis in swine. Indian Vet J 63: 527-529.
  13. ^ De Alwis MCL and Thambithurai V (1965) A case of haemorrhagic septicaemia in a wild elephant in Ceylon. Ceylon Veterinary Journal 13: 17-19.
  14. ^ De Alwis MCL (1982) Pasteurella multocida serotip 6:B from an elephant. Sri Lanka Veterinary Journal 30: 28.
  15. ^ Wickremasuriya UGJS and Kendaragama KMT (1982) A case of haemorrhagic septicaemia in a wild elephant. Sri Lanka Veterinary Journal 30: 34.
  16. ^ Rimler RB (1993) Serology and virulence of haemorrhagic septicaemia Pasteurella multocida isolatd from domestic and feral ruminants. In: B. E. Patten, T. L. Spencer, R. B. Johnson, D. Hoffmann and L. Lehane, editors. Pasteurellosis in production animals, an international workshop held at Bali, Indonesia, 10–13 August 1992. ACIAR Proceedings No. 43. pp. 44–46.
  17. ^ Francis BKT, Schels HF and Carter GR (1980) Type E Pasteurella multocida associated with haemorrhagic septicaemia in Zambia. Vet Rec 107: 135.
  18. ^ Dziva F, Muhairwa AP, Christensen H and Bisgaard M (2008) Diagnostic and typing options for investigating diseases associated with Pasteurella multocida. Vet Microbiol 128: 1-22.
  19. ^ Martrenchar A (1993) Haemorrhagic septicaemia in Cameroon. Vet Rec 133: 25-26.
  20. ^ a b De Alwis MCL (1999) Haemorrhagic septicaemia. Canberra: Australian Centre for International Agricultural Research. pp. 33–42.
  21. ^ Shigidi MT and Mustafa AA (1979) Biochemical and serological studies on Pasteurella multocida isolated from cattle in Sundan. Cornell Vet 69: 77-84.
  22. ^ a b c d De Alwis MCL (1999) Haemorrhagic septicaemia. Canberra: Australian Centre for International Agricultural Research. pp. 25–32.
  23. ^ De Alwis MCL and Vipulasiri AA (1980) An epizootiological study of haemorrhagic septicaemia in Sri Lanka. Ceylon Veterinary Journal 28: 24-35.
  24. ^ Saharee AA and Salim N (1991) The epidemiology of haemorrhagic septicaemia in cattle and buffaloes in Malaysia. FAO. pp. 109–112.
  25. ^ Horadagoda NU, De Alwis MCL, Wijewardana TG, Belak K, Gomis AIU, et al. (1991) Experimental haemorrhagic septicaemia in buffalo calves. FAO. pp. 73–80.
  26. ^ Graydon RJ, Patten BE and Hamid H (1993) The pathology of experimental haemorrhagic septicaemia in cattle and buffalo. In: B. E. Patten, T. L. Spencer, R. B. Johnson, D. Hoffmann and L. Lehane, editors. Pasteurellosis in production animals, an international workshop held at Bali, Indonesia, 10–13 August 1992. Canberra: ACIAR Proceedings No. 43. pp. 105–107.
  27. ^ De Alwis MCL, Jayasekera MU and Balasunderam P (1975) Pneumonic pasteurellosis in buffalo calves associated with Pasteurella multocida serotype 6:B. Ceylon Veterinary Journal 23: 58-60.
  28. ^ De Alwis MCL (1993) Sri Lanka. In: B. E. Patten, T. L. Spencer, R. B. Johnson, D. Hoffmann and L. Lehane, editors. Pasteurellosis in production animals, an international workshop held at Bali, Indonesia, 10–13 August 1992. Canberra: ACIAR Proceedings No. 43. pp. 243–245.
  29. ^ De Alwis MCL (1999) Haemorrhagic septicaemia. Canberra: Australian Centre for International Agricultural Research. pp. 1–10.
  30. ^ Dutta J, Rathore BS, Mullick SG, Singh R and Sharma GC (1990) Epidemiological studies on occurrence of haemorrhagic septicaemia in India. Indian Vet J 67: 893-899.
  31. ^ Benkirane A and De Alwis MCL (2002) Haemorrhagic septicaemia, its significance, prevention and control in Asia. Vet Med (Praha) 47: 234–240.
  32. ^ Munir R, Akhtar S and Afzal MM (1994) Evaluation of three oil–adjuvant vaccines against Pasteurella multocida in buffalo calves. Revue Scientifique Technique Office International des Epizooties 13: 837-843.
  33. ^ Anonymous (1996) Economic analysis and survey planning: Epidemiology, Punjab, 1994. Pakistan directorate of planning and evaluation department of livestock and dairy development, Punjab.
  34. ^ Imran M, Irshad M, Shahid MA and Ashraf M (2007) Studies on the carrier status of Pasteurella multocida in healthy cattle and buffalo in district Faisalabad. International Journal of Dairy Science 2: 398-400.
  35. ^ Ali SN, Asif M, Rehman A, Jat LA, Ali Q, et al. (2006) Participatory Surveillance of Livestock Diseases in District Karachi–Pakistan. International Journal of Agriculture & Biology 8: 652-656.

Pautan luar sunting