Seru

Filem seram Malaysia 2011 arahan Woo Ming Jin dan Pierre Andre
(Dilencongkan dari Seru (filem))

Seru merupakan sebuah filem seram Malaysia 2011 terbitan Tayangan Unggul. Filem ini menggabungkan dua pengarah bagi memantapkan filem ini. Pierre Andre diberi tanggungjawab dari segi lakonan manakala Woo Ming Jin pula dari segi teknikal. Ini merupakan filem pertama Pierre bersama Tayangan Unggul dan filem pertama beliau selepas beliau keluar dari Metrowealth Pictures akibat sedikit salah faham.

Seru
Pengarah
Penulis
  • Woo Ming Jin
  • Pierre Andre
Dihasilkan oleh
Eksekutif
Dibintangi
SinematografiWan Chun Hung
Disunting olehAkashdeep Singh
Muzik olehAzman Abu Hassan
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehAstro Shaw
Tarikh tayangan
  • 28 April 2011 (2011-04-28) (Malaysia)
Masa tayangan
84 minit
NegaraMalaysia
BahasaMelayu
BajetRM 1.42 juta[1]
Pecah panggungRM 0.87 juta

Sinopsis sunting

Mengisahkan tentang sebuah produksi yang sedang membuat satu penggambaran filem seram bertajuk "Jangan Bernafas". Semasa penggambaran berlangsung, secara tiba-tiba, pelbagai kejadian aneh dan peristiwa berlaku, diluar jangkaan mereka. Pada mulanya, mereka menganggap ia hanyalah rasukan biasa dan kru di sebalik pembikinan filem tersebut, ingin menjadikannya sebagai "footage" menarik untuk tujuan promosi filem tersebut. Namun, seorang demi seorang menjadi sasaran rasukan dan juga pembunuhan, menyebabkan keadaan menjadi tidak terkawal... tetapi kamera yang digunakan, masih terus merakamkan aksi yang terjadi [2].

Pelakon sunting

Maklum Balas sunting

Ulasan sunting

Menurut tupai.com.my[3], filem ini merupakan percubaan berani menggabungkan dua pengarah yang berpengalaman (Pierre Andre & Ming Jin). Filem yang menggunakan teknik found footage seperti filem Blair Witch Project digunakan dalam filem ini. Filem ini menonjolkan imej-imej yang menggelikan. Sebuah percubaan yang baik dari dua pengarah ini.

Lakonan sunting

Lakonan yang diberikan oleh pelakon filem ini agak baik, dengan pendokong utama, Sharnaaz, berjaya memberikan impak kepada penonton yang menonton cerita ini. Pelakon-pelaokn lain berjaya mnjayakan watak masing-masing, dan membangkitkan rasa seram bagi penonton[4].

Kutipan sunting

Filem ini berjaya mengutip RM 0.54 juta[5] pada hari pertama tayangan. Keseluruhannya, filem ni tidak berjaya mendapat kutipan pecah panggung dan tidak berjaya membayar balik kos penghasilan.

Rujukan sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting