Setiausaha Tenaga Amerika Syarikat

Setiausaha Tenaga Amerika Syarikat ialah ketua Jabatan Tenaga Amerika Syarikat, ahli Kabinet Amerika Syarikat dan kelima belas dalam perwarisan jawatan Presiden Amerika Syarikat.

Setiausaha Tenaga Amerika Syarikat
Jabatan Tenaga Amerika Syarikat
Mohor Jabatan Tenaga
Bendera Setiausaha
Penyandang
Jennifer Granholm
sejak 25 Februari 2021
GelaranPuan Setiausaha
(informal)
Yang Berhormat (rasmi)
Anggota bagiKabinet Amerika Syarikat Edit the value on Wikidata
Lapor kepadaPresiden Amerika Syarikat
Bidang kuasaAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
InstitusiJabatan Tenaga Amerika Syarikat Edit the value on Wikidata
PusatBangunan James V. Forrestal, Washington, D.C.
Dilantik olehPresiden
Dengan nasihat dan persetujuan Senat
Tempoh jawatanTiada tempoh ditetapkan
Dibentuk6 Ogos 1977
Pemegang pertamaJames R. Schlesinger
Penggantianke-15[1]
Timbalan/naibUnited States Deputy Secretary of Energy (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Tapak webEnergy.gov
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Jawatan ini dibentuk pada 1 Oktober 1977 dengan penubuhan Jabatan Tenaga ketika presiden Jimmy Carter menandatangani Akta Organisasi Tenaga Jabatan. Pada asalnya jawatan tersebut memfokuskan pada pengeluaran dan peraturan tenaga. Penekanan segera beralih kepada pengembangan teknologi untuk sumber tenaga yang lebih baik dan cekap serta pendidikan tenaga.

Selepas berakhirnya Perang Dingin, perhatian jabatan juga beralih ke pembuangan sampah radioaktif dan pemeliharaan kualiti alam sekitar. Bekas setiausaha pertahanan James Schlesinger adalah setiausaha tenaga pertama, yang merupakan seorang Republikan yang dicalonkan ke jawatan itu oleh presiden Jimmy Carter, satu-satunya presiden yang melantik seseorang dari parti lain ke jawatan tersebut. Schlesinger juga merupakan satu-satunya setiausaha yang diberhentikan dari jawatan tersebut. Hazel O'Leary, setiausaha tenaga pertama Bill Clinton , adalah pemegang wanita dan Afrika-Amerika pertama. Orang Hispanik pertama yang bertugas sebagai Setiausaha Tenaga Clinton yang kedua, Federico Peña. Spencer Abraham menjadi orang Arab pertama yang memegang jawatan itu pada 20 Januari 2001, berkhidmat di bawah pemerintahan George W. Bush. Steven Chu menjadi orang Amerika Asia pertama yang memegang jawatan itu pada 20 Januari 2009, berkhidmat di bawah pentadbiran Barack Obama. Beliau juga merupakan setiausaha tenaga paling lama berkhidmat dan individu pertama yang menyertai Kabinet setelah menerima Hadiah Nobel.

Rujukan sunting

  1. ^ "3 U.S. Code § 19 - Vacancy in offices of both President and Vice President; officers eligible to act | US Law | LII / Legal Information Institute". Law.cornell.edu. Dicapai pada June 14, 2017.